וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זובין מהטה ויורשו הוצגו לראשונה ביחד: "נביא את הישראלים האיכותיים ביותר"

4.10.2018 / 15:23

התזמורת הפילהרמונית קיימה מסיבת עיתונאים מיוחדת, בה השתתפו לראשונה ביחד המאסטרו זובין מהטה בן ה-82 ויורשו בתפקיד המנהל המוזיקלי של התזמורת, להב שני בן ה-29. מה העצה הטובה ביותר של מהטה למחליפו בתפקיד?

מסיבת עיתונאים זובין מהטה ולהב שני , אוקטובר 2018. ראובן קסטרו
זובין מהטה ולהב שני במסיבת העתונאים של התזמורת הפילהרמונית היום/ראובן קסטרו

מה העצה הטובה ביותר של זובין מהטה ליורשו בתפקיד המנהל המוזיקלי של התזמורת הפילהרמונית, להב שני? "סבלנות", השיב מהטה בעברית לוואלה! תרבות, ואז המשיך את תשובתו באנגלית: "בתזמורת הזאת אתה זקוק לזה. להב כבר מאוד אהוב על ידי התזמורת. מכבדים אותו. ואני חושב שהוא יצליח מאוד. אין לי שום בעיה לחשוב על הצלחתו בעתיד". בתגובה לעצה שקיבל ממהטה, אמר לוואלה! תרבות להב שני: "אני מסכים איתו לגמרי. אני חושב שמנצח צריך את התכונה הזאת כל החיים. אחד הדברים הכי יפים באמנות הוא שאתה לא מפסיק ללמוד על אותו דבר. פה אתה יכול להתעסק באותו חומר כל החיים ולא להפסיק ללמוד דברים חדשים".

פגשנו את השניים במסיבת עיתונאים מיוחדת של הפילהרמונית, שהסתיימה לפני זמן קצר בהיכל התרבות בתל אביב, שבה הופיעו לראשונה ביחד מהטה בן ה-82 ויורשו שני בן ה-29. מסיבת העיתונאים התקיימה לרגל פתיחת העונה ה-83 של התזמורת, שתהיה העונה המלאה האחרונה של מהטה לאחר חמישים שנה בתפקיד. המנצח והפסנתרן להב שני ייכנס לתפקידו החל משנת 2020. שנה קודם לכן יכהן כמנהל המוזיקלי המיועד. שני ישמש בתפקיד המכובד במקביל לתפקידו כמנצח הראשי של תזמורת רוטרדם שבהולנד, תפקיד שאליו נכנס בשבוע שעבר. שני מכהן מאז השנה שעברה גם כמנצח אורח ראשי של התזמורת הסימפונית של וינה.

"אני גאה להציג את המאסטרו להב שני. אני מאוד שמח שהוא כאן. הוא נבחר לאחר חיפוש רב", אמר מהטה בתחילת מסיבת העיתונאים. שני פנה למהטה במסיבת העיתונאים ואמר לו: "אני נורא מתרגש להיות במעמד הזה עכשיו. היית איתי מתחילת החלום שלי על ניצוח". עוד אמר שני כי למרות שההכרזה על מינויו כבר היתה בתחילת השנה, "ההתרגשות לא עוברת, עם כל מה שהתזמורת מייצגת ומסמלת מבחינת המדינה שלנו וכלפי העולם, ההיסטוריה, עם המנצחים הגדולים שהיו ועדיין פה. התחושה שלי שאני בא להיות עם משפחה וחברים. חלק מהנגנים של התזמורת גידלו אותי וחלק גדלו יחד איתי. להתחיל תפקיד מהמקום הזה, מתחושה של אמון, זה משהו שכל אחד יכול לחלום עליו".

מסיבת עיתונאים זובין מהטה ולהב שני , אוקטובר 2018. ראובן קסטרו
זובין מהטה ולהב שני/ראובן קסטרו

בתום מסיבת העיתונאים השיב להב לשאלות וואלה! תרבות:

שמו הגדול של זובין מהטה משך אמנים רבים להופיע עם התזמורת, ומשך אליה גם קהל רב. על אף כישרונך הגדול, האם אתה חושש שלפחות בהתחלה חלק מהאמנים הגדולים ימנעו מלהגיע, וחלק מהקהל לא ימשיך לבוא?

"זובין אחראי לבניה של התזמורת האת, חד משמעית. כל נגן בתזמורת זובין קיבל. הנוכחות שלו מורגשת באולם, בין אם הוא פה ובין אם הוא לא פה. הוא יצר את התזמורת כפי שהיא היום. אבל התזמורת עומדת בזכות עצמה, שלא נשכח את זה. לזובין מהטה יש את המוניטין הכי גדול שמנצח יכול לרכוש לעצמו, אבל גם התזמורת, עם כל העבר שלה והרמה שלה היום בהווה, יש לה מוניטין של תזמורת ברמה בינלאומית בכל העולם".

איך תתמודד עם העובדה שהקהל של הפילהרמונית נחשב במידה רבה לשמרני, וחלק גדול ממנו פחות מתחבר ליצירות מודרניות ולמוזיקה ישראלית.

"תראה, קשה לשים את כל המוזיקה שנכתבה במאה ה-20 ובמאה ה-21 כ'מוזיקה מודרנית'. אתה יכול להגיד שמלחין מסוים מדבר אליך יותר או פחות. צריך קצת יותר סקרנות כדי להבין מה אתה אוהב או לא אוהב. אני מבין את הפחד שיש לאנשים מרפרטואר שהם לא מבינים. הלא נודע הוא מפחיד, ודורש מאמץ אינטלקטואלי כדי להתחבר ולהבין. אולי זאת גם המהות של המוזיקה הקלאסית, שהיא דורשת מהמאזין האזנה אקטיבית. כמו שכאתה צופה בסרט אתה צריך להיות מעורב, אתה לא יכול לצפות לחוות אווירה בעיניים עצומות, יש את המחויבות לזכור למשל לזכור את שמות הדמויות, לעקוב אחרי הסיפור וכולי. זה אותו דבר במוזיקה. לכן מהצד שלנו, כמבצעים, הכי חשוב לי שהביצוע ישאיר את המאזין מרותק. ומעבר לזה, ליצור את הסיטואציה והתנאים אצל המאזין לפתוח את הסקרנות והעולם האינטלקטואלי שלו, ואולי פעם בכמה זמן משהו חדש".

האם ישותפו בתקופתך יותר סולנים ויותר מנצחים ישראלים?

"ישותפו מי שראויים לנגן עם התזמורת הזאת, בין אם הם ישראליים או לא ישראלים. כמובן שנהיה הראשונים לשמוח להביא ישראליים כמה שיותר. אנחנו מעוניינים קודם כל באיכות. זה לא יהיה לעולם ישראלי על חשבון איכות. אבל את הישראלים האיכותיים ביותר כמובן שאביא לפה".

עוד באותו נושא

היורש של זובין מהטה: המנצח והפסנתרן להב שני, בן 29 בלבד

לכתבה המלאה
מסיבת עיתונאים זובין מהטה ולהב שני , אוקטובר 2018. ראובן קסטרו
זובין מהטה ולהב שני/ראובן קסטרו

ניהול מוזיקלי זה לא רק ליצור תכניות יפות, זה גם הבאת תורמים וספונסרים. זובין היה חזק מאוד בזה. אתה עוד מאוד צעיר, ונראה שפחות מקושר ממהטה, באופן טבעי לאור פער הגילאים ביניכם.

"כמו שזובין אמר, הוא היה בגילי כשהוא התחיל את העבודה הזאת. מעבר לזה, אני מזכיר לך שיש לי משרה נוספת, כמנהל מוזיקלי ברוטרדם, שדורשת גם את הדברים האלה, ובשנתיים הקרובות אני אחווה את הדברים האלה בלי סוף. כבר בשנים האחרונות, אפילו עוד לפני שזובין בכלל הכריז שהוא עומד לעזוב, לקחתי חלק בהבאת תרומות לתזמורת, זה דבר שאני שמח לעשות אותו והוא נחוץ לתזמורת כדי להתקיים".

הקשר בין התזמורת הפילהרמונית לשני כפסנתרן סולן החל כבר בהיותו בן 16. באוקטובר 2013, לאחר זכייתו בתחרות "מהלר" לניצוח בגרמניה, הזמינה אותו התזמורת לנצח על הקונצרטים של פתיחת העונה. מאז הופיע שני עם התזמורת מדי שנה, כמנצח וכפסנתרן. בדצמבר 2016 ניצח על קונצרט הסיום של חגיגות השמונים לתזמורת הפילהרמונית. שני הופיע כמנצח עם תזמורות בינלאומיות רבות, ובהן התזמורת הפילהרמונית של וינה, האופרה הממלכתית של ברלין, תזמורת פילדלפיה, תזמורת פריז, התזמורת הסימפונית של לונדון והתזמורת הסימפונית של בוסטון.

השנה מהטה נעדר במשך חודשים רבים מהתזמורת. בהארץ פורסם כי הסיבה לכך היא מחלה מתמשכת שלו. ביולי, על רקע הפרסומים כי לאחר חודשים חלה התאוששות ממחלתו והטבה במצבו, שב לנצח בשני קונצרטים בפירנצה. "אני מתגעגע מאוד לתזמורת. אני מתגעגע לניצוח כאן", אמר מהטה במסיבת העיתונאים. "העונה הזאת תהיה מלאה בנוכחות שלי. בסוף העונה יש לנו שני סיבובים בדרום אמריקה ובאירופה ואז אסיים את התפקיד במיני פסטיבל".

זובין, האם לאחר פרישתך מהתזמורת, יש בכוונתך להמשיך להיות מעורב במוזיקה הישראלית?

"בשלב זה אין בכוונתי".

מסיבת עיתונאים זובין מהטה ולהב שני , אוקטובר 2018. ראובן קסטרו
זובין מהטה ולהב שני/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully