וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבמאי הגדול סטנלי דונן ("שיר אשיר בגשם") הלך לעולמו

23.2.2019 / 16:55

סטנלי דונן, שביים את "שיר אשיר בגשם" ואת "חידון בחרוזים" והיה מאחרוני הנפילים ההוליוודיים שעוד נותרו בחיים, מת בגיל 94

שיר אשיר בגשם. צילום מסך
מתוך "שיר אשיר בגשם"/צילום מסך

מותו של סמל הוליוודי: סטנלי דונן, שביים כמה מהסרטים הגדולים בכל הזמנים, הלך היום לעולמו. היוצר היה אחד הנפילים האחרונים של תור הזהב של הקולנוע האמריקאי שעוד נותרו בחיים, אך היום מת בגיל 94 לאחר שחי חיים מלאי הישגים אמנותיים, והותיר אחריו מורשת מפוארת.

דונן נולד בקרוליינה הדרומית בתחילת שנות העשרים, כבן למשפחה שמוצאה יהודי. הוא היה אחד מן היהודים היחידים בסביבה וסבל מהצקות ומבידוד בשל כך. את המפלט מצא באולמות הקולנוע, ועם הזמן הפך מצרכן סרטים נלהב ליוצר בעצמו.

את דרכו החל כעוזר כוריאוגרף ובתור כוריאוגרף ראשי בעצמו בכמה סרטים, ואז החל לביים. כבר סרטו הראשון, "יום בניו יורק" עם ג'ין קלי, זכה להצלחה גדולה ב-1949. שלוש שנים לאחר מכן, הגישו השניים שיתוף פעולה נוסף ומצליח עוד יותר - "שיר אשיר בגשם", שנחשב בצדק לאחד הסרטים הגדולים בכל הזמנים, והסצינה בה כוכבו מפזז ומזמר תחת הטיפות היא דוגמה קלאסית לכל מה שטוב במסך הגדול.

דונן ביים עוד כמה סרטים מוזיקליים מצוינים, למשל "שבע כלות לשבעה אחים" ו"פנים מצחיקות" ונחשב לאחד מסמלי הז'אנר, אבל התמחה לא רק בו. "חידון בחרוזים", בו ביים ב-1963 את אודרי הפבורן, הוא אחד המותחנים הרומנטיים הטובים בכל הזמנים, ומן היצירות הקולנועיות הכי אלגנטיות ומלוטשות שנעשו.

ארבע שנים לאחר מכן שב דונן לעבוד עם אודרי הפבורן, והפעם ב"שניים לדרך", דרמה רומנטית פורצת דרך מבחינה תסריטאית וסגנונית. בסרט זה כיכב גם אלברט פיני, שבעצמו הלך לעולמו לפני שבוע. לדברי הבמאי, מכל הסרטים שביים, זה היה האהוב עליו.

דונן המשיך לביים גם בשנות השבעים. סרטיו לא זכו להצלחה, אך לעתים היו מעניינים. העיבוד שלו ל"הנסיך הקטן" הוא מן הסרטים המוזרים והאפלים שנעשו באותה תקופה, ו"סרט סרט" פרי עטו היה מחווה משעשעת להוליווד הקלאסית.

סטנלי דונן. AP
סטנלי דונן לפני כעשור וחצי/AP

ב-1984 ביים דונן את סרטו הכושל אי פעם, "טיסה לריו" עם מייקל קיין, ובכך הסתיימה הקריירה הקולנועית שלו. עם זאת, הוא לא נח על שמריו. ב-1986 הפיק את טקס האוסקר, היה שותף לבימוי פרק של "בלשים בלילה" וביים את הקליפ ל"Dancing on the Ceiling" של ליונל ריצ'י. ב-1999 ביים סרט טלוויזיה נשכח בשם "מכתבי אהבה" ובמשך השנים יצר גם כמה הפקות בימתיות. הוא חלם לחזור לקולנוע, אך הדבר לא הסתייע.

דונן זכה בפרסי מפעל חיים מטעם האקדמיה האמריקאית לקולנוע, פסטיבל ונציה וגם פסטיבל חיפה - במסגרת זו ביקר בארץ בשלהי שנות התשעים. הוא היה נשוי חמש פעמים והביא לעולם שלושה ילדים. יהי זכרו ברוך.

עוד באותו נושא

על הגדולה של "שיר אשיר בגשם"

לכתבה המלאה

הסצינה המפורסמת מ"שיר אשיר בגשם"

דונן זוכה באוסקר למפעל חיים

  • עוד באותו נושא:
  • אוסקר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully