וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקרית טבעון בוטל ערב מחווה לנעמי פולני בשל המנחה המיועד, חנן גולדבלט

3.10.2018 / 9:42

הופעת מחווה לנעמי פולני בהנחיית חנן גולדבלט, שהואשם באונס וישב על כך בכלא, תוכננה ליום שישי וההתנגדות לו הלכה והתעצמה. "אנחנו מצפים ומצפות ממוסד חינוך, תרבות והנצחה לנקוט עמדה ברורה, והיא: לא נותנים במה לאנסים", אמר תושב המועצה המקומית

קורבנות התקיפה המינית והאונס של חנן גולדבלט מזועזעות משובו של עבריין המין המורשע לתיאטרון עם המחזמר "חבסה" שכתב ל"חג המחזמר" בבת ים/כתב: שגיא בן נון, צילום: אבי כהן, עריכה: יותם וקס

(בסרטון: קורבנות התקיפה המינית של חנן גולדבלט מזועזעות וכואבות משובו לתיאטרון ב"חג המחזמר", 2014)

בקרית טבעון סערו הרוחות בימים האחרונים סביב ערב מחווה שתוכנן לכלת פרס אקו"ם, נעמי פולני בת ה-91, כוכבת להקת הפלמ"ח, הצ'יזבטרון ובמאית הלהקות הצבאיות בראשית דרכן וממשיכתן האזרחית - "להקת התרנגולים". הלילה, הודיעו בקרית טבעון כי המופע בוטל. הוויכוח לא קם בגלל הביוגרפיה המוערכת של פולני אלא בשל מי שהיה אמור להנחות את הערב בקרית טבעון, השחקן חנן גולדבלט, מי שהורשע בביצוע אונס ועבירות מין נוספות בתלמידותיו לאורך שנים ונשלח בגינן לשש שנות מאסר. גולדבלט היה מכוכבי להקת "התרנגולים".

ההופעה המשותפת תוכננה ליום שישי וההתנגדות לו הלכה והתעצמה. "לא יכול להיות שמרכז תרבות נותן במה לעבריין מין סדרתי ומתעלם מזכויות נפגעות תקיפה מינית למרחב בטוח", אומר שי אגמון, תושב קרית טבעון ומהבולטים במחאה כנגד קיום ההופעה. "זה אי צדק", הוא אומר, "ברגע שנותנים לאנס במה, משדרים מסר לנפגעות לא להתלונן. ברגע שאומרים לנפגעות לא להתלונן אז מאפשרים לאנסים להסתובב חופשי. ברגע שנותנים במה לאנס, אומרים לו אתה יכולים לחזור לקדמת הבמה ולקבל מחיאות כפיים והנה בארבע שנים של מאסר מחקת עשרים שנה של התעללות שיטתית".

נעמי פולני. ראובן קסטרו
בחרה בעצמה את המנחה. נעמי פולני/ראובן קסטרו

אגמון אומר כי ראש המועצה, שאינו מתמודד על כהונה נוספת, סיים דה פקטו את תפקידו ונופש בכלל בהודו, וכי כל שבעת המועמדים לראשות המועצה המקומית קרית טבעון תומכים במאבק שלו נגד קיום המופע. הוא אומר כי ביניהם גם נפגעות תקיפה מינית וגם הורים שכולים המוחים על ביזוי ההנצחה במרכז, לערב השנוי במחלוקת.

יש גם תושבי טבעון והסביבה שלא רואים כל פסול בקיום ההופעה. "חנן כבר שילם את עונשו", אומרת יעל הרן שלגי, חברת קיבוץ מזרע בת 71, "אני סומכת על נעמי פולני שאם בחרה בו, הוא המתאים לה ביותר. וזה לא ככה שהוא אונס את כל מי שנקלע בדרכו". היא קראה למתנגדים: "תרדו מהעץ שעליתם עליו. תבטלו את הכרטיסים שלכם וזהו". ובינתיים, למרות שכבר רכשה כרטיסים הודתה שהיא קצת מפחדת להגיע בשל המחאה הצפויה.

"אנחנו ערים ולא מתעלמים מהשיח שמתחולל סביב ערב המחווה לנעמי פולני בהנחייתו של חנן גולדבלט", אמרו אתמול (שלישי) במרכז ההנצחה של טבעון, וטענו כי האירוע יתקיים "על פי נוהל קריטריונים מפורט אשר שב ונבחן לאורך שנים רבות ולאורו פעלנו". בהודעה רשמית שפורסמה מטעם המרכז הדגישו כי זו "זכות גדולה לארח את נעמי פולני", אשר "תרומתה לתרבות אינה מוטלת בספק". במרכז ההנצחה של טבעון ציינו כי המופע כבר עלה בעבר בחיפה, וכן כי "אדם שפשע, נשפט, הורשע, ריצה את עונשו, הביע חרטה - זכאי לשוב לחברה". הם ביקשו להדגיש, "אנחנו לא מחזקים חלילה את חנן גולדבלט, אנחנו מחזקים את היותנו חברה דמוקרטית שמסוגלת להקיא מתוכה את העוולות הכי גדולות - אבל גם לתת מקום בחברה לתיקון".

עוד באותו נושא

בין חנן לרומן: פולנסקי וגולדבלט דומים הרבה יותר ממה שנדמה

לכתבה המלאה
שחרור חנן גולדבלט מכלא חרמון, נובמבר 2012. ג'יליס
חנן גולדבלט ביום שחרורו מהכלא/ג'יליס

לאור המחלוקת החליטו במרכז ההנצחה לקיים אתמול דיון פומבי בסוגיית ההופעה והזמינו את הציבור לאודיטוריום המרכז. ההזמנה הזו רק ליבתה עוד את אש ההתנגדות, המתנגדים הודיעו כי לא יופיעו לשום דיון ציבורי כזה. בפוסט שפירסם שי אגמון בפייסבוק הוא הבהיר: "מבחינתנו אין מקום לשיח ציבורי הדן במתן במה לאנס סדרתי. אנחנו מצפים ומצפות ממוסד חינוך, תרבות והנצחה לנקוט עמדה ברורה, והיא: לא נותנים במה לאנסים. לא נסכים לקחת חלק במשפט שדה השם על שתי כפות המאזניים את זכויות נפגעות ונפגעי תקיפה מינית למרחב ציבורי בטוח, מול זכות הזרקורים והבמה של אנס".

הוא קרא במקום זאת להגיע להפגנה לפני המופע המתוכנן ברחבת מרכז ההנצחה. תוך שעות הודיעו מאות שבכוונתם להגיע. זו לא תצטרך להתקיים, אתמול בלילה, כאמור, הודיעו במרכז ההנצחה כי הם מבטלים את המופע: "ביממה האחרונה נחשפנו להיקף ועוצמת ההתנגדות והמחלוקת שמעוררת השתתפותו של חנן גולדבלט כמנחה בערב ההוקרה לנעמי פולני", הודיעו מטעם מרכז ההנצחה של טבעון, "הגענו למסקנה כי קיום הערב במתכונתו הנוכחית יפגע ויכאיב לקהילה, ומשכך ערב ההוקרה לא יתקיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully