וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכתב של מאיר אריאל המבקר את ביבי נגנז: "אבא דגל בנימוס ובלי הלבנת פנים"

4.6.2019 / 9:00

20 שנה למות מאיר אריאל יצוינו במופע השנתי לזכרו שחוזר, בספר מכתביו ובשיר חדש, "משורר", שיוצא היום. בתו שירז אריאל חושבת שאבא היה משורר למרות שלא הגדיר את עצמו כך, ומסבירה למה השמיטה המשפחה מהספר ביקורת של אביה כנגד ראש הממשלה נתניהו

מילים וביצוע: מאיר אריאל, לחן, עיבוד והפקה מוזיקלית: פטריק סבג, בימוי קליפ: אמיר טל ופטריק סבג

"משורר" הוא שם שיר חדש של מאיר אריאל, שיוצא היום בלחן ובהפקה מוזיקלית של פטריק סבג, לקראת יום השנה העשרים למותו של אחד מענקי הכותבים של המוזיקה הישראלית. שם השיר והנושא שלו, "משורר", מציפים מחדש את השאלה: מיהו משורר והאם מאיר אריאל היה משורר או "רק" פזמונאי? אמנים ויוצרים ישראלים רבים, בני משפחתו של אריאל וגם כותב שורות אלה רואים במתק שפתיו ודבש ניסוחיו של אריאל - שירה של ממש. לעומת זאת, פרופ' נסים קלדרון, שחקר את כתבי אריאל וכתב עליו ביוגרפיה, טען בעבר בראיון עיתונאי כי על אף שאריאל כתב כמה מהטקסטים העמוקים ביותר ברוק הישראלי, בהם "שיר כאב" ו"נשל הנחש", בעיניו "הוא לא היה משורר". לטענת קלדרון, אין לטקסטים שלו קיום עצמאי כמו לטקסטים של משוררים, בלי המוזיקה וההגשה.

זאת ועוד: בראיון שקיימתי עם מאיר אריאל, כשנתיים לפני מותו, שנגנז ופורסם לראשונה בוואלה! תרבות, הגדרתי אותו בפניו כמשורר. אריאל התנגד נחרצות להגדרה זאת: "זה כבר דעות שאתה מטיל בי. זה הסולם הפרטי שלך". הוא הבהיר שהוא עצמו לא קורא לעצמו משורר. "אני מחבר מילים. מחבר שירים. מצרף", אמר לי, "אבל מה, למילה 'משורר' יש ערך מוסף, מודרני, של משהו לא עממי. מילים שצריך לעבור ולחזור ולקרוא אותן. מילים שנכתבות בספר, בהקשרים ובריכוזים מאוד גבוהים ובסמליות לפעמים פרטית מדי, ואני לא במחלקה הזאת פשוט. אני מייצר ליכולתי במחלקת השירים המזומרים".

שירז אריאל, בתו של אגדת המוזיקה, חולקת על דעת אביה המנוח. "אני מאמינה שאבא שלי הוא משורר מאוד ייחודי, והרבה מעבר לכך. אי אפשר להגיד שהוא לא היה משורר", היא אומרת לוואלה! תרבות. "אנחנו תופסים אותו כמשורר והוגה דעות. אומרים שמי שמוציא יותר משני שירים מוגדר כמשורר. אז אם הוא הוציא בחייו קרוב למאה שירים, לאחר מותו עוד כחמישים ראו אור ויש אצלנו עוד כמאה שירים שלא ראו אור, אז הוא משורר, בין אם הוא רצה להיקרא כך ובין אם לא. אני מניחה שהביך את אבא להגדיר את עצמו כמשורר, אבל אי אפשר להתכחש למה שהוציא. בגלל שהוא היה צנוע כזה ועניו, הוא לא נטה להגדיר את עצמו בהגדרות. יכול להיות שהיה לו יותר נוח להיות מוגדר כפזמונאי מאשר כמשורר".

השיר החדש הוא קטע דיבור מולחן אשר נכתב על ידי מאיר אריאל עבור ערב שירי משוררים, שהתקיים במרכז סוזן דלל בתל אביב ב-1987. היתה זו שנה פוריה מאוד לאריאל, שבה קיים גם את ההופעות שנקראו "מסע הבחירות של מאיר אריאל". המפיק והמוזיקאי מיקי שביב הזמין את אריאל להנחות את הערב, וזהו אחד מקטעי המעבר בין השירים שנכתבו והוקראו על ידו. הקראת השיר של אריאל, בקולו, הפכה לשיר בעיבוד המפיק פטריק סבג שגם יצר את הקליפ המלווה את השיר (האזינו וצפו מעל).

מאיר אריאל. רפי גולדמן, באדיבות המשפחה
משורר או פזמונאי? מאיר אריאל/באדיבות המשפחה, רפי גולדמן

הקטע המלא שכתב אריאל לערב שירי המשוררים, ממנו נגזר השיר "משורר", מתפרסם כעת בספר החדש "ד"ר התחכמות" בעריכת עטרה אופק, שיוצא גם הוא במלאת עשרים למות אריאל. הספר יכלול את אוסף קטעי הפרוזה שכתב - כל מה שאינו שיר. סיפורים קצרים וקטעי הומור, פתקים, רעיונות ומאמרים, ברכות והספדים, ובהם עשרות קטעים שייחשפו לראשונה. הספר יכלול גם מכתבים מסקרנים שכתב אריאל לדמויות מוכרות, ובהם אחד לעיתונאי והסופר דן בן אמוץ שנחשף בוואלה! תרבות ונפתח במילים: "הנני מתכבד להודיעך כי גמרתי אומר להקים רשימת פסולים לבחירות הקרובות, שתישא את האות 'ז' ושתקרא לאזרחים לשם 'ז' בחריץ הקלפי להבעת אי אמון בכל הרשימות המתמודדות".

לא פחות מעניין ממה שיפורסם הם החומרים שמשפחת אריאל החליטה לאחר התלבטות לא לפרסם בספר - שני מכתבים שכתב אריאל לאהוד ברק. אחד מהם הוא מכתב ששלח לו במרץ 1998, כשזה האחרון היה יו"ר מפלגת העבודה. הוא נשלח לאחר שבאותו חודש אמר ברק לעיתונאי גדעון לוי, "אם הייתי פלסטיני בגיל המתאים, הייתי נכנס בשלב מסוים לאחד מארגוני הסירוב", אך גם הוסיף שלדעתו "פעולות ארגוני הטרור הפלסטיני, הפוגעות בנשים וילדים הן חמורות, נבזיות ושפלות". אמירתו זו זכתה לביקורת חריפה על ידי יריביו הפוליטיים של ברק, אך לא מנעה ממנו להיבחר כראש ממשלת ישראל במאי 1999. חודשיים לאחר מכן הלך מאיר אריאל לעולמו בטרם עת. אריאל תמך באמירתו של ברק, וכתב לו בין השאר, בטקסט שנחשף בוואלה! תרבות: "יש לוחם חירות פלסטיני, יש טרור עברי / הדדיות זה כל היהדות". לאחר שבשנה שעברה שירז אריאל אמרה כי המכתב ייכלל בספר, כעת היא אומרת שבסופו של דבר הוא נשאר בחוץ. זאת ועוד: אריאל מגלה שהושמט מהספר טקסט נוסף שכתב לברק ובו ביקורת מצד אביה כנגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

עוד באותו נושא

מאיר אריאל בריאיון גנוז: "המסתורין של הכתיבה גדול ממני"

לכתבה המלאה
מאיר אריאל עם בתו שירז ונכדו עידן דילן דרורי. באדיבות המשפחה
מאיר אריאל עם בתו שירז ונכדו עידן דילן דרורי/באדיבות המשפחה

מדוע המכתבים הפוליטיים של אביך לאהוד ברק לא פורסמו בספר?

"עשינו חשיבה מאוד עמוקה על מה נכלל שם ומה לא נכלל בפרק על ארץ ישראל בספר. שינינו את כותרת הפרק מ'חומרים פוליטיים' ל'ארץ ישראל', כדי שזה יהיה קצת יותר נעים בגרון. ועשינו דילול, היו לנו המון חומרים. מה שהוא כתב לאהוד ברק נכתב באופן אישי והיתה התלבטות גדולה אם אבא היה רוצה שבאמת נפרסם מכתב כזה בפומבי. את השבחים שלו לאהוד ברק לא הכנסנו, כי לא היו קטעים אחרים שבהם אבא משבח אנשים מסוימים שהוא חיבב והעריך. לגבי הקטע שאבא מביע את דעתו האישית על ביבי, הרגשנו שזה לא ראוי ולא הולם לפרסם משהו כזה. אבא לדעתי לא היה רוצה שנפרסם את זה, מכיוון שאבא דגל בנימוס ובלי הלבנת פנים. אבא כתב לברק מה הוא יכול לעשות כי ביבי לא יכול. אבא כתב שביבי לא יעז לחלק את ירושלים, ושאהוד יכול להרשות לעצמו. הוא המליץ לברק כן לחלק את ירושלים כי יש לו את האומץ לעשות את זה, והעביר את המסר שביבי לא מספיק אמיץ לעשות את זה. אבל זה לא הניסוח המלא. בחרנו לא לפרסם את זה. אני מרגישה לא נוח להלבין את פניו של ראש הממשלה שלי גם אם אני לא מסכימה עם דרכו".

האם את היית בעד פרסום הקטע על נתניהו והאחים שלך התנגדו?

"כן. אבל אחרי שהבנתי למה הם מתנגדים אז הסכמתי איתם. לא מלבינים פניו של אדם בפומבי".

להתנגדות הזאת יש קשר לדעות הפוליטיות של האחים שלך, שחזרו בתשובה? או שפשוט חששתם שזה ירחיק קהל מהמורשת של אבא?

"לא. זה קשור לעניין העקרוני שלא מלבינים פניו של מישהו בגלוי וברבים. גם אם אנחנו לא מסכימים איתו. אנחנו מנסים להראות שאין צורך לרדת נמוך".

מאיר אריאל ותרצה אריאל. צילום רפרודוקציה: שלומי גבאי, באדיבות המשפחה
מאיר אריאלה עם אשתו תרצה וילדיהם/באדיבות המשפחה, צילום רפרודוקציה: שלומי גבאי

ואם מדברים על פוליטיקה, איזה שיר של אביך הולם במיוחד לתיאור הכאוס הפוליטי הנוכחי - "נרקומן ציבור" (הכולל את השורה "כמו נרקומן מועד אתה חוזר למזבלה / היותר מצחינה שבין המזבלות / זו המזבלה הגדולה שנקראת 'בחירות'"), "קוצים א'" ("המלך העירום רוכב שנית בלחץ ההמון"), "מחלק המוסר-השכל" ("מי שנדפק פעם אחת - כבר לא יכול להיגמל מזה"), "קובלנה על מפלגות ישראל" או משהו אחר?

"מה שהכי יגדיר נכון את המצב הנוכחי זה שיר שהכי קשה לי איתו - 'דמוקראסי'. בשיר אבא מזדעזע ממה שהדמוקרטיה עושה לנו כחברה. שנים לא יכולתי לשמוע את השיר הזה, מרוב שהוא מתאר בצורה כל כך בוטה את הסיטואציה".

מדוע לא התקיים המופע השנתי לזכר אביך במשך ארבע שנים? מקורב למשפחתך אמר לי שזה בגלל שהמופע יקר ושהמשפחה התקשתה לעמוד בהוצאות.

"אנחנו כמשפחה היינו בסיטואציה מאוד לא פשוטה מבחינה כלכלית ומורלית. היה סוג של תחושה שכדאי טיפה לנוח מהמופעים הגדולים ולפעול במישורים האינטימיים. זה מאוד עזר לנו לאגור כוחות. היה ברור לכולם שבשנת העשרים צריך להיות מופע גדול. זה הולך להיות ממש טירוף".

המופע, "שרים מאיר אריאל" שמו, יתקיים ב-17 ביולי בזאפה לייב פארק בראשון, וישתתפו בו בין השאר שלום חנוך ומשה לוי, ברי סחרוף, ריטה, דויד ברוזה, נורית גלרון, שלומי שבן, מיכה שטרית, יובל דיין, מוקי, מוש בן ארי, אביב גפן, שירי מימון, בניו של מאיר אריאל - שחר ואהוד, אמיר דדון, בניה ברבי, דיקלה, חנן בן ארי, חנן יובל, טונה ושולי רנד. מאחורי הערב עומדים משפחת ואריאל וקבוצת הזאפה שמפיקה. יהודה עדר ינהל מוזיקלית, יואב קוטנר ינחה ויערוך ומאיה פוגל תנהל אמנותית כרטיסים ניתן לרכוש כאן.

הספר החדש, "ד"ר התחכמות", יהיה זמין ביריד הספרים ליוצרים עצמאיים בדיזינגוף סנטר ב-12-14 ביוני, וניתן לרכישה באתר הזה.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully