וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בחיים לא שתיתי קפה עם משה אדרי": השרה רגב מגיבה לטענות לניגוד עניינים בחוק הקולנוע

15.10.2018 / 12:39

בעוד בכנסת חוק הקולנוע החדש עושה צעדים אחרונים לקראת אישורו, בסינמה סיטי השיקו את יום הקולנוע הישראלי, ומירי רגב ניצלה את ההזדמנות כדי לנסות להדוף את הטענות כי יש לה קשרי חברות עם מפיק-העל משה אדרי שבגללם היא מנסה להיטיב עמו בחקיקה

כתב: שגיא בן נון, עריכה: נועה לוי

יום סוער עובר על תעשיית הסרטים המקומיים, וכמו בטובי המותחנים, גם בו ההתרחשויות מתנהלות בשני מוקדים, ומי שמתעניין בנעשה נדרש לדלג ביניהם.

התרחשות אחת היא בכנסת, שם חוק הקולנוע החדש עבר בוועדת התרבות, לפני ההצבעה במליאה הלילה, בה הוא צפוי לעבור בקריאה שנייה ושלישית.

בשורה טובה אחת שכמעט כולם מסכימים עליה היא שתקציב הקולנוע יגדל בעשרים מיליון שקלים לכל אחת מחמש השנים הקרובות. המחלוקת היא על כך שנתח עסיסי מן הסכום הזה יופנה לתגמול מפיקים פרטיים של סרטים מסחריים, וכזה למעשה יש רק אחד בארץ - משה אדרי, הנחשב מקורב לשרת התרבות מירי רגב.

שר האוצר משה כחלון בירך על הגדלת תקציב הקולנוע: "בשנים האחרונות משמש הקולנוע הישראלי כשגריר הטוב ביותר שלנו וחשוב שנחזק אותו. זוהי בשורה גדולה לקולנוע הישראלי ולתרבות הישראלית שכולנו נהנה ממנה".

מוקדם יותר, במהלך הדיון בוועדת החינוך והתרבות בכנסת, הזדעק חבר הכנסת דב חנין (הרשימה המשותפת): "השרה רגב נמצאת בניגוד עניינים חמור, כיוון שאדרי הוא חבר קרוב שלה. משפחת אדרי ועסקיה יהיו כעת הנהנים העיקריים מ-15 אחוז מתקציב הקולנוע בארץ. סעיף זה יעניק להם רשת ביטחון שאינם זקוקים לה ולמעשה ייצור להם מסלול עוקף קרנות". בין השאר, דבריו התבססו על העובדה שהמפיק והמפיץ תרם לרגב כספים בשלהי העשור הקודם, עוד הרבה לפני שהיתה שרת התרבות ונוצרה ביניהם היכרות מקצועית.

מוקד ההתרחשות השני היה בסינמה סיטי, בו נערך הטקס החגיגי והמסורתי להשקת יום הקולנוע הישראלי, שיתקיים מחרתיים ברחבי הארץ, ובמסגרתו אפשר יהיה לראות עשרות סרטים תוצרת הארץ במחיר של עשרה שקלים בלבד.

מסיבת העתונאים לקראת יום הקולנוע 2018. רפי דלויה,
כמה פה אתם מזהים? השקה כמעט נטולת כוכבים בסינמה סיטי/רפי דלויה

בהזדמנות זו, מסרה רגב לוואלה! תרבות את הדברים הבאים: "אין ביני למשפחת אדרי שום קשרי חברות. יש בינינו קשרי עבודה. לא ישבתי איתם לקפה פעם אחת. הייתי אצלם שלוש פעמים. הייתי בחתונה של הבת של ליאון אדרי, בשבעה של פנינה אדרי על אמה ובשבעה של ליאון אדרי. אני מעריכה ומוקירה את משפחת אדרי על ההשקעה שלהם בקולנוע הישראלי. אכן, בתחילת דרכי הפוליטית, משפחת אדרי תרמו לי חמשת אלפים שקל דרך מכרה משותפת, אך לא הכרתי אותם ולא נפגשתי איתם. לא יעזור לאף אחד. עניתי על כל השאלות ואמשיך לענות".

"אני אוהבת את הקולנוע הישראלי ורוצה לעזור לו. אני שמחה שמשפחת אדרי תורמת ופועלת למען הקולנוע הישראלי. אני מציעה לדב חנין, אחרי שהוא נרגע מתשובותיי, להצטרף להצלחה ולתמוך בחוק הקולנוע".

יש לציין כי חוות הדעת של משרד המשפטים גיבתה את דבריה של רגב וחרצה כי היחסים בינה לאדרי "אינם עולים כדי יחסי חברות קרובה המקימים חשש לניגוד עניינים".

עוד באותו נושא

"אם זו לא הייתה שנת בחירות, הייתי מבטלת את קרנות הקולנוע"

לכתבה המלאה
מירי רגב. ראובן קסטרו
לא חברה. מירי רגב/ראובן קסטרו

עם זאת, יש לציין כי אין ספק שבין משפחת אדרי לבנימין נתניהו יש קשרי חברות עמוקים, כפי שראש הממשלה עצמו העיד לפני חצי שנה, לאחר מותו של לאון אדרי ז"ל - "לאון היה חבר וכבן משפחה לנו", אמר אז.

בנאומה במסגרת השקת יום הקולנוע הישראלי, הדגישה רגב כי היא מקווה ומאמינה כי החוק החדש יעבור עוד הלילה במליאה. "אני מקווה שהערב נוכל להביא בשורה של עוד 15 מיליון שקלים לתעשייה המקומית", הצהירה. כמו כן, הוסיפה כי היא מקווה להעביר ביום ראשון חוק אחר ושנוי במחלוקת עוד יותר - חוק הנאמנות בתרבות.

באירוע נכחו שחקנים ויוצרים רבים העומדים מאחורי הסרטים שיוקרנו ביום הקולנוע. רובם נזהרו מהתבטאויות פוליטיות. יוצא הדופן היחיד היה שולי רנד, שכיכב השנה בסרט "הבלתי רשמיים". בהתייחסו לביקורת על כך ש-15 אחוז מתקציב הקולנוע יוקדש לסרטים שממילא הצליחו מסחרית, הוא אמר - "על פניו, הטענות נשמעות הגיוניות. על מנת לעודד איכות צריך לתמוך בסרטים שהקהל לא תומך בהם".

בתוך כך, גם אלון גרבוז, מנהל הסינמטק ת"א לשעבר וחבר רשימת "אנחנו העיר" המתמודדת בבחירות למועצת עיריית תל אביב, תקף היום את חוק הקולנוע וכינה אותו "בושה": "כל מטרתו הוא ייבוש ופגיעה בקולנוע. במקום להיאבק על הרחבת תקציב הקולנוע, רגב בחרה להיאבק על הרחבת השליטה שלה בתכנים וביצירה. לא ברור לי איך עיריית תל אביב-יפו לא מובילה את המאבק נגד החוק הזה. העירייה חייבת להתערב ולהציב אלטרנטיבה ברורה לחוקים הרסניים כמו אלה."

מירי רגב. ראובן קסטרו
בסוף החוק יעבור. מירי רגב/ראובן קסטרו

בעניין אחר, במסגרת הטקס החגיגי הוענק אות הוקרה מיוחד לניצה שאול, וזאת על השתתפותה בשלל סרטים פולחניים שביחד מכרו מיליוני כרטיסים, למשל "גבעת חלפון אינה עונה" ו"חגיגה בסנוקר".

במלאת שנה ל-MeToo, לא יכולנו שלא לשאול את שאול כיצד נראים לה בפרפסקטיבה הסרטים הללו, בהם היחס לנשים לא היה מלבב, בלשון המעטה.

"בסרטים האלה היה גם תמימות של עשייה ראשונה", אמרה בתגובה לוואלה! תרבות. "חיינו בתקופה אחרת, היה סטטוס קוו אחר בכל מה שקשור לנשים. אני חושבת ש-MeToo זה הדבר הכי חשוב שקרה במאה הנוכחית. אני מאוד מקווה שהתנועה הזאת תמשיך ותמשיך, ונשים בכל מקום ולא רק בסרטים ירגישו בטוחות".

וואלה TALK  יעקב אילון ומשה אדרי 16 למאי 2018. ראובן קסטרו
מפיק הסרטים משה אדרי/ראובן קסטרו

לקינוח מסיבת העיתונים של יום הקולנוע, שאלנו את המפיק משה אדרי מה דעתו על הרעיון ליצור סרט על סיפורם אהבתם של צחי הלוי ולוסי אהריש? "למה לא? סיפור מדהים", השיב אדרי, "היו כל מיני סיפורים כאלה. קצין התאהב בזה... יכול להיות, יש סיכוי. אני בטוח שאם אנחנו נגיש את זה לקרנות אנחנו נקבל תמיכה".

לאור ההתלהבות של אדרי מההצעה של וואלה! תרבות, רק רצינו לבדוק עם שרת התרבות רגב אם לא תאסור על יצירת סרט שעוסק בנישואי תערובת. "אני מאחלת להם באמת זוגיות טובה, האהבה ניצחה", אמרה רגב, "ברמה האישית, זה שאני מתנגדת לנישואי תערובת, ואני רוצה לשמור על הצביון היהודי, אין לזה שום דבר אם כן או לא לקיים סרט על זה. כל סרט אנושי מהסוג הזה, שלא מאדיר מחבלים, הוא בעיני סרט ראוי, כי הוא מדבר על סוגיות אמיתיות בחברה הישראלית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully