וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמו שני משוגעים: למה פסיכולוגים תמיד מוצגים כפסיכופתים על המסכים?

ד"ר ניצן שרירא

10.10.2018 / 0:00

"הפסיכולוגית" של כאן, כמו גם "ג'יפסי" בנטפליקס, משמרים ומחזקים את הדימוי הטלוויזיוני והקולנועי של פסיכולוגים ופסיכיאטרים כמופרעים ומסוכנים. למה יוצרים כל כך אוהבים להציג אותם ככה, אפילו שהמציאות מראה כי הם ממש אינם כאלה? הפסיכולוגית ד"ר ניצן שרירא מוחה

הפסיכולוגית ערוץ כאן 11 קרן מור טל פרידמן. אווה עיני גז,
הגילדה זועקת: אנחנו לא כאלה. מתוך "הפסיכולוגית"/אווה עיני גז

אחת מתוכניות הדגל החדשות של התאגיד היא "הפסיכולוגית". מדובר כזכור בקומדיה אקסצנטרית ומטרידה על פסיכולוגית שפיתחה "מותג": טיפול און-ליין בשלוש דקות. הסדרה, שתורגמה מפורמט אמריקאי מצליח, משוחקת לעילא על ידי צוות שחקנים מוכשר מאין כמותו. אך כפסיכולוגית הצופה בה, אני לא יכולה שלא לתהות מדוע הדמות הראשית מוצגת בה כאישיות פסיכופתית, כפי שקורה שוב ושוב בסרטים ובסדרות.

פסיכופתיה, הקרויה בעגה המקצועית הפרעת אישיות אנטי סוציאלית, היא דפוס אישיות עקבי ומתמשך אצל אנשים בוגרים הנוהגים מתוך היעדר מצפוניות תוך חוסר יחס לסבל הנגרם לזולת כתוצאה ממעשיהם. חוסר אמפטיה לסבלו של הזולת אין משמעו שהפסיכופת אינו מסוגל לחוש רגשות או לזהות אותם אצל הזולת. נהפוכו, לעתים קרובות פסיכופתים ניחנים ביכולת אמפטית חדה המאפשרת להם לזהות נכוחה את רגשותיו של האחר ולהשתמש במידע זה באופן מניפולטיבי כדי להשיג את מבוקשם.

כמה מן הקולגות שלי הם באמת כאלה? מחקר שערך ארגון הפסיכולוגים האמריקאי, האוסף כדרך קבע נתונים סטטיסטיים על תלונות נגד חברי הארגון, מצא כי פחות מעשירית האחוז מחבריו הואשמו אי פעם בהפרה אתית נגד מטופלים. אם הדבר באמת היה נפוץ בחברה כמו שהוא נפוץ על המסך, הקליניקה הפסיכולוגית היתה נכחדת מן העולם מזמן. הרי מי היה לוקח סיכון ושם את נפשו בכפו של אחד כזה מופרע?

הכותבת היא דוקטור לפסיכולוגיה קלינית.

עוד באותו נושא

פסיכולוגית בגרוש: הקומדיה של כאן 11 תשעמם אתכם אחרי שלוש דקות

לכתבה המלאה
הפסיכולוגית ערוץ כאן 11 קרן מור מירי מסיקה.
מה הטירוף הזה משרת? מתוך "הפסיכולוגית"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully