וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האופנובנק ייחשף על הבמה: "עשיר ששדד בגלל צורך עמוק באהבה"

31.7.2019 / 0:00

30 שנה לאחר שהסעיר את הארץ עם 21 מקרי שוד בנק, האופנובנק רוני ליבוביץ' הסכים לראשונה להעלות את סיפורו כהצגה בתיאטרון העברי. בריאיון לוואלה! תרבות הוא מגלה מי היה רוצה שיגלם את דמותו ומה העצה שלו לביבי למקרה שייכנס לכלא

רוני ליבוביץ', "האופנובנק". Creative Commons
רוני ליבוביץ', "האופנובנק"/Creative Commons
"קיבלתי המון הצעות לעשות סרטים על הסיפור שלי, כולל הצעות מגדולי הקולנוענים בארץ, אבל סרבתי כי כולם רצו לעשות 'בוני וקלייד', וזה לא הסיפור שלי"

"לאורך השנים, ועוד מאז שהייתי בכלא, קיבלתי המון הצעות לעשות סרטים והצגות על הסיפור שלי, כולל הצעות מגדולי הקולנוענים בארץ", אומר לוואלה! תרבות רוני ליבוביץ', המוכר בכינויו "האופנובנק", שודד הבנקים הסדרתי והמפורסם ביותר בתולדות המדינה. "סירבתי לכל ההצעות, כי כולם רצו לעשות 'בוני וקלייד', אבל זה לא הסיפור. בא במאי ואמר 'נמכור את זה להוליווד'. מעשי שוד הבנקים שרואים בסרטים שונים מהמקרה שלי".

שלושים שנה לאחר השוד הראשון מתוך 21 מקרים של שוד בנק שהסעירו את המדינה, בעקבותיהם נתפס וריצה 8 שנות מאסר, ליבוביץ' אמר לראשונה 'כן' להצעה לגולל את סיפורו האמיתי בהצגת דרמה. ב-2020 תעלה בתיאטרון העברי ההפקה החדשה "האופנובנק", עליה חתום כמחזאי יהונדב צדקה וכבמאי אביו גדי צדקה, מייסד ומנהל התיאטרון. הליהוקים מתקיימים בימים אלו. ליבוביץ' עצמו מעורב בעשיית ההצגה ותרם לתחקיר לפני יצירתה.

אז מה גרם לליבוביץ' הפעם להגיד כן? "אדם שאני מעריך מאוד, עורך דיני אורי סלונים, הוא גם חבר של גדי צדקה, והוא העלה את הרעיון", אומר ליבוביץ'. "צדקה הציע לי ואני הייתי סקפטי, ואז נפגשנו פעם פעמיים ומצאתי איתו שפה משותפת. עדיין הייתי סקפטי. גדי אמר בוא תראה את אחת ההצגות שלי. באתי לראות את ההצגה 'לשם ובחזרה' ומאוד דיברה אליי הדרך שבה הוא מפרשן דברים לשפת המחזאות. בהתחלה התלבטתי אם להסכים לזה, בגלל חדירה לחיים הפרטיים. אבל גדי איש מיוחד, ואני סומך עליו שהוא לא ייקח את זה למקומות צהובים, ושיעשה מה שצריך כדי שתהיה הצגה מעניינת".

רוני ליבוביץ', "האופנובנק". יסמין מרחב, באדיבות המצולמים
"לא הייתי רובין הוד". רוני ליבוביץ', "האופנובנק"/באדיבות המצולמים, יסמין מרחב

עובדה שפורסמה אבל רבים לא יודעים היא שלמרות הטענה שהופעת לשוד הבנקים עם אופנוע, לטענתך לא עשית את זה אלא הגעת רק עם קסדת האופנוע. האם יש עובדה אחרת שלא פורסמה מעולם ותיחשף בהצגה?

"כן. שלושים שנה עברו, הפכתי למרצה מבוקש, וזה עדיין מעניין את האנשים. שאלת השאלות שהכי הרבה מפנים אליי היא 'למה עשית את זה?' אני מקווה לתת על זה תשובה בהצגה שתעסוק בסיפור על האדם שמאחורי האופנובנק. התשובה קשורה ביחסים משפחתיים".

אגב נסיונות פסיכולוגיים של ההצגה החדשה להבין את מניעיך - היית בטיפול פסיכולוגי אחרי המקרה?

"הייתי אצל פסיכולוג לפני המקרה ושיקרתי לו במצח נחושה. אחרי המקרה לא הלכתי. אני לא מאמין בפסיכולוגים".

אם יכולת ללהק כל שחקן מהארץ או מהעולם לגלם את הדמות שלך, במי היית בוחר?

"ראיינו את השחקן ריאן גוסלינג בעקבות השתתפותו בסרט 'המקום בתוך היער' (בו הוא מגלם רוכב אופנוע שפונה לעולם הפשע -ש"ב), והוא אמר שהוא מכיר את הסיפור שלי. מי הייתי רוצה שיגלם אותי? אולי קלינט איסטווד בימיו הטובים. לפני 15 שנה ישבתי בבר בתל אביב, ישב לידי שמיל בן ארי ואמר לי 'תעשה משהו ואני אשחק אותך', ואמרתי וואו, זה האיש הכי מתאים, משהו בעוויות הפנים ובקשיחות".

לפני קצת יותר מחמש שנים הרשות השנייה פסלה לשידור פרסומת לקטנוע שבה שימשת כפרזנטור, בטענה שהיא מעודדת עבריינות ובניגוד לכללי האתיקה בפרסום של הרשות השנייה. זה ביאס אותך?

"האמת, די התרגזתי. זה היה בעיני תמוה מאוד עד אבסורדי. זאת בסך הכל פרסומת לקטנוע. הלכו ועשו מזה סיפור, הפסיקו את הפרסומת, ואחרי שבוע החזירו אותה ונתנו קנס לחברת הפרסומת. בו זמנית ראיינו אותי בכל הרשתות והביאו כל מיני אנשים להגיד למה לא צריך לעשות פרסומת כזאת. רבאק, אתם מדברים? היו לפני כל מיני אנשים שעשו פרסומות עם עבר פלילי, כמו שרה אנג'ל, על זה לא מדברים. יש בנאדם שישב איתי בתא, המיליארדר טדי שגיא, שתרם כספים לאיזה מוסד וקוראים בניין על שמו, על זה לא מדברים, זה כשר. יש את אריה דרעי, שהיה שר הפנים, ישב בכלא, שוחרר וחזר להיות שר הפנים, ועל זה לא מדברים. אז רק אני לא בסדר?"

עוד בוואלה!

שלמה בראבא: "אני עומד כל בוקר מול הראי ואומר לעצמי 'אתה ראוי, מגיע לך'"

לכתבה המלאה
שמיל בן ארי. אביב חופי
ההצגה עוד לא לוהקה, אבל רוני ליבוביץ' היה שמח שיגלם את דמותו שמיל בן ארי. או קלינט איסטווד/אביב חופי
"התרגזתי כשהפרסומת איתי הופסקה. היו לפני כל מיני אנשים שעשו פרסומות עם עבר פלילי, כמו שרה אנג'ל, על זה לא מדברים"

"ההצגה תספר את הסיפור האמיתי של רוני ליבוביץ', האופנובנק - איך זה התחיל ולמה זה קרה", אומר יהונדב צדקה, מחזאי ההצגה. "אנחנו מנסים להיכנס למהות הסיפור, למסע הפסיכולוגי. רוני בא ממשפחה אמידה. הוא שודד בנקים, שבעצם לא צריך כסף. לפעמים בני אדם נאלצים לעשות דברים שהם לא באמת רוצים לעשות אותם, נגררים מנסיבות של חברה, משפחה ומצוקות שהן לא באמת כלכליות. זה מסע פסיכולוגי מעניין ומאוד רלוונטי גם לימים שלנו, זה יכול לקרות לכל אדם ולכל משפחה".

"הסיפור של רוני מהמם במורכבות שלו ובפרטים הייחודיים שלו", אומר במאי ההצגה, גדי צדקה, "מדובר בבן עשירים, מאחת המשפחות הכי עשירות במדינת ישראל, מדובר בדרמה משפחתית, יצרית, אישית ואנושית, שכסף זה הדבר האחרון שמטריד בה. מה שמטריד בה הן מערכות היחסים בין בני אדם שמובילות למעשים כאלה. התגלה בנאדם שגדל עם כפית כסף בפה, מעולם לא חסר לו דבר מעולם, הוא החליף מכוניות אמריקאיות במכוניות גרמניות. התנועה אל שוד הבנק נבעה מצורך נפשי עמוק של הכרה ואהבה מצד כל האנשים הקרובים אליו. פעם אחת הוא אמר 'בוא נראה איך זה לשדוד בנק', הוא בנה דמות וראה שכולם מעריצים של הדמות".

"כשאגדת האופנובנק פרצה לתודעה שלנו", מוסיף גדי צדקה, "זה התחיל בידיעות בעיתונים, ואז הגיע לכותרות הראשיות על בסיס יומי של המרדף של המשטרה אחרי האופנובנק, שבעצם מהתל במשטרת ישראל, ובעצם נולד לנו באיזשהו אופן מעין רובין הוד מקומי. ככה אנחנו ראינו את זה בתקופה ההיא. כשאני מדבר עם בני דורי ומזכיר את האופנובנק, חיוך רחב נמרח להם על הפנים".

רוני ליבוביץ', "האופנובנק". יסמין מרחב, באדיבות המצולמים
"אם ביבי ייכנס לכלא, הוא לא ימצא שם שמפניות ולא סיגרים". רוני ליבוביץ', "האופנובנק"/באדיבות המצולמים, יסמין מרחב

אני מסתייג מזה. הגדרת את רוני ליבוביץ' כ"רובין הוד", אבל הוא לא חילק את הכספים שגנב לעניים. הגדרת אותו כ"אגדה" - אבל אין שום דבר אגדתי במוסר שלו. ההגדרות האלה שלך בשילוב העובדה שליבוביץ' מלווה את עשיית ההצגה, מעלות בחשש את השאלה האם ההצגה תאדיר ותפאר את המעשה העברייני הסדרתי שלו?

"ההצגה ממש לא תאדיר את הפשע, הכיוון הוא הפוך לחלוטין. הרעיון הוא להראות את הטרגדיה האנושית שבה אנחנו חיים, שבה כאשר אתה זקוק לתשומת לב ואהבה שלא מגיעה אליך אתה עלול לשגות בטעות חייך ולמצוא את עצמך שנים רבות בכלא. כמובן שהמחזה יהיה עם מורכבות אנושית, נוגעת, מרגשת ומטלטלת, אבל עניינה הוא מצבו של האדם בעולם שבו ניכור יכול להביא לאלימות מטורפת של אדם כלפי עצמו. רוני ליבוביץ', בכל מקרי שוד הבנקים שנעשו בהצלחה מטורפת, מעולם לא פגע באף אדם, לא ירה ואפילו לא סטר ולא דיבר בצורה לא מנומסת. ואחרי שהוא נתפס הוא החזיר את כל כספו עם ריבית דריבית. מבחינתנו, הציבור שצפה בו, הוא הפך לגיבור מעצם זה שהוא העניש את שני הגופים הכי לא אהובים במדינת ישראל - הבנקים והמשטרה".

רוני ליבוביץ' מסתייג אף הוא מהגדרתו כ"רובין הוד" על ידי במאי ההצגה עליו. "אני לגמרי לא רובין הוד. רובין הוד גנב ונתן לנזקקים או לחברים שלו. אני לא עשיתי את זה לשם כך. הכסף היה פה רק אמצעי, לא הייתי צריך אותו, אבל אין להכחיש את מה שעשיתי, אני לא רובין הוד. אבל אני הבנאדם היחידי בתולדות העולם שהחזיר את כל הכסף לפני המשפט. זה מראה על חרטה אמיתית. שלא לדבר על זה שהחזרתי 25 אחוז יותר ממה שלקחתי. לא נכנס לדיון מי באמת השודד פה. אבל אני לא שלם עם מה שעשיתי. מעל 50 אחוז מההרצאות שלי הם בהתנדבות. בהצגה לא תהיה האדרה של הפשע, ההפך הוא הנכון. זה לא יאדיר את הפשע אלא יתאר איך הגעתי לעשות מעשה קיצוני כזה ואיך חוזרים לחיים רגילים".

אתה מעביר סדנאות לאנשים שעומדים להישלח לכלא, כהכנה לקראת מאסר. איזה עצה תיתן לנתניהו, למקרה שיוחלט לשלוח אותו לכלא?

"אני מאחל לו שלא ייכנס לכלא. לפני שנכנסתי לכלא חייתי ברמת חיים יותר גבוהה משל ביבי, היה לי בית ענק בהרצליה פיתוח, מכוניות, כסף ומה שאתה רק רוצה. אם ביבי ייכנס לכלא, הוא לא ימצא שם שמפניות ולא סיגרים. לא יפגעו בו בכלא, אין חשש מאלימות. למרות שכלפי הנשיא קצב דווקא הופנתה אלימות מילולית. אם ביבי יישלח למאסר, העצה שלי היא - קודם כל תכיר במעמדך החדש, אתה עכשיו אסיר ולא ראש ממשלה. אתה חלק ממכונה משומנת יותר או פחות וצריך להסתגל. כל עוד לא תכיר בזה - יהיו לך חיים קשים. ברגע שתכיר בזה שאתה אסיר - החיים שלך יהפכו להיות יותר קלים. ואל תדחוף את האף למה שלא עניינך. אולמרט ספג עונשים רבים כי הוא התערב לטובת אסירים אחרים כי הוא חשב שזה חוסר צדק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully