וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות הריאיון המחויך עם המחבל היהודי: הרשות השנייה פותחת בהליך הפרה כנגד ערוץ 20

13.11.2018 / 12:54

פרסום ראשון: לאחר מאות תלונות שהגיעו לרשות השנייה, היא פתחה בהליך הפרה כנגד ערוץ 20 בעקבות הריאיון המחויך של בועז גולן עם המחבל המורשע יצחק גבאי. זאת לאחר הסערה, הביקורות מצד עיתונאים מכל צדי המתרס והתלונה במשטרה כנגד הערוץ בגין הסתה לטרור ואלימות

ריאיון עם הטרוריסט היהודי יצחק גבאי בתכניתו של בועז גולן בערוץ 20. צילום מסך
המחבל המחייך זוכה בראיון מפרגן בערוץ 20/צילום מסך

פרסום ראשון: הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו פתחה בהליך הפרה כנגד ערוץ 20 בעקבות הריאיון המחויך עם המחבל המורשע יצחק גבאי שהתקיים שלשום (ראשון) בתוכנית "האולפן הפתוח" של בועז גולן בערוץ 20. גבאי הורשע בהצתת בית הספר הדו לשוני בירושלים וריצה שלוש שנות מאסר. במהלך השיחה עמו בערוץ 20, שהיתה מחויכת ואף זחוחה, גבאי התגאה במעשיו, ואמר בין השאר כי המעשה "היה שווה את זה", ולא עומת בשאלות קשות, ביקורתיות או מאתגרות במיוחד.

בעקבות זאת, כמות התלונות שהופנו לערוץ עלתה למאות, ורבים הביעו זעזוע מהאווירה המחויכת בראיון עם המחבל המורשע. כבר אתמול פורסם בוואלה! תרבות, כי ברשות השנייה רואים בחומרה את הנושא. "הריאיון המחויך בערוץ 20 היה מטריד ומדאיג", אמרו גורמים ברשות, "על פניו זה דורש יותר מאשר התנצלות בשידור". ואמנם, הרשות לא הסתפקה בהתנצלות ופתחה בהליך הפרה, שהינו הליך סמי משפטי שבו נוקטת הרשות השנייה כנגד ערוץ, במקרה שהיא סבורה כי עבר על הכללים. לאחר קבלת תגובה מהערוץ, הרשות רשאית להטיל עליו שורה של סנקציות, כמו הטלת קנס כספי ושלילת דקות פרסום.

המחבל היהודי המורשע יצחק גבאי ועורך דינו איתמר בן גביר בריאיון מהחויך בתכנית של בועז גולן בערוץ 20. צילום מסך
המחבל היהודי יצחק גבאי עם עורך דינו, איתמר בן גביר/צילום מסך

(עדכון, 14:30:) לאחר הפרסום בוואלה! תרבות, מהרשות השניה נמסר רשמית על הפתיחה בתהליך ההפרה וכי הריאיון הוא "חציית קו אדום" מבחינתה. יוליה שמאלוב ברקוביץ, יו"ר הרשות השניה, מסרה: "הרישיונות לא ניתנו לאף גוף מדיה כדי לקדם אג'נדה פרטית. חופש הביטוי הוא חשוב מאוד אבל יש להבחין בינו לבין מתן לגיטימציה לאלימות. אני מעודדת מכך שהנהלת ערוץ 20 לקחה אחריות ומיהרה להתנער מפעילותו של העבריין ומהאופן המחפיר שבו התנהל הריאיון, ומקווה שראיונות מהסוג הזה לא יקבלו זמן מסך בעתיד".

במכתב התשובה שקיבלו המתלוננים מטעם דוד רגב, נציב פניות הציבור, והגיע לידי וואלה! תרבות, נכתב בין השאר: "בתלונות הרבות, בהן תלונה של הורים לתלמידי בית הספר הדו לשוני, נטען כי במהלך הריאיון שערך עמו המנחה בועז גולן ובהשתתפות חברי פאנל אחרים, מר גבאי לא הביע כל חרטה על מעשהו. יתרה מכך, הריאיון, על פי התלונות, היה מחויך וחברי הפאנל לא הפסיקו לחייך ולהחליף הלצות. איש מהם לא מחה על הדברים ולא גינה את המעשה. בתלונות הרבות נטען כי הריאיון הפוגעני נותן אור ירוק למעשי אלימות". בנוסף נכתב הנציבות פתחה בבירור וכי "הצפייה בתוכן עוררה בי אי נוחות עד כדי סלידה. במשך דקות ארוכות נראה המרואיין, יצחק גבאי, מחייך ומדושן, ואיש מהמשתתפים האחרים בפאנל אינו מעמת אותו עם מעשהו העברייני המזעזע. יתרה מזו, חברי הפאנל האחרים נראו מחויכים והחליפו ביניהם הלצות".

עוד נכתב למתלוננים על ידי נציב פניות הציבור של הרשות: "חופש הביטוי הוא כלל יסוד במדינת ישראל. כל עוד הוא אינו פוגעני, מבזה או משפיל, יש לאפשר אותו הגם שהוא מעורר אי נוחות אצל חלק מהצופים. במקרה זה אני סבור כי הפגיעה ברגשות הצופים וברגשות הנפגעים ממעשהו הפלילי של העבריין המורשע יצחק גבאי, עלתה על חופש הביטוי ולטעמי הייתה זו מחובתו של מנחה התוכנית לעצור בו במקום את השיח הנינוח שהתנהל על מעשהו הנלוז".

עוד באותו נושא

אחרי הריאיון עם המחבל היהודי: תלונה למשטרה נגד ערוץ 20 בגין הסתה

לכתבה המלאה

כמו כן, אתמול הוגשה תלונה נגד ערוץ 20 למשטרה בתל אביב בטענה להסתה לאלימות, לגזענות ולטרור. התלונה הוגשה מגיש התלונה הוא אורי זכי, מייסד "החזית להגנת הדמוקרטיה" ולשעבר יו"ר נשיאות ועידת מרצ. "גבאי לא רואיין אלא נתן מניפסט למה שווה לשבת שנתיים בכלא", אמר מגיש התלונה, זכי, לוואלה! תרבות. "המראיין בועז גולן, שהוא אדם מרכזי בערוץ 20, לא רק שלא ראיין אותו ולא שאל אותו על חרטה ודברים כאלה, אלא גם שאל אותו איך התבצע הפשע, כסוג של מדריך לגזען הבא. לכן אני חושב שיש פה, למיטב הייעוץ המשפטי שקיבלנו, חשדות להסתה במובנה הפלילי, ועל כן פנינו למשטרת ישראל, בבקשה לפתוח בחקירה".

ח"כ דב חנין (חד"ש) פנה אתמול ליו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) בבקשה לכנס את הוועדה לדיון דחוף בנוגע לשידור הריאיון האוהד בערוץ 20. "הריאיון שודר בשעת צפיית שיא, ונתן במה אוהדת לעבריין פוליטי מורשע, שקיבל הזדמנות לספר בגאווה על מעשי אלימות לאומניים", מסר חנין. "הריאיון המחויך של בועז גולן עימו, בו הוא מתגאה על מעשיו ומקבל הזדמנות לתאר בפרטי פרטים את מעשיו האלימים והמסיתים ולהתפאר בהם, עובר לכאורה על סעיף שידורים אסורים (סעיף 46א) בחוק הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו. באולפן התפתחה אווירה קלילה, מבודחת ואוהדת וגבאי לא נשאל אפילו שאלה אחת ביקורתית או קשה. יש לכנס את הועדה בדחיפות לדון בהתנהלות ערוץ 20 נוכח חומרת המעשה וההרעלה של גלי האתר בדברי שבח לאלימות קשה".

הריאיון התמוה עם המחבל המורשע עורר תגובות נסערות ברשתות החברתיות, כולל מעיתונאים המזוהים עם הצד הימני של המפה הפוליטית ואפילו מצד כאלה שעד לא מזמן עבדו בערוץ 20. "מביש", כתב בטוויטר אראל סג"ל, שהודיע בשבוע שעבר כי הוא עוזב את הערוץ. עמית סגל, הפרשן הפוליטי של חברת החדשות, צייץ: "מחליא ממש. אם בשביל זה הקימו ערוץ ימני אז נוותר". העיתונאי קלמן ליבסקינד, המגיש תכנית אקטואליה בכאן ב', הגדיר זאת כ"גועל נפש".

שלוש שנות מאסר למצית בית הספר הדו-לשוני בירושלים. רוני כנפו
יצחק גבאי/רוני כנפו

לאחר הסערה והתגובות החריפות גם מהצד הימני של התקשורת, פרסם ערוץ 20 אמש הבהרה באתר הרשמי שלו: "הנהלת הערוץ רואה בחומרה רבה את הריאיון שנערך עם העבריין יצחק גבאי (...) הריאיון חרג מכל נורמה מקובלת ואנו מסתייגים לחלוטין הן מהפשע שביצע גבאי והן מהאופן שבו התראיין בתוכנית".

בהמשך, המראיין בועז גולן פרסם הבהרה בעמוד הפייסבוק שלו: "טעינו בכך שנתנו במה בשידור חי לאדם שביצע פשע, מבלי יכולת לשלוט במסר שיעביר ובכך שבאולפן התפתחה אווירה שכללה צחוק וקלות ראש והריאיון לא נגדע באופן מיידי. למען הסר ספק, אנו מגנים את האיש ואת מעשהו ונפיק את הלקחים. עם צופינו הסליחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully