וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אנו פועלים בפריפריה, אך רגב לא תומכת בנו כי אולי איננו מקדמים האלקטורט שלה"

18.6.2019 / 10:46

אנשי המוזיאון הנייד "זומו" מאוכזבים מכך שמשרד התרבות לא תומך בהם: "אנו מקיימים את חזון רגב של יצירת אמנות בפריפריה, אבל לא נתמכים על ידה ואנשי המשרד אפילו לא באו לראות את המוזיאון". משרד התרבות: "קודם כל שהפרויקט ימלא אחר ההנחיות"

מירי רגב במהלך הצהרה לתקשורת בכנסת, ירושלים 26 בנובמבר 2018. ראובן קסטרו
"פוסלים אותי". שרת התרבות מירי רגב/ראובן קסטרו

מייסדי המוזיאון הנייד "זומו" מאוכזבים ממשרד התרבות שבחר שלא לתמוך בו על אף שלטענתם הם מגשימים את חזון השרה מירי רגב של יצירת תרבות בפריפריה - ועוד כזה בחינם. עוד טוענים המייסדים כי הזמינו פעמים רבות את נציגי משרד התרבות למוזיאון, אך אלו לא באו. המנכ"לית והאוצרת הראשית של המוזיאון, מילנה גיצין אדירם, טוענת בשיחה עם וואלה! תרבות כי "משרד התרבות פוסל אותי בגלל שאני נתפסת כתל אביבית. יכול להיות שלא נוח לשרה רגב לתמוך בנו כי אני לא מקדמת את האלקטורט שלה".

המוזיאון הנייד זומו התגבש על ידי קבוצת יוצרים-יזמים לפני כשלוש שנים. תחנתו הראשונה של המוזיאון הייתה בדצמבר 2017, בבית ספר שושנת יעקב בירוחם, תחנתו השניה הייתה מפעל מגבות בערד, ובחודש שעבר הגיע "זומו" לתחנתו השלישית - חצור הגלילית, שבה יישאר עד 28 ביוני בהאנגר גדול באזור התעשייה. הכניסה אליו היא בחינם ומציגים בו בין השאר אמנים חשובים כמו יאיר גרבוז וחתן פרס ישראל מיכה אולמן. בכל עיר שאליו המוזיאון מגיע, הוא נראה אחרת, ומורכב מעבודות קיימות ומעבודות שיוצרים במיוחד עבור זומו, בשיתוף פעולה בין אמנים מובילים לקהילה המקומית.

"מה שמוזיאון 'זומו' עושה זה להגיע בכל פעם לעיר אחרת בפריפריות", אומרת גיצין אדירם, "אנחנו מגיעים רק לפריפריות, לומדים את העיר, ומתחברים עם קהילות מקומיות שונות - אם זה צעירים ואם זה הגיל השלישי. דרך זה אנחנו אוצרים תערוכה שבה נותנים המון מקום לסיפור המקומי ולאנשים המקומיים, עם אמנים מקומיים אחרים. הפרויקט מאפשר לילדים ברחבי ישראל לראות בעיר שלהם את האמנות הכי איכותית, ובחינם. אנחנו מקיימים הלכה למעשה את החזון של השרה מירי רגב של יצירת אמנות בפריפריה. על אף שאנחנו יוצרים תרבות בפריפריות, משרד התרבות בחר עד כה לא לתמוך בנו ונציגיו עדיין לא ביקרו את הפרויקט. הזמנו אותם אבל הם מעולם לא הגיעו".

המוזיאון הנייד זומו בתערוכה בחצור הגלילית. יח"צ,
"אנשי המשרד לא באו". המוזיאון הנייד זומו בחצור הגלילית/יח"צ

"הם פוסלים אותי בגלל שאני נתפסת כתל אביבית שמביאה תרבות", טוענת גיצין אדירם, "בזמן שאנחנו עושים ההפך המוחלט מלהיות תל אביבים שמביאים תרבות לפריפריה. אנחנו לא 'מביאים' תרבות לפריפריה אלא מייצרים תרבות בפריפריה. ואנחנו עושים את זה כי אנחנו מאמינים שלכולם מגיע שיוויון הזדמנויות. זו יוזמה שנוצרה על ידי קבוצת יוצרים שבחרו לקחת אחריות על מה שקורה בארץ מבחינה תרבותית אמנותית. אבל יכול להיות שזה לא נוח לשרה רגב לתמוך בנו, כי אני לא מקדמת את האלקטורט שלה".

"פנינו למשרד התרבות עוד לפני שיצאנו לדרך במטרה לצאת לדרך איתנו במיזם משותף, כשאני מביאה מתרומה חצי מהכסף, ומשרד התרבות נותנים חצי מהכסף, חשבנו שיכולה להיות פה שותפות נפלאה. מעולם לא קיבלתי תשובה לדבר הזה. עברנו שלוש תחנות, ובכל פעם הזמנו את משרד התרבות, בכל פעם התעקשנו שיגיעו, אבל הם לא הגיעו. לפני שבוע וחצי שלחתי להם שוב מייל, שאומר - 'חברים, אנחנו עושים פרויקט נפלא, הוא מהווה בדיוק את מה שאתם רוצים לעודד - מחזק את הפריפריות, מה שאתם מדברים עליו אנחנו עושים בפועל, בואו תראו'. לא קיבלתי אפילו תשובה מהם. יתכן ואנחנו לא נתמכים מסיבות בירוקרטיות, מה שהתבקשנו להגיש - הגשנו כפי שצריך. אבל אני מניחה שאם משרד התרבות היה רוצה לתמוך הם כבר היו מוצאים את הדרך. ויש להם עוד הזדמנויות רבות כי אנחנו לא הולכים לשום מקום. לא רק שאנו לא הולכים לשום מקום אלא עושים הלכה למעשה את האג'נדה שלהם בכל רחבי הארץ".

עוד באותו נושא

גאווה ישראלית: המוזיאון הנייד זומו זכה בתחרות עולמית יוקרתית

לכתבה המלאה
המוזיאון הנייד זומו בתערוכה בחצור הגלילית. יח"צ,
"חזון רגב". המוזיאון הנייד זומו/יח"צ

"כספי משרד התרבות זה המסים של כולנו", מוסיפה גיצין אדירם. לקחנו אחריות על התרבות כי הרגשנו שאף אחד אחר לא לוקח עליה אחריות. האג'נדה של משרד התרבות ריקה מתוכן. מירי רגב היתה צריכה להיות הפרטנרית מספר אחת שלי והיא לא שם, היא לא נמצאת איתנו בדרכים, והיא לא מורגשת בפריפריה. היא מוותרת על התמיכה במרכזים האיכותיים".

המוזיאון, יוזמה פרטית שנתמכת על ידי קרן אריסון ומפעל הפיס, זכה בסוף השנה שעברה בציון לשבח בתחרות הבינלאומית של בית המכירות הלונדוני סותביס, בה מתמודדים מיזמים אמנותיים ותערוכות פורצי דרך. בין נימוקי השופטים: "זומו בודק ובוחן איך ניתן לאפשר גישה רחבה לאמנות גם בסביבות קשות ומסובכות".

מילנה גיצין אדירם, מנכ"לית והאוצרת הראשית של המוזיאון הנייד זומו. יח"צ,
מילנה גיצין אדירם, מנכ"לית והאוצרת הראשית של המוזיאון הנייד זומו/יח"צ

ממשרד התרבות והספורט נמסר בתגובה: "המשרד מביע שאט נפש מהסגנון של מילנה גיצין. סגנונה מעיד על רצון לפרסום באמצעות התנצחות והתנגחות הנובעות משיקולים זרים, שבינם לבין העובדות אין דבר וחצי דבר. ולהלן העובדות: הפרויקט הוצג למשרד אך הוא לא עמד בתבחינים שלו. אנשי המקצוע של המשרד ביקרו בפרויקט והם מכירים אותו היטב. ככל שהפרויקט ידייק את עצמו כפי שמציגיו התבקשו לעשות, הוא ייבחן על פי הכללים שנהוגים במדינה. ראשי הרשויות, עשרות אלפים מבין תושבי הפריפריה שנחשפו לעשרות הפסטיבלים ולמאות היוזמות החדשות, וכן עשרות מיליוני השקלים שהגיעו לראשונה לפריפריה, כתוצאה מהמדיניות שאותה הובילה השרה מירי רגב - כל אלה מעידים על מהפכה תקציבית ותרבותית שהתרחשה בשנים האחרונות בפריפריה. המשרד ישמח לסייע לפרויקט הנדון להצליח, ככל שהוא יותאם להנחיות שניתנו. טוב יהיה אם מילנה גיצין תתעסק בתיקונים שנדרשו ממנה במקום בהכפשות שבוודאי לא מקדמות את הפרויקט".

המוזיאון הנייד זומו בתערוכה בחצור הגלילית. יח"צ,
המוזיאון הנייד זומו/יח"צ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully