וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קשה לעכל שאנשי מדע יהודיים היו מעורבים בדברים כל כך מחרידים": ריאיון עם במאי "שלושה זרים זהים"

15.1.2019 / 14:31

אחרי שריסק קופות בארצות הברית, וקצת לפני שיקבל (כנראה) מועמדות לאוסקר, עולה סרט הדוקו המדובר "שלושה זרים זהים" לאקרנים בישראל. בריאיון, מספר הבמאי למה לקהל היהודי קשה עם הסרט, ומדבר על העיבוד העלילתי שעומדים לעשות לו

הטריילר לסרט ""שלושה זרים זהים"/UNIVERSAL

לא רק גיבורי-על שלטו בקופות ארצות הברית בשנה האחרונה - גם התעשייה הדוקומנטרית הניבה הישגים מסחריים מרשימים, ולא פחות מארבעה סרטי דוקו הכניסו מעל עשרה מיליון דולרים, הישג מדהים מבחינתם בתנאי השוק הנוכחיים. שלושה מהם, ובראשם "RBG" על השופטת רות ביידר גינסבורג, עסקו בדמויות בעלות שם. ההישג של הרביעי, "שלושה זרים זהים", מרשים עוד יותר, שכן הוא מציג את סיפורם של שלושה גברים שאיש לא שמע עליהם קודם לכן - אבל אלמוניים ככל שיהיו, איזה סיפור מדהים יש להם!

כדי למקסם את ההנאה מן הדוקו, עדיף לדעת כמה שפחות על הסיפור הזה. נאמר רק מהי נקודת המוצא: קורותיהם של שלושה צעירים ניו יורקים בתחילת שנות השמונים, שמעולם לא פגשו זה את זה, המגלים שהופרדו בלידתם ויוצאים למסע עתיר תפניות ותגליות בעקבות עברם.

"אם זה היה תלוי בי, לא הייתי אומר מילה על הסרט ולא הייתי מגלה שום דבר ממה שקורה בו", אומר הבמאי טים וורדל בריאיון לוואלה! תרבות לקראת צאת "שלושה זרים זהים" לאקרנים. "רציתי שהטריילר לא יחשוף שום מידע, אבל אנשי השיווק התעקשו שכן והם יותר מנוסים ממני ויודעים את העובדה. עובדה שהסרט הכניס 12 מיליון דולר. באופן אישי, כשאני נדרש לדבר עליו עם אנשים, אני עוצר אחרי השליש הראשון, ומספר רק ש..."

ששש, זה גם יותר מדי.

"יופי, אני שמח שזו הגישה שלך. הרבה מהביקורות בתקשורת הבריטית והאמריקאית הוציאו אותי מדעתי. הן פשוט מגלות הכל. מצד אחר, אני יכול להבין את זה. עוצמת הסרט נובעת מן הסיפור שלו, אז הגיוני שירצו להתמקד בזה".

שלושה זרים זהים. קולנוע חדש,
בלי ספוילרים! מתוך "שלושה זרים זהים"/קולנוע חדש

הראשונים להיחשף ליצירת הדוקו הזו ולסודותיה היו הצופים והצופות בפסטיבל סאנדנס 2018, בו ערך "שלושה זרים זהים" את הקרנת הבכורה שלו לפני כשנה. הוא זכה שם בפרס, ומאז ארון המועמדויות שלו הולך ומתמלא. בין השאר, וורדל ו/או הסרט מועמדים לפרסי גילדת המפיקים, גילדת הבמאים והאקדמיה הבריטית לקולנוע, וגם צפויים לקבל מועמדות לאוסקר.

את הקרנת הבכורה המקומית שלו ערך הסרט בפסטיבל חיפה האחרון, ובסוף השבוע הקרוב ייצא לאקרנים בהפצה מסחרית רגילה. "בתחילה, רצו שאעשה מזה סדרה, אבל אני עכבר קולנוע מגיל צעיר. תמיד אהבתי לשבת מול המסך הגדול ולראות סרטים ותמיד חלמתי שאנשים יתיישבו מול המסך הגדול כדי לראות סרט שלי", אומר וורדל, שזה סרטו הארוך הראשון. "בעיה נוספת היא שסדרות נוטות לעתים למרוח את העלילה שלהן כדי לפרנס עוד פרקים. אני רציתי לעשות משהו שישאיר את הקהל עם טעם של עוד, ויותיר בו שאלות בלי פתרון".

ציפית שהסרט יצליח כל כך? והאם קמפיין האוסקר שלו מתיש אותך?

"תמיד חשבתי שהסיפור מדהים, והייתי משוכנע שגם הסרט טוב, אבל לא חשבתי שהוא יגיע כל כך רחוק. אפילו לא בניתי על זה שנתקבל לסאנדנס, אבל משם והלאה כדור השלג התחיל להתגלגל. לגבי קמפיין האוסקר - כן, זה מתיש, אבל המזל הוא שהבמאיות והבמאים האחרים שמתחרים השנה נחמדים מאוד. שמעתי סיפורים מכוערים מהעבר על כל מיני מלחמות מאחורי הקלעים, אבל השנה כולנו מסתדרים היטב".

עוד באותו נושא

תשעים הסרטים הגדולים של העשור: כמה מהם ראיתם/ן?

לכתבה המלאה
שלושה זרים זהים. קולנוע חדש,
"מהרגע שיצאתי לדרך ועד שהסרט עלה לאקרנים, הספקתי להתארס, להתחתן ולהוליד שני ילדים". מתוך "שלושה זרים זהים"/קולנוע חדש

וורדל נולד וגדל בצפון לונדון. כמו פאבל פבליקובסקי, יוצר "אהבה בימים קרים", סרט מהולל נוסף שעלה לאחרונה לאקרנים, גם הוא אוהד שרוף של ארסנל. עד כה, עבר בעיקר בטלוויזיה, ויצר שם שלל הפקות דוקומנטריות. על "שלושה זרים זהים" הוא עובד כבר כמה שנים טובות, ותהליך יצירתו היה מייגע וממושך. "מהרגע שיצאתי לדרך ועד שהסרט עלה לאקרנים, הספקתי להתארס, להתחתן ולהוליד שני ילדים", מספר לי הבמאי, שהצלחתו לא שינתה את אופיו הנדיב, החביב ומסביר הפנים.

למה לקח כל כך הרבה זמן?

"קודם כל, מהסיבה הרגילה - קשה לגייס כסף לסרט תיעודי באורך מלא, בטח כשהוא הראשון שלך. סיבה שנייה ומהותית יותר - האחים לא כל כך רצו לשתף פעולה. הם לא דיברו אחד עם השני, והם היו פגועים מכל מה שעברו לאורך השנים, ולא נתנו אמון באיש. לקח לי זמן לרכוש את אמונם, ולשמחתי, בסופו של דבר הם הסכימו לשתף פעולה, גם כי קרוביהם וחבריהם עודדו אותם לעשות זאת, במחשבה שהדבר ישפר את מצבם - ואמנם, מאז עשיית הסרט, הם חזרו להיות בקשר טוב ועכשיו כבר משחקים גולף ביחד, וקרובים יותר מכפי שהיו אי פעם".

דיברנו כבר כמה קשה לדון בסרט בלי לגלות את סודותיו, עד כמה קשה היה לביים אותו בלי לחשוף אותם כבר בהתחלה? באיזה טכניקה השתמשת כדי לפרוש אותם בפנינו לאט לאט?

"עבדתי על זה עם העורך מיכאל הרטה. קיבלנו בתחילת הדרך החלטה שהתגלתה כעקרונית: לשים את הצופים בנעליים של האחים, ולחוות את הכל איתם, מנקודת מבטם וברצף כרונולוגי. אתה יודע את מה שהם יודעים, אתה חווה את מה שהם חווים".

כמה מקיף היה התחקיר שערכתם לקראת הצילומים?

"מקיף מאוד, ומה שמצחיק זה שעכשיו יש המון חומר אונליין על הסיפור שמאחורי הסרט, אבל בזמנו פשוט לא היה כלום. לכן, עשינו תחקיר כמו פעם - לא חיפשנו ברשת, אלא דפקנו על דלתות ובילינו שעות בארכיונים. זה סיפור שנפרש על פני כמה עשורים ומשיק לחיים של כמה משפחות, אז היה כאן המון חומר ולקח המון זמן לאסוף אותו, אבל לשמחתנו אנשים שיתפו פעולה איתנו".

טים וורדל. קולנוע חדש,
הכי חשוב, אוהד ארסנל. טים וורדל/קולנוע חדש

עד כמה העובדה שאתה בריטי סייעה או הקשתה עלייך בתהליך?

"זו שאלה טובה, אני חושב שהיא עזרה, כי כשאמריקאים היו מרימים את הטלפון ושומעים מבטא בריטי מהצד השני של הקו, זה הפך אותם להרבה יותר ידידותיים כלפיי. אני חושב שזה לא רק העניין של המוצא שלי, אלא גם שבאופן כללי, כשאתה עושה סרט דוקו עדיף לבוא על תקן האאוטסיידר. האם הסיפור הזה היה יכול להתרחש גם במדינה שלי? אני בטוח שכן, גם לנו יש כל מיני צדדים אפלים, אבל צריך לזכור שהעולם המדעי בארצות הברית של שנות השבעים היה משהו מיוחד: הוא היה כמו המערב הפרוע. מצד אחד, הוא צמח בקצב מטורף, ומצד אחר לא היו כל כך כללים או פיקוח, ומדענים ניצלו את זה בשביל כל מיני דברים כמו הניסוי של מילגרם, או מה שמתואר כאן".

האם בעקבות הפצת הסרט נודע לך על עוד סיפורים כמו אלה שמתוארים בו?

"כן, כל הזמן מגיעים אלינו אנשים עם סיפורים כאלה. בעקבות הצפייה, אישה בת 54 מניו ג'רזי בשם מישל מורדקוף גילתה שיש לה אחות תאומה, ועזרתי להן להיפגש לראשונה. תיעדתי את המפגש הזה, והוא זמין לצפייה ברשת. כדאי לך לצפות בו, כי זה מדהים. באופן כללי, הסרט מעורר תגובות חזקות. אחרי אחת ההקרנות פנתה אליי אשה שיש לה שלישייה ואמרה לי שהיא לא יכולה לתאר לעצמה איך מישהו יכול לעשות דברים כמו אלה המתוארים בסרט. הצפייה מעוררת הרבה אמוציות באנשים".

אני בכל זאת ארשה לעצמי לעשות ספוילר ואגיד משהו לגבי אחד הדברים המטלטלים בסרט: העובדה שלא הרבה שנים אחרי מלחמת העולם השנייה, מדענים יהודיים ביצעו בארצות הברית ניסויים סטייל מנגלה.

"אני מסכים. אני לא יהודי אבל אשתי כן, ומן הבחינה הזו היה לה מאוד קשה לצפות בסרט. היו לנו הקרנות בפסטיבלים יהודיים ובמוזיאון הסובלנות, ולקהל קשה להתמודד עם העובדה שמדען יהודי היה מעורב בדבר כזה. הדבר הכי קשה הוא שיש כאן סיפור על שתי משפחות יהודיות שברחו מאוסטריה וכך ניצלו מהשואה, ואז מצאו את עצמן באמריקה משני צדדיו של ניסוי שלא היה מבייש גם את הנאצים".

שלושה זרים זהים. קולנוע חדש,
בקרוב: הגרסה העלילתית. מתוך "שלושה זרים זהים"/קולנוע חדש

יותר מכל, הסרט מעלה את השאלה הנצחית - Nature או Nurture; מה משפיע יותר על האדם שתהפוך להיות- הגנטיקה שלך או הסביבה בה גדלת. מה דעתך?

"שיניתי את דעתי כמה פעמים לאורך הצילומים. בהתחלה חשבתי שהסביבה זה הכל, ואז חשבתי את ההפך, והיום אני חושב שהתשובה היא שילוב של השניים. לפעמים זה ככה ולפעמים זה אחרת, ובכל מקרה העובדה שאחים יצאו מאותו רחם וגדלו יחד לא בהכרח אומרת שהם יהיו דומים. שני הילדים שנולדו לי בזמן העבודה על הסרט מאוד שונים אחד מן השני, ונדהמתי ללמוד מהם איך אחים עם מטען גנטי זהה יכולים להיבדל אחד מהשני בצורה כל כך חדה כבר בגיל כל כך צעיר".

זה נכון שהולכים לעשות סרט עלילתי על פי הלהיט התיעודי שלך?

"כן, מכרנו את הזכויות, אבל אני אשמש מפיק בפועל ותו לא. העדפתי לא להיות מעורב יצירתית ולתת את ההזדמנות למישהו רענן שיביא לסיפור נקודת מבט חדשה. אני ממש סקרן לדעת איך הסרט ייצא. אין ספק שיש לו פוטנציאל דרמטי. הכוונה היא שאותו שחקן יגלם את שלושת האחים. עלו כבר כל מיני שמות והכי מצא חן בעיני השם של אנדי סמברג, כי הוא ממש דומה לגיבורים במציאות".

אנדי סמברג. GettyImages
דומה? אנדי סמברג/GettyImages
שלושה זרים זהים. קולנוע חדש,
אם מישהו מגלה לכם מה קורה בסרט, תשתיקו אותו. מתוך "שלושה זרים זהים"/קולנוע חדש
שלושה זרים זהים. קולנוע חדש,
סרט מרתק. מתוך "שלושה זרים זהים"/קולנוע חדש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully