וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ מש"ס: "הדרישה מנבחני 'הכוכב הבא' - אפליה לא חוקית"

23.6.2019 / 23:03

בעקבות חשיפת וואלה! תרבות על כך שבאודישנים ל"כוכב הבא" נדרשים הנבחנים להצהיר אם הם שומרי שבת או לא, פנה ח"כ משה ארבל (ש"ס) ליועץ המשפטי, בטענה כי הדרישה היא אפליה נגד שומרי שבת ובניגוד לחוק, וביקש להנחות על הפסקתה

להקת שלוה בחצי גמר האירוויזיון - תל אביב 16 במאי 2019. רויטרס
"הדרישה החדשה - פגיעה בשיוויון". להקת שלוה/רויטרס

בעקבות חשיפת וואלה! תרבות על כך שנבחנים באודישנים לתכנית "הכוכב הבא לאירוויזיון" של קשת 12 נדרשים להצהיר אם הם שומרי שבת או לא, פנה היום (ראשון) ח"כ משה ארבל (ש"ס) למשנה ליועמ"ש, רז נזרי, בטענה כי דרישה זאת הינה אפליה נגד שומרי שבת ובניגוד לחוק. "אני מצפה מהמשנה ליועמ"ש שינחה את קשת לחדול באופן מיידי מהאפליה האסורה הזאת", אמר ח"כ ארבל לוואלה! תרבות.

גורם יודע דבר בתעשייה, המכיר חוזים של "הכוכב הבא" מהעבר, טען בפני וואלה! תרבות כי זו הפעם הראשונה שבה נדרשים נבחנים לתוכנית להצהיר בכתב על נושא זה. הדרישה נוספה בכתב יד לטפסים שניתנו לכלל הנבחנים לאחר פרשת להקת שלוה בעונה האחרונה התוכנית. לאחר שהתברר ללהקה, שחלק מחבריה שומרי שבת, שלא תוכל להשתתף בתחרות האירוויזיון ללא חילול שבת, הלהקה פרשה מהתוכנית, וכך ויתרה על האפשרות לייצג את ישראל בתחרות שהתקיימה בחודש שעבר בתל אביב.

חלק מטופס עליו נדרשים לחתום נבחנים לתוכנית "הכוכב הבא לאירוויזיון" ובו הם נשאלים אם הם שומרים שבת או לא. מערכת וואלה!
הטופס עליו נדרשים לחתום נבחנים לתוכנית "הכוכב הבא לאירוויזיון", שהגיע לידי וואלה! תרבות, ובו הם נשאלים אם הם שומרים שבת או לא/מערכת וואלה!

ח"כ ארבל כתב למשנה ליועמ"ש כי ייתכן שנבחנים שהצהירו כי הינם שומרי שבת "נפסלו או ייפסלו על סמך 'קריטריון' זה, בעודם סבורים שכשלו מלהגיע לשלב הבא על סמך בחינה מקצועית כמבוקש בהתמודדות מעין זו. יש לראות בחומרה התנהגות מפלה זו המבקשת להדיר אוכלוסיות רחבות בציבור הישראלי מהשתתפות בתחרות המשודרת בערוץ ציבורי, הפתוח לקהל הרחב, שניתן לחברת קשת על ידי הציבור, מבלי שיש כל רלוונטיות לשאלת שמירת השבת של המתמודדים. התנהלות זו אף עולה כדי עבירה על הוראות סעיף 3(א) לחוק איסור הפליה המוצרים במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים (...) ממילא, אם אין בכוונת הפקת התוכנית לעשות שימוש במידע, אין מקום לפגוע בפרטיות המשתתפים, וודאי בשלב כה ראשוני עת לא קיימת תכלית לגיטימית לעשות כן".

"תכנית טלוויזיה זו מופקת בשיתוף פעולה ועל דעתו של תאגיד השידור הישראלי, אשר אחראי על בחירת הנציגות הישראלית לאירוויזיון", הוסיף ח"כ ארבל. "פסיקת בית המשפט העליון הרחיבה בדבר חובת המדינה לפעול בשיוויון (...) במקרה זה, הפגיעה בזכות לשיוויון מגיעה לראייתי כדי פגיעה בזכות לכבוד, על שום ההיבט הפומבי שבפגיעה, העמימות בדבר הנימוק לפסילת המתמודדים (מקצועי אם לאו) והפגיעה הנלווית בחופש הדת. אכן, ייתכן שזמר שומר שבת יחליט לפרוש מהתחרות בשל שמירת שבת. ייתכן אף שכללי איגוד השידור האירופי, המפיק את תחרות הזמר, יקשו על השתתפותו של הזמר בתחרות הגמר. אולם אין זה ממקומה או מרשותה של החברה המפיקה את התוכנית לבצע את הניפוי, על כלל משמעויותיו הפוגעניות, בשלב הראשוני או בכל שלב עת הוא לא נדרש מאופי ומהות העניין (...) אבקש את התערבותך המהירה בנושא זה".

עוד באותו נושא

אפקט שלוה? נבחנים ל"כוכב הבא" נדרשים להצהיר אם הם שומרי שבת

לכתבה המלאה
ח"כ משה ארבל (ש"ס). ישי כהן,
"אפליה נגד שומרי שבת". חה"כ משה ארבל מש"ס/ישי כהן

פניית ח"כ ארבל למשנה ליועמ"ש התרחשה לאחר שהורים לנבחנים דתיים כעסו והביעו תמיהה לנוכח דרישת ההצהרה על שמירת או אי שמירת השבת. אבא לנבחנת דתיה שהלכה לאודישנים כעס על עצם השאלה והעלה תהיות לגבי הכוונה לכאורה שמאחוריה: "מה זה בעצם אומר? שייתנו למתמודד לעשות אודישן, ויפסלו אותו בגלל האינפורמציה על הטופס? אם כך, אז זה לא פייר. עולה חשש שכישרונות דתיים נפסלים, הם חושבים שזה בגלל חוסר כישרון, אבל זה אולי בכלל בגלל שהם שומרים שבת. אני חושש שלא משאירים לנו, הדתיים, מקום לחלום חלומות".

מהפקת התכנית "הכוכב הבא" נמסר אמש, בתגובה לפרסום על הדרישה מהנבחנים: "ההשתתפות בכוכב הבא פתוחה בפני כל זמר, כאשר הזוכה במקום בראשון בתכנית נבחר לייצג את ישראל באירוויזיון. כמדי עונה, הפקת התכנית בודקת מי מהמתמודדים שומר שבת על מנת להתחשב בלוחות הזמנים בתרחיש של חזרות בסוף שבוע. בנוסף, ההפקה מיידעת מראש את המתמודדים שהאירוויזיון נערך בשבת על מנת שיפעילו את שיקול דעתם על פי צו מצפונם ואמונתם".

  • עוד באותו נושא:
  • הכוכב הבא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully