וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצמרר: כשהזמר עומר אדם פוגש את הפליט הסודני עומר אדם

30.7.2019 / 9:00

עומר אדם הוא לא רק שמו של הזמר המפורסם אלא גם שמו של פליט סודני בן 32, שנמלט מארצו בעקבות איומים על חייו ושוהה בארץ במעמד של מבקש מקלט. בוגר בצלאל שילב ביצירה בין הקלטת סיפורו של הפליט לגרסת מקהלה לקטע "תוציאו רגע טלפונים" של הזמר בעל אותו שם. צפו

המיצב התיעודי "תוציאו רגע טלפונים" של אורי וויינשטיין ויעל דן, בוגרי האקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל/אורי וויינשטיין ויעל דן

עומר אדם הוא לא רק שמו של הזמר שהתגלה לפני עשור בדיוק ב"כוכב נולד" והפך לתופעה, אלא גם שמו של פליט סודני בן 32, שנמלט מארצו בעקבות איומים על חייו ושוהה בדרום תל אביב במעמד של מבקש מקלט. טוגוד עומר אדם - זהו שמו המלא - הוא פעיל חברתי בקהילת הפליטים בארץ. סיפורו בא לידי ביטוי במסגרת מיצב תיעודי שהינו עבודת הגמר של בוגר המחלקה לאמנות בבצלאל, אורי וויינשטיין, ויעל דן.

ביצירה "תוציאו רגע טלפונים" משמיעים 11 רמקולים המונחים על כיסאות כתר פלסטיק שילוב מפתיע של הקלטות. מצד אחד, הקלטת עומר אדם הפליט מספר על בריחתו מסודן בגיל 25 ומדבר על הפרידה, תחושות הפחד, הכעס ואי הוודאות. מצד שני, ליווי של גרסת מקהלה בת עשרה קולות, בניצוחו של איתמר כהן, המבצעת עיבוד מוזר ומעניין לקטע מוכר של הזמר עומר אדם, שבמקור התרחש בהופעתו בספטמבר 2017 בהיכל מנורה מבטחים, ובו פנה לקהל במילים: "תוציאו רגע טלפונים, תפתחו ת'סטורי, רגע", והמונים בקהל הנציחו את הזמר ברשתות החברתיות. וכך, מתנגשים חיי הפליט עם חיי הכוכב בעלי אותו השם.

צפו ביצירה בוידאו מעל

טוגוד עומר אדם. יונתן נבו,
מספר על רגעי האימה. טוגוד עומר אדם/יונתן נבו

"העידן הנוכחי מתאפיין בהצפה של דימויים ויזואליים הנאבקים ביניהם על תשומת לבנו", נכתב בספרון שליווה את היצירה. "העבודה מבקשת לשאול האם עדיין, למרות אותה הצפה, ניתן להצביע על רגע קריטי במציאות החברתית של ימינו. היא שואלת, למעשה, מי באמת זקוק לתשומת לב ומי לבסוף זוכה בה, ובאור הזרקורים. המלך החדש של תקופתנו, מורה לנו להסיט את תשומת לבנו מן העולם הממשי ולהתבצר כל אחת בחוויה הפרטית שלה בעולם הוירטואלי. ברגע התאספות של רבבות אנשים בהיכל מנורה מבטחים, כל אחד ואחת, לבדו ולבדה, מנציחים את נקודת מבטם האישית ומבטלים בכך את האפשרות להיות יחד (...). אדם מזכיר לנו, שיכולתנו להתמסר למציאות לאורך זמן הולכת ונעלמת - בעודנו מתרגלים לקלוט 'סטורי' שלם ב-16 שניות, שלרוב ממצות את עצמן עוד לפני. טוגוד עומר אדם מבקש שנקשיב גם לו - למרות שהצדק איתו, תשומת הלב הרלוונטית איננה. הדפדוף יימשך ועמו תחלוף העדות, תהפוך להיות עוד פרט אינפורמטיבי-ויזואלי-ווקאלי, אחד מני רבים השוצפים אותנו מדי יום".

"מהפגישה הראשונה עם טוגוד עומר אדם יצאנו עם שתי תחושות חזקות", אומר וויינשטיין לוואלה! תרבות. "האחת היא שהתמזל מזלנו להקשיב ולתעד פעיל חברתי שעושה היסטוריה בחזית המאבק של פליטי המלחמה בסודאן, וכל זאת בתור מבקש מקלט בישראל. והשניה היא בוקס בבטן מהאכזריות של הגורל - לולא השם שניתן לו על ידי הוריו, כנראה שגם אנחנו לא היינו מוצאים מקום לסיפורו בעבודה שיצאה מהאקט הפנומנלי של עומר אדם".

עוד בוואלה!

"אנו פועלים בפריפריה, אך רגב לא תומכת בנו כי אולי איננו מקדמים האלקטורט שלה"

לכתבה המלאה
אורי וויינשטיין. באדיבות המצולמים
אורי וויינשטיין/באדיבות המצולמים

העבודה "תוציאו רגע טלפונים" מוצגת בימים אלו בתערוכת בוגרי בצלאל, שפתוחה לקהל הרחב עד ה-2 לאוגוסט בקמפוס הר הצופים, ירושלים (ראשון עד חמישי בשעות 10:00-21:00, שישי בשעות 10:00-16:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully