וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדשות הפריבילגיה: סיקור מחאת יוצאי אתיופיה שכח מי הקורבנות האמיתיים

4.7.2019 / 9:26

לצד העיסוק הנרחב והמוצדק באירועים האלימים, ההתמקדות בפקקים בסיקור המחאה היא סמלית: יוצאי אתיופיה הבהירו שהגזענות לא תעבור - וגם אתם לא תעברו עליה לסדר היום, או אל הצומת הבא. כנראה שכשהתנועה זורמת והכבישים פתוחים, את התקשורת פחות מעניין מה שקורה בשולי הדרך

צילום: יותם רונן, שלומי גבאי; עריכה: עמית שמחה

מעולם לא זכו נתיבי איילון - וליתר דיוק, דיווחי התנועה משם - לכל כך הרבה תשומת לב חדשותית כמו אתמול בערב. רצועות האקטואליה המרכזיות הקרינו את מצב התנועה ממעוף הציפור בראשית השידורים. חדשות 13 הגדילו לעשות ושלחו את כתבת התחבורה, ליאור קינן, למרכז השליטה של נתיבי ישראל. הכתבים דיווחו בפתח דבריהם על מצב התנועה וניתחו את הדפוסים: מחשש מהחסימות, הנהגים הקדימו לצאת לדרך; מפחד מהפקקים, רבים נשארו בבית. כמעט באכזבה הביטו המגישים על הבלאגן שלא קרה, כלומר: על התנועה הזורמת בכבישים.

לצד העיסוק הנרחב - והמוצדק - באירועים האלימים בהפגנות, ההתמקדות בפקקים היא סמלית. בישראל רגילים שמחאות הן חלק מגלגל השנה, מקדישים להן תשומת לב מוגבלת, ורוב השיירות עוברות בלי שמשתנה דבר. כך זה עם הלהט"ב, הדרוזים, העובדים הסוציאלים, הגמלאים שמחו על הקיצוץ בפנסיות ואחרים. ליוצאי אתיופיה נמאס והם לא היו מוכנים שגם האסון שלהם - של כולנו - יישכח במהרה, והם הבהירו היטב: הגזענות לא תעבור, וגם אתם לא תעברו לסדר היום - או אל הצומת הבא.

הפגנת יוצאי אתיופיה בקריית אתא - 2 ביולי 2019. אתר רשמי
אוי אוי, איזה מסכני האוטו :/אתר רשמי

"יותר מ-60 אלף רכבים היו תקועים בפקקים", אמר כתב הפלילים של חדשות 13 דורון הרמן על ההפגנות של אתמול. "היום המשטרה החליטה לשנות את האסטרטגיה והחליטה חד משמעית לא לאפשר זאת. כרגע אנחנו לא רואים פקקים ועומסי תנועה - ההיפך: יש כאלה שמדווחים שאיילון מעולם לא נראה כל כך פנוי בשעה הזאת בגלל החשש של רבים לצאת היום לכבישים".

"כן, כולנו עוד בטראומה", ענתה לו המגישה טלי מורנו.

טראומה? איזו טראומה עברה בדיוק על העיתונאים באולפנים? הפקקים?! נער בן 18 נורה למוות, והמונים יוצאים לרחובות במחאה על כך ועל גזענות נרחבת כלפיהם, על שיטור יתר, על התנכלות. מה שנקרא: החיים עצמם. זה הסיפור. אך לצד סיקור האלימות, בתקשורת הדגישו אתמול סיפורים על קורבנות מסוג אחר: אנשים שעמדו שעות בפקקים ואורחים שלא הגיעו לחתונות. זה באמת מכעיס מאוד, אבל הפער הוא הרי בלתי נתפס. חדשות הפריבילגיה, פרק מי יודע כמה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מחאת יוצאי אתיופיה בקריית אתא, 2 ביולי 2019. חן פפירמן, אתר רשמי
"כולנו עוד בטראומה". בעיקר הצמיג השרוף/אתר רשמי, חן פפירמן

כל אלו קיבלו נפח דומה או אולי אפילו רחב יותר בדיווחים מאשר, לצורך העניין, הפצועים באירועים, שהם בהחלט קורבנות של האירוע. בהקשר זה התמקדו המהדורות בעיקר במקרה אחד: האירוע האלים והמזעזע בו הותקף רכב - ומאוחר יותר גם הוצת. אירוע כל כך קשה הצדיק כמובן שיחה עם הנהג המותקף ופירוט של ההתרחשות. אלא שבהפגנות יום שלישי תועד עוד אירוע מזעזע לא פחות, כשנהג דרס מפגין - וברח. האירוע הזה קיבל פחות תשומת לב, והרי הוא מחליש את הנראטיב הנוח של מפגינים אלימים ונהגים מסכנים. היו, רוב הזמן, חריגות מעטות בלבד מהמסגור הזה. בהקשר זה, ייאמר לזכות חדשות 12, שהם התעקשו להזכיר בכל זאת את הקונטקסט שבו המחאה התרחשה, ואף חזרו לסדרת כתבות בנושא ועסקו בהמלצות הוועדה למיגור הגזענות שהגישה את מסקנותיה לפני שלוש שנים.

ובחזרה להפגנות של אתמול. "מבחינת הנהגים והכבישים, הכל רגוע, הכל זורם", אמר יוסי מזרחי, "כמו שזה נראה כאן זה הולך לקראת סיום הפגנה די חלשה, שום דבר שמזכיר את התמונות של אתמול", אמר יוסי מזרחי, כתב חדשות 12. כמה אכזבה יש במילים "הפגנה די חלשה". כמעט שיעמום. ומה הלאה? כנראה שכשהתנועה זורמת והכבישים פתוחים, את התקשורת פחות מעניין מה שקורה בשולי הדרך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully