וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הפוליטיקאים הם חארטה בארטה": רן דנקר זועם על אפליית הקהילה הגאה

7.11.2018 / 13:17

11 שנה לאחר האלבום המצליח שהוציא עם עילי בוטנר, משחרר רן דנקר אלבום סולו ראשון, "משהו אחר". בריאיון לוואלה! תרבות הוא מספר על הפחדים והקריסה, על השפעת חשיפת היותו ביסקסואל על יצירתו, על הכעס מאפליית הקהילה הגאה, וגם לא פוסל איחוד של "השיר שלנו". צפו

כתב: שגיא בן נון, צילום: דייב שחר, עריכה: אביב ארגז

"התעוררת יום אחד משנת חורף ארוכה", כך נפתח "משהו אחר", שיר הנושא של אלבום הסולו החדש והראשון של רן דנקר היוצא היום ומלווה בקליפ יפה. השיר נכתב על ידי נועה גולדנסקי, הולחן על ידי גיא מנטש ועובד והופק מוזיקלית על ידי גיא ויהל. ואמנם, דנקר הקיץ מתרדמת מוזיקלית לא קצרה, בניגוד לפעילות הבולטת מאוד שלו כשחקן ("תא גורדין", "מוטלים בספק", "מיגל"). 11 שנה חלפו מאז שהוציא את האלבום האחרון שלו עם עילי בוטנר, "שווים".

האלבום החדש שווה לא פחות וחשוף הרבה יותר. הוא עוסק בו בין השאר בילדותו להורים גרושים ונדודים אחרי אמו מבית לבית, בנעורים קשוחים בפריפריה, בשאלות של זהות קיומית ומינית ובפרידה המתוקשרת שלו. שירי האלבום, עליו עבד מעל לשנתיים, נבעו מקטעי פרוזה של דנקר הכתובים כמעין יומן אישי, בהם טיפלה גולנדסקי. הבדל נוסף משיתוף הפעולה שלו עם בוטנר: הפעם יש ניחוחות עזים יותר של רוק. יום לפני יציאת האלבום וחודש לפני שייצא לסיבוב הופעות ברחבי הארץ (שייפתח ב-6 בדצמבר בזאפה תל אביב), השיק דנקר את אלבומו החדש בקרקס סאפיטו הסמוך לאצטדיון רמת גן. פגשנו ושוחחנו איתו שם. צפו בריאיון בסרטון למעלה.

רן דנקר. רפי דלויה
רן דנקר בהופעת השקת אלבום הסולו הראשון שלו, אמש/רפי דלויה

אלבום סולו ראשון. מפחיד?

"טירוף. אלבום סולו, אלבום בכורה. מוזר, צמד מילים כאלה".

כלפי חוץ אתה לא נראה מפוחד. מבפנים מתחוללת סערה ופשוט לא רואים את זה?

"אני באמת כנראה משחק לא רע. אתה יודע, לפני כן, עמדתי מאחורי הקלעים, ואמרתי לאנשים: 'אני בקריסה'. ובאמת לא מאמינים לי הרבה פעמים. אבל מי שקרוב אלי יודע, יודע לזהות".

עוד באותו נושא

"בסצנת הסיום, היה צריך להרים אותי מהרצפה": ריאיון עם רן דנקר על "מוטלים בספק"

לכתבה המלאה
רן דנקר. דניאל קמינסקי,
התעורר. רן דנקר/דניאל קמינסקי

אתה שר "התעוררת יום אחד משנת חורף ארוכה". מה גרם לשנת החורף הארוכה שלך, ומה העיר אותך סופסוף, וגרם לך להגיד לעצמך "רן, דנקר, רן"?

"יש לי תקופות כאלה בחיים, שאני מתחפר ונכנס ל- Low Mode כזה. הייתה תקופה שהרגשתי שאני באמת לא ממצה את עצמי ולא עושה מספיק בשביל לחיות את החיים שלי. כמו שאני רוצה לחיות אותם. התעוררתי בכוחות רבים, בעזרת אנשים קרובים, ועשיתי כל מיני שינויים בחיים שלי, והם עזרו לי להתעורר ולכתוב את השיר הזה".

עד כמה ההיחשפות שלך על חייך הזוגיים הקלה עליך ביצירה? איך היא השפיעה על היצירה?

"בגלל שהאלבום הזה נכתב מהמון יומנים ודברים מאוד אישיים, וגם בכל מיני תקופות, יש פה שירים שנכתבו לפני הזוגיות הזאת, יש פה שירים שנכתבו בזמן הזוגיות הזאת, יש פה שירים שנכתבו בזמן איזה פרידה בכלל שהייתה לנו. המון המון דברים, אבל ברור שזה השפיע מאוד. אני פחדתי נורא שאם טוב, אז לא כותבים. אבל גיליתי שהטוב הזה, המוחלט, לא קיים. אז אין אותו".

הקליפ לשיר החדש של רן דנקר, "משהו אחר (הולך לקרות הלילה)"

בדיון בכנסת שהתקיים לפני שבוע, על האפליה של הממשלה את הקהילה הגאה, חבר הכנסת איציק שמולי אמר בדמעות לראש הממשלה: "איך במדינה הזאת יגאל עמיר יכול להיות אבא ואני לא?". איך באמת?

"שאלה מעולה. רע מאוד, אין לי מה להגיד על זה חוץ מזה שזה אבסורד, ושאנחנו צריכים להילחם על זה, שזה לא יהיה ככה. חוסר השוויון הזה שקיים פה, בהמון המון פרמטרים, אין לי מה להגיד על זה חוץ מבאסה גדולה, ואני מקווה שמישהו יתעורר שם. כאילו ראש הממשלה 'הביע תמיכה'. חארטה בארטה של פוליטיקאים, בקיצור. מקווה שמשהו ישתנה".

לפני כחצי שנה נפגשת עם נינט על השטיח הוורוד של פסטיבל קאן, אתה הגעת לשם עם "מיגל" והיא עם "בשבילה גיבורים עפים". מה שמעלה את השאלה: מה הסיכוי לאיחוד של "השיר שלנו"?

"האם אני בעניין? שאלה מורכבת מאוד. לחזור לזה? אולי פרק. פרק אחד... אוי ואבוי, גם זה לא. אני לא לוקח פה אחריות על זה. אני לא יודע".

רן דנקר. ראובן קסטרו
רן דנקר/ראובן קסטרו

אתה עומד להשתתף בסרט חדש של טליה לביא, במאית "אפס ביחסי אנוש". מה הסיכוי שתכוון לעצמך אקדח סיכות לראש?

"אקדח סיכות לא יהיה, אבל יהיו דברים אחרים שמתכוונים לראש".

מה במציאות הישראלית גורם לך לרצות להצמיד אקדח סיכות לראש?

"מה לא? גם מה שדיברנו עליו מקודם, הפונדקאות. לא רק דברים בקשת הפוליטית. נראה לי שאנחנו יכולים להיות קצת יותר טובים, אדיבים, מפרגנים, ובחמלה אחד לשני. קצת, קצת. זה בסדר גם לא להיות עד הסוף. אבל קצת..."

רן דנקר. נעמה שיינמן,
רן דנקר/נעמה שיינמן

לרגל צאת האלבום החדש, רן ידנקר ייצא לסיבוב הופעות ארצי: ב-6 בדצמבר יופיע בזאפה תל אביב, ב-22 בדצמבר בזאפה חיפה, ב-9 בינואר בזאפה הרצליה, וב-24 בינואר בגריי יהוד.

  • עוד באותו נושא:
  • רן דנקר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully