וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוטל או לא בוטל? ההתפתלות של מפעל הפיס סביב המענק ל"סרט הדוקו שתומך במחבלים"

27.6.2019 / 13:09

בעקבות המחאה סביב המענק לסרט "לאה צמל, עורכת דין" הודיע מפעל הפיס על ביטול התמיכה לסרטים הזוכים בדוקאביב, אך רק משנה הבאה, וזו לא ההתפתלות היחידה. מנכ"לית המועצה לתרבות: "דעתי האישית לא רלוונטית, אנו פועלים לפי אינטרסים"

דוקאביב

לפני כחודש, הסתיים פסטיבל דוקאביב והזוכה בו היה "לאה צמל, עורכת דין" שביימו פיליפ בלאיש ורחל לאה ג'ונס והפיק HOT 8, העוסק בעורכת הדין המגנה על פלסטינים שהואשמו והורשעו בעבירות טרור. כחלק מן הזכייה, התכבד הסרט גם במענק מטעם מפעל הפיס, שנועד לסייע לקמפיין האוסקר שלו, ומחולק השנה לראשונה.

הדבר עורר מחאה מצד גורמי ימין, ובראשם פורום משפחות שכולות. נוסף לכך, פעילי ימין ובהם שי גליק והצל, קראו לציבור לבטל את מנויי הפיס שברשותם במחאה. בהמשך לכך, היום הודיע הדירקטוריון של מפעל הפיס כי לא יחלק את המענק בשנים הבאות ו"יבחן את נושא הזכייה הנוכחית באמצעות ייעוץ משפטי".

יש להדגיש שלושה דברים: המענק ל"לאה צמל, עורכת דין" לא בוטל בשלב זה; כך או כך, מדובר במענק שלא ברור מה התועלת בו, שכן הסיכויים של הסרט לקבל מועמדות לאוסקר ממילא קלושים; לא מדובר במסורת ארוכת שנים, אלא במענק שמפעל הפיס החל לחלק רק השנה.

דולין מלניק, מנכ"לית המועצה לתרבות ולאמנות של מפעל הפיס, למה דירקטוריון מפעל הפיס החליט להפסיק את מימון מענק השיווק לסרט הזוכה בפסטיבל דוקאביב בשנים הבאות?

"יש החלטת דיריקטוריון. זאת היתה ההחלטה. ויש גם דובר למפעל הפיס".

אשמח לקבל ישירות תשובה ממך. זה לא פגיעה קשה בחופש הביטוי, צעד פוליטי שפוגע ביצירה?

"המועצה לתרבות לא מעניקה פרסים בכלל. ההחלטה לתמוך בפרס הזה היתה החלטה יוצאת דופן. הדירקטוריון בעצם החזיר את המצב לכנו. אנחנו לא נעניק פרסים שניתנים על ידי ועדות חיצוניות למועצה, שלמועצה אין חלק ואין נחלה בהחלטות האלה".

הסרט "לאה צמל עורכת דין" בבימוי רחל לאה ג'ונס ופיליפ בלאיש. יח"צ,
מתוך הסרט "לאה צמל, עורכת דין"/יח"צ

זה בגלל הסרט על לאה צמל?

"הפרשה כולה עוררה את השאלה הזאת. כמובן, אי אפשר להתכחש לזה. צריך לזכור שחלק הארי של הפעילות שלנו ושל התקציבים הן תמיכות בקולנוע, בתיאטרון, במחול, בספרות, בשירה ובפרויקטים של אמנות בקהילה. כל החלק הזה נשמר ופועל היטב. מדובר בעשרות מיליוני שקלים לשנה".

בעמוד הפייסבוק שלך הפצת פוסטים שקוראים לבוא ולהפגין מטעם איגודי היוצרים ונגד המחאה על המענק.

"המענק לא מבוטל. המענק לסרט הספציפי הזה לא מבוטל".

המענק לשנים הבאות מבוטל והוצאתם הודעה שתבחנו את נושא הזכייה הנוכחית באמצעות ייעוץ משפטי.

"תבחנו, זה לא מבוטל".

למה כתבתם שתבחנו?

"כי יש בחינה. אבל הוא לא בוטל".

מה הדעה האישית שלך בנושא?

"הדעה האישית שלי היא לא רלוונטית".

עוד באותו נושא

פרס הסרט הטוב ביותר בדוקאביב הוענק ל"לאה צמל, עורכת דין"

לכתבה המלאה
לאה צמל, עורכת דין. HOT 8,
מתוך הסרט "לאה צמל, עורכת דין"/HOT 8

על פי הפוסטים ששיתפת בפייסבוק שהתנגדו למחאה על המענק, יכול להשתמע מזה שאת חושבת שצריך להמשיך במענק בשנים הבאות.

"מה שאני חושבת זה לא משהו שאני אחלוק איתך. יש ישיבות, יש גורמים מקצועיים, יש דירקטוריון בסוף שמחליט. וזה מה שהוחלט. ואנחנו מכבדים את ההחלטה הזאת ופועלים לפיה. זה לא פוגע לא בתיפקוד ולא בהקצאות של המועצה לתחום התרבות והאמנות".

רק לפני שנה באירוע של המכון הישראלי לדמוקרטיה אמרת: "המבחן העיקרי שעומד לנגד עיננו במפעל הפיס כמי שמשלימים את משרד התרבות, הוא האיכות. המציאות מוכיחה שאנחנו פועלים ללא התערבות גם כשיש דברים שלא נושאים חן בעיני ראשי מפעל הפיס". האם המילים האלה שלך עומדות במבחן המציאות? האם בחינת המענק השנה וביטול המענקים בשנים הבאות אתם פועלים רק לפי האיכות וללא התערבות? כי יש סימן שאלה גדול מעל זה.

"אנחנו פועלים לפי אינטרסים, גם הציבוריים וגם האינטרסים של מפעל הפיס. ובזה הסתיים הראיון שלנו. אם אתה צריך עוד מידע תפנה בבקשה לדובר".

יוצרי הסרט רחל לאה ג'ונס ופיליפ בלאיש מסרו בתגובה: "לאה צמל היא אזרחית ישראלית ילידת הארץ, חברת לשכת עורכי הדין, שלאורך חמשת העשורים האחרונים ייצגה עשרות אלפי פלסטינים מול מערכת החוק, בהתאם לכללי המשפט של מדינת ישראל. סיפורה ראוי להישמע, וכל אחד רשאי כמובן לגזור ממנו את מסקנותיו. כיוצרים ישראלים אנחנו גאים שסרט כזה נוצר כאן, במימון פרטי וציבורי כאחד.

"אנחנו מצרים על החלטת מפעל הפיס ורואים בה פגיעה חמורה בחופש הביטוי, חופש הדעה וחופש היצירה".

מפסטיבל דוקאביב נמסר: "מתוך הערכה והכרה בחשיבות הרבה שיש למפעל הפיס בתמיכה ביוצרים ובתרבות הישראלית, אנו מבקשים מדירקטוריון מפעל הפיס לחזור בו מהחלטתו. ביטול מתן הפרס פירושו פגיעה ישירה ביוצרים ופגיעה ישירה בחופש הביטוי".

רינת קליין, מנכ"לית HOT 8 מסרה מצידה: "אנחנו עומדים מאחורי הסרט ויוצריו והוא ישודר כמתוכנן ביום ראשון הקרוב".

"בוחרים בחיים", פורום משפחות שכולות המלווה על ידי תנועת "אם תרצו", בהפגנה בכניסה לבית מפעל הפיס נגד מתן המענק לסרט "לא צמל, עורכת דין" שזכה בפסטיבל דוקאביב. תנועת "אם תרצו",
"בוחרים בחיים", פורום משפחות שכולות המלווה על ידי תנועת "אם תרצו", בהפגנה בכניסה לבית מפעל הפיס נגד מתן המענק לסרט "לא צמל, עורכת דין"/תנועת "אם תרצו"

פורום היוצרים הדוקומנטרי מסר בתגובה: "ההחלטה האחרונה של מפעל הפיס לבטל בשנים הבאות את הפרס לסרט הזוכה בדוקאביב, היא כניעה ללחצים חיצוניים שאינם מקצועיים ואינם דמוקרטיים, תולדה של שיח מפלג ומסית שמתנהל מזה שנים כנגד היצירה והתרבות הישראלית. במקום להיות גאים ביצירה הדוקומנטרית, ביוצרים/ות ובפסטיבלים שלנו, שזוכים להדים חיוביים והצלחה בכל העולם, בחר דירקטוריון מפעל הפיס במדיניות של הסתגרות והתבדלות. חופש ביטוי נמדד דווקא במקומות האלו, כשהדיון פוליטי, מעורר מחלוקת ורחוק מהקונצנזוס, במימון יצירות ביקורתיות ומורכבות. על כך לא נוותר ולא נתפשר. נמשיך לפעול ולקיים דיון עם מפעל הפיס בנושא החשוב הזה. תרומת הפיס לתרבות הישראלית ולקולנוע הדוקמנטרי הינה חשובה ומשמעותית ונפעל יחד על מנת להשיבה על כנה".

מנגד, שרת התרבות מירי רגב כתבה בעמוד הפייסבוק שלה: "ההפקרות הולכת ונגמרת. מי שרוצה לייצר הסתה נגד מדינת ישראל ותמיכה במחבלים, שיעשה את זה עם הכסף הפרטי שלו, לא עם הכסף הציבורי שלנו. אנחנו לא צריכים לממן את החרפה הזו".

פורום "בוחרים בחיים" של משפחות שכולות המלווה על ידי תנועת "אם תרצו" מסר בתגובה: "אנו מברכים את מפעל הפיס על החלטתם הנכונה. חבל שהנהלת הארגון לא השכילה למנוע מלכתחילה את הענקת הפרס ליוצרים שמציגים את דמותה של מי אשר מגנה יום יום ושעה ושעה על הרעים שבאויבי ישראל. ביטול של אלפי מינויי פיס הוביל ככל הנראה להחלטה. זהו ניצחון השפיות וניצחון ההגיון הבריא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully