וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היוצרים רוצים את אבי נשר בראש האקדמיה לקולנוע, הבמאי שוקל

איגודי יוצרים פנו לבמאי בבקשה שיתמודד על התפקיד על רקע אי שביעות רצון מתפקוד היו"ר הנוכחי מוש דנון. "דנון עושה רק טקסים. נשר זוכה למעמד מאוד מכובד והוא יוכל לעזור לנו בקרבה לפוליטיקה". דנון בתגובה: "המכתב הוא משחק פוליטי של כוח בלתי מרוסן". אבי נשר שוקל

ספק 500

איגודי יוצרים פנו בשבוע שעבר לבמאי ולתסריטאי אבי נשר בבקשה לשוב לאקדמיה לקולנוע וטלוויזיה, ממנה פרש בסערה, ואף להתמודד על תפקיד יו"ר האקדמיה. חברי אקדמיה מובילים שהיו מעורבים בניסוח הפנייה לנשר אומרים לוואלה! תרבות כי הפנייה אליו היא על רקע "אי שביעות רצון" מהתנהלות יו"ר האקדמיה הנוכחי מוש דנון שיסיים את כהונתו בנובמבר ולדבריו טרם החליט אם להתמודד שוב על התפקיד. לטענת היוצרים המוחים, קולו של דנון לא נשמע במאבקים על חופש הביטוי כמו חוק הנאמנות, לא היתה לו השפעה לטובת שינוי הקריטריונים הבעייתיים של חוק הקולנוע, והאקדמיה ברשותו "עושה רק טקסים".

על המכתב חתומים איגוד הבמאים, איגוד התסריטאים, הפורום הדוקומנטרי, שח"ם - ארגון השחקנים, אק"ט - איגוד עובדי תעשיית הקולנוע והטלוויזיה ופורום קולנועניות ויוצרות הטלוויזיה. איגוד ששמו נעדר מהמכתב הוא איגוד המפיקים לקולנוע וטלוויזיה. בין השאר הם כתבו בפנייתם לאבי נשר: "בשנים האחרונות חווים יוצרי הקולנוע הידרדרות במעמדם הציבורי: חדשות לבקרים יוצרי קולנוע מואשמים בקריאות גנאי, יצירתם מותקפת ושמם הטוב נרמס ומוכפש על ידי חברי כנסת, שרים ואחרים. התהליך מוביל לכך שציבור היוצרות והיוצרים העובדים בתעשיית הקולנוע בישראל, שמשרתים את המדינה מכל קצוות הארץ והקשת הפוליטית, מוצגים באופן שלילי ולא אחת נחשבים אפילו לבוגדי המדינה (...). במאבקנו למען היצירה לעיתים היצירה הקולנועית עצמה נשכחת. לשם כך בשנת 1990 הקימו נציגו האיגודים את האקדמיה לקולנוע וטלוויזיה: גוף שמטרותיו הן קידום יצירת הקולנוע והטלוויזיה בישראל וקיומם של טקסי פרסים שיחגגו את היצירה המפוארת הנעשית בארצנו. האקדמיה לקולנוע וטלוויזיה פועלת לקידום התוכן עצמו, בזמן שהאיגודים פועלים לקידום חקיקה ופעילויות ציבוריות אחרות שמקדמות את סביבתו (...). ברור לנו שעזיבתך את האקדמיה הייתה תחת מחאה, שנותרה בעינה, ובכל זאת אנו מבקשים להניח לעת עתה את חילוקי הדעות בעבר ולתת ליצירה את הכבוד שהיא עלולה לאבד. או כלשונך, להוביל את אחיך ואחיותיך יוצרי הקולנוע והטלוויזיה אל עתיד טוב יותר ומכובד יותר".

חבר אקדמיה בולט, שהיה מעורב בניסוח המכתב, אמר לוואלה! תרבות: "האקדמיה בכל העולם זה גוף ייצוגי, פוליטי, עם המון כוח ומעמד. אנחנו זקוקים למישהו כמו אבי נשר. הרגשתי את זה בכל השנה האחרונה, במאבקים. הרי בסך הכל קיבלנו פאוזה על חוק הנאמנות וכל הדברים האלה, שעומדים לחזור. את הקריטריונים הנוראיים האלה צריך לשנות. אנחנו זקוקים לדמות של מישהו שהוא כמו נשיא. נשיא אקדמיה. מוש דנון אמנם קידם את האקדמיה, הוא קיבל אותה במצב יותר גרוע ממה שהיא עכשיו, אבל אין לנו ספק שאבי זוכה למעמד מאוד מכובד והוא יוכל לעזור לנו בקרבה לפוליטיקה, בקרבה לשיחה פתוחה עם השרה, בשיחה פתוחה עם השלטון. אלה דברים שהוא יודע לעשות. ואין לנו כרגע נציג כזה".

מוש דנון, יו"ר האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה, בטקס פרסי הטלוויזיה. מגד גוזני
יו"ר האקדמיה לקולנוע וטלוויזיה, מוש דנון/מגד גוזני

"בסופו של יום, הקריטריונים של חוק הקולנוע, שהיום היוצרים והמפיקים בוכים עליהם, נכתבו בלי לדבר עם ארגוני היוצרים, האמנים והמפיקים. אולי לא היה צריך לשחק משחקים של כוח? אולי אפשר בדרך אחרת? אנחנו זקוקים למשהו הרבה יותר מתוחכם מאקטים כמו לא להזמין את השרה רגב לפרסי אופיר. כי המצב הוא קשה. הצנזורה העצמית במצב קשה. הקריטריונים האלה הם קשים, לא נכונים, כתבו אותם אנשים שלא מבינים בתחום. יש מקום למשהו יותר נשיאותי, יותר מלמעלה, יותר של כבוד ויוקרה, כמו אבי נשר. אבי מעולם לא התקפל מול השרה, הוא תמיד אמר את דעתו. יכול להיות שיש דרכים אחרות מדרכו של מוש".

גורם אחר, בכיר באקדמיה, שמעורב גם הוא במכתב שנשלח לנשר, אמר לוואלה! תרבות: "בשנים האחרונות, האקדמיה עוסקת בלעשות טקסים וזה. לצערנו קולה של האקדמיה לא נשמע במאבקים על חופש הביטוי כמו חוק הקולנוע, פרשת 'לאה צמל' ומפעל הפיס, מאבקים מול הזכייניות ועוד. עושים רק טקסים וזהו. יש חוסר שביעות רצון ממוש דנון. אנחנו רוצים שאיש קולנוע נקי, דמות קולנועית מובילה כמו אבי נשר, יהיה יו"ר האקדמיה".

יו"ר האקדמיה, מוש דנון, אמר בתגובה לוואלה! תרבות: "תפקיד האקדמיה הוא לקדם את הקולנוע והטלוויזיה, את התוכן ואת היצירה, וזה מה שאנו עושים בכל רחבי הארץ, ויעידו על כך עשרות אלפים שצפו ביצירות שלנו במסגרת פרויקט 'מובילים קולנוע' שהינו פרי יוזמתי הבלעדית. באקדמיה חברים אנשים ממגוון הקשת החברתית בישראל ומכאן הקפדתי לקיים ארגון א-פוליטי. לפי כך גם בחרתי את ההתערבויות שלנו. אפשר לעזור לתעשייה גם בלי מגאפון. כפי שנאמר במכתבם, הם מטפלים במאבקים ואני מטפל בקידום התוכן. מי שאומר שאנו עושים רק טקסים טועה ומטעה במכוון. כל מטרתו של מכתב זה הוא משחק פוליטי של כוח בלתי מרוסן. אגב, אני מאד שמח שהבאתי את האקדמיה למקום הזה שהתפקיד כל כך נחשק. כנראה שעשיתי משהו טוב בדרך".

עוד באותו נושא

אבי נשר מסרב להשתתף בפרסי אופיר: "נמאס לי, המשחק מכור מראש"

לכתבה המלאה
אבי נשר. ראובן קסטרו
אבי נשר/ראובן קסטרו

אבי נשר אמר לוואלה! תרבות: "קיבלתי את המכתב. קראתי אותו בעיון. זה מצריך מחשבה. אני מאוד מאוד אוהב את הקולנוע הישראלי, זה מאוד חשוב לי. זו היתה שנה לא פשוטה עבורי בהרבה מובנים. אני מאוד מאמין בקולנוע כחלק בלתי נפרד. קולנוע זה דבר שחשוב להיאבק עבורו".

נשר, הבמאי הישראלי המצליח ביותר בקופות, מעולם לא היה מועמד בקטיגוריית הבמאי והתסריטאי בפרסי אופיר, ועל הרקע הזה בשנה שעברה באופן דרמטי לא רשם לתחרות את סרטו "סיפור אחר" ופרש מהאקדמיה לקולנוע. בנוסף, הוא העביר ביקורת נוקבת על האקדמיה בשיחה עם וואלה! תרבות בשנה שעברה: "המשחק באקדמיה לקולנוע מכור מראש. במדינה מתוקנת מישהו היה מקים צעקה מאוד גדולה על כך. זה גוף עם אג'נדה מאוד ספציפית. בניגוד לאמריקה, חברי האקדמיה הם מאוד הומוגניים. זה אנשים שיושבים באותם בתי קפה, הולכים לאותן חתונות ובר מצוות, זה כמו לעשות בחירות בקיבוץ עם אלף אנשים. הם אנשים דומים. זה סוג של חרם שאני לא לגמרי מבין אותו".

איגודי היוצרים החתומים על המכתב מסרו בתגובה: "תפקיד יושב ראש האקדמיה עומד לבחירה בעוד כחודשיים בספטמבר השנה. אנו מודים למוש על כהונתו המוצלחת ועל קידום האקדמיה למקום טוב משהייתה. כעת חושבים איגודי היוצרים כי אבי נשר הוא מועמד ראוי לתפקיד יושב ראש וביקשו ממנו להעמיד עצמו לבחירה, נשמח אם ייעתר לבקשתנו ונשמח שייבחר באופן דמוקרטי בהתאם לכללי האקדמיה. טענות הפוטש וההשתלטות הן מגוחכות וכמעט אינן ראויות להתייחסות, אין בתקנון האקדמיה שום דבר שמחייב שמפיק יעמוד בראש האקדמיה, אין תקנה שמחייבת בחירה אוטומטית של יושב ראש מכהן ובקשתינו מאבי נשר נובעת מאהבת הקולנוע והמחשבה הכנה כי הוא האיש המתאים בזמנים האלה".

בשנים האחרונות נשמעו טענות רבות על התנהלות האקדמיה, שהתחילו עוד לפני כהונתו של מוש דנון. אחת הבולטות שבהן היא הטענה שהאקדמיה דואגת רק לפרסי אופיר ולא דואגת לקולנוע הישראלי. תלונה משמעותי נוספת היא שבפרסי אופיר מתמודדים סרטים שאף אחד לא מכיר, שלא הופצו לקהל הרחב. דנון הבטיח לקיים רפורמה במסגרתה יתמודדו רק סרטים שכבר הופצו, אבל זה לא קרה. טענות נוספות שהושמעו כלפי האקדמיה: אין הפרדה בין הסרט הזוכה בקטגוריית הסרט הטוב ביותר בפרסי אופיר לסרט שנבחר לייצג את ישראל בהתמודדות על האוסקר; אין ערבים בין חברי האקדמיה; לא ברור מהם הקריטריונים לחברות באקדמיה; ונשמעו כאמור גם טענות על החלטתו של מוש דנון להחרים את השרה רגב מהזמנה לפרסי אופיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully