וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזינוק ברייטינג, המחאות נגד נאומי הזכייה והזעם של טראמפ: כל התגובות לאוסקר

25.2.2019 / 23:10

נתוני הצפייה חייכו לאוסקר, התגובות לנאומי הזכייה קצת פחות. איך ראמי מאלק הצליח להרגיז את כולם וגם ליפול מהבמה, כיצד "הספר הירוק" הוסיף חטא על פשע ומה היה לכבוד הנשיא לומר?

גיא נתיב זוכה באוסקר/עריכה: נועה לוי

לאחר השפל שחווה בשנה שעברה, טקס האוסקר הצליח להתאושש בגזרת הרייטינג. לפי נתוני הצפייה שפורסמו הערב, המהדורה ה-91 של החגיגה ההוליוודית הציגה נתונים גבוהים ב-12 אחוזים לעומת הפעם הקודמת: עלייה מרשימה, אם כי הסך הכללי של הצופים נמוך לעומת העבר. לשם השוואה, השנה צפו בטקס 29.6 מיליון אמריקאים לעומת 41.3 מיליון בתחילת העשור. מצד אחר, הרגלי הצפייה כל כך השתנו בשנים האחרונות, שלא לחלוטין הוגן לערוך השוואה כזו.

את הזינוק המסוים ברייטינג אפשר להסביר בכמה גורמים: העובדה שבין הסרטים הבולטים בטקס היו שוברי קופות בסדר הגודל של "הפנתר השחור" ו"רפסודיה בוהמית", וזאת בניגוד לשנה שעברה, בה רבים מן המועמדים היו עלומים למדי; התוכנית המוזיקלית, שכללה הופעות של קווין ואדם למברט ושל ליידי גאגא ובראדלי קופר הפופולריים; וההידוק של הטקס, שהיה קצר בחצי שעה לעומת המהדורה הקודמת. גם הבחירה לנהל אותו בלי מנחה התגלה כנכונה, וסביר להניח שתחזור על עצמה בשנים הקרובות.

ליידי גאגא. GettyImages
כוח הצלה. ליידי גאגא/GettyImages

ועכשיו, לחדשות הפחות הנעימות: כצפוי, וכמו כל שנה, גם הפעם עורר הטקס כמה מחאות ושערוריות. נתייחס לשלוש הבולטות שבהן. קודם כל, הזכייה המפתיעה למדי של "הספר הירוק" השנוי במחלוקת בפרס הסרט הטוב ביותר, שממשיכה להצית אש בטוויטר. רבים זעמו על כך שהאקדמיה פסחה על "הפנתר השחור" ו"שחור על לבן" כדי להעניק את הפסלון ליצירה שנתפסת כשמרנית, פוגענית ופטרונית, ובעיקר כמקרה קלאסי של יוצרים לבנים המנכסים לעצמם סיפור מן ההיסטוריה השחורה. בהקשר זה, רבים מחו גם על כך שבנאום הזכייה, הבמאי פיטר פארלי החמיא בעיקר לכוכב הלבן של הסרט, ויגו מורטנסן, על חשבון מהרשלה עלי השחור המשחק בצידו.

תגובה משעשעת יותר להישגים של "הספר הירוק" היתה של התסריטאי הוותיק פול שרדר, שהתחרה מולו בקטגוריית התסריט המקורי עם "הכנסייה החדשה" והפסיד לו. "אתה לא יכול להתחרות עם בינוניות", מלמל בתגובה הקולנוען הסרקסטי.

שני נאומי זכייה נוספים עוררו מחלוקת. ראמי מאלק, שקיבל את פרס השחקן הראשי על הופעתו כסולן קווין ב"רפסודיה בוהמית", התייחס אליו בנאומו כ"אדם גיי". בתגובה לכך, היו שכתבו כי פרדי מרקיורי לא היה הומו אלא בי-סקסואל, והצמצום שלו להגדרה בה בחר הכוכב עשה לו עוול. חלק אף כתבו כי המעשה נבע מתוך בורות ו/או חוצפה.

מנגד, אחרים סברו כי החוצפה האמיתית היא להקדיש את נאום הזכייה להיותו של מרקיורי הומו, בשעה שהסרט לא הדגיש את הנקודה הזו. "ראמי מאלק אומר שפרדי מרקיורי היה גיי? חבל שלא סיפר את זה לתסריטאים", צייץ מבקר אחד, ואחר הוסיף - "על מה 'רפסודיה בוהמית' זכה בפרס העריכה? על איך שחתכו החוצה את כל סצינות הסקס בין גברים?".

נוסף לכך, מאלק המאושר עבר גם חוויה לא נעימה כאשר נפל מן הבמה לאחר קבלת הפרס. לא מדובר בתקרית חריגה. כראייה לכך, לפני הטקס אפשר היה להמר בסוכנויות ההימורים הרשמיות על כך שהתקלה המצערת תקרה לאחד מן הזוכים. מי ששם את כספו על כוכב "רפסודיה בוהמית", יצא מורווח, והוא עצמו קם על הרגליים בלי שספג חבלות משמעותיות.

עוד באותו נושא

השחור היום ירוק מאוד: המהפך שלא היה בטקס האוסקר

לכתבה המלאה

הנפילה של ראמי מאלק

וכמובן שגם דונלד טראמפ לא נצר את לשונו, וכרגיל סיפק ציוץ תגובה נזעם לטקס. הפעם, זה היה בהמשך לדבריו של ספייק לי, זוכה פרס התסריט המעובד על "שחור על לבן". הקולנוען הוותיק לא הזכיר את הנשיא ישירות, אבל לכולם היה ברור למה ולמי הוא מתכוון כשאמר בנאום הזכייה שלו כי הבחירות לנשיאות מתקרבות, והוא מקווה שכולם "יעשו את הדבר הנכון ויבחרו בין אהבה לשנאה".

בתגובה לכך, כתב טראמפ כי דבריו של לי גזעניים, והצהיר שעשה למען הקהילה השחורה כמעט יותר מכל נשיא אחר. ב-2020 נדע אם טקס האוסקר הבא יהיה האחרון שעליו יוכל לצייץ מן הלשכה הסגלגלה.

הציוץ של טראמפ

רמי מאלק. GettyImages
למרות הכל, מאושר. ראמי מאלק/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully