וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רבקה מיכאלי נגד מירי רגב: "אנו בחושך גדול, בשלב הבא ישללו אזרחות"

22.10.2018 / 11:55

מחאה בקרב אמנים ואנשי תרבות בעקבות "חוק הנאמנות בתרבות", הכוללת עצומה והפגנה בדרך. רבקה מיכאלי לוואלה! תרבות: "חושך גדול. כחלון בגד בעצמו". אגי משעול: "הטלת מחסום על אמנות נוגדת את מהות האמנות". גיא פינס: "צנזורה באמנות? זה כמו בספרי הלימוד לפשיסט המתחיל"

עריכת וידאו: ניר חן

מחאה בקרב אמנים, יוצרים ואנשי תרבות בעקבות "חוק הנאמנות בתרבות", תיקון לחוק התרבות והאמנות, שיאפשר לשרת התרבות לראשונה לשלול תקציבים ותמיכה ממוסדות תרבות ה"חותרים תחת המדינה וסמליה", בנוסף לסמכות הקיימת של משרד האוצר. הצעת החוק עברה אתמול (ראשון) בוועדת השרים לענייני חקיקה. מאות אמנים ואנשי רוח חתמו על עצומה נגד החוק, ברשת נשמעו ביקורות חריפות כנגדו, ולוואלה! תרבות נודע כי גם מסתמנת הפגנה נגד החוק במוצאי שבת בתל אביב.

מירי רגב, אולפן וואלה! NEWS. מרץ 2017. ראובן קסטרו
שרת התרבות מירי רגב/ראובן קסטרו

"חופש האמנות זה שתי מילים שמחוברות אחת לשנייה, כמו תאומות, ואין ביניהן שום סתירה", אמרה המשוררת אגי משעול לוואלה! תרבות. "אמנות מטבעה מתעסקת בקשה, בביקורתי, בקונפליקטים, באינדיבדואליסטים, אחרת זה כמו הטלוויזיה של רוסיה. להטיל מחסום על אמנות נוגד את המהות של המילה אמנות ונוגד את ההיגיון. אני בכלל לא מבינה איך אפשר לעשות את זה".

השחקנית נעמי לבוב מתחה אף היא ביקורת על החוק: "מפחיד אותי שהחוק מאפשר לממשלה לאשר או לשלול תקציבים ממוסדות תרבות בהתאם לתכנים שלהם, ותכנים שחותרים תחת המדינה וסמליה הם עילה מוצדקת לשלול תקציבים למוסדות. אני חושבת שמדינה חזקה וליברלית נמדדת ביכולת שלה לתת ביטוי לרב תרבותיות ולקולות השונים בחברה. חשוב לעודד את הקולות האלו בצורה של דו שיח במקום הסתה וגזענות. אני חושבת שהיכולת שלנו כחברה להכיל קולות שונים הולכת ופוחתת משנה לשנה. הדבר שהכי מפחיד אותי זה שהחוק הזה עובר בשקט יחסי. אנשים לא יוצאים לרחובות. אזרחים ואמנים לא עומדים על הגדר. זה אומר שאנחנו מיואשים. יש לי ילדה קטנה שגדלה פה ואני פוחדת על העתיד שלה. מקווה שנתעורר מהחלום הרע הזה".

עוד באותו נושא

השרים אישרו את "חוק הנאמנות בתרבות": "רגב הפכה לצנזורית הראשית"

לכתבה המלאה
דוד גרוסמן. GettyImages
דויד גרוסמן, מחותמי העצומה כנגד החוק/GettyImages
רבקה מיכאלי: "זה חוק של מדינה של פאניקה. ענן שחור. השלב הבא הוא לשלול אזרחות של מי שלא מביעים נאמנות לתרבות במעשיהם? כחלון בגד בעצמו"

חוק הנאמנות בתרבות של מירי רגב הזכיר למגישה והשחקנית הוותיקה רבקה מיכאלי את המונולוג "מיומנו של צנזור" של חנוך לוין, שהוקרא בסוף ההצגות של "הפטריוט", ומתאר באופן סאטירי כיצד הצנזור משנה לחלוטין את תוכנן של הצגות. "לוין כתב איך הצנזורה משנה את 'אותלו' של שיקספיר והופכת אותו למחזה ציוני", אמרה מיכאלי. "בינתיים הצנזורה בוטלה אבל הנה היא חוזרת. החוק הזה מעיד על מדינה בפאניקה. בפרפראזה על דברי ביבי, הפכנו ממדינה חכמה למדינה מתחכמת. אני חושבת שזו באמת תחילתו של חושך גדול. בעצם, המשכו של חושך גודל. הענן השחור יורד ויורד ויורד. אני שואלת את עצמי אם השלב הבא הוא לשלול אזרחות של אזרחים שלא מביעים נאמנות לתרבות במעשיהם, בדברים שהם כותבים. האם אפשר מראש לשלול את הזכויות שלהם? זה עוד יותר טוב. אני רוצה להזכיר לכחלון שהוא טען שהוא של 'כולנו', וחבל שהוא שוכח את זה. ברגע האמת הוא בגד בעצמו".

יהושע סובול אמר לוואלה! תרבות: "רק בוגדים בנפשם וברוחם מסוגלים להכפיף נאמנות לחוק".

השחקן יחזקאל לזרוב הוסיף: "נאמנות בבסיסה היא תכונה רגשית וכל ניסיון להפוך אותה לחוק, נוגד את תכונותיה הטבעיות. האם בני זוג יכולים לחתום על הסכם נאמנות? האם אחד מהצדדים באמת יכול לשלוט בנאמנותו של האחר? הדבר רק יעודד אצל רוב האנושות את היצר לחפש פרצה ולבגוד. נאמנות היא צורך רגשי עמוק, שבא מתוך אהבה ואכפתיות בין אדם לחברו, בין בני זוג ובין אדם למדינתו, אסור לה להיעשות בכפיה. כפיה, באשר היא, מייצרת אנטגוניזם. כמי שסולד מכפיה אני יכול להגיד שאני רק מחכה להזדמנות לבגוד".

כתבה על סט צילומי התכנית "סיבה למסיבה" עם רבקה מיכאלי שחזרה לזמן קצר. ניב אהרונסון
"אם ללכת על פרפראזה של ביבי, הפכנו ממדינה חכמה למדינה מתחכמת. זה המשכו של חושך גדול". רבקה מיכאלי/ניב אהרונסון

אלפי אנשים, ובהם מאות אמנים ואנשי רוח, חתמו על עצומה נגד חוק הנאמנות בתרבות, הקוראת לממשלה ולכנסת לעצור את קידומו. איתמר גורביץ', מנהל פורום מוסדות התרבות שיזם את העצומה, אמר לוואלה! תרבות: "במדינה דמוקרטית צריך לשמור על חופש הדיבור והיצירה, וישראל היא מדינה מספיק חזקה כדי לעמוד בפני ביקורת ללא צורך בצנזורה". בין החותמים על העצומה זוכי פרס ישראל ובהם: דויד גרוסמן, טוביה ריבנר, דני קרוון ואדוין סרוסי, ובנוסף גם הלל מיטלפונקט, אגי משעול, ששון גבאי, גיל פרנק, עודד קוטלר, יחזקאל לזרוב, שמואל הספרי, מוטי לרנר, לימור גולדשטיין, ליליאן ברטו, לאורה ריבלין, אלון גרבוז, עמרי ניצן, יסמין גודר, דן רונן ויוסי פרוסט.

בעצומה נכתב: "אם יחוקק החוק ניתן יהיה לשלול מימון ציבורי מכל סוג של פעילות תרבות, על בסיס שיקול דעת פוליטי לחלוטין, ויהיה בה כדי להכפיף את עולם התרבות הישראלי, היצירה והאמנות לפרשנויות פוליטיות, להחלטות פופוליסטיות ולשיקול דעתם הרחב של גורמים פוליטיים. החברה הישראלית היא חברה חזקה ודמוקרטית, שחוסנה תלוי גם ביכולתה לקיים שיח מגוון, המכבד מגוון רחב של השקפות ודעות. מימון תרבות נדרש על מנת להבטיח מרחב מבוסס של מחשבה ויצירה, לטובת כלל החברה הישראלית ומגוון הזרמים והדעות בה. בשל כך אסור לאשר הצעה זו, אסור לאפשר שימוש של שלטון כלשהוא בתקציבי ציבור כדי למנוע את הנוכחות הלגיטימית במרחב הציבורי של דעות והשקפות מגוונות, שאינן נוחות לשלטון, ואין רבותא באיזה שלטון מדובר".

ערב טוב עם גיא פינס , ספטמבר 2017. צילום גיא כושי ויריב פיין,
"צנזורה/צילום גיא כושי ויריב פיין

גם המגיש גיא פינס הביע את התנגדותו לחוק במילים חריפות, כשצייץ הבוקר: "בעודנו עסוקים בקרבות הסקסיים של אופירה ויאיר, עבר בכנסת בשקט משועמם חוק הנאמנות של מירי רגב שאמור לגרום לכל אמן לשאול את עצמו האם הוא מרצה את השלטון ביצירתו כי אחרת לא יקבל סיוע. צנזורה (עצמית וחיצונית) באמנות לצד דמוניזציה של היריב הפוליטי, יש את זה בספרי הלימוד לפשיסט המתחיל".

"חוק הנאמנות בתרבות הוא חרפה", צייץ גם העיתונאי אמנון לוי. "הרעיון שפוליטיקאים יקבעו איזה יצירה תרבותית נאמנה ואיזה לא, איום. מירי רגב שהבטיחה לתת קול לתרבויות שהושתקו והודרו על ידי ההגמוניה, מנצלת את כוחה בצורה בולשביקית כדי להשתיק קולות שחושבים אחרת ממנה".

חוק הנאמנות בתרבות, שיזמה שרת התרבות מירי רגב וזכה לתמיכת שר האוצר משה כחלון, יאפשר למשרד התרבות למנוע או להפחית תקציבים ממוסדות מאחת מהסיבות האלה: שלילת קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית; הסתה לגזענות, אלימות וטרור; תמיכה במאבק מזוין או טרור; ציון יום העצמאות כיום אבל, והשחתה או ביזוי כבוד הדגל וסמלי המדינה. בשבוע שעבר נדחתה ההצבעה על החוק בוועדת השרים, לאחר ביקורת של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, על הנוסח המקורי של החוק. היוזמה לחוק הופיעה מצד השרה רגב לאחר שמשרד האוצר לא אכף את החוקים המקבילים בנושא, "חוק הנכבה" ו"חוק החרם". היועץ המשפטי של משרד האוצר דחה את כל 98 הפניות לאכיפת חוק הנכבה, המאפשר לשר האוצר לשלול תקציבים על סמך קריטריונים זהים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully