וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך שופטת יהודייה בת 85 הפכה לנערצת כמו ביונסה: ריאיון עם במאית "RBG"

6.3.2019 / 0:00

"RBG", סרט הדוקו על השופטת העליונה רות ביידר גינסבורג, שבר קופות, היה מועמד לאוסקר והנציח את הפולחן סביב האייקון הליברלי יוצא הדופן. לקראת ביקורה בארץ לרגל כנס INTV של קשת, הבמאית ג'ולי כהן מספרת על תהליך היצירה שלו ומדברת על פמיניזם וביבי. ריאיון

דוקאביב

בגיל 85, השופטת העליונה רות ביידר גינסבורג פופולרית מתמיד. היא נחשבת לא רק למצפן מוסרי של החברה האמריקאית, אלא גם לגיבורת תרבות. וכך, אפשר לקנות ברשת חולצות, כוסות וכריות בעיצובה, ונהוג לכנות אותה Notorious RBG, על משקל ראשי התיבות שלה ובהשראת הראפר The Notorious B.I.G. בקיצור: היהודייה נמוכת הקומה, שכבר מספיק מבוגרת כדי להיות סבתא לתלמידת קולג', נהנית מהערצה השמורה בדרך כלל לאלילי היפ-הופ ולכוכבות פופ צעירות.

כחלק מפולחן האישיות סביבה, נעשו השנה לא פחות משני סרטים על חייה. הראשון, שיעלה כאן בסוף השבוע, הוא "המין החזק" - סרט עלילתי בכיכובה של פליסיטי ג'ונס, המתמקד בצעירותה. השני, הנקרא פשוט "RBG", הוא סרט דוקו הסוקר את חייה מראשית דרכה ועד היום, שכבר הוקרן בפסטיבל דוקאביב, בסינמטקים וב-yes דוקו, ובשבת יזכה גם להקרנה מיוחדת בכאן 11. מועד השידור הזה, כמו גם תזמון ההפצה של הדרמה הביוגרפית, אינם מקריים - ביום שישי חל יום האישה הבינלאומי, ורק מתבקש לציין אותו עם עיסוק במורשתה של המשפטנית, שלאורך כל הקריירה המקצועית שלה נשאה את דגל המאבק למען זכויות נשים וקבוצות מוחלשות בכלל, והובילה לתיקונים משמעותיים רבים בנושא.

עקבו אחרי וואלה! תרבות גם באינסטגרם

אם עוד לא ראיתם את הסרט, כדאי לכם לנצל את ההזדמנות להשלים את החסר: מדובר באחת היצירות הכי מרגשות, מאירות עיניים ומעוררות השראה שיצאו בעת האחרונה, הן בגזרה העלילתית והן בזו הדוקומנטרית. להישג הזה אחראיות הבמאיות בטסי ווסט וג'ולי כהן, אותה נוכל לפגוש בקרוב בישראל כאורחת INTV, כנס החדשנות בטלוויזיה של קשת, שיתקיים בירושלים באמצע השבוע הבא.

בשבוע שעבר, בילתה כהן במקום אחר לגמרי - טקס האוסקר, בו "RBG" היה מועמד בקטגוריית סרט הדוקו הארוך הטוב ביותר, אך למרבה הצער הפסיד את הפרס ל"סולו חופשי". הבמאית לקחה את ההפסד בספורטיביות - "המועמדות כשלעצמה היתה חוויה כיפית, וזימנה לנו הרבה מפגשים מעניינים", היא אומרת בריאיון לוואלה! תרבות לקראת בואה לישראל. "אני לא מאוכזבת, שמחתי על ההזדמנות לפגוש הרבה אנשים ולשמוע מהם תגובות נלהבות לסרט".

RBG. דוקאביב,
הגיע לו אוסקר. מתוך "RBG"/דוקאביב

כהן יכולה גם להתנחם בכך ש"RBG" אמנם לא זכה באוסקר, אבל התכבד בשלל עיטורים אחרים וגם נהנה מהצלחה מסחרית - הוא הכניס 14 מיליון דולר בקופות ארצות הברית, מה שהופך אותו לאחד מ-25 סרטי הדוקו המצליחים בכל הזמנים. "אין נתונים מדויקים לגבי הדמוגרפיה של הקהל, אבל מן ההתרשמות שלי, הרבה ממנו היה צעיר מאוד, באופן חריג יחסית לעולם התעודה", אומרת הבמאית. "ראיתי בהקרנות ילדות בנות שמונה או תשע, שהגיעו לאולם לבושות כמו השופטת, עם המשקפיים ושאר האביזרים האיקוניים שלה. בתרבות שלנו, בדרך כלל סוגדים לכוכבי פופ, אז מרגש שסבתא יהודייה בת 85 שידועה בעיקר באינטלקט שלה מצליחה לעורר כאלה תגובות".

בדור שלי, הרבה אנשים הלכו ללמוד משפטים בעקבות "פרקליטי אל איי". את חושבת שגם ל"RBG" יהיה אפקט דומה?

"כן, בהחלט שמענו מהרבה צעירות שהן נרשמו ללימודי משפטים בעקבות הסרט. נשים מבוגרות יותר, לעומת זאת, שואבות השראה מהמסירות של רות לתרגילי ההתעמלות ומכך שהיא מקדישה הרבה מזמנה לעשיית כושר. אם גרמתי לכך שעוד צעירות ילמדו משפטים ועוד נשים בשלות יעשו אימונים, אז עשיתי את שלי".

כבוד השופטת טובה בחדר הכושר כמו באולם בית המשפט?

"המדריך שלה עובד גם בצבא האמריקאי, והוא אמר לנו שהיא יותר קשוחה מרוב החיילים".

עוד באותו נושא

"אי שיוויון בשכר הוא הקרקע עליה פורחות ההטרדות המיניות": ריאיון עם יוצרי "קרב המינים"

לכתבה המלאה
RBG. דוקאביב,
יותר בכושר מרוב החיילים. מתוך "RBG"/דוקאביב

כהן היא יוצרת דוקו פורייה, שבאמתחתה כבר כמה סרטים - למשל "American Veteran" מ-2017, העוסק בחייל אמריקאי החוזר משותק משדה הקרב באפגניסטן. "RBG" הוא סרטה הקומוניקטיבי והמצליח ביותר, וחשוב מכך - שיעור מאלף בדרך בה אפשר לקחת מסמך דוקו שרובו מבוסס על קטעי ארכיון ועל ראשים מדברים, ובכל זאת להפוך אותו לסחוף, נוגע ומרגש. "איך הצלחתי לעשות את זה? מה הסוד שלנו? ובכן, מלכתחילה הכוונה היתה שהסרט יהיה מהנה לצפייה", היא אומרת. "לא רצינו שהתוצאה תהיה משעממת וחינוכית, אלא בראש ובראשונה, סרט שהולכים לראות אותו בקולנוע ונהנים ממנו. לשם כך, צללנו לתוך הסיפור וחיפשנו בו את ההומור, את הניצחונות של הגיבורה ואת הרומנטיקה".

בצד פועלה המשפטי, הסרט מתמקד גם בחיי הנישואים של כבוד השופטת, שהיו אות ומופת לשוויוניות בזוגיות. לא פחדת שיגידו כי אתם מתמקדות יתר על המידה בצד האישי ויאשימו אתכן שאתן משטיחות ומוזילות את הסיפור?

"להפך: ככל שהעבודה על הסרט התקדמה, כך הבנו שהיחסים של רות עם בעלה המנוח צריכים להיות חלק גדול יותר. לאורך השנים היתה מחשבה שאישה חייבת להקריב את חיי האהבה והמשפחה שלה בשביל הצלחה אישית - והנה, רות הצליחה לשלב את שניהם. לאורך ההיסטוריה, נהוג לומר לנשים צעירות - 'אל תקדישי יותר מדי זמן לקריירה, כי גברים לא אוהבים את זה ואז תהיה לך בעיה להתחתן'. לכן, אני חושבת שהדרך בה שילבה רות בין זוגיות להתקדמות מקצועית מעבירה מסר חשוב לצופות צעירות. נוסף לכך, היה לי חשוב לעשות סרט שיהיה פמיניסטי ורומנטי באותה מידה. מתנגדי הפמיניזם נהנים להציג אותו כמשהו לא רומנטי, לא אטרקטיבי וחסר הומור, והסיפור האישי של רות מוכיח שפמיניזם הוא דווקא כן כל הדברים האלה - ובגדול".

הסרט סוקר בפירוט את פועלה ארוך השנים של גיבורתו כעורכת דין וכשופטת, ואת התקדימים ההיסטוריים שהצליחה לקבוע. לכן, לא פחות מאשר הביוגרפיה שלה, "RBG" הוא סיפור המאבק למען זכויות נשים בארצות הברית. האם מלכתחילה זו היתה הכוונה שלכן?

"בהחלט - מלכתחילה, המוטיבציה שלנו לעשיית הסרט היתה התפקיד החשוב שרות מילאה בסיפור הזה. אפילו שהיא עצמה היתה מפורסמת עוד לפני צאת הסרט, לא רבים יודעים איזה תפקיד משמעותי מילאה כבר בצעירותה בשלבים הראשונים של המאבק. עכשיו, בזכות 'RBG' וכמה ספרים שיצאו בנידון, הצלחנו להביא זאת לידיעת הציבור. נוסף לכך, רצינו שהסרט יראה באיזו מידה יכולה מערכת המשפט לשנות את ההיסטוריה. כשמדברים על שינויים חברתיים, נהוג להתמקד בעיקר באנשים שהובילו את המחאה ברחוב. מה שעושים בין הקירות נותר בצל, אז היה לנו חשוב להראות איך עורכות דין ושופטות יכולות לתקן את העולם".

RBG. GettyImages
מעוררות השראה. הבמאיות ג'ולי כהן/GettyImages

עד כמה את חושבת שעשיית הדוקו הזה והצלחתו שינו את כבוד השופטת?

"אני חושבת שלאורך כל חייה, היתה לה מודעות עצמית מאוד חזקה, אז אני לא חושבת שסרט או תגובה ציבורית כלפיו תשנה אותה. עם זאת, אני חושבת שהיא מאוד נהנתה מכך שהסרט הגיע לקהל רחב, ומכך שהעבודה המשפטית שלה קיבלה יותר תהודה. אכפת לה מאוד מהציבור, ובעיקר מאנשים צעירים. היא לימדה בראשית דרכה, ועד היום מעניקה הרבה הרצאות. ההוראה חשובה לה, והיא מבינה ש'RBG' יוכל להיות חומר עזר שימושי בשיעורים ובהרצאות בענייני משפט".

לא רק שהסרט עוסק באישה ובזכויות נשים, ולא זו בלבד שביימו אותו שתי נשים - כל הצוות היה על טהרת המין הנשי, כולל הצלמת, העורכת וכו', זה היה מכוון?

"כן, וזה היה נראה לנו טבעי, לאור העובדה שהסרט עוסק במישהי שכל חייה קידמה זכויות נשים. יש איזו תפיסה בתעשייה שקשה למצוא נשים לכל התפקידים בצוות, אבל זה לא עניין של יכולת אלא של רצון - אם רוצים, זה אפשרי בהחלט. אז במקום לעבוד עם אותם גברים שתמיד עובדים בכל ההפקות, הלכנו וחיפשנו עורכת וצלמת וכיוצא בכך. לפעמים שואלים מפיקים איך זה שכמעט אין אישה אחת בצוות שלהם, והם אומרים 'ניסינו, אבל לא מצאנו' או 'פנינו למישהי והיא היתה עסוקה'. אני אומרת להם - הייתם צריכים לנסות יותר, ואז הייתם מצליחים. אני משתתפת בכנס בירושלים יחד עם איימי אנטליס, סגנית נשיא ב-CNN ואחת המפיקות של הסרט, ובהחלט ננצל את ההזדמנות גם כדי לדבר על נשים בעולם הדוקו".

אם כבר הזכרת את ירושלים - עד כמה את חושבת שהזהות היהודית של כבוד השופטת השפיעה עליה?

"אני חושבת שהיותה בת למשפחת מהגרים מאוד עודדה אותה להקדיש את חייה לפריצת גבולות, שזה משהו שאופייני לקהילת המהגרים היהודיים בארצות הברית. כמו רבים מהם, גם היא התמקדה בתחילה בהשתלבות בחברה האמריקאית יותר מאשר בטיפוח הזהות האישית - אבל עם השנים, התחברה יותר ויותר למורשת שלה, ובין השאר היא העניקה הרבה הרצאות בבתי כנסת בשנים האחרונות".

RBG. GettyImages
נשים עושות את זה טוב יותר. צוות "RBG"/GettyImages

האם יש סרטי דוקו תוצרת הארץ שראית ואהבת?

"כן, אני אוהבת את הקולנוע של דן שדור - הוא השראה טובה מבחינתי לצורה בה אפשר לקחת סרט המבוסס על קטעי ארכיון, להפיח בו חיים ולהפוך אותו משיעור משעמם בהיסטוריה למשהו מרגש. הכרתי אותו בזכות 'לפני המהפכה' ועכשיו ראיתי ואהבתי גם את 'קינג ביבי'. מבחינתי, כיהודייה אמריקאית שעוקבת אחר הנעשה בישראל אך לא בקיאה לחלוטין, הסרט הזה היה מעניין, סוחף ומאיר עיניים. למדתי ממנו הרבה. אין ספק שנתניהו הוא דמות קולנועית מאוד חזקה".

את יודעת ש"המין החזק", הסרט העלילתי על כבוד השופטת, יוצא לאקרנים בארץ בדיוק לפני בואך.

"זה סרט יפה, אני חושבת שהוא והדוקו שלנו משלימים אחד את השני. ברור שבסרט העלילתי אפשר לעשות דברים שלא ניתן לעשות בסרט התיעודי. מצד אחר, אנחנו יכולנו לעשות דברים שהם לא היו יכולים - למשל, לבלות זמן עם רות עצמה".

לא פעם בשנים האחרונות, התקשורת האמריקאית העלתה בחרדה את השאלה העצובה - מה יקרה ביום שבו רות ביידר גינסבורג כבר לא תהיה איתנו. את פוחדת מהיום הזה?

"התשובה הקצרה היא כן. כמו ליברלים רבים, גם אני חושבת שרות ממלאת תפקיד משמעותי בבית המשפט העליון - לא רק בגלל שהיא חוסמת בינתיים את האפשרות לרוב שמרני בו, אלא גם בגלל איך שהיא מפרשת את החוקה האמריקאי כמסמך חי ונושם, ובגלל המעמד שלה שמאפשר לה לכתוב דעות מיעוט. זה לא משהו שאפשר יהיה למצוא לו תחליף כל כך מהר. גם אם יעלה לשלטון נשיא דמוקרט שיחליף אותה בשופטת ליברלית, זה עדיין לא יהיה אותו דבר. לא לכל אחד או אחת יהיה את הכישרון שלה, להעביר מושגים משפטיים בצורה שכל אחד יבין ולהמחיש לציבור מה בית המשפט עושה ולמה הוא חשוב. אני מאוד מפחדת מהעתיד בלעדיה".

RBG. דוקאביב,
לא להחמיץ. מתוך "RBG"/דוקאביב

כנס INTV יתקיים בירושלים בשני-שלישי 12.3-11.3, לפרטים מלאים ורכישת כרטיסים ראו האתר הרשמי.

"RBG" ישודר בכאן 11 בשבת 9.3 ב-17:20 וב-22:35. כמו כן, הוא זמין ב-yes VOD וב-STINGTV.

"המין החזק", הסרט העלילתי על רות ביידר גינסברג, יעלה לאקרנים בחמישי 7.3 בהפצת בתי קולנוע לב.

כנס INTV. עודד קרני,
מי שחם - שם. כנס INTV/עודד קרני
המין החזק. קולנוע לב,
חגיגה כפולה. מתוך הסרט העלילתי על רות ביידר גינסבורג, "המין החזק"/קולנוע לב
רות ביידר ואובמה. GettyImages
הליברלים מפחדים מהיום בו תיעלם. רות ביידר גינסבורג מקבלת חיבוק מאובמה/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully