וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הפרו זכויות ויצרו פייק ניוז": הבמאית שתובעת את הליכוד

27.2.2019 / 17:28

פרסום ראשון: במאית תיעודית תובעת מהליכוד 300 אלף שקלים, בטענה להפרת זכויות יוצרים וליצירת "פייק ניוז" בסרטון תעמולה, בו נלקח ללא רשותה קטע בו תיעדה את היועמ"ש מנדלבליט נכנס לבית כנסת, תוך עריכה מגמתית והשתלת מפגין עם מגאפון שלא נכח במקום

מפוצלת בנימין נתניהו, אביחי מנדלבליט. עיבוד תמונה
פייק? ראש הממשלה בנימין נתניהו והיועמ"ש אביחי מנדלבליט/עיבוד תמונה

פרסום ראשון: הבמאית, המפיקה ויוצרת הסרטים הדוקומנטריים ענת הלחמי תובעת ממפלגת הליכוד 300 אלף שקלים. הלחמי טוענת להפרת זכויות היוצרים שלה בסרטון תעמולה שהעלתה מפלגת הליכוד ושיתף נתניהו ברשתות החברתיות, וליצירת "פייק ניוז", בתביעה עליה נודע לוואלה! תרבות, אותה הגישה הבוקר בבית משפט השלום בתל אביב באמצעות עו"ד דרור דוד נחום.

תחילת הסיפור במוצאי שבת, 20 בינואר 2018. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הגיע להתפלל בבית הכנסת הסמוך לביתו בפתח תקווה. על פי כתב התביעה, מנדלבליט נכנס לבית הכנסת ללא כל הפרעה. בתום התפילה יצאו מתפללים והחלו להתעמת עם קומץ אנשי מחאה, שבאו לעשות טקס הבדלה אלטנטיבי. העימות תועד על ידי אחד מהנוכחים והתיעוד הועבר לתקשורת, ולטענת התובעת יצר רושם מוטעה לפיו היועמ"ש הותקף בידי מפגינים זועמים כשניסה להכנס לבית הכנסת, בעוד שהדברים לא קרו ומנדלבליט כלל לא נכח שם בעת העימות. בעקבות זאת התעוררה סערה תקשורתית, שכללה גינויים מהמערכת הפוליטית על "ההמון הזועם" וגם דברי זעזוע של הנשיא ריבלין שגינה את האירועים וכינה אותם "רמיסת זכויות הפרט", כשבדיעבד הסתבר שכלל לא קרו.

הבמאית ענת הלחמי, שיוצרת בימים אלה את הסרט "לכל שבת יש מוצ"ש", נכחה במקום ותיעדה את האירועים. בעקבות הסערה שהתעוררה, היא מסרה לחדשות 2 קטע מצולם שתיעדה, ובו נראה מנדלבליט נכנס לבית כנסת ללא כל הפרעה, בעודו חולף על פני קבוצת אנשים שלא התייחסו אליו ולא פנו אליו, ורק לאחר מכן הם התעמתו עם מתפללים אחרים. הקטע שודר בחדשות 2 ב-21 בינואר, ובו לצד קטע הוידאו הבהיר הכתב יאיר שרקי את מה שנראה בו: "אין שום חיכוך בין אביחי מנדלבליט לקבוצת המפגינים".

סרטון תעמולה של הליכוד שהוביל לתביעה בטענה להפרת זכויות וליצירת פייק ניוז. צילום מסך
סרטון תעמולה של הליכוד שהוביל לתביעה בטענה להפרת זכויות וליצירת פייק ניוז - המפגין בחלק התחתון בכלל לא נכח בעת כניסת מנדלבליט לבית הכנסת. במציאות כניסת היועמ"ש עברה ללא הפרעת המפגינים/צילום מסך

בחודש שעבר העלה ראש הממשלה בנימין נתניהו לעמוד הפייסבוק שלו סרטון תעמולה, תחת ההפניה "האם הם יצליחו?", הסרטון הופץ בתקשורת וברשתות החברתיות, ורבים צפו בו. הסרטון נפתח בכיתובים הדרמטיים שטוענים: "שלוש שנים השמאל והתקשורת רודפים את היועמ"ש שיגיש כתב אישום בכל מחיר. במכולת, ברחוב, בבית הכנסת". בשלב שבו נכתבו המילים "בבית הכנסת" נראה מסך מפוצל, שבחלקו העליון קטע מתיעודה של הלחמי בו נראה מנדלבליט נכנס לבית הכנסת, ובחלקו התחתון שתלה תנועת הליכוד צילומים של מפגין זועם באמצעות מגאפון, שצולם בכלל באירוע אחר. בכתב התביעה צויין כי אותו אדם כלל לא נכח באותו אירוע מחוץ לבית הכנסת.

הבמאית הלחמי, על פי כתב התביעה, נדהמה מכך כי תנועת הליכוד לקחה ללא רשותה את הקטע שצילמה מתוך הכתבה של חדשות 2 ושילב אותו בסרטון תעמולה. "חמור מכך", מוסיפה הלחמי בכתב התביעה, "באמצעות עריכה מגמתית הוציאה הליכוד את האירועים המופיעים בו מהקשרם ויצרה מצג כוזב, הפוך לחלוטין מזה שהתרחש, בכוונה להחזיר ולהטמיע את הנרטיב השקרי לפיו היועמ"ש הותקף בכניסתו לבית הכנסת לתפילה".

סרטון התעמולה של הליכוד, שהפר את זכויותה של הלחמי, נערך בכוונה ליצוג "מצג שקרי לפיו מתנגדיו של נתניהו חסרי מוסר ועכבות והם תוקפים את היועמ"ש והם לא בוחלים לעשות זאת - גם בעת שנכנס לתפילה בבית הכנסת - בעוד שבפועל לא כך היו הדברים".

הלחמי תובעת מהליכוד 300 אלפי שקלים - מחציתם על הפרת זכויות היוצרים שלה, ומחציתם על הפרות זכויות מוסריות. בנוסף, היא דורשת כי מפלגת הליכוד תסיר את הסרטון.

הליכוד סרב להגיב.

עוד באותו נושא

המבול נהיה טפטוף: הרייטינג שנתניהו גנב מהערוצים התהפך לו על הראש

לכתבה המלאה

סרטון התעמולה של הליכוד עליו נטען בתביעה כי הפר זכויות ויצר "פייק ניוז"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully