וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שפיטה היא דאחקה רעה וגזענית. אין לה אמירה ואין שום אג'נדה"

25.1.2019 / 0:00

מבריקה או מעיקה? דמותה של שפיטה, המתמודדת בתכנית "הכוכב הבא", מצליחה להכעיס גם מוזיקאים ערבים ישראלים: "זו דאחקה לא מצחיקה. את רוצה לעשות פופ אוריינטלי? אז תעשי את זה בלי הגימיק. היא הופכת שירים לקריקטורות בערבית". אמל מורקוס: "כך נראית הארץ - גזענית"

רותם שפי בדמות שפיטה. רונן אקרמן,
"בדיחה רעה". רותם שפי בדמות שפיטה בתוכנית "הכוכב הבא לאירוויזיון"/רונן אקרמן

הזמרת שפיטה (שם הבמה של רותם שפי) פעילה כבר לא מעט שנים בישראל והיא מוכרת מאוד בתעשיית המוזיקה. עם זאת, הפרסום שהיא זכתה לו כמתמודדת מובילה ב"כוכב הבא", שמקבלת הרבה זמן מסך בזכות הוויכוחים המצחיקים שלה עם אסי עזר וצוות השופטים, מצית מחדש בימים אלו ויכוח ישן על הדמות שבחרה לעטות על עצמה.

קיצור הפרקים הקודמים: שפי היא זמרת יהודיה בת 35, סולנית להקת חיל האוויר לשעבר ובוגרת רימון. לאחר שהקריירה שלה לא המריאה בראה את דמותה של שפיטה (Shefita), כביכול דיווה ערביה עם מקל הליכה, פה גדול, והגזמה רבה במבטא הערבי ובמניירות. היא הוציאה כמה גרסאות כיסוי, הבולטת בהן היא ל"קארמה פוליס" של רדיוהד שעד כה צפו בה ביוטיוב מעל ל-2 מיליון צופים והופיעה בפרסומת לחומוס עם גרסת כיסוי ל"אצא לי השוקה". עם זאת, דמותה לא פרצה בגדול ולא זכתה להערכה רבה בתעשיית המוזיקה. ואז הגיעה תחת דמותה כמתמודדת ב"הכוכב הבא לאירוויזיון" ועוררה בה עניין - אולי פחות בקרב הקהל הרחב, אבל לפחות בשולחן השופטים ובתקשורת.

בימים אלו, כשתחרות "הכוכב הבא" עוברת לשלבים מתקדמים, ניטש שוב הוויכוח האם הגימיק שלה מלעיג את הערביות, גזעני ומתנשא או שלמעשה זוהי דמות קאמפית, בעלת מניירות מופרזות ומבטא גרוע במכוון, שניתן ליהנות ממנה באירוניה ולמעשה מעבירה ביקורת על ההתלהבות הגזענית והמתנשאת שלנו מהמזרח? ובכלל, האם ראוי שפרודיה על ערבים תייצג אותנו באירוויזיון במקום זמרות ערביות אמיתיות שיכולות לבטח לעשות זאת טוב יותר? הפעם בחרנו לשאול דווקא מוזיקאים ערבים שחיים בישראל מה דעתם על התופעה. קבלו ספוילר: הם לא מתים עליה.

רותם שפי, המכונה שפיטה. יעל רוזנר,
"אין בעיה עם דאחקות באמנות". שפיטה/יעל רוזנר

"באופן עקרוני, אין לי בעיה עם דאחקות באמנות או דאחקות על זרם מסוים. אבל קודם כל הדאחקה הזאת לא מצחיקה. מעבר לזה, היא לא מתאימה לפטפורמה הזאת של האירוויזיון", אומר לוואלה! תרבות המוזיקאי, הזמר והשחקן בסאם בירומי, לשעבר סולן להקת "חלאס". "אני עוקב אחרי 'הכוכב הבא', ובהתחלה חשבתי שאין מצב שהיא עוברת את השלב הראשון. הופתעתי שהיא נשארה עד עכשיו. גם מבחינה אמנותית היא לא מביאה איזו בשורה מטורפת. אמנם באופן כללי אני אוהב חיבורים בין מוזיקה מזרחית למוזיקה מערבית, כמו שגם אני עושה. אבל אני לא אוהב שעושים את זה בצחוק. זה כאילו שהיא מזלזלת במוזיקה עצמה ובאמנים שעושים אותה. גם אם הייתי יהודי ישראלי הייתי מתנגד זה. מה את מנסה להגיד? את רוצה לעשות פופ אוריינטלי? אז תעשי את זה בלי הגימיק. וגם השם שלה - שפיטה, אין שם כזה בערבית. היא רק מנסה לצחוק על החברה הערבית ומעלה את זה בפלטפורמה לא מתאימה של אירוויזיון".

הזמר והמוזיקאי ג'ואן ספדי, המתגורר בחיפה, מסכים: "כששמעתי את שני השירים שהיא הוציאה בהתחלה, קאברים לרדיוהד ולנירוונה, זה דחה אותי. זה היה נורא. זה מזויף, כל המבטא הזה וההגזמה הזאת. אני לא יודע אם זה גזעני או לא גזעני, זה פשוט לא טוב. אני לא יודע מה היא מנסה להגיד, אני חושב שהיא מנסה לתפוס גל שנפוץ בעולם, לא משהו שהיא המציאה. כל מוזיקת העולם מושפעת מהמוזיקה הערבית. אצלה זה נעשה עם דאחקה - היא הופכת את השירים האלה למעין קריקטורה לשירים בערבית, ומוציאה את כל העומק מהשירים האלה. אישית, כששמעתי את השירים שלה בפעם הראשונה הייתה לי חווייה רעה. היא הרסה לי את השיר, לא יכולתי לשמוע אותו שוב בלי שייתקע לי בראש הבעות הפנים והידיים שלה".

עוד באותו נושא

החברה שגרמה למותה של הילה בצלאלי תבנה טריבונות באירוויזיון

לכתבה המלאה

"שפיטה היא דוגמה לזה שאין דבר כזה תרבות אותנטית ישראלית", מוסיף ספדי. "יש פה השפעות מכל מיני תרבויות שבאו לפה, אפשר לקרוא לזה תרבות קולוניאלית. בגלל שלתרבות, לאוכל וללבוש הישראליים אין יותר מדי מה לשווק לחו"ל אז היהודים לוקחים את הכאפיה, את החומוס ואת השווארמה וטוענים שזה ישראלי".

הזמרת והשחקנית אמל מורקוס משוכנעת אף היא שיש בדמותה של שפיטה אלמנט גזעני: "אני לא מופתעת מהדמות של שפיטה. ככה נראית הארץ. זאת ארץ גזענית, ולא רק כלפי פלסטינים, אלא כלפי כל השכבות המוחלשות וכלפי כל מי שהוא שונה, גם כלפי הרוסים, המרוקאים והעיראקים. הלחם והחמאה של הסטנדאפיסטים זה לצחוק על השורשים, אז אני לא מופתעת, יש לנו גם סטנדאפיסטים בכנסת, כמו אורן חזן, שהם אפילו יותר גזענים ממנה. אנחנו רוצים חופש ביטוי, אבל השאלה היא האם יש גבול לחופש הביטוי לאמנות. מבחינתי יש גבול".

שפיטה. מתוך הכוכב הבא לאירוווזיון, צילום מסך
"דמותה של ישראל". שפיטה ב"הכוכב הבא לאירוויזיון"/צילום מסך, מתוך הכוכב הבא לאירוווזיון

יש מי שתוהה אם זה בהפוך על הפוך - אולי היא בכלל מעבירה ביקורת על היחס הגזעני המזלזל של חלק מהיהודים לתרבות הערבית?

בירומי: "אם יש לה ביקורת על הגזענות נגד החברה הערבית, למה לא שמעתי את זה בראיונות איתה? אם המטרה שלה לקדם מוזיקה ערבית-מזרחית, למה לא שמעתי את זה בדיבור שלה עם אסי ורותם בתוכנית? אין לה שום אמירה. היא לא מביעה שום אג'נדה. מה היא מנסה להגיד? לא ברור. היא נשמעת כמו בדיחה גרועה. זה סתם גימיק בלי אמירה".

ספדי: "זה בולשיט. אי אפשר להעביר ביקורת על גזענות בישראל, ובאותו זמן לרצות לייצג באירוויזיון את ישראל, שהיא מרכז הגזענות הממסדית בעולם".

הזמרת והשחקנית מירה עווד, שאף ייצגה עם אחינועם ניני את ישראל באירוויזיון במוסקבה לפני עשר שנים עם הדואט "עינייך": "אני בעצמי בוויכוח סוער עם עצמי לגבי מהותה של שפיטה, ויותר חשוב מכך - לגבי האפקט שלה הלאה. התגובה האינטואיטיבית שלי היתה סלידה מההגחכה של המבטא הערבי, מצד שני תהיתי אם זו פרודיה מתוחכמת כל כך שאני בעצמי לא מבינה אותה. מצד שלישי, אם אני לא מבינה אותה, הרי רוב הקהל כנראה גם לא. ולי נראה כאילו בפרודיה הזו - אם זה אכן המצב - חסרים עוד כמה אלמנטים של אמירה פוליטית/חברתית/אמנותית אמיתית. ימים יגידו אם שפיטה מיסמרה את הסטריאוטיפ, או שמא פתחה פתח לדיון רחב ופורה".

רותם שפי בדמות שפיטה. יח"צ,
"גימיק בלי אמירה". רותם שפי בדמות שפיטה/יח"צ

הזמרת נסרין קדרי נשמעה דיפלומטית יחסית: "מה שמעניין בסופו של דבר זה עד כמה הזמרת היא טובה. אם היא שרה טוב, כל השאר לא מעניין. לפעמים אמן עוטף את עצמו בכל מיני מניירות כדי למשוך תשומת לב. אחרי שזה קורה, כבר מסתכלים לעומק על התוכן ושם המבחן האמיתי".

"לפני שבאים אל 'שפיטה' בהאשמות, צריך לבוא בטענות לתקשורת עצמה", מסכם הראפר סאמח "סאז" נקוט. "שפיטה היא תוצאה של הדרת המוזיקה הערבית בתקשורת הישראלית, שנמשכת כבר עשרות שנים. אנחנו הערבים השקופים האמיתיים בתקשורת, מתייחסים אלינו כאל אויב. למה לא מביאים ערבים אמיתיים לתקשורת הישראלית? אנחנו מודרים. מדינה גזענית נטו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully