וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפגנת יוצרים ואיום בהתפטרות מהמועצה: מחאה נגד מפעל הפיס

29.6.2019 / 19:19

מחאה נגד מפעל הפיס בעקבות החלטתו לבטל את המענק לסרט הזוכה בדוקאביב לאחר לחצים פוליטיים. מחר (א') תתקיים הפגנת אמנים; שופטת באחת ממסגרות הפיס וחברת מועצת הפיס לתרבות הודיעו כי יפרשו מתפקידן "אם לא תפסק סתימת הפיות"; ויוצרים וויתרו על מענק שקיבלו

דוקאביב

מחאה כנגד דירקטוריון מפעל הפיס בעקבות החלטתו לבטל את הענקת המענק לסרט הזוכה בפסטיבל דוקאביב החל משנה הבאה, לאחר לחצים פוליטיים שהופעלו עליו עם זכיית "לאה צמל, עורכת דין". בין צעדי המחאה: מחר (ראשון) בשעה 14:00 צפויה להתקיים הפגנה מול בית מפעל הפיס; חברת מועצת הפיס לתרבות אבתיסאם מראענה-מנוחין הודיעה כי תפרוש מהמועצה "אם חברי הדיריקטוריון לא יחזרו בהם מההחלטה ויפסיקו מיד להתערב למועצה בהחלטות שלה, ויפסיקו לאלתר לישר קו עם סתימת הפיות"; הבמאית והמפיקה נעמי שחורי הודיעה כי תפרוש מתפקידה כשופטת באחת המסגרות של מפעל הפיס אם הדירקטוריון לא יבטל את החלטתו; ויוצרים הודיעו כי וויתרו על כספי מענק שהובטח להם ממפעל הפיס כאות מחאה.

לפני כחודש, הסתיים פסטיבל דוקאביב והזוכה בו היה "לאה צמל, עורכת דין" שביימו פיליפ בלאיש ורחל לאה ג'ונס והפיק HOT 8, העוסק בעורכת הדין המגנה על פלסטינים שהואשמו והורשעו בעבירות טרור. כחלק מן הזכייה, התכבד הסרט גם במענק מטעם מפעל הפיס, שנועד לסייע לקמפיין האוסקר שלו, ומחולק השנה לראשונה. זכיית הסרט עוררה את כעסם של פעילי ימין, ובהם שי גליק ויואב אליאסי ("הצל") שקראו לציבור לבטל את מנויי הפיס שברשותו. "בוחרים בחיים", פורום משפחות שכולות המלווה על ידי תנועת "אם תרצו", פנה לשרת התרבות מירי רגב בדרישה לבטל את מענק השיווק שהוענק לסרט. נציגים מטעם הפורום הפגינו מחוץ לבית מפעל הפיס בתל אביב, ושפכו על הרצפה צבע אדום המדמה דם. השרה רגב תקפה את הסרט, מבלי שצפתה בו, וקראה לראש מפעל הפיס להתנער מהמענק.

בהמשך ללחצי פעילי הימין, ביום חמישי דירקטוריון הודיע מפעל הפיס כי לא יחלק את המענק בשנים הבאות. המענק לסרט "לאה צמל, עורכת דין" לא בוטל בשלב זה, אולם מדירקטוריון מפעל הפיס נמסר כי "יבחן את נושא הזכייה הנוכחית באמצעות ייעוץ משפטי". הדבר עורר תגובות כועסות רבות בעולם התרבות. בעקבות כך, מחר (ראשון) בשעה 14:00 תתקיים הפגנה של יוצרים ואמנים מול בית מפעל הפיס בתל אביב, שמארגן פורום מוסדות התרבות ואיגודי היוצרים. ההפגנה תתקיים בזמן שתערך ישיבה מיוחדת של מועצת התרבות והאמנות של מפעל הפיס, בהשתתפות יו"ר הדירקטוריון והמנכ"ל.

בעמוד האירוע של ההפגנה בפייסבוק נכתב בין השאר: "איגודי היוצרים, האמנים ופורום מוסדות תרבות רואים בחומרה את אירועי הימים האחרונים במועצת התרבות של מפעל הפיס: את ההתעלמות מהחלטות הוועדות המקצועיות, ואת ניסיון המפעל לפגוע ביצירת התרבות במדינת ישראל (...) התנהלות הדירקטוריון בפרשת הסרט: 'לאה צמל - עורכת דין' היא עדות נוספת להלך הרוח שפושה בחברה הישראלית. הלך רוח של סתימת פיות ופגיעה בחופש הביטוי, היצירה והביקורת (...) אל לו למפעל הפיס לנתק את הקשר עם היצירה הישראלית ועם היוצרים-ות הישראלים-ות. ההתנהלות האחרונה מסמנת ירידה תלולה במדרון חלקלק עבור מעמדו של מפעל הפיס כגוף התומך בתרבות ישראלית. ללא תמיכה שוויונית ומקצועית, ללא השתתפות המפעל בתמיכתו המקצועית בתרבות הישראלית, מה יוותר ממנו מלבד גוף המעודד הימורים בעיקר בקרב אוכלוסיות חלשות ומשתמש כרצונו בכספי הרווחים? אנו קוראים לכם כנציגי-ות איגודי היוצרים ופורום מוסדות התרבות: היפגשו עימנו טרם קבלת החלטות נמהרות שמבוססות על התלהמות ועל פחד מפני מהמורה שנקרתה בדרככם. פחד זה, יוביל לנזקים חמורים יותר מנזק ביטולי המנויים".

הסרט "לאה צמל עורכת דין" בבימוי רחל לאה ג'ונס ופיליפ בלאיש. יח"צ,
מתוך הסרט "לאה צמל, עורכת דין"/יח"צ

במהלך סוף השבוע, הקולנוענית המובילה אבתיסאם מראענה-מנוחין, חברת מועצת התרבות והאמנות של מפעל הפיס מזה כארבע שנים, הודיעה כי תתפטר מתפקידה אם לא תשונה ההחלטה. "אם חברי הדירקטוריון של מפעל הפיס לא יחזרו בהם מההחלטה ויפסיקו מידית להתערב למועצה בהחלטות שלה, יפסיקו לאלתר לישר קו עם סתימת הפיות ויאפשרו לתרבות להתקיים עם חופש ביטוי ויצירה, אם כל זה לא יקרה, אני באופן אישי מתכוונת לפרוש מהמועצה וקוראת לכל חברותיי וחבריי להתפטר", כתבה בעמוד הפייסבוק שלה. "תרבות היא הקול הצלול, החד, הלא מתפשר והחופשי שנותר במדינה החשוכה והגזענית הזאת. מועצת התרבות של מפעל הפיס, היא לא חותמת גומי של הדירקטריון. המועצה מיועדת לשרת את התרבות ואת החברה. בכל שפה ובכל נקודת מבט".

הבמאית והמפיקה נעמי שחורי כתבה בפייסבוק כי הודיעה שתפרוש מתפקידה כשופטת באחת המסגרות של מפעל הפיס אם הדירקטוריון לא יבטל את החלטתו.

בנוסף, בעקבות ההחלטה היו גם מי שבחרו באופן יוצא דופן לוותר על מענקים שהיו אמורים לקבל ממפעל הפיס. רונה ברנס ואמיר מנשהוף, עורכי "עירובין", סדרת קבצים לספרות ואמנות, כתבו מכתב לחברי דירקטוריון מפעל הפיס, אותו פרסמו בפייסבוק: "אנו מוחים על ההתנהלות הפחדנית של מפעל הפיס, בעקבות זכיית הסרט 'לאה צמל - עורכת דין' בפסטיבל דוקאביב, נוכח לחצים מצד אלה המבקשים להשתיק דיונים פוליטיים שמאתגרים את תפיסת עולמם. ההחלטה המחפירה לבטל את השתתפות מפעל הפיס בתמיכה במימון הפרס היא המשך להתקפלות בפני רוח ההסתה כנגד כל מי שמערער על ההשקפה של השלטון הנוכחי. בהחלטתו זו הצטרף מפעל הפיס לגורמים המבקשים להטיל אימתם על אזרחי ישראל. אנו, שקיבלנו בתודה את תמיכת מפעל הפיס השנה, איננו יכולים לשתוק נוכח ניסיונות הפחדה אלה. אנו מודיעים בזאת כי לאור אירועי הימים האחרונים, אנו מוותרים על כל תמיכה ממפעל הפיס שהובטחה לנו בשנת 2019. אנו רואים בתגובה זו התגובה היחידה הראויה לניסיונות האלימים להרתיע יוצרי קולנוע וכל מי המבקש לבחון את המציאות הישראלית מנקודות מבט שונות. חבל מאוד שמפעל הפיס, שהיה שותף חשוב באמנות וביצירה הישראלית, בחר להפנות את גבו לחופש הביטוי, ולהושיט את ידו להסתה התורמת תרומה מכרעת לערעורה של הדמוקרטיה הישראלית. אנו מקווים כי תשקלו מחדש את עמדתכם".

ביום חמישי, וואלה! תרבות פנה לדולין מלניק, מנכ"לית המועצה לתרבות ולאמנות של מפעל הפיס, שהבהירה כי "המענק לסרט הספציפי הזה לא מבוטל. יש בחינה, אבל הוא לא מבוטל". לאחר שנשאלה האם בבחינת המענק השנה ובביטול המענקים בשנים הבאות עדיין עומדים במבחן המציאות טענותיה מלפני שנה "המבחן העיקרי שעומד לנגד עינינו במפעל הפיס הוא האיכות. אנחנו פועלים ללא התערבות גם כשיש דברים שלא נושאים חן בעיני ראשי מפעל הפיס", אמרה: "אנחנו פועלים לפי אינטרסים, גם הציבוריים וגם האינטרסים של מפעל הפיס".

עוד באותו נושא

בוטל או לא בוטל? ההתפתלות של מפעל הפיס סביב המענק ל"סרט הדוקו שתומך במחבלים"

לכתבה המלאה
"בוחרים בחיים", פורום משפחות שכולות המלווה על ידי תנועת "אם תרצו", בהפגנה בכניסה לבית מפעל הפיס נגד מתן המענק לסרט "לא צמל, עורכת דין" שזכה בפסטיבל דוקאביב. תנועת "אם תרצו",
ההפגנה שחוללה את המהומה/תנועת "אם תרצו"

יוצרי הסרט, רחל לאה ג'ונס ופיליפ בלאיש, מסרו שלשום בתגובה: "לאה צמל היא אזרחית ישראלית ילידת הארץ, חברת לשכת עורכי הדין, שלאורך חמשת העשורים האחרונים ייצגה עשרות אלפי פלסטינים מול מערכת החוק, בהתאם לכללי המשפט של מדינת ישראל. סיפורה ראוי להישמע, וכל אחד רשאי כמובן לגזור ממנו את מסקנותיו. כיוצרים ישראלים אנחנו גאים שסרט כזה נוצר כאן, במימון פרטי וציבורי כאחד."אנחנו מצרים על החלטת מפעל הפיס ורואים בה פגיעה חמורה בחופש הביטוי, חופש הדעה וחופש היצירה".

מנגד, שרת התרבות מירי רגב כתבה בעמוד הפייסבוק שלה: "ההפקרות הולכת ונגמרת. מי שרוצה לייצר הסתה נגד מדינת ישראל ותמיכה במחבלים, שיעשה את זה עם הכסף הפרטי שלו, לא עם הכסף הציבורי שלנו. אנחנו לא צריכים לממן את החרפה הזו".

פורום "בוחרים בחיים" של משפחות שכולות המלווה על ידי תנועת "אם תרצו" מסר בתגובה: "אנו מברכים את מפעל הפיס על החלטתם הנכונה. חבל שהנהלת הארגון לא השכילה למנוע מלכתחילה את הענקת הפרס ליוצרים שמציגים את דמותה של מי אשר מגנה יום יום ושעה ושעה על הרעים שבאויבי ישראל. ביטול של אלפי מנויי פיס הוביל ככל הנראה להחלטה. זהו ניצחון השפיות וניצחון ההגיון הבריא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully