וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישראלי שזכה בברלין עונה לרגב: "אשמח שתצפה בסרט ואז אשמע את דעתה"

17.2.2019 / 15:41

לאחר זכיית סרטו "מילים נרדפות" בפסטיבל ברלין, נחת הבמאי נדב לפיד בישראל והזמין את שרת התרבות לצפות בו ולהתווכח עמו. מירי רגב, מצידה, בירכה אך הבהירה: "איש מאנשי המשרד לא צפה בסרט ואין לנו את הידיעה האם הוא מעלה סוגיות שיש בהם כדי לפגוע במדינת ישראל"

נדב לפיד עם פרס דוב הזהב/צילום: אבנר שביט

"מילים נרדפות", סרטו של הבמאי הישראלי נדב לפיד, חולל אתמול היסטוריה כשזכה בפרס דב הזהב בפסטיבל ברלין, לראשונה בתולדות הקולנוע העלילתי הישראלי. היום (ראשון), שב הקולנוען ארצה ומיד עם נחיתתו בנמל התעופה בן גוריון קיים מסיבת עיתונאים, בה התייחס לסערת הרגשות סביב הזכייה וגם למחלוקת מאחוריה.

בדרך כלל, נוהגת שרת התרבות מירי רגב להגיב באופן מיידי לכל אירוע, הישג או תקרית. לעומת זאת, הפעם נדרשו לה כ-18 (!) שעות עד שהעבירה את תגובתה הרשמית לזכייה המרשימה של הסרט, העוסק בחייל משוחרר המהגר לפריז כשהוא מלא טינה כלפי ישראל: "אנו מברכים את היוצר נדב לפיד על הזכייה היוקרתית בפסטיבל ברלין. זו עדות נוספת להצלחת הקולנוע הישראלי, מעמדו ויוקרתו בעולם. עם זאת, איש מאנשי המשרד לא צפה בסרט ואין לנו את הידיעה האם הוא מעלה סוגיות שיש בהם כדי לפגוע במדינת ישראל, סמליה וערכיה. אנו מקווים שאכן מדובר בסרט שגם אם יש בו ביקורת, הוא עולה בקנה אחד עם החוק הישראלי".

בתגובה לדברים אלו, אמר לפיד - "יש לי המון ביקורת על מירי רגב. בכהונה שלה יש החמצה גדולה, כי יש המון דברים לשנות בתרבות הישראלית. עם זאת, אשמח שהיא תצפה בסרט מתחילתו ועד סופו ואז אשמע את דעתה. אין לי שום עניין בסערה ציבורית ואני מקווה שלא ירדדו את הסרט כי הוא נוגע בעומקים שהולכים הרבה מעבר לוויכוח הפוליטי הנוכחי".

לפיד הוסיף גם - "עם כל הבעיות שיש לי עם ישראל, אני גר בה, וכך גם בת זוגתי והילד שלי. זה אומר משהו. כל טענה שיש לי כלפי ישראל וישראלים היא גם כלפי עצמי.

"מה דעתי על כותרות כמו 'כבוד ישראלי' ו'גאווה ישראלית' בהקשר של הזכייה? אף פעם לא אהבתי את הרעיון של להיות שגריר של משהו. עם זאת, אני ישראלי, זו עובדה. הסרט שלי מדבר על ישראל והצלחתו קשורה למקום הזה. אני אסיר תודה למי ששמחים כאן בשמחתי

"אני מקווה שכמה שיותר אנשים יבואו לראות את הסרט, ושכל אחד יחשוב מה שהוא רוצה, בין אם הוא אוהב או בין אם הוא שונא - הכל בסדר. האם אני חושש מכך שהסרט יעורר סקנדל? בואו נשתחרר מהחשש להתווכח. זה נהדר לא להסכים. אגב, למרות כל הביקורת הקשה שיש בסרט על צרפת, שר התרבות הצרפתית פיארה אותו ואמרה הוא מביא כבוד לרפובליקה".

הבמאי נדב לפיד. אבנר שביט, מערכת וואלה!
נדב לפיד עם מפיקת הסרט טליה קלינהנדלר במסיבת העיתונאים/מערכת וואלה!, אבנר שביט

לפיד סיפר גם כי ז'ולייט בינוש, נשיאת חבר השופטים בתחרות הרשמית השנה, אמרה לו כי מהרגע הראשון היה ברור לה ש"מילים נרדפות" הוא הסרט הזוכה. "היא אמרה לי שאהבה את הסרט בלי סוף, וכך גם שאר השופטים", סיפר. "הם אמרו שמבחינתם, זה אירוע קולנועי. הוא היה שונה מכל הסרטים האחרים שראו בתחרות ובכלל לאחרונה. בדרך כלל, בפסטיבלי קולנוע חברי השופטים עושים פשרות, אבל הפעם החליטו ללכת על סרט שהולך לכיוונים מאתגרים יותר".

ואכן, הזכייה של "במילים נרדפות" אינה מפתיעה, שכן מאז הקרנת הבכורה שלו הוא גרף שבחים רבים, כולל מכמה מכלי התקשורת המשפיעים ביותר שמסקרים את פסטיבל ברלין. אלה הפליאו לקשור לראשו כתרים וסופרלטיבים והגדירו אותו כיצירת מופת מיוחדת ומטלטלת. כמו כן, בסוף השבוע הסרט זכה גם בפרס הראשון של ארגון מבקרי הקולנוע הבינלאומי.

במסיבת העיתונאים הרשמית שהתקיימה לאחר חלוקת הפרסים, שאלנו את לפיד אם כשהגיע בעצמו כסטודנט צעיר ודלפון לפריז בתחילת העשור הקודם, חלם אי פעם שז'ולייט בינוש תעניק לו יום אחד את דב הזהב. "כשהגעתי לפריז לא ידעתי מי זו ז'ולייט בינוש. לא ידעתי כלום על קולנוע. בחיים לא דמיינתי שאעשה סרטים ובטח שלא חלמתי לזכות בפרסים", אמר. "אף פעם לא הייתי עכבר קולנוע צעיר שמבלה את זמנו בסינמטק. בזמנו הייתי מסתובב בפריז ומרגיש שקוף. הייתי כלום, ולפעמים דיברתי עם עצמי מרוב שלא הכרתי אף אחד. עם זאת, בזכות העיר הזו גיליתי את הקולנוע כמשהו חשוב ומהותי, והדבר היחיד שרציתי והדבר היחיד שאני רוצה זה לעשות סרטים מלאי משמעות. אף פעם לא חשבתי על דב הזהב, אף פעם לא חלמתי להגיע למעמד הזה, רק קיוויתי שהקולנוע שלי יצליח להגיד משהו למישהו".

היום נודע גם כי הוחלט להקדים את צאת הסרט לאקרנים בישראל, ובמקום ב-4.4 כפי שתוכנן, הוא יעלה כאן כבר בסופ"ש הבא.

עוד באותו נושא

הישג אדיר: הסרט הישראלי "מילים נרדפות" זכה בפרס דב הזהב

לכתבה המלאה
הבמאי נדב לפיד ואביו הסופר חיים לפיד. אבנר שביט, מערכת וואלה!
נדב לפיד/מערכת וואלה!, אבנר שביט
דב הזהב. אבנר שביט,
דב הזהב בישראל/אבנר שביט
נדב לפיד. אבנר שביט,
נדב לפיד במסיבת העיתונאים הרשמית של הפסטיבל/אבנר שביט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully