וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עמוק בפנים אני ילד בן 13": אמנית ההיפ-הופ אקו נהנית לעשות דווקא

26.8.2018 / 0:01

לא מאמינה בהגדרות, מוכיחה שנשים עושות היפ הופ מצוין, מממנת אלבום בהדסטארט, לא פוחדת מביטוח לאומי - ועושה מוזיקה מעולה. אקו הולכת לככב בסדרת הדוקו-ריאליטי "ביטים" של HOT והגיע הזמן להכיר את הדבר החם הבא בסצנת ההיפ-הופ בישראל. ריאיון

אקו. גילי עזגד,
כן, זה השם האמיתי שלה/גילי עזגד

אקו (28) נולדה בכפר ורדים, הכי רחוק מהתעשייה, ולפי התוכניות שלה, הכיוון הכללי היה מחול. את הלימודים במגמת האומנויות בתיכון היא כבר בחרה לא לסיים ובגיל 16 עברה להתגורר עם אביה במיאמי. מאז היא על הקו, מעבירה לעצמה ולעולם שיעור באיך להקשיב ללב כמו שצריך, עושה את המוזיקה שלה ועושה מה שטוב לה גם כשזה מוביל לריבים עם ביטוח לאומי. בעוד חודש היא תשיק אלבום שנוצר בזכות מימון המונים ובהפקתו המוזיקלית של שאנן סטריט. והיא הכל חוץ מסיפור סינדרלה של ההיפ הופ הישראלי.

טוב, אז בטח שואלים אותך מלא.

"אם אקו זה השם האמיתי שלי? כן. כולם חושבים שזה שם במה אבל זה הרבה יותר פשוט. זה יצא לי מושלם. כאילו ההורים שלי בחרו בשבילי"

ממתי היפ הופ הפך להיות משהו שאת עושה?

"כל הסיפור של לעשות מוזיקה נפתח לי בגיל 22, עם אהבה מאוד גדולה לרגאיי. זה סגנון שלימד אותי המון על קצב, אבל כשהפסקתי לשיר עם מבטא, כי אני לא ג'מייקנית וזה לא מתאים, פתאום זה התחיל להישמע כמו היפ הופ. לא ניסיתי להיכנס לתוך ההגדרה הזו, עשיתי פשוט את מה שאני אוהבת".

אקו לא שם, לא לגמרי פה, ולא אוהבת שמגדירים. בקטע הכי טוב שיש. מה שגם הופך אותה לאחת הדמויות היותר מסקרנות שישתתפו בדוקו-ריאליטי החדש של HOT, "ביטים" (החל מ-3.9, ימים ב'-ג', ב-HOT3), סדרה שתעקוב אחרי הכישרונות הצעירים והרותחים של סצנת ההיפ הופ המקומית.

אקו. גילי עזגד,
לא אוהבת הגדרות. אקו/גילי עזגד

את מצולמת בסדרה בדיוק אחרי תקופה ארוכה של מגורים בארצות הברית. איך קבלת הפנים של המצלמות הרגישה?

"ביומיים הראשונים זה היה ממש אינטנסיבי וגם יראו את זה על המסך. לשמחתי הצוות שלי היה מהמם ומאוד מהר הצלחתי להיפתח ולהרגיש בנוח. הם היו מחויבים ורצו לחקור את העולם הזה. הם לא הבינו כמה הוא גדול ומגוון עד שהם לא נכנסו לזה".

הסצנה המוזיקלית הזו באמת מקבלת בוסט בשנתיים האחרונות. זה לא מרגיש כאילו כולם פתאום זורמים לכיוון של היפ הופ ושזה עוד טרנד חולף?

"אני לא יודעת להגיד, אני לא סוציולוגית. מבחינתי זו מוזיקה לכל דבר. אפשר לנסות להכניס את זה לתוך הגדרות, אבל בפועל זו מוזיקה מאוד ישירה ו'תכלסית' להביע את עצמך. זה משהו שהדור שלנו מתחבר אליו בקלות כי זה ישר ולעניין. גם היום כל אחד יכול להרים אולפן ולעשות את המשהו האותנטי שלו והיפ הופ מבטא את זה בצורה נורא טובה. גם הקהל מחפש את זה".

בדומה לשאר העולם, גם ההיפ הופ המקומי מתהדר בלא מעט כישרונות גדולים. אם כי רובם גברים. מה שאומר שעולם התוכן שהם מציעים נגוע לעתים במיזוגניה, סקסיזם ואלימות סמויה שמופנית כלפי נשים. במהלך הסדרה, אקו נקלעת לסיטואציה כמעט מושלמת שממחישה את הפער, ומוצאת את עצמה בלבו של "באטל" גברי וכוחני. בקוליות לא מתאמצת היא מתערבת, משאירה את חברי המעגל פעורי פה ובמקריות מוחלטת הופכת לפנים הפמיניסטיות של הסצנה המוזיקלית. אבל אם תשאלו אותה - היא רק אמרה את האמת שלה.

עוד באותו נושא

נוסעים לפסטיבל הג'אז? הנה 6 הופעות שאסור לכם להחמיץ

לכתבה המלאה

הבאטל היה רגע יפהפה. לא יכולת לשתוק כשצפית בהם מהצד.

"עמוק בפנים אני ילד בן 13. אני לא באה מהעולם הזה של באטלים, אבל אני כן אוהבת לעשות דווקא. זה הדליק אותי. בעיקר כי זה עבר בכיף והיה לי דרייב לעשות את זה בכיף. זה לא שלקחתי אישית את האמירות שלהם".

אחרי שכיבו את המצלמות הם היו המומים?

"האמת שהיה פשוט קורע ובכנות, התרגשתי ברמות. רעדתי כולי, היה לי אדרנלין מטורף. הייתי בשוק עם להכיל את הסיטואציה. אבל גם היה לי מצחיק וכולם לקחו את זה ברוח טובה. בזמן שאמרתי את הדברים לא רץ לי בראש שאני מייצגת את האישה שבאה להילחם, ידעתי שאני רק באה לתת בראש וללכת".

את מרגישה שהיפ הופ של נשים יותר לוחמני ומחאתי?

"בהיפ הופ טוב לא משנה מאיזה מגדר אנחנו מגיעים - אלא מה לאמן יש להגיד. כשקהל מרגיש שמדברים אליו בגובה עיניים ואל השיט שהוא חווה, זה נוגע. מצד שני, אם העולם היה מורכב רק ממחאות ומסרים חינוכיים היינו משתעממים".

הטקסטים שלך בהרבה מקרים מפלרטטים עם מסרים ששמים נשים בפרונט. וזה משהו שדי חדש בסצנה הזו. זה מובן לך מאליו שנותנים לך מקום?

"לי כן. במציאות שאני חיה ובהרכבים שאני עובדת איתם, זה סגנון של 'היפ הופ' מודעות. זה אומר שבסביבה שלי מצד אחד יש הרבה נשים שעושות את המוזיקה הזו ולצדן גברים עם מודעות מאוד מפותחת. אני יודעת מה קורה בחוץ, אבל במעגל הפנימי שלי מדברים שפה אחרת, אני פחות צריכה להילחם ואני חיה עם זה בשלום".

אקו. אוהד רומנו,
מתוך "ביטים"/אוהד רומנו

התקופה הזו באה לך טוב. את מרגישה שכל המהפכה הפמיניסטית בשנה האחרונה עזרה לך עם זה?

"זה כן פיתח צימאון אצל הקהל והם מאוד מפרגנים. זה הדדי, אני רואה שינוי בשיח אבל אני תמיד דיברתי בשפה הזו. באופן כללי אין לי יותר מדי שריר בלשון. זה מהבית ככה. אני אומרת את מה שאני חושבת ואת מה שאני מרגישה וכולנו לומדות את הגבולות שלנו מחדש. אני לא חושבת שבהכרח פחדנו להגיב, אבל זו כן תקופה שנשים לומדות מה נעים לנו ומה לא ויש גבולות חדשים. זה לא תמיד עניין של פחד. פשוט פעם לא היה מובן מאליו שיש אפשרות להגיד לא. והיום אני קולטת: 'היי, אני יכולה לערער'".

אבל התעשייה כן גברית וסקסיסטית, את לא מרגישה תלות בהם?

"אני לא מרגישה שאני צריכה להוכיח את עצמי יותר מגבר. אני עובדת עם אנשים מדהימים אז ספציפית פחות יצא לי לחוות סקסיזם. אבל אני מבינה שזה קיים, אני מבינה את זה קונספטואלית ואני יודעת שאנחנו צריכות להיות כמה שיותר נוכחות וקיימות. יש דברים מהותיים בתפיסה שלנו שצריכים להשתנות. אבל אני לא חושבת שרק דיבור ומלחמה יפתרו את זה. אני מאמינה בעשייה. ויש צימאון לעשייה הזו ולטקסטים האלה וזה מדהים. אפילו גברים מתחברים לזה. אבל בסופו של דבר, לפני המסרים - אני הכי בת אדם פשוטה. אני לא באה לתת בראש או לנהל מלחמות. אני מדברת על הבאסות שלי, השמחות שלי ומה שמעניין אותי. בסוף זה כנראה מתחבר לאג'נדה אבל אני לא חושבת שהפתרון הוא לוחמנות. זה פשוט לקום ולעשות".

אקו. גילי עזגד,
"יש דברים בתפיסה שצריכים להשתנות"/גילי עזגד

בקיצור, האמת שלך היא כוח העל שלך.

"זה מה שאנחנו צריכות. בעיקר כשאנחנו רואים מישהי שמזכירה לנו את החברה הכי טובה שלנו. היום אני מסתכלת על המסך ולא רואה מישהי שדומה לי. שהיא יפה אבל לא מושלמת. אולי קצת רזה אבל לא רזונת. מדברת לעניין, אבל לא כועסת. יש לה אחלה חוש הומור, יש לה דעות. זה משהו אגב, שבת חן סבג הצליחה להביא בפעם הראשונה עם 'מטומטמת'. זה נורא מיושן לא להבין שיש מגוון, על גבול הדינוזאור".

חלק מהחברים בתוכנית צעירים מאוד, חלקם עדיין הולכים לבית הספר. את מרגישה שזה מאיים עלייך? או שהבגרות מעניקה לך יתרון?

"לדעתי זה מגניב שיש למאזין כל מיני נקודות מבט. יש את עדן (דרסו, בת 19 - ד"א) שהיא עדיין בצבא והחוויה שלה משם ומהמקום שהיא מגיעה ממנו באים לידי ביטוי. יש את הנקודת מבט של ליעד שהוא עדיין בתיכון. וכן, יש את שלי. שהיא מאוד מאוד בשלה וזה טוב שיש גם את זה ואת מי שיתחבר אליי. אבל יש מקום לכולם והמנעד של הקהל שלי רחב בטירוף".

במונחים של היום את חווה את ההצלחה באיחור, לכאורה. היו רגעים שזה גרם לך לרצות לוותר?

"כל חודש לפני שיורד שכר הדירה שאלתי את עצמי אם לוותר ואם זה קשה מדי", היא צוחקת. "זה קרה כל כך הרבה פעמים, הרצון הזה של להגיד 'טוב, נו. אולי זה לא יקרה'. אבל זה חלק מהעניין. אני מתעייפת, עוצרת וממשיכה. העיקר שממשיכים. אבל גם הצלחה אני לא יודעת להגדיר".

נועה קירל בתעשייה מגיל 14 נניח.

"ואני ממש חושבת שהיא מדהימה. היא חרוצה בטירוף ואני רואה אותה ואיך היא עובדת. זה מרשים, זה מרשים לאללה. זה יפהפה לראות. אני לא מאוימת".

אקו. יח"צ,
"אחת", מתוך עטיפת האלבום החדש/יח"צ

זה לא מאיים?

"לא. אני עובדת קשה אבל הקהל שלי יותר אינדי. יש לי קהל שהולך איתי כבר שבע שנים עוד מההרכב של 'אקו וטיטו'. זה שלא כל המדינה רואה אותי או לא יודעת איך קוראים לי, זה בסדר. זה לא קשור אליי. אני עובדת ונותנת את ה-200% שלי. ואם אני נהנית מהעבודה שלי וטוב לי - זה מה שחשוב".

אינדי זה המיינסטרים הבא, לא?

"אינדי זה בהחלט המיינסטרים הבא. כל מה שהולך בזירה הזו שוב הולך למקום של לחפש מה שאמיתי, לא משנה בן כמה האדם שעומד מולך או מי הוא - אם זה טוב זה עובד. הכל פתוח והכל בידיים של הקהל. כבר לא זקוקים למפרסמים או עורכים מוזיקליים ברדיו. הם יכולים לעזור אבל הם כבר לא קובעים אם מוזיקאי קיים או לא. אני מימנתי אלבום שלם בהדסטארט רק כי היה לי קהל שמעריך אותי, כי הופעתי בחו"ל גם כשאף אחד לא ידע מי אני. לפעמים אני באמת לא יודעת איך אסגור את החודש, אבל אני חיה בסרט והחיים מצחיקים וזה בסדר".

מי הרול מודל שלך?

"אני פשוט מטורפת על אנדרסון פק. אין בכלל ספק. ומי שלא יודע מי זה - צריך לדעת. זה הקראש שלי. אני חושבת שכל מה שהוא עושה ויזואלית גם המוזיקה שלו פשוט מטורפת. בארץ אני מאוד אוהבת את נגה ארז ואיך שהיא עושה דברים. היא מדהימה. אני מעריכה אנשים שעושים דברים מטורפים".

האלבום החדש שלך הוא עוד הוכחה שהאינטרנט והרשתות החברתיות מצמיחים אמנים בלי תיווך של אנשי מקצוע. מה את יכולה לספר עליו?

"יהיו בו עשרה שירים. כל שיר הפיק מישהו אחר. שאנן סטריט שכבר שיתפנו פעולה פעם, ניהל אותי אומנותית ועבר איתי על הטקסטים. הוא מאסטר. אבל כל שיר לוקח כיוון אחר ויש סקאלה שלמה של היפ הופ וגרוב. הוא מאוד ורסטילי ומאוד כנה".

את גם ככה על הקו. יש חלומות על להופיע בחו"ל?

"אני לגמרי רואה קריירה שם. זו תקופה שאפשר גם וגם. אני עושה את זה כבר עכשיו. אבל כרגע עצרתי את זה כרגע כי אני כן רוצה אלבום בעברית שיהיה מגובש וחזק".

אקו תשיק את האלבום החדש "אחת" ב-13.9 במועדון הבארבי, תל אביב.

הסדרה "ביטים" בכיכובה תעלה ב-3.9 הקרוב ב-HOT

  • עוד באותו נושא:
  • אקו
  • HOT

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully