וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השחקן עודד תאומי הלך לעולמו בגיל 81: "אחד מענקי התיאטרון"

1.3.2019 / 9:07

השחקן הוותיק, שבשנים האחרונות נאבק במחלת הסרטן, הלך לעולמו והוא בן 81. תאומי מילא כמאה תפקידים מרכזיים בתיאטרון, בהם ניתן למנות את יוג'ין ב"מלאך האבן", ז'אק ב"כטוב בעיניכם", טריגורין ב"שחף". בנוסף שיחק בטלוויזיה ובקולנוע. נעם סמל: "אין תפקיד ענק שלא עשה"

עודד תאומי בהצגתו האחרונה בתיאטרון הקאמרי, "פרוסט/ניקסון". גדי דגון, ארכיון התיאטרון הקאמרי,
עודד תאומי בהצגתו האחרונה בתיאטרון הקאמרי, "פרוסט/ניקסון"/גדי דגון, ארכיון התיאטרון הקאמרי

השחקן עודד תאומי, מגדולי ומוותיקי השחקנים בישראל, הלך לעולמו והוא בן 81. השחקן נאבק בשנים האחרונות במחלת הסרטן. הלילה מת מדום לב במוסד סיעודי שבו שהה בתקופה האחרונה. הוא הותיר אחריו שתי בנות ושני נכדים. במשך שנים הוא שיחק בתיאטרון הקאמרי בשורה של תפקידים מרכזיים. בנוסף מילא תפקידים בלתי נשכחים גם בקולנוע ובטלוויזיה. הלוויתו תתקיים ביום ראשון (3 במרץ) בשעה 16:30 בבית העלמין ירקון. קודם לכן, בין 14:00 ל-15:30, יוצב ארונו בתיאטרון הקאמרי. האשכבה תהיה פתוחה לציבור.

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין ספד לתאומי בטוויטר: "כשענקי תיאטרון כמו עודד תאומי יורדים מהבמה, משהו מהם נותר לא רק בלבבות צופיהם, אלא גם בכל אחת מהדמויות ששיחקו אי פעם. עודד היקר, אנחנו נפרדים ממך בקידה עמוקה של תודה, על חגיגת הבמה שהענקת לנו, על נכסי תרבות שיצרת וישארו בינינו תמיד. נחסר אותך ונתגעגע מאוד. רובי ונחמה".

השחקנית גילה אלמגור, ששיחקה לצד תאומי בהצגות רבות, ספדה לו בשיחה עם וואלה! תרבות: "הוא היה פרטנר שלי לאורך שנים בקאמרי. שיחקנו כל כך הרבה יחד. העיתונאי מיכאל אוהד בהארץ קרא לנו בצעירותנו 'הנאהבים הקטסטרופליים של הקאמרי'. לאט לאט כל אחד צמח בדרכו. הוא שיחק בתפקידי מופת. הוא היה מדור השחקנים שנולד פה וגדל פה. שחקן ישראלי מצוין, גבוה, יפה. עשה תפקידים בלתי נשכחים. הוא חלה עוד לפני שחווה אשתו חלתה, ושרד אחריה. בשנה וחצי האחרונות היה סיעודי. דיברנו מדי פעם. הבדידות הייתה קשה, היו אנשים ששכחו להתקשר ולא שמרו על קשר. התקופה האחרונה של חייו לא הייתה טובה. הוא היה על כסא גלגלים, רחוק מהחברים ומהעולם שלו. מותו הוא כאב גדול ואובדן לתיאטרון הישראלי".

עודד תאומי בהצגה "החגיגה" של הקאמרי. ז'ראר אלון,
מהגדולים ביותר. עודד תאומי בהצגה "החגיגה" של הקאמרי/ז'ראר אלון

השחקן והבמאי עודד קוטלר אמר לוואלה! תרבות: "היינו בלהקה צבאית יחד. עודד תאומי ואילי גורליצקי היו כוכבי הלהקה. בסוף שנות החמישים, כשעלה לראשונה על הבמה המקצועית של הקאמרי, מי שראה אותו נדהם. עלה גבר גבוה, צבר, יפה תואר. הרגישות והעקשנות היו זמינים אצלו בצורה שלא הכרנו קודם לכן. היה בו תיאטרליה במובנים רבים. הבמאי פיטר פריי ליהק את תאומי למחזה 'מלאך האבן'. פריי היה מורה שלו, ותאומי עד סוף חייו של פריי אימץ אותו כדמות אב, כתחליף לאביו האמיתי שנרצח".

"היתה לתאומי קריירה מפוארת. שחקני ישראל, גם בני גילו וגם צעירים ממנו, יכולים רק לחלום על קריירה כזאת. היה בו משהו שהצליח לגעת בקהלים, בשחקנים נוספים, בפרטנרים ובמלהקים, שכבש את לבם בקלות, בלי שום מאמץ מיותר. הוא היה עולה לבמה עם איזה חן, איזה קסם שמיד כובש לב. גם החיבור בין האלמנטים הברורים - גובה, יופי, מצד אחד בגרות ומצד שני ילדותיות".

"את התפקיד האחרון שלו, בהצגה 'פרוסט/ניקסון', ובה שיחק את ניקסון, אני ביימתי. הוא שוב התגלה כשחקן מצויין, שחוקר כל מילה, כל משפט, כל בדל אינפורמציה, שמזין את התפקיד גם מבחינה היסטורית וגם מבחינה דרמטורגית. כשראו את ניקסון של תאומי התאהבו בו. הוא התקבל במחיאות כפיים סוערות. למעשה הוא התקבל באהדה רבה על דמות שבמציאות לא התקבלה באהדה".

"בתקופה האחרונה הוא היה בהוספיס", מוסיף קוטלר. "ביקרתי אותו לא כל כך מזמן עם מוטי לרנר. ישבנו לאכול ודיברנו על הא ודא בקושי, ואמרתי לו - 'דדי, אני נוסע ללונדון, יש משהו שאתה רוצה שאני אביא לך משם?' והוא אמר לי 'כן, תפקיד טוב'!"

עוד באותו נושא

עודד תאומי מתראיין לוואלה! תרבות על סט צילומי הסרט "ציפורי חול" בשנת 2014

לכתבה המלאה
עודד תאומי בהצגה "קופנהגן". חנוך גריזיצקי, ארכיון תיאטרון הקאמרי,
עודד תאומי בהצגה "קופנהגן"/חנוך גריזיצקי, ארכיון תיאטרון הקאמרי

נעם סמל, לשעבר מנכ"ל הקאמרי, ספד לתאומי בשיחה עם וואלה! תרבות: "מדובר באחד מענקי התיאטרון הישראלי, אין תפקיד גדול בקלאסיקה של התיאטרון שעודד תאומי לא עשה אותו. ידו הייתה בכל. בנוסף לכך שהיה אחד מאושיות התיאטרון הישראלי הוא גם שיחק בסרטים ובטלוויזיה. ניהלתי אותו 25 שנה בקרוב ל-50 תפקידים. בהצגה האחרונה שיחק את ניקסון, וגילם את זה בצורה נפלאה. הוא היה נכנס לבמה וכל הקהל הסתכל עליו. היתה לו כריזמה אדירה".

שרת התרבות והספורט, מירי רגב, ספדה גם היא לשחקן: "הצטערתי להתבשר על פטירתו של עודד תאומי ז"ל, אחד מגדולי עולם המשחק הישראלי. עודד ז"ל זכה בפרס התאטרון הישראלי ובפרס רוזנבלום על מפעל חייו והיה אהוד על שוחרי התאטרון, הקולנוע והטלוויזיה בישראל. עודד עליו השלום הצליח להכנס ללבבות ביכולתו יוצאת הדופן להכנס לדמויות, אותן שיחק בכשרון רב. עודד, יליד ת"א, בוגר להקה צבאית, שחקן יוצר הוא אחד מסמליה של תקומתנו התרבותית בארץ הזאת. דמותו האייקונית תחסר לנו מאוד. תרומתו לעולם התרבות הישראלי ולדורות של שחקנים תשאר חקוקה בדברי ימיה של מדינתנו לנצח".

עודד תאומי מבצע את השיר "החיים היפים"

בשנת 2011 הוענק פרס התיאטרון הישראלי על מפעל חיים לתאומי, "זה תמיד נעים לקבל פרסים", אמר אז תאומי בשיחה עם וואלה! תרבות. "יש עוד כמה אנשים שמגיע להם פרס על מפעל חיים. צריך להפעיל את המפעל הזה קצת יותר בקצב".

"תאומי עומד בקדמת הבמה של התיאטרון הקאמרי ובמרכזה - ומדי פעם בפעם גם כאורח במסגרות אחרות והופעות יחיד - ומעניק לקהל הישראלי כמה משעותיו היפות ביותר ומחוויות התיאטרון המעשירות והמזהירות במשך דורות רבים", נימקו השופטים את בחירתם. "כישרונו הגדול, חנו הכובש ועומק ההתייחסות שלו ל'נפש הפועלת' שגילם בקשת רחבה ומגוונת של מחזות קלאסיים ומודרניים, היו מההישגים החשובים של התיאטרון הישראלי".

תאומי נולד בתל אביב ב-1937 למשפחה תיאטרלית: אביו הוא מייסד התיאטרון העברי הראשון בארץ מאיר תאומי, ודודו יעקב טימן היה שחקן תיאטרון "המטאטא". כשהיה בן עשר, נורה אביו למוות בעת שהופיע במועדון גן הוואי בתל אביב - אז החליט ללכת בדרכו ולהפוך לשחקן. לאחר שירות בלהקת פיקוד מרכז, למד תאומי משחק בסטודיו של פיטר פריי, זכה במלגה ולמד ב"Neighborhood playhouse" בניו יורק ובסטודיו למשחק של לי שטרסבורג.

תאומי היה חבר תיאטרון הקאמרי מ-1958 וגילם בו כמאה תפקידים מרכזיים, בהם ניתן למנות את יוג'ין ב"מלאך האבן", ז'אק ב"כטוב בעיניכם", טריגורין ב"שחף", קוריולנוס ב"קוריולנוס", יאגו ב"אותלו", קסטנר ב"קסטנר", אלן טיורינג ב"לשבור את הצופן", ריצ'רד ב"ריצ'רד השלישי", האדמו"ר ב"שיינדל'ה", וילי לומן ב"מותו של סוכן" ואלוהים ב"אוי אלוהים". במקביל השתתף בתוכניות טלוויזיה ("הספינה המזמרת", "כתב פלילי") ובסרטים רבים בהם "הם היו עשרה", "תעלת בלאומליך", "מבצע יונתן", "קוד אומגה" ו"מינכן".

תאומי זכה ארבע פעמים בפרס כינור דוד לשחקן השנה בתיאטרון וארבע פעמים בפרס ראש העיר תל אביב על שם אברהם בן יוסף. בנוסף זכה על עבודתו בתיאטרון בפרס מאיר מרגלית, פרס מילוא ובוורד הכסף. בנוסף זכה בפרס רוזנבלום לאמנויות הבמה על מפעל חיים. בשנת 2017 ערך תיאטרון הקאמרי מופע מחווה בהשתתפות מיטב אומני ישראל לאחר הידרדרות במצבו הבריאותי של תאומי. תאומי נכח במחווה המרגשת.

עודד תאומי וחוה אלברשטיין מבצעים את "איך קוראים לי לא יודע"

מופע מחווה לעודד תאומי בתיאטרון הקאמרי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully