וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת "לאה צמל" והמענק שבוטל: 3 שופטים מוועדות הפיס התפטרו

1.7.2019 / 18:32

כדור שלג? שניים מחברי ועדת השופטים של פרס ספיר של מפעל הפיס, שאול סתר ורועי גרינוולד, התפטרו בגלל החלטת דירקטוריון מפעל הפיס להפסיק עם המענק לסרט הזוכה בדוקאביב. הבמאית והמפיקה נעמי שחורי התפטרה מוועדת לנדאו של מפעל הפיס

צילום: שגיא בן נון

שניים מחברי ועדת השופטים של פרס ספיר של מפעל הפיס, שאול סתר ורועי גרינוולד, התפטרו היום (שני) מחברותם בוועדה בגלל החלטת דירקטוריון מפעל הפיס להפסיק עם המענק לסרט הזוכה בפסטיבל דוקאביב מהשנה הבאה, ולבחון את ביטול המענק לסרט "לאה צמל: עורכת דין", לאחר לחצים מצד ארגוני ופעילי ימין.

"החלטה זו כופרת בעצמאותה של ועדת השופטים בפסטיבל דוקאביב, וכל זאת בשל עמדותיה הפוליטיות של הדמות שבה עוסק הסרט", מסרו סתר וגרינוולד. "חרף העובדה שההחלטה התקבלה על ידי שופטים שלא מונו על ידי מפעל הפיס עצמו, היא מטילה צל כבד על פעולתן של כל הוועדות המקצועיות בתחומי התרבות שפועלות בשם מפעל הפיס. אנו, שנבחרנו השנה לשמש כשופטים בפרס ספיר, איננו יכולים להיות בטוחים שלהחלטתנו יהיה תוקף סופי והיא לא תשונה על ידי דירקטוריון מפעל הפיס כתוצאה מלחץ ציבורי. יתרה מכך, בהחלטת הדירקטוריון יש 'אפקט מצנן' שעתיד להשפיע על פעולתן של כל ועדות השיפוט בעתיד. מפעל הפיס אחראי לחלק נכבד מתקציב התרבות בישראל ומממן פרויקטים רבים בתחומי האמנות והספרות. החלטה זו מבטלת את האבחנה שבין הגוף הציבורי המממן פעילויות תרבותיות שונות, לבין ההכרעות האמנותיות והספרותיות של הוועדות השונות, ובעקיפין - גם של היוצרים. אין לראות בה אלא מתקפה חזיתית על מידת האוטונומיה ההכרחית לכל פעולה תרבותית. על כן החלטנו להתפטר מחברותנו כשופטים בפרס ספיר 2019".

הסרט "לאה צמל עורכת דין" בבימוי רחל לאה ג'ונס ופיליפ בלאיש. יח"צ,
מתוך הסרט "לאה צמל, עורכת דין"/יח"צ

"הצטרפנו לוועדת הפרס מתוך הכרה בחשיבות שיש בהענקת תמיכה כספית לסופרות וסופרים עבריים. יש מי שיאמרו שבהתפטרותנו אנחנו פוגעים בפרס, מזיקים לעניינה של הספרות העברית, ועל כן מוטב היה שנישאר בוועדה כדי להבטיח את בחירתה של היצירה הראויה ביותר על פי מיטב שיפוטנו. אולם האין עניינה של היצירה בישראל נפגע דווקא על ידי החלטתו של מפעל הפיס עצמו? אנו פורשים מוועדת הפרס מתוך שכנוע שדי בעצם חברותנו בוועדה כדי לאשר, ולו בשתיקה, את החלטתו המבישה של הדירקטוריון".

בנוסף, הבמאית והמפיקה נעמי שחורי, החברה בועדת השיפוט של פרס לנדאו לקולנוע, התפטרה גם היא מתפקידה בגלל ההחלטה להפסיק את המענק לדוקאביב. שחורי אמרה אתמול לוואלה! תרבות כי "ההחלטה להפסיק ולו בעתיד תמיכה בזוכה בפסטיבל דוקאביב היא בעיני החלטה פוליטית המנסה להרחיק את מפעל הפיס מתחום סרטי התעודה שעלולים לעסוק בשיקוף ביקורתי של המציאות. סרטים תיעודיים שדוקאביב בוחר ומציג בפני אולמות מלאים, מרחיקים אותנו מאסקפיזם ועשויים לעורר מחשבה, גם ביקורתית. מפעל הפיס עם החלטתו, אם לא תשתנה, מוציא תחום עשייה אמנותי שלם וחשוב אל מחוץ לגדר ועם מוסד כזה איני יכולה לשתף פעולה".

מפעל הפיס סרב להגיב להתפטרות שלושת השופטים ולטענותיהם.

התפטרות השלושה נוספה להודעות שופטים אחרים בועדות אחרות וחברי מועצת התרבות של מפעל הפיס כי הם שוקלים להתפטר אם הדיריקטוריון לא יחזור בו מהחלטתו - ובהם הקולנוענית המובילה אבתיסאם מראענה-מנוחין, שהודיעה כי תפרוש מהמועצה "אם חברי הדירקטוריון של מפעל הפיס לא יחזרו בהם מההחלטה ויפסיקו מידית להתערב למועצה בהחלטות שלה, יפסיקו לאלתר לישר קו עם סתימת הפיות ויאפשרו לתרבות להתקיים עם חופש ביטוי ויצירה". המוזיקאי ישראל ברייט, חבר השופט בפרס לנדאו, אמר לוואלה! תרבות כי הוא עשוי גם כן לפרוש מהתפקיד. "מפעל הפיס, למרות שהמינויים של מנהליו הם פוליטיים, לא צריך להתעסק בפוליטיקה", אמר. "זה מוריד מערך הפעילות המבורכת התרבותית שלו, כשיש כזאת התערבות בוטה. ביטול המענק הוא חוצפה. אם זה יהיה רוח הדברים, אנשים כמוני ידירו את רגליהם מוועדות השיפוט, וגם השופטים עצמם יצטרכו להיות מינוי פוליטי ולא מינוי ענייני".

עוד באותו נושא

עשרות מפגינים נגד מפעל הפיס: "ביטול המענק לדוקאביב הוא חוצפה"

לכתבה המלאה
הפגנת יוצרים נגד מפעל הפיס על מענק הפרס לסרט על לאה צמל בדוקאביב/צילום: שגיא בן נון

מנכ"לית פסטיבל דוקאביב, גליה בדור, כתבה היום (שני) בין השאר בעמוד הפייסבוק שלה: "לא מדובר בסרט תדמית. ולא בסרט מטעם. ככזה הוא בוודאי שלא היה נבחר לדוקאביב ובטח שלא היה זוכה. מדובר בסרט על דמות מורכבת. שנויה במחלוקת. שאצל חלקים בעם היא שנואה ואצל אחרים היא מוערכת. ויש את אלה שבכלל לא מכירים. אחד התפקידים של קולנוע דוקומנטרי איכותי הוא לעורר דיון, ושיח, להציג בפנינו דברים שאיננו יודעים, להתווכח, להציג נקודות מבט שונות, תפיסות עולם שונות. להיות מורכב. כזה הוא הסרט הזה. אני גאה במוסד שאני מנהלת. על החופש האמנותי. על הכשרון של היוצרים. ועל האמון של הקהל הרחב בתכנית האמנותית אותה אנו מציגים. ללא אג'נדה. ללא ימין ושמאל. תכנית שמאפשרת מבט רחב ומעמיק על הנעשה אצלינו בארץ ובעולם. בלי לשפוט. בלי לקטלג. בלי להאשים. בלי לצנזר. זה רגע עצוב וכואב".

אתמול (ראשון) הפגינו מעל למאה אמנים ויוצרים בכניסה לבית מפעל הפיס בתל אביב במחאה נגד דירקטוריון החברה, בזמן שנערכה ישיבה מיוחדת של מועצת התרבות והאמנות של מפעל הפיס, בהשתתפות יו"ר הדירקטוריון והמנכ"ל, בתקווה להפוך על פיה את ההחלטה. היוצרים והאמנים מחו על ההתעלמות מהחלטות הוועדות המקצועיות, ואמרו כי הם רואים בהחלטה "פגיעה ביצירת התרבות במדינת ישראל" ו"הלך רוח של סתימת פיות ופגיעה בחופש הביטוי, היצירה והביקורת". מנגד, הפגינו מספר נציגים של משפחות שכולות שתומכים בהחלטת מפעל הפיס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully