וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצצה והחמצה: תחקיר "עובדה" היה קרוב, אבל לא באמת פיצח את דמותו של גונן שגב

1.4.2019 / 7:50

תחקיר "עובדה" על גונן שגב היה מספק כהצצה ראשונה וכפינוק לחובבי ז'אנר תחקירי המודיעין, אבל מסתמן כי את הפיצוח האמיתי של דמותו נקבל רק בסרט עלילתי שאולי עוד יעשה על אודותיו

עובדה. צילום מסך
מי יהיה המפיק הראשון שירים את הכפפה ויעשה מזה סרט מדהים? גונן שגב בתחקיר "עובדה"/צילום מסך

כפי שזימרה פעם ריקי גל, זה יכול היה להיות גם סרט קולנוע: עלייתו ונפילתו של גונן שגב הן סיפור שלא מוצאים בישראל. אדם שדרך היכרות כמעט מקרית חובר לרמטכ"ל לשעבר, עורק בין מפלגות, נהיה לשר בכיר האחראי על תקציבי עתק - ואז מתרסק, נופל קומה אחר קומה, מהונאת כרטיסי אשראי לייבוא סמים, מאבד את רשיון הרפואה שלו, יושב בכלא, משתחרר ועוזב את הארץ, מתגלגל לניגריה, חוזר להצליח - ואז מסתבך בפרשת ריגול עבור לא פחות מאשר שירות המודיעין האיראני; תסריט שהיה יכול להיות מושלם אלמלא היה כל כך מופרך, והיה יכול להיות מהנה אלמלא היה כל כך טראגי.

מערכת "עובדה" (קשת 12) ניסתה להתמודד אתמול (ראשון) עם הסיפור הזה, בעיקר עם החלק האחרון שלו, שמטבע הדברים הוא הכי פיקנטי. הם הצליחו לחפור עמוק ובאמצעות ראיונות עם מגוון אנשי מודיעין שפכו אור על פרשה, השייכת לאזורים שנשארים בדרך כלל בחשיכה.

אבל זאת גם הייתה החמצה, לא רק משום שכל האילוסטרציות שבעולם לא יצליחו להתקרב לסיפור המקורי, אלא פשוט גם כי אילנה דיין וצוותה לא השכילו לפענח באמת את האיש שמאחורי הפרשה, והרי מדובר בהרבה יותר מפרשה מודיעינית - זאת פרשת חייו של האדם שמאחוריה, ושם זה אפילו לא היה קרוב.

עובדה. צילום מסך
נצמדה לעובדות. אילנה דיין/צילום מסך

קורות חייו של שגב לפני כניסתו לפוליטיקה ובמהלך שנות כהונתו תוארו בקיצור מבואי נמרץ; עזיבתו את מפלגת "צומת" תוארה כבגידה הראשונה שלו, כביכול, כאילו מעבר מפלגות והקמת מסגרות פוליטיות אחרות לא הייתה נחלתם של אינספור פוליטיקאים ישראלים לפניו ואחריו; הניסיון להבין את דמותו הסתכם באמירות כלליות על הרס עצמי ונרקיסיזם, כאילו אלו מובילים בהכרח אדם למסע מופרך שכזה.

לעומת זאת, למרות גישה ישירה לעורך הדין שמייצג אותו ולמי שהייתה בת זוגו באותו הזמן, לא קיבלנו מענה מספק לשאלות כמו מה היה המערך החברתי והעסקי של שגב; איזה חזון היה לו, אם בכלל; ואיזה מין אדם היה מאחורי הקלעים. כל אלו מעניינים הרבה יותר מאשר הדרך בה התנפלו עליו אנשי המוסד בגיניאה.

עוד באותו נושא

קרן מרציאנו דרשה מנתניהו בדיוק מה שמצופה ממנה: תשובות ולא תעמולה

לכתבה המלאה
עובדה. צילום מסך
השאלה הגדולה: מי יככבו בסרט ההוליוודי על הפרשה? מתוך "עובדה"/צילום מסך

תחקיר "עובדה" מספק כהצצה ראשונה וכפינוק לחובבי תחקירי המודיעין. אולם הסיפור האמיתי שמאחורי דמותו של גונן שגב עוד מחכה להיכתב. לא מן הנמנע שמי שייטיב לעשות זאת יותר מאחרים, לאו דווקא יהיה עיתונאי או במאי דוקומנטרי.

בקטנה: בחדשות 13 המשיך אמש ספי עובדיה בחשיפת הקלטות מביכות נוספות של יו"ר מפלגת כחול לבן בני גנץ, אחרי שעשה זאת גם בעבר. השבוע יצאה מערכת המקור למאבק משפטי במועמד אחר של המפלגה, הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, במטרה לחשוף פרטים על התנהלותו "בפרשה מפורסמת", שבית המשפט אסר בינתיים לפרסם, בעוד התכנית תשדר היום בכל מקרה תחקיר על בני גנץ. על כתבת הצוללות של איילה חסון ב"שישי" נאמר כבר הכל. אם מישהו עוד ממשיך עם הספין המטופש שהמהדורה של הערוץ עויינת את נתניהו ועושה הנחות למתחריו, כדאי שייחשב מסלול מחדש: כולם חוטפים שם.

איילה חסון ערוץ 13 חדשות. צילום מסך
בחדשות 13, כולם חוטפים/צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully