פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      שרת התרבות מירי רגב הפסידה בתביעתה נגד חדשות 13

      תביעת השרה מירי רגב נגד חדשות 13 נדחתה על הסף וביהמ"ש פסק כי רגב תשלם הוצאות משפט בסך 25 אלף ש"ח. התביעה נגעה לחשיפת הקלטות חדשות 13 בהן רגב ויועציה ניסו לתאם עמדות בעניין קמפיין "לא לדאוגוסט". ספי עובדיה: "המתקפה של רגב היא הקשה וחסרת הבסיס ביותר שספגתי"

      מירי רגב במהלך הצהרה לתקשורת בכנסת, ירושלים 26 בנובמבר 2018 (ראובן קסטרו)
      בית משפט דחה את תביעתה על הסף. שרת התרבות מירי רגב (צילום: ראובן קסטרו)

      תביעתה של שרת התרבות והספורט מירי רגב נגד חדשות 13 נדחתה על הסף, ורגב תשלם לחברה הוצאות משפט בסך 25 אלף שקלים. במרכז התביעה היו הקלטות חדשות עשר (כיום חדשות 13) בהם רגב ניסתה לתאם עמדות הנוגעות לקמפיין "לא לדאוגוסט", מיזם אירועי קיץ של משרד התרבות והספורט מאוגוסט 2015 בו היתה שותפה מועצת ההימורים בספורט.

      התביעה הוגשה בשל סדרת פרסומים מאוגוסט 2015, בראשם כתבת תחקיר של הכתב הפוליטי ספי עובדיה, בו נחשף שהשרה רגב ואנשיה העבירו באופן לא תקין וללא ביצוע מכרז כנדרש סכומי כסף גדולים למשרד פרסום פרטי, יהושע TBWA שבעליו הוא רמי יהושע, וכיצד נוצר פער של מאות אלפי שקלים בין הסכום שאושר לבין העלויות האמיתיות ולסכום שנוצל בפועל בעקבות הפרסומים. מדובר בתקציב של 2 וחצי מיליון שקלים, מתוכם 600 אלף שקל לא נוצלו. בבסיס התחקיר שודרה הקלטה של רגב ויועציה מנסים למצוא בדיעבד נימוק איך להסביר למה הם הקצו את סכומי הכסף האלה לפרסומאי ללא מכרז, ושלא באמצעות לפ"מ כפי שמחייב החוק.

      השרה רגב הגישה תביעת לשון הרע נגד חדשות 13, מנכ"ל החברה לשעבר גולן יוכפז, והעיתונאים עובדיה וברוך קרא. היא תבעה מיליון שקל בטענה כי היה זה "הליך שקוף, תקין וחוקי, שאושר על ידי כל הגורמים המקצועיים והמשפטיים הרלוונטיים". משרד התרבות טען כי הקמפיין היה יוזמה של הטוטו שגם מימן זאת, ולכן משרד הפרסום שלו, יהושע, טיפל גם בפרסום הזה. עוד נטען כי לא היתה כל היכרות מוקדמת בין יהושע לרגב.

      ספי עובדיה (מערכת וואלה! NEWS , ענבל מרמרי)
      "המתקפה המשפטית של מירי רגב היא ללא ספק הקשה, וחסרת הבסיס ביותר שספגתי לאורך 15 שנות עבודתי כעיתונאי". ספי עובדיה (צילום: ענבל מרמרי)

      שופט בית משפט השלום בירושלים, עבאס עאסי, דחה את כל טענותיה על הסף. בקשר להעלאת השאלות בנושא אי חוקיות ואי תקינות מהלך בחירת משרד הפרסום, קבע השופט כי הפרסומים שיקפו את האמת. "סבורני כי הדברים המוזכרים בקלטת מעלים כי הייתה קיימת שאלה ממשית בדבר חוקיות והתקינות עם יהושע ללא מכרז", פסק השופט. "לטעמי, הנתבעים הציגו קושי זה בצורה אמיתית, ולפיכך, הפרסום שלהם בהקשר זה שיקף אמת האמת". בית המשפט קבע עוד כי התקיימו בפרסומים עניין ציבורי משמעותי, הן לגבי דרך קבלת החלטות על ידי גופים ציבוריים ואנשי ציבור, והן לגבי הקצאת תקציבים בסכומים משמעותיים לגופים פרטיים. "הפרסום עוסק הן באופן שבן נדון העניין והתקבלה ההחלטה, והן בפן המהותי - השאלה האם מדובר בהליך חוקי או תקין, והמניע העומד בבסיס ההחלטות שהתקבלו בעניין זה", כתב השופט.

      בנוסף, בפסק הדין צוין כי האזנה להקלטה בה תועדה רגב ואנשיה מנסים להתמודד עם הקשיים שעורר מהלך בחירת משרד הפרסום, מעוררת תהיות ושאלות לא מבוטלות. "סבורני כי האזנה לקלטת מעלה כי לציבור יש עניין משמעותי לדעת אודותיו; מהקלטת עולה כי התובעת ויועציה מעוררים שאלות וקשיים בנוגע לחוקיות ותקינות ההתקשרות עם יהושע; ההתייחסות שלהם לקושי זה מעוררת תהיות ושאלות אמיתיות; הדרך שבה הם מנסים להתמודד עם קשיים אלה מעוררת אף היא שאלות ותהיות לא-מבוטלות, וזאת בשים לב לכך שחלק מהפתרונות המוצעים לכאורה אינם נכונים, כפי שמעידים על כך הדוברים עצמם במהלך השיחה; כך תשובת התובעת לפתרון הראשון של יוסי: '... לא, לא טוב. תשובה רעה...'". בנוסף, נקבע כי הפרסומים נעשו בתום לב מוחלט ומתוך אמונה כנה בחשיבותם הציבורית הרבה, ללא כוונה או אינטרס לפגוע ברגב. השופט חייב את רגב בהוצאות משפט בסך 25 אלף שקלים.

      שרת התרבות והספורט, מירי רגב, מסרה בתגובה להפסדה: "הגשתי לפני למעלה משלוש שנים תביעת לשון הרע נגד ספי עובדיה וחדשות 10 בגין פרסום שקרי אודותיי. השופט עבאס עאסי מבית משפט השלום בירושלים קבע בפסק הדין שנתן היום כי הפרסום היה בבחינת לשון הרע, אך לצערי ולמרות הזמן הרב שחלף, נמנע מלהכריע האם הפרסום היה אמת או שקר. והרי לשם כך מלכתחילה פניתי לבית המשפט. בית המשפט דחה את התביעה רק בהתבסס על הגנת 'העיתונאות האחראית', שאינה מעוגנת מפורשות בחוק איסור לשון הרע אלא נקבעה בפס"ד אילנה דיין וסרן ר'. המדובר בהגנה מעורפלת שהפכה בשנים האחרונות למפלטם של עיתונאים שמפרסמים לשון הרע, כפי שקרה גם במקרה זה. בכוונתי לשקול הגשת ערעור לבית המשפט המחוזי בירושלים כדי שזה יכריע האם אכן הגנת 'העיתונאות האחראית' מוצדקת במקרה זה ובמיוחד האם הפרסום היה אמת או שקר".

      מירי רגב, אולפן וואלה! NEWS. מרץ 2017 (ראובן קסטרו)
      שוקלת לערער. שרת התרבות מירי רגב (צילום: ראובן קסטרו)

      בתגובה לניצחון בבית משפט אמר העיתונאי ספי עובדיה לוואלה! תרבות: "אני מברך על פסיקת בית המשפט, המגבה באופן חד משמעי את עבודתי העיתונאית, ומאששת את מסקנות התחקיר על השרה רגב. אמשיך לפרסם תחקירים ללא מורא מנושאי משרה ושררה". מוקדם יותר כתב עובדיה בחשבון הטוויטר שלו: "המתקפה המשפטית של מירי רגב היא ללא ספק הקשה, וחסרת הבסיס ביותר שספגתי לאורך 15 שנות עבודתי כעיתונאי. אני מאושר שבית המשפט הוציא את הצדק לאור. מאחל לכולנו שבזכות הפסיקה, פוליטיקאים יחשבו בעתיד פעמיים לפני שיפעלו בכוחנות משפטית להשתקת ביקורת לגיטימית".

      מחדשות 13 נמסר בתגובה: "חדשות 13 מברכת על פסיקת בית המשפט, המגבה באופן חד משמעי את עבודתו העיתונאית של ספי עובדיה ומאששת את מסקנות התחקיר החשוב שפרסם על השרה רגב. נמשיך לפרסם תחקירים ללא מורא מנושאי משרה ושררה, תוך הקפדה על הגינות ובדיקת העובדות, בדיוק כפי שנעשה בכתבה על הגב' רגב".

      גם במערכת הפוליטית הגיבו להפסדה של רגב. "העובדה שמירי רגב נזרקה מכל המדרגות וגם תשלם הוצאות, חשובה", כתבה חה"כ שלי יחימוביץ'. "כי זו לא היתה תביעת דיבה אלא תביעת השתקה. ספי עובדיה עשה עבודה עיתונאית והביא סיפור. (השרה) גררה רגליים בהליך כדי להשמיץ, להפחיד ולמרר את חייו. תביעות השתקה הן כלי בזוי לסתימת פיות".