וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על רקע טענות לפגיעה מינית: הבמאי מיקי גורביץ' התפטר מבימוי הצגה בקאמרי

28.10.2018 / 13:01

הבמאי והמורה למשחק מיקי גורביץ' ביקש מהקאמרי לא לביים את ההצגה "אניהו" וקודם התפטר מניסן נתיב. זאת על רקע תלונות מצד שלושה סטודנטים לשעבר, שהגיעו בשבוע שעבר לניסן נתיב וטענו כי גורביץ' פגע בהם מינית. אחת המתלוננות טענה לאינוס לכאורה תוך ניצול מרות

מיקי גורביץ'. ענת מוסברג,
מיקי גורביץ'/ענת מוסברג

על רקע טענות לפגיעה מינית ודרישת ועד השחקנים של הקאמרי מהנהלת התיאטרון להדיחו: הבמאי והמורה למשחק מיקי גורביץ' ביקש מתיאטרון הקאמרי לא לביים כמתוכנן את ההצגה "אניהו" (שכתבו אתגר קרת ורוני סיני), וההנהלה קיבלה את בקשתו, כך נמסר מהקאמרי. קודם לכן, ביום חמישי ביקש גורביץ' להתפטר באופן מיידי מהסטודיו למשחק ניסן נתיב, שבו הוא מלמד כארבעה עשורים. בנוסף, בפסטיבל תיאטרון קצר בצוותא, שמתוכנן להתקיים בדצמבר, החליטו לא לאפשר לגורביץ' לביים הפקה שיועדה לאירוע, כך אישרו בצוותא. כל זאת על רקע תלונות מצד שלושה סטודנטים לשעבר, שהגיעו בשבוע שעבר לניסן נתיב, שטענו כי גורביץ' פגע בהם מינית.

באפריל 2016 חשף יאיר אשכנזי בתחקיר ב"הארץ" כי גם בתאטרון החאן שניהל גורביץ' אמנותית וגם בניסן נתיב התקבלו תלונות מצד שחקניות על שיטות עבודתו של גורביץ', שכללו על פי הטענות פגישות אישיות בביתו בשעות מאוחרות, מגע אינטימי, שיחות בעלות תוכן מיני ועוד. בשני המקרים, נטען בעיתון, בדיקות פנימיות לא הובילו להליכים משמעתיים משמעותיים, אף על פי שנדרש להפסיק להיפגש עם שחקנים לבדו בביתו מחוץ לשעות העבודה או הלימודים. על פי הטענות החדשות, גם פגישות אלה המשיכו להתקיים בניגוד להנחיות.

כנס האמנים, מיקי גורביץ'. מגד גוזני
מיקי גורביץ'/מגד גוזני

בשבוע שעבר פורסם בחברת החדשות כי שלוש תלונות חדשות מצד בוגרים טריים של ניסן נתיב על הטרדה מינית הגיעו להנהלת בית הספר. על פי הפרסום, אחת המתלוננות טענה לאינוס לכאורה תוך ניצול מרות. עורכת דין של אחת המתלוננות פנתה בשבוע שעבר לניסן נתיב בשם אחת המתלוננות ודרשה כי גורביץ' יושעה מתפקידו. בעקבות כך, ולאחר שבית הספר פתח בהליך בירור וקיים מה שכינה "שיחת הבהרה" עם גורביץ', הבמאי התפטר מתפקידו.

עו"ד רוני אלוני סדובניק המייצגת שתיים מהמתלוננות כנגד גורביץ' שפנו לניסן נתיב, אמרה לוואלה! תרבות: "מרצים ומורים, מעסיקים, מפקדים ובמאים חייבים לשמור על גבולות ברורים ומקצועיים, נטולי גוון מיני, בינם לבין תלמידיהם, עובדיהם והכפופים למרותם. כשמורה בוחר לו 'תלמידה מועדפת', שמקבלת יותר תשומת לב וזמן איכות איתו, רק בשל העינים היפות שלה, זוהי למעשה הטרדה מינית של יתר הכיתה שלא 'בטעם' המיני של אותו בכיר. המסר הוא שמי שהמורה בחר 'כמאהבת' זוכה להטבות וקידום, ומי שמסרבת לחציית הקו המיני - מגורשת ומורחקת וזוכה להתעלמות מקצועית".

עוד באותו נושא

משה איבגי חוזר ללמד משחק: "בושה וחרפה, תעודת עניות מוסרית"

לכתבה המלאה

ביום שישי פרסמה השחקנית אסנת פישמן בעמוד הפייסבוק שלה טענה כי הבמאי התעלל בה נפשית. היא העידה כי הדברים קרו לה כשהייתה בת 24, בהפקתה השנייה בתיאטרון אחרי שסיימה את לימודיה ועבדה עם גורביץ'. "אחרי כמה ימים זה התחיל. אני לא יכולה לזכור מפאת השנים שחלפו בדיוק מה קרה, גם להדחקה יש חוקים משלה, אבל היה ברור לכל מי שההפקה, שאני מוצאת חן בעיני הבמאי. ההתעללות הייתה נפשית לחלוטין, ידו לא נגעה בי, תודה לאל, אבל הלחץ שבו הייתי מגיעה לחזרות, הפגישות בשישי אחרי הצהריים בביתו כדי לנתח את חיי ועד כמה אני פתוחה או לא מינית, ומה עוצר אותי, והמתח... כל הזמן המתח... הייתי באותו זמן בטיפול פסיכולוגי והמטפלת יעצה לי להגיד לו את אשר על לבי. אחרי אינספור חזרות, העזתי להגיד לו בשני משפטים, תוך כדי בכי, שקשה לי נורא לעבוד ככה. זהו זה. הוא ביטל מכל וכל את כל מה שאמרתי, אמר שהכל מתרחש רק במוחי, לא החליף איתי מילה מאז, ומן הסתם גם לא עבד איתי. לא נורא. אני מחזקת את כל מי שמעז להרים ראש ולהתלונן. די. הזמנים השתנו. אי אפשר להתעמר ככה בנפשות צעירות ולצלק אותן לנצח. גם למקצוע כה חשוף ורגיש כמו של שחקן יש גבולות. אסור לעבור אותם. להיפך, בגלל הרגישות חשוב שהגבול יהיה ברור. הנשמות שלנו לא הפקר".

ביום שבת ועד השחקנים של תיאטרון הקאמרי פנה להנהלת התיאטרון בדרישה להדיח את גורביץ' מבימוי ההצגה "אניהו" עד לתום בירור התלונות החדשות בעניינו, כך פורסם ב"הארץ". הבוקר, כאמור, נמסר מהקאמרי כי גורביץ' ביקש להפסיק את עבודת הבימוי בהצגה.

מניסן נתיב נמסר בתגובה: "סטודיו למשחק ניסן נתיב אחראי לביטחון תלמידיו בתוך כותלי בית הספר. למורים ואנשי הסגל הנחיות ברורות ונוקשות בנושא. כל תלונה שמתקבלת אצלנו מטופלת באופן מידי, ומי שנמצא כי לא עמד בסטנדרטים הערכיים של בית הספר הופסקה עבודתו".

טרם התקבלה תגובת מיקי גורביץ'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully