וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות מפגינים נגד מפעל הפיס: "ביטול המענק לדוקאביב הוא חוצפה"

30.6.2019 / 14:15

כמאה אמנים הפגינו מחוץ לבית מפעל הפיס במחאה על ההחלטה לבטל את המענק לסרט הזוכה בדוקאביב. מנכ"ל החברה סרב לתת לנציגיהם להיכנס לישיבה. "ביטול המענק - חוצפה והתערבות בוטה". הורים שכולים התעמתו עם חלק מהמפגינים: "אתם לא חלק מעם ישראל"

צילום: שגיא בן נון

עשרות אמנים ויוצרים הפגינו בכניסה לבית מפעל הפיס בתל אביב במחאה נגד דירקטוריון החברה, בעקבות החלטתו לבטל את הענקת המענק לסרט הזוכה בפסטיבל דוקאביב החל משנה הבאה, לאחר לחצים פוליטיים שהופעלו עליו עם זכיית הסרט "לאה צמל, עורכת דין". ההפגנה התקיימה היום בזמן שנערכה ישיבה מיוחדת של מועצת התרבות והאמנות של מפעל הפיס, בהשתתפות יו"ר הדירקטוריון והמנכ"ל, בתקווה להפוך על פיה את ההחלטה. היוצרים והאמנים מחו על ההתעלמות מהחלטות הוועדות המקצועיות, ואמרו כי הם רואים בהחלטה "פגיעה ביצירת התרבות במדינת ישראל" ו"הלך רוח של סתימת פיות ופגיעה בחופש הביטוי, היצירה והביקורת". מנגד, הפגינו מספר נציגים של משפחות שכולות שתומכים בהחלטת מפעל הפיס.

על שלטי היוצרים המפגינים נכתב בין השאר "בלי תרבות - פיס זה רק קזינו", "הפסדתי בפיס את התרבות", "לא מהמרים על חופש הביטוי" ו"לא מגרדים חיש גד על התרבות". מנגד, המשפחות השכולות החזיקו שלטים עליהם נכתב "התרבות שלכם - הנרצחים שלנו" ו"חופש ביטוי - לא מכספי ציבור". ההורים השכולים התעמתו עם כמה מהמפגינים וקראו לעברם: "אתם לא חלק מעם ישראל".

הבוקר (ראשון) פנו איגודי היוצרים ללשכת מנכ"ל מפעל הפיס, בבקשה להשמיע את קולם של אלפי אנשי קולנוע בישיבת המועצה לתרבות - אולם נענו בסירוב. "התגובה הרשמית שהתקבלה היא כי הישיבה אינה פתוחה 'לאחרים' ולכן לא נוכל להשתתף בה", מסרו נציגי היוצרים, "אנו מצרים על ההחלטה המצערת, מוטב היה לכבד את ציבור היוצרים והיוצרות ולהתיר לנציגיהם להשתתף בישיבה, וכך ליצור תחושה של דיאלוג ושקיפות במקום קבלת החלטות במחשכים".

עימות בין היוצרים להורים השכולים

הפגנת יוצרים נגד מפעל הפיס על מענק הפרס לסרט על לאה צמל בדוקאביב/צילום: שגיא בן נון
הסרט "לאה צמל עורכת דין" בבימוי רחל לאה ג'ונס ופיליפ בלאיש. יח"צ,
הסרט "לאה צמל, עורכת דין"/יח"צ

ההפגנה היא רק אחד מצעדי המחאה. כפי שפורסם אמש בוואלה! תרבות, הקולנוענית המובילה אבתיסאם מראענה-מנוחין, חברת מועצת הפיס לתרבות ואמנות מזה כארבע שנים, הודיעה כי תפרוש מהמועצה "אם חברי הדירקטוריון של מפעל הפיס לא יחזרו בהם מההחלטה ויפסיקו מידית להתערב למועצה בהחלטות שלה, יפסיקו לאלתר לישר קו עם סתימת הפיות ויאפשרו לתרבות להתקיים עם חופש ביטוי ויצירה".

בנוסף, הבמאית והמפיקה נעמי שחורי הודיעה כי אם הדירקטוריון לא ישנה את החלטתו תפרוש מתפקידה כשופטת "מאחת המסגרות של מפעל הפיס" - כוונתה לחברותה בועדת השיפוט של פרס לנדאו. שחורי אמרה לוואלה! תרבות: "ההחלטה להפסיק ולו בעתיד תמיכה בזוכה בפסטיבל דוקאביב היא בעיני החלטה פוליטית המנסה להרחיק את מפעל הפיס מתחום סרטי התעודה שעלולים לעסוק בשיקוף ביקורתי של המציאות. סרטים תיעודיים שדוקאביב בוחר ומציג בפני אולמות מלאים, מרחיקים אותנו מאסקפיזם ועשויים לעורר מחשבה, גם ביקורתית. מפעל הפיס עם החלטתו, אם לא תשתנה, מוציא תחום עשייה אמנותי שלם וחשוב אל מחוץ לגדר ועם מוסד כזה איני יכולה לשתף פעולה".

המוזיקאי ישראל ברייט, חבר מועצת התרבות של מפעל הפיס השופט בפרס לנדאו, אמר היום לוואלה! תרבות, כי הוא עשוי גם כן לפרוש מהתפקיד. "מפעל הפיס, למרות שהמינויים של מנהליו הם פוליטיים, לא צריך להתעסק בפוליטיקה", אמר ברייט. "זה מוריד מערך הפעילות המבורכת התרבותית שלו, כשיש כזאת התערבות בוטה. ביטול המענק הוא חוצפה. אם זה יהיה רוח הדברים, אנשים כמוני ידירו את רגליהם מוועדות השיפוט, וגם השופטים עצמם יצטרכו להיות מינוי פוליטי ולא מינוי ענייני".

עוד באותו נושא

משתגעים עליה: הסערה סביב "לאה צמל, עורכת דין" מוגזמת מכל הכיווונים

לכתבה המלאה
הפגנת יוצרים נגד מפעל הפיס על מענק הפרס לסרט על לאה צמל בדוקאביב. שגיא בן נון, צילום מסך
תומכים, מהעבר השני/צילום מסך, שגיא בן נון

וזה לא הכל: יוצרים הודיעו כי ויתרו על כספי מענק שהובטח להם ממפעל הפיס כאות מחאה. רונה ברנס ואמיר מנשהוף, עורכי "עירובין", סדרת קבצים לספרות ואמנות, כתבו מכתב לחברי דירקטוריון מפעל הפיס, ובו הודיעו כי בגלל ההחלטה הם מוותרים על מענק שהיו אמורים לקבל ממפעל הפיס בצעד מחאה. "ההחלטה המחפירה לבטל את השתתפות מפעל הפיס בתמיכה במימון הפרס היא המשך להתקפלות בפני רוח ההסתה כנגד כל מי שמערער על ההשקפה של השלטון הנוכחי. בהחלטתו זו הצטרף מפעל הפיס לגורמים המבקשים להטיל אימתם על אזרחי ישראל", כתבו בפייסבוק.

לפני חודש, הסתיים פסטיבל דוקאביב והזוכה בו היה "לאה צמל, עורכת דין" שביימו פיליפ בלאיש ורחל לאה ג'ונס והפיק HOT 8. זהו סרט העוסק בעורכת הדין המגנה על פלסטינים שהואשמו והורשעו בעבירות טרור. כחלק מן הזכייה, התכבד הסרט גם במענק מטעם מפעל הפיס, שנועד לסייע לקמפיין האוסקר שלו, ומחולק השנה לראשונה. זכיית הסרט עוררה את כעסם של פעילי ימין, ובהם שי גליק ויואב אליאסי ("הצל") שקראו לציבור לבטל את מנויי הפיס שברשותו. "בוחרים בחיים", פורום משפחות שכולות המלווה על ידי תנועת "אם תרצו", פנה לשרת התרבות מירי רגב בדרישה לבטל את מענק השיווק שהוענק לסרט. נציגים מטעם הפורום הפגינו לפני שבוע מחוץ לבית מפעל הפיס בתל אביב, ושפכו על הרצפה צבע אדום המדמה דם. השרה רגב תקפה את הסרט, מבלי שצפתה בו, וקראה לראש מפעל הפיס להתנער מהמענק.

הפגנת יוצרים נגד מפעל הפיס על מענק הפרס לסרט על לאה צמל בדוקאביב. שגיא בן נון, צילום מסך
"חוצפה". האמנים מתנגדי ההחלטה/צילום מסך, שגיא בן נון

בהמשך ללחצי פעילי הימין, ביום חמישי הודיע דירקטוריון מפעל הפיס כי לא יחלק את המענק בשנים הבאות. המענק לסרט "לאה צמל, עורכת דין" לא בוטל בשלב זה, אולם מדירקטוריון מפעל הפיס נמסר כי "יבחן את נושא הזכייה הנוכחית באמצעות ייעוץ משפטי". הדבר עורר תגובות כועסות רבות בעולם התרבות.

ביום חמישי, וואלה! תרבות פנה לדולין מלניק, מנכ"לית המועצה לתרבות ולאמנות של מפעל הפיס, שהבהירה כי "המענק לסרט הספציפי הזה לא מבוטל. יש בחינה, אבל הוא לא מבוטל". לאחר שנשאלה האם בבחינת המענק השנה ובביטול המענקים בשנים הבאות עדיין עומדים במבחן המציאות טענותיה מלפני שנה "המבחן העיקרי שעומד לנגד עינינו במפעל הפיס הוא האיכות. אנחנו פועלים ללא התערבות גם כשיש דברים שלא נושאים חן בעיני ראשי מפעל הפיס", אמרה: "אנחנו פועלים לפי אינטרסים, גם הציבוריים וגם האינטרסים של מפעל הפיס".

יוצרי הסרט, רחל לאה ג'ונס ופיליפ בלאיש, מסרו בסוף שבוע שעבר בתגובה: "לאה צמל היא אזרחית ישראלית ילידת הארץ, חברת לשכת עורכי הדין, שלאורך חמשת העשורים האחרונים ייצגה עשרות אלפי פלסטינים מול מערכת החוק, בהתאם לכללי המשפט של מדינת ישראל. סיפורה ראוי להישמע, וכל אחד רשאי כמובן לגזור ממנו את מסקנותיו. כיוצרים ישראלים אנחנו גאים שסרט כזה נוצר כאן, במימון פרטי וציבורי כאחד."אנחנו מצרים על החלטת מפעל הפיס ורואים בה פגיעה חמורה בחופש הביטוי, חופש הדעה וחופש היצירה".

מנגד, בועז קוקיא, שבנו רון נרצח בפיגוע בערד ב-2017, חבר פורום "בוחרים בחיים" של משפחות שכולות המלווה ע"י תנועת "אם תרצו", מסר כי "פורום 'בוחרים בחיים' מבקש להעביר מסר לאנשי מפעל הפיס, כדי שיבינו שיש לתמוך במפעלים שתומכים בערכיה של מדינת ישראל ברוח מגילת העצמאות. מפעל הפיס עובד תחת רישיונה של מדינת ישראל והוא נועד לשרת את מטרותיה. לא נותנים פרסים למי שמגנה ומזדהה עם מחבלים. צמל היא פרקליטת השטן".

פעיל הימין שי גליק מסר: "מפעל הפיס אינו יכול להשתמש בכספי ציבור להאדרת סרט המאדיר את הטרור, שקורא למחבלים לוחמי חופש. מי שרוצח נשים וילדים אינו לוחם חופש. מי שיורה מתוך בתי חולים אינו לוחם חופש. מדובר בטרוריסטים על פי כל דין מוסר. אני מברך את מפעל הפיס על ההחלטה ההיסטורית לא לממן יותר דברים שפוגעים באזרחי ישראל".

הסרט "לאה צמל, עורכת דין" יוקרן היום (ראשון 30.6) בשעה 15:00 בסינמטק תל אביב ללא תשלום, וישודר הערב ב-21:00 ב-HOT8 ויהיה זמין ב-VOD

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully