וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוני רכטר: "אני זמר? המילה הזאת מביכה אותי"

2.9.2019 / 17:21

אושיק לוי כועס על השתלחות ביבי בקשת ("חמורה ומפלגת"), יוני רכטר נבוך מההגדרה "זמר" ונועם קלינשטיין אומרת שלפעמים אמא ריטה מייעצת משהו אחד ואבא רמי משהו אחר. נפגשנו עם כוכבי פסטיבל הפסנתר ובדקנו איתם: מי מנגן טוב יותר בפסנתר - סתיו שפיר או סמוטריץ'? צפו

ראיונות עם מוזיקאים שישתתפו בפסטיבל הפסנתר 2019/כתב: שגיא בן נון, צילום סטילס: יעל צור, צילום וידאו: דייב שחר, עריכה: נעה לוי

"אני חייבת המון לפסנתר", אומרת לוואלה! תרבות קרן פלס. "השירים שלי נובעים מהפסנתר, אני כותבת על פסנתר. ההורים שלי קנו לי בגיל מאוד צעיר פסנתר, שהציל לי את הילדות, הציל לי את החיים והיה מקור המפלט שלי. כשיש פסטיבל פסנתר זאת הזדמנות להפשיט את הכל. אנחנו כולנו הרי עסוקים בלנפח, בהפקות גדולות. הקיץ הזה היה נורא חזק. היו איתי תשעה אנשים על הבמה. לחזור לפסנתר, זה קדוש. זה חשוב".

כמדי שנה בתחילת החורף, פסטיבל הפסנתר של תל אביב חוזר, ויתקיים זו השנה ה-21, בין 13 ל-16 בנובמבר. מעל 300 מוזיקאים והרכבים, אמנים, יוצרים, שחקנים ומשוררים ישתתפו ב-58 מופעיו. היום (שני) התקיימה מסיבת עיתונאים ושוחחנו עם חלק מהמוזיקאים שיקחו בו חלק. צפו בוידאו מעל.

בפסטיבל, שמנוהל אמנותית על ידי אתי אנטה-שגב, יהיו שני אירועים בולטים במיוחד - מופעים לרגל שנת נתן אלתרמן בתל אביב, ומופע מחווה מיוחד למוזיקאית והפסנתרנית אלונה טוראל, שהלכה לעולמה לפני כארבעה חודשים, בדרכה להופעה. במופע, "כאשר אני ואת" שמו, ישתתפו בין השאר חוה אלברשטיין, שלום חנוך, נורית גלרון, יוני רכטר, דורי בן זאב, אלון עדר, מאיר ישראל, משה לוי, אלון אולארצ'יק ואריאל הורוביץ. "הכרתי את אלונה, גם עבדתי איתה קצת, היא ניגנה פסנתר ביצירה שכתבתי, 'איתמר פוגש ארנב', לא במקור אלא בשיחזור של היצירה עם הפילהרמונית", אומר לוואלה! תרבות יוני רכטר. "מה שחיבר אותי אליה היה אסתטיקה דומה, אהבה דומה למוזיקה שהיא קצבית, גרובית, לג'אז, לאילתור. אף פעם לא ניגנו בשני פסנתרים, אבל היתה לנו כימיה טובה".

"אלונה ניגנה באלבום השלישי, שהפיקה יהודית רביץ", אומרת קרן פלס. "היתה לי איתה חוויה מדהימה. יש שיר שנקרא 'כל היתר חולף'. ביום שהיא נפטרה חזרתי לשיר הזה, למפגש שלי איתה ולצניעות שאיתה היא ניגשה לנגינה על הפסנתר. איך תמיד היא היתה זכה, לא התלכלכה, ולא עסקה בכלום חוץ ממוזיקה. זכיתי שעבדתי איתה".

"אלונה היתה איתי בצבא, היתה מדריכה מוזיקלית בלהקת פיקוד מרכז, והיתה מוכשרת בצורה בלתי רגילה ואישיות בלתי רגילה", אומר אושיק לוי, "את האלבום הראשון שעשיתי עשיתי בחציו עם להקת הצ'רצ'ילים ובחציו עם להקת זיעה קרה שכללה את אלונה טוראל ואחרים. גם הלחינה לי שיר, 'רץ למרחקים ארוכים'. אין מילים אפילו להגדיר כמה היא אדירה וגדולה. כישרון בלתי רגיל".

יוני רכטר. יעל צור,
"השיר 'כל עוד' לא זכה להצלחה ב-5 השנים הראשונות". יוני רכטר/יעל צור

בנוסף להשתתפותו במופע המחווה לטוראל, יוני רכטר יתקיים גם מופע עם האורקסטרה, תחת השם "שיר אהבה סטנדרטי". "האורקסטרה זה גוף שכל פעם לוקח כותב, כמו שם טוב לוי ושלום חנוך, ועושה איתו פרויקט רציני ועמוק. הם עושים עיבודים חדשים, נותנים פנים חדשות לשירים מכורים. גם פה זה יהיה ככה. הרבה נגיעות בג'אז, הרבה אילתורים, נגנים מאוד טובים, ואיתי פרל יתארח. אני מצפה לחגיגה".

אתמול היה ה-1 בספטמבר, המוכר בשמו "יום התמלוגים הגדול של יוני רכטר ויורשי עלי מוהר". כמה כסף אתה עושה ביום כזה מהשיר המרגש "כל עוד", ההמנון הלא רשמי של החזרה לבית הספר?

רכטר צוחק ומצביע על מוזיאון תל אביב שלצדנו. "אפשר לראות כאן את האגף החדש שרכשתי בעקבות התמלוגים. זה רק מהתמלוגים של השנתיים האחרונות", הוא מתלוצץ ואז מרצין. "מה שמעניין, כשהשיר הזה יצא הוא בכלל לא הצליח. לקח לו חמש שנים עד שהוא נכנס לתודעה".

השנה מציינים יומולדת 40 לאלבום הבכורה שלך, "התכוונות", שהביא לעולם בין השאר את היצירות המדהימות "שוב היא כאן" ו"זה כל מה שיש". איך אתה מביט באלבום שבו עברת לפרונט בפרספקטיבה של 40 שנה?

"תראה, המילה זמר מביכה אותי קצת. אני לא מרגיש זמר, אני מרגיש מוזיקאי ששר את שיריו. לא שאני מקל ראש. זמר זה אריק איינשטיין. גידי גוב. אנשים שבורכו בקול כמין מתנת טבע. אבל אני יודע שיש שירים שאני יכול לבצע, ואני מרגיש טוב עם זה, כי זה יוצא ממני באופן הכי אמיתי וספונטני. אז הייתי אומר שארבעת העשורים האלה הובילו אותי למקום שלא ידעתי שאני אגיע אליו. שום דבר לא היה מתוכנן. אבל באופן לא מודע תמיד רציתי לשיר ולנגן לאנשים. ולאט לאט ראיתי שאני יותר נהנה מהופעות חיות מעבודת אולפן למשל. זה אומר שאני נפתח לאורך השנים ליצירת קשר עם קהל ועם אנשים, וזה גם מה שאנחנו עושים בפסטיבל הפסנתר".

קרן פלס. יעל צור,
"הפסנתר הציל את חיי". קרן פלס/יעל צור

רונה קינן תשוב בפסטיבל לאלבומה "שירים ליואל", במלאת עשור ליציאתו. "קשה להסתכל על הדברים בפרספקטיבה של עשור, כי התחושה היא שלא חלף עשור", אומרת קינן. "איכשהו, מבין כל הדברים שעשיתי, אני מרגישה שהחגיגה הספציפית הזאת מוצדקת יותר. האלבום הזה הוא רגע מכונן עבורי. אני רוצה לחשוב שהוא משמעותי לעוד כמה אנשים. מגיע לו לחגוג יומולדת. מעניין לראות איזה זווית אפשר לייצר עם אותה מוזיקה עשר שנים אחרי. וגם במובן האישי זה אירוע שהוא מעין אזכרה בשבילי. כי זה עשור לאלבום ועשור גם ללכתו של אבי".

נועם קלינשטיין, בתם של ריטה ורמי העומדת לקראת גיוס ללהקה צבאית, תקיים מופע מיוחד לפסטיבל הפסנתר. בחודש הקודם הוציאה את הסינגל השני שלה "באשמתֶך", שכתבה והלחינה. "עבדתי עליו שנתיים, זה שיר שממש עבר איתי את ההתבגרות שלי. סוג של. אני עדיין מתבגרת", אומרת קלינשטיין.

עם מי את מתייעצת יותר, אמא או אבא?

"תלויי במה. מעבר לזה שאני שרה ומקליטה, זה ממש חיים של בנאדם, שצריך להתייעץ עם ההורים שלו".

קרה שפעם אמא המליצה על משהו אחד ואבא המליץ על משהו אחר, בענייני קריירה?

"כן. אבל הנטייה שלי היא קודם כל להקשיב לעצמי יותר. אני מנסה להקשיב לסביבה, אבל נוטה ללכת עם התחושה הפנימית שלי".

עוד בוואלה!

צניחת אנרגיה: מתחשק להיות בעד ג'ון קליז אף שברור שימיו הטובים מאחוריו

לכתבה המלאה
נועם קלינשטיין. יעל צור,
"אני מנסה להקשיב לסביבה, אבל נוטה ללכת עם התחושה הפנימית שלי". נועם קלינשטיין/יעל צור

שלומי שבן, אם מדברים על הורים, איזה שירים אתה שר לילדיך לפני השינה?

"את הדברים הרגילים. מה שהם שומעים בגן. זה התחיל ב'הכבש ה-16'. באחרונה הבן שלי חזק ב'שבט אחים ואחיות', אני נאלץ לשיר גם את זה לא מעט. מה אני אגיד לך, דברים סטנדרטיים. כל מה שמרדים אותם בגדול".

שבן, אחד המוזיקאים שהכי מזוהים עם פסטיבל הפסנתר, יקיים הופעת בכורה עם אמן כלי ההקשה איתמר דוארי, שבו יתארח ערן צור. "זה יהיה דואט שבנויי על המון הקשבה, חופש ואילתור וקומפוזיציה, סביב השירים שלי", אומר שבן.

מה דעתכם על קריאתו של ראש הממשלה נתניהו להחרים את קשת, בטענה שהערוץ עושה "פיגוע בדמוקרטיה", בעקבות פרסום תמלילי העדויות נגדו בתיקים הפליליים שבהם הוא מואשם?

אושיק לוי: "זאת אמירה חמורה. מה יש לחשוב על זה? זה איום ונורא. ככה לא מתבטא ראש ממשלה. זה ראש ממשלה שמפלג ועושה רק דברים שלא ייעשו".

רונה קינן: "בזמן האחרון אני מפתחת איזה סוג של מסך. אני שומעת את הדברים האלה, את הפיגועים, את הסנסציות האלה, שכאילו אמורות לייצר תנועה, ותשומת הלב שאני מקדישה להם משרתת את הצד הבעייתי בסיפור. אני מפתחת אדישות ואטימות לזה. זה פשוט לא מעניין אותי ברמות קיצוניות. בסדר, אז הוא מעלה קצת את הרף (של ההסתה), אנחנו לפני בחירות. להזדעזע מזה נראה לי משונה".

נפתלי אלטר ואושיק לוי. יעל צור,
אושיק לוי ונפתלי אלטר/יעל צור

השאלה החשובה של הבחירות: מי מנגן על פסנתר טוב יותר - אהוד ברק וסתיו שפיר מ"המחנה הציוני", או נפתלי בנט ובצלאל סמוטריץ' מ"ימינה"?

שלומי שבן: "לא את כולם יצא לי לשמוע. סתיו וברק מנגנים יפה. את החבר'ה השניים אני אשמח לשמוע בהזדמנות, ואז נחליט".

מה השיר שהכי אהבתם בשנה האחרונה?

קרן פלס: "נראה לי 'באתי לחלום' של נתן גושן, שגלעד שמואלי הפיק. זה שיר שמטריף אותי מרוב שהוא יפה. וגם נצ'י נצ' הוציא אלבום שלום שהוא פשוט נהדר, בלי ללכת על המסלול הרגיל של סינגלים. יש גם פופ אדיר בארץ".

רונה קינן: "לשמחתי, המשרד שמנהל אותי יש בו אמנים שאני מאוד אוהבת, כמו האלבומים החדשים של ג'יין בורדו ושל אלון עדר, שני אלבומים מעולים".

אושיק לוי: "ג'יין בורדו יש להם חומרים נהדרים. רונה קינן אני מאוד אוהב אותה".

שלומי שבן: "אהבתי את השיר 'בראש המשורר' של אלון עדר, שיצא לי גם לנגן בשנה האחרונה".

רונה קינן ואלון עדר. יעל צור,
רונה קינן מגלה אדישות להתבטאויותיו של ביבי. עם אלון עדר/יעל צור

עוד בפסטיבל השנה: שיתופי פעולה מיוחדים - יהונתן גפן ושם טוב לוי במופע "הנסיך הקטן חזר אלינו", רבקה זֹהר במופע "איזה אושר" בו תארח את ריקי גל, קרן פלס תארח לראשונה את נתן גושן, הילה רוח תארח את קורין אלאל, שלמה יידוב וענת פורט בפגישה ראשונה על הבמה, ודניאל רובין תארח את דנה ברגר.

הפקות מיוחדות נוספות: שלמה גרוניך יחגוג 50 על הבמה עם אלון אולארצ'יק ועומרי מור, אביב גפן והתעויוט במופע אקוסטי, מוש בן ארי במופע "אספר לך הכל" יארח את יובל דיין, האמן BEMET (הוד מושונוב) עם The Hafla band, עילי בוטנר וילדי החוץ במופע האקוסטי החדש "טיפות", בלקן ביט בוקס במופע האנפלאגד "מחוץ לקופסה", יעל לוי במופע חדש. בנוסף, אמיר דדון וערן מיטלמן במופע פסנתר, אלון עדר במופע גיטרה ופסנתר, אלי מגן ועדי רנרט במופע "דאבל סטנדרט", זאב טנא ואודי בונן במופע "וריאציות על המקרה".

בין האמנים שיופיעו לראשונה בפסטיבל הם עדן חסון, להקת A-WA, נגה ארז, האחיות כרקוקלי ויוסי צברי בחפלת ספוקן וורד "יפה נפש" שבו יארח את ברק כהן. ובין מופעי המחווה המיוחדים בפסטיבל: אושיק לוי במופע "כל השירים הם שלו" בו יארח את אסף אמדורסקי, אריק ברמן במופע במלאת עשור לאלבומו "הקלטות מרתף - חלק א'" ואביגייל רוז במופע "אהבתנו לז'ובים". ובגזרת מופעי ההשקה וטרום הבכורה בפסטיבל: אפרת בן צור במופע "עיר מרוחקת", בו תארח את שלומי שבן, ונורמן עיסא במופע הבידור "לא נורמאני", תומר ישעיהו במופע השקת אלבום בו יארח את דניאלה ספקטור.

בנוסף, יופיעו מוני מושונוב, ליליאן ברטו ודרור קרן עם מופעם "אוי, אליאס, אליאס!" מאת חנוך לוין, במלאת 20 שנה לפטירת המחזאי, נפתלי אלטר ישיר מיצירות אסי דיין, ורחל שפירא וחני דינור יעלו את המופע "פרח משוגע", במופע "כשוילנסקי פגש את אלתרמן" יופיעו נתן סלור וציפי זרנקין ויארחו את רן אלירן, המופע "אינדי ילד שרים גידי גוב" יארח את מוני מושונוב, ואוהד חיטמן ישיר דיסני בפסנתר, ויארח במפתיע את עדי ביטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully