וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאה נגד הפרס לאייל גולן בכנסת: "השתמש בבחורות ככלי לבילוי"

9.12.2018 / 14:06

מחאה נגד ההחלטה להעניק אות הוקרה לאייל גולן בכנסת, על רקע מעורבותו בפרשת הקטינות: ח"כים פנו ליו"ר הכנסת בדרישה לביטול הענקת הפרס. אם שבתה נאנסה בגיל 14 יזמה עצומת מחאה, ורני רהב יחצ"נו של גולן, השתלח בה: "חרפה אמיתית. את הבעיות הכואבות שלך שמרי לעצמך"

אייל גולן. ניר פקין
אייל גולן/ניר פקין

"המצפון המוסרי"

מתגברת המחאה נגד ההחלטה להעניק את אות יקיר הזמר הישראלי לזמר אייל גולן במשכן הכנסת, על רקע מעורבותו בפרשת הקטינות. לצד גולן יוענק מחרתיים (שלישי) אות הוקרה ל-11 אמנים נוספים, ובהם אילנית, ארקדי דוכין ואבי סינגולדה. מי שבחרה בגולן ובשאר האמנים היא השדולה לזמר עברי בכנסת, בראשותה של ח"כ נאוה בוקר (הליכוד).

בסוף השבוע פנו חמישה חברי כנסת ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בדרישה למנוע את חלוקת הפרס לגולן. הח"כים שמחו על כך הם יו"ר מרצ תמר זנדברג, מיכל רוזין (מרצ), מוסי רז (מרצ), מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) ועאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת). בין השאר כתבו בפנייתם, כי "הענקת האות לאמן זה פירושה הכשרת השרץ, ואיתות לחברה הישראלית כולה כי ניצול מיני של נערות - גם אם אין בכך גוון פלילי - הוא דבר נורמטיבי. בעוד שתרומתו המוזיקלית של גולן לתרבות הישראלית מוכרת לכל ואף אהובה על רבים, מעשיו הנלוזים הפכו אותו לשנוי במחלוקת. הוקרת האמן היא הוקרת האיש, והיא מהווה יריקה בפרצופן של נפגעות אלימות מינית בכך שהיא מסמלת כי בית הנבחרים הישראלי מעדיף באופן חד-משמעי את התוקפים על-פניהן. מי שניצל את מעמדו כדי לנצל קטינות, להסיע אותן ב'פותמוביל' ולהלעיט אותן סיגריות ואלכוהול, לא ראוי לכבוד מכנסת ישראל. אנו קוראים וקוראות לך לבטל את הענקת הפרס לאייל גולן".

(עדכון, 16:25) המחאה בכנסת כנגד החלטתה של חה"כ בוקר התרחבה והובעה גם על ידי חברי שדולת הזמר העברי, עפר שלח, חיים ילין ועליזה לביא מ"יש עתיד" ואיציק שמולי מ"המחנה הציוני". החמישה שלחו היום (ראשון) מכתב ליו"ר הכנסת, שבו הם מבקשים לדחות את אירוע הענקת ציון ההוקרה, וציינו כי בכוונתם להחרים אותו. "חברת הכנסת בוקר לא התייעצה עם מי מאתנו - לא לגבי ההחלטה להעניק כלל תעודות הוקרה, ולא בנוגע לרשימת מקבלי התעודה וקביעת הקריטריונים לבחירה", כתבו. "אנו רואים בחומרה את החלטתה החד צדדית של חברת הכנסת בוקר לגבי רשימת מקבלי האות ואין בכוונתנו להשתתף באירוע. אנו קוראים לך להורות על דחיית האירוע עד אשר יתקיים בירור ראוי במסגרת השדולה לקידום הזמר העברי".

בנוסף, הושמעו מחאות ברשת וגם פורסמה עצומה ברשת נגד הענקת אות הוקרה לאייל גולן בכנסת, שעד כה חתמו עליה קרוב לאלף אנשים. מלכי דרורי, יוזמת העצומה, אמרה הבוקר בתכניתה של קרן נויבך "סדר יום" בכאן ב': "יש לי בת שבגיל 14, בלילה הראשון שבו הרשינו לה לצאת לבד לבמות של יום העצמאות, היא נאנסה. נלחמנו ואנחנו נלחמים עליה והיא פורחת היום ואנחנו החלטנו יחד איתה שאנחנו נעזור לאחרות שנפגעות. קמתי בשבוע שעבר בוקר אחד, והבנתי שוב שאני לא יכולה לשתוק. אני לא אקטיבסטית ולא פעילה בשום ארגון, ואני רואה את הידיעה שהולכים לתת את הפרס לאייל גולן ואני לא מאמינה. האדם הזה ניצל את הכוח שלו כדי להשתמש בנערות ובנשים האלו ככלי לבילוי והרגשתי שאני לא יכולה לשתוק וככה נולדה העצומה". מלכי פנתה לח"כ נאווה בוקר ואמרה לה: "לא פניתי לקשת כשהם שמו אותו בפריים טיים כי זה גוף פרטי, אבל אני פונה אלייך ולחברי הכנסת כי אתם המצפון המוסרי שלנו, אתם מייצגים אותנו. לא מגיע לו כאדם ואמן לקבל את הפרס הזה מכם".

אייל גולן. ניר פקין
אייל גולן/ניר פקין

רני רהב, יחצ"נו של גולן, השתלח בחשבון הטוויטר שלו באותה אמא בתגובה לדברים שעלו בחשבון הטוויטר של נויבך: "חרפה אמיתית של האמא!!! את הבעיות הכואבות שלך שמרי לעצמך!". נויבך צייצה בתגובה לדברים: "ככה מדבר רני רהב למלכי דרורי, שבתה נאנסה כשהיתה בת 14. בגלל הסיוט שעברה הבת, החליטו האם והבת לפעול נגד ניצול מיני ואלימות מינית בכלל. מלכי יזמה את העצומה נגד מתן הפרס בכנסת לאייל גולן. זה מה שיש ליחצ"ן של גולן להגיד לה. אז מי צריך כאן להתבייש?".

בעצומה נכתב בין השאר: "אייל גולן הוא זמר אהוב ומפורסם והמוזיקה שלו מגיעה ללב של הרבה מאוד אנשים ומשפיעה עליהם. היא אולי אפילו יוצאת מהלב שלו. אבל כל זה לא עושה אותו בנאדם טוב. וכשהוא משתמש בפרסום הזה לניצול נערה כדי שתבצע בו מין אורלי, כפי שהתבטא הוא עצמו, זה כבר הופך אותו לאדם רע. ובטוח, לא לאדם שראוי לקבל מהכנסת את פרס 'יקיר שדולת הזמר העברי'. האם חברת הכנסת נאווה בוקר, שהחליטה על הענקת הפרס, דמיינה מול עיניה באותם רגעים את ה'פותמוביל' - לימוזינה שחורה שאספה מעריצות צעירות והסיעה אותן להיות 'מנת הערב' על מגרש משחקי המין של אייל ואביו? האם דמיינה את בתה, אחייניתה או בתה של חברתה הטובה ואמרה לעצמה: 'מה יש? לא נורא, שתיגע קצת בזוהר'? לא נראה לי. סביר יותר שהיא בחרה להדחיק (...) העובדה שהזיכרון הציבורי הקצר ומערכת יחסי ציבור משומנת ועתירת מזומנים כיבסו את המעשים של אייל גולן, ותאוות הבצע של ערוצי הטלוויזיה החזירה אותו לפריים טיים - אסור לה בשום אופן לבלבל את הגוף המחוקק. אם חברי הכנסת אכן רואים את עצמם כסמן ערכי - אין שום אפשרות שיסכימו להעניק בדעה צלולה פרס לאיש הזה. זמר מפורסם ככל שיהיה, 'יקיר הזמר העברי' - הוא לא! (...) אם אתם רוצים לצמצם את האלימות נגד נשים כפי שהצהרתם השבוע מכל על במה אפשרית, חיזרו בכם ואל תעניקו לאייל גולן את הפרס".

רבים ברשתות שיתפו את תמליל עדותו של גולן במשטרה במהלך הפרשה. כזכור, התיק נגד גולן נסגר בנימוק להעדר ראיות מספיקות, אך לא בנימוק של חוסר אשמה. בין המוחים היתה גם הזמרת והמוזיקאית עדי אולמנסקי, שכתבה בעמוד הפייסבוק שלה: "לא, המדינה הזאת זה פשוט לא ייאמן", ולצד מילותיה הוסיפה סמיילי מקיא. לאחר שאחד המגיבים האשים אותה בגזענות, כתבה בתגובות: "גזענות? אני נגד כל אשכנזי שהתנהל ככה בדיוק באותה מידה", "חבר שלי כורדי, אני מקבלת כל בנאדם ששונה ממני ומי בכלל שמך להגיד לי מי אני ומה אני". עוד כתבה: "זה שהוא מוכשר ושיש לו קריירה מטורפת לא קשור לזה שהוא מקבל פרס מהמדינה, אחרי שהוא עשה מעשים מחליאים והאשים את אבא שלו בהכל. מה בדיוק נתינת פרס לאדם שעשה מעשים כאלה משדרת לשאר המטרידים/ אנסים/ שוכבי הקטינות?". השחקנית שני קליין כתבה: "אין בושה?????".

עוד באותו נושא

"המחזמר משירי אייל גולן - יריקה בפרצוף הקורבנות שלו"

לכתבה המלאה
רני רהב, יח"צנו של אייל גולן, משתלח ביוזמת עצומה כנגד הענקת אות הוקרה לגולן בכנסת, שהעידה כי בתה נאנסה בגיל 14. צילום מסך
רני רהב, יח"צנו של אייל גולן, משתלח בטוויטר ביוזמת עצומה כנגד הענקת אות הוקרה לגולן בכנסת, שהעידה כי בתה נאנסה בגיל 14/צילום מסך

"משפט שדה"

משדולת הנשים בישראל נמסר: "אייל גולן ניצל נערות, מעריצות שאוהבות את המוזיקה שלו, ונתן לאוטו שבו הוא הסיע מעריצות בכינוי הדוחה והמשפיל "פות-מוביל". לתת לו פרס ממלכתי, בטקס בכנסת ישראל, היא מעשה שמעביר מסר מחריד ומטריד לילדות ולנערות שגדלות כאן - מסר שאומר שניצול מיני והשפלת נשים ונערות הם לגיטימיים, או לכל הפחות לא עניין שאמור לשנות סדרי עולם. וכשזה קורה שבוע בדיוק אחרי שעשרות אלפי נשים יצאו לרחוב ודרשו צדק זה צורם ומסוכן עוד יותר. אנחנו לא נשתוק כשנבחרי ונבחרות הציבור בוחרות דווקא באדם כזה כראוי לפרס".

אורית סולציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, מסרה: "התנערותם של חברי שדולת הזמר העברי מהחלטתה המחפירה של יו"ר השדולה, ח"כ נאווה בוקר, מתבקשת ומבורכת. אייל גולן, שבשמו נקשרה פרשת ניצול קטינות חמורה, שהביאה לשיח הציבורי את המושג המבחיל 'פות-מוביל', אינו ראוי להוקרה מכנסת ישראל. הסירוב לשתף פעולה עם ההחלטה מעיד על כוחה של המחאה נגד אלימות מגדרית. הציבור הציב רף מוסרי ברור. אנו קוראות לח"כ בוקר להפנים את הביקורת, ולהודיע על דחיית האירוע בהקדם".

יוזמת הפרס, ח"כ נאוה בוקר, אמרה בתכניתה של נויבך הבוקר: "לא יכול להיות שניתן יד למשפט שדה (...) למה מכניסים נשים שנרצחות בהקשר של אייל גולן, זה כמו שכל פעם שפורסמה כתבה על הצוללות פרסמו תמונה של נתניהו". מטעמו של יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, נמסר בתגובה: "ליו"ר הכנסת אין סמכות להתערב באירועי השדולה וממילא הוא אינו קשור להחלטה".

מליאם הפקות נמסר: "אנו דוחים בשאט נפש את הניסיון הנלוז של חמישה חברי כנסת להחתים 120 חברי כנסת ללא הצלחה, אלו שלא יכולים ללמד מהו מוסר וגורמים עוול לאדם חף מפשע. אייל גולן נבחר לזמר ה-70 של מדינת ישראל. בנוסף, נבחר בפעם השמינית ברציפות לזמר השנה במצעד השנתי של ישראל ושל תחנות הרדיו האזוריות. כמו כן, סגר את השנה האחרונה עם למעלה מחצי מיליון צופים בסיבוב ההופעות בכל רחבי הארץ. אנו רק מבקשים להזכיר שלפני כ-6 שנים אייל גולן יצא חף מפשע ומעולם לא הואשם. המשטרה והפרקליטות סגרו באופן נדיר את התיק בתוך 3 חודשים בלבד והוכח שהמתלוננות העידו עדות שקר. הגיע הזמן שגם חמשת חברי הכנסת המכובדים הללו יבינו שצריך להפסיק עם הפופוליזם הזול ולהפנים שאייל גולן צח כשלג".

השתתף בהכנת הכתבה: יקי אדמקר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully