וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חובות של מיליונים": יוצרי הבימה מאיימים להשבית את התיאטרון

11.12.2019 / 14:13

בלעדי: יורשי נעמי שמר, אורן יעקובי וגיורא יהלום טוענים לחוב של 900 אלף מצד הבימה, רמי ורד לחוב של מעל 300 אלף ונתן דטנר לחוב של 200 אלף. כ-40 יוצרי תיאטרון טוענים שהתיאטרון מלין תשלומים בהיקף של מיליונים ומאיימים להוציא צווי מניעה שימנעו העלאת הצגות שיצרו

שחקני העיבוד הבמתי של תיאטרון הבימה לסרט "גבעת חלפון אינה עונה" מבצעים בחדר החזרות את השיר "תן לשים ת'ראש על דיונה"

המשבר בהבימה נמשך: כארבעים יוצרי תיאטרון, ובהם במאים ומחזאים מהשורה הראשונה, מחזאים ומעצבי במה, טוענים שהתיאטרון הלאומי מלין להם תשלומים בהיקף של מיליוני שקלים ומאיימים להוציא צווי מניעה שימנעו מהתיאטראות להשתמש בזכויות היוצרים שלהם, ובכך לעצור את הצגת ההצגות שיצרו. מדובר בבמאים, מחזאים, מתרגמים, מעצבי תפאורה, תאורה ותלבושות, ובהם אילן רונן, נתן דטנר, רבקה משולח, חנן שניר, הדר גלרון, רפי ניב, חגית רכבי, רמי ורד, דניאל לפין, עידו ריקלין, מוטי לרנר ויורשיו של רמי דנון. היוצרים קוראים לנאמני הבימה להגיע אתם להסדר תשלומים.

בלעדי: לידי וואלה! תרבות הגיעו הסכומים שהיוצרים טוענים כי התיאטרון חייב להם, על פי פורום היוצרים של הבימה:

גיורא יהלום, אורן יעקובי ויורשי נעמי שמר - 900 אלף
רמי ורד - מעל 300 אלף
דניאל לפין - כ-200 אלף
מוטי לרנר - 200 אלף
נתן דטנר - 200 אלף
אילן רונן - 175 אלף
רוני פינקוביץ' - 150 אלף
חנן שניר - יותר מ-100 אלף
שחר פנקס - יותר מ-100 אלף
ינץ לוי - 100 אלף
ניב מנור - 51 אלף
ארז דריגס - בין 30 ל-40 אלף
רפי ניב - 30 אלף
רועי שגב - 30 אלף
סבטלנה ברגר - 30 אלף
תום ווליניץ - 10 אלפים
עידו ריקלין - 22 אלף
גיא מרוז - כמה אלפים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טענה לחובות של כ-900 אלף ליורשי נעמי שמר ולגיורא יהלום מצד הבימה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הטענה לחוב הגדול ביותר שהגיעה לידי וואלה! תרבות, היא ליורשי נעמי שמר וליוצרים אורן יעקובי וגיורא יהלום, להם חייבת הבימה לטענתם כ-900 אלף שקלים ביחד, בעבור יצירת המחזה המוזיקלי המצליח "סימני דרך" העוסק בחייה של נעמי שמר ומשובץ בשיריה. "סכומי החובות מעידים על זה שהיתה פה שיטה לאורך זמן", אומר לוואלה! תרבות הזמר והמוזיקאי אריאל הורוביץ, בנה של נעמי שמר ואחד מיורשיה. "אני חושב שמה שעומד מאחורי השיטה זה ההרגשה שהאמנים הם קורבן קל. זה לא אנשי כספים אלא אנשים שרוצים להתבטא, ולכן יכול להיות שזה יותר חשוב להם מהתשלום עצמם. הנחות העבודה האלה איפשרו לשיטה הזאת לרוץ כל כך הרבה זמן ולהבימה לצבור כאלה חובות. חייבים לשים לזה סוף, גם מבחינת המדינה, במידה שלא תקצבו את הבימה כמו שצריך, וגם מבחינת ההנהלה שזלזלה ביוצרים".

הבמאי נתן דטנר, ממובילי מחאת היוצרים, מסר: "מנכ"לית הבימה המודחת אודליה פרידמן מספרת לתקשורת ש'כל עוד העובדים מקבלים את משכורתם אז התאטרון קיים'. זהו ספין והמצאה שנועדו להמשיך את העוול וההתעללות ביוצרים שלא קיבלו את הכסף המגיע להם על עבודתם במשך שנים. התיאטרון לא יכול להתקיים גם בלעדינו. השחקנים משחקים טקסטים שאנחנו כתבנו ותרגמנו, הצגות שאנחנו ביימנו, בתוך תפאורה ותלבושות שאנחנו עיצבנו, לצלילי המוסיקה שאנחנו הלחנו. כל אלו שייכים לנו והם על פי חוק קניינו הרוחני. לא נאפשר מצב שבו יתעלמו מהחובות שלנו".

עוד בוואלה!

בצל המשבר: מנכ"ל הקאמרי לשעבר נעם סמל קיבל פנייה לנהל את הבימה

לכתבה המלאה
ינץ לוי. אלון סיגוי,
טענה לחובות של 100 אלף מצד הבימה. ינץ לוי/אלון סיגוי

מנכל"ית בת"י, איגוד במאי התאטרון ומרכזת את פורום יוצרי התאטרון, אלבינה צ'יז'יק, מסרה: "התיאטרון אינו קיים בלי היוצרים, התיאטרון זה לא רק שחקנים ועובדים. התפיסה התרבותית צריכה להיות שכולם באותו הסל, אבל נוצר מצב שיש 2 קבוצות ואפליה בניהם - שכירים ועצמאיים. כבר למעלה מעשור שמנהלי הבימה דוחקים את היוצרים העצמאיים לסוף רשימת החובות שלה כאשר הם אלו שנמצאים במרכז העשייה התאטרונית יחד עם השחקנים והעובדים. לא ניתן למצב הזה להמשך ונפעל בכל דרך אפשרית לשנות את סדרי העדיפויות של מקבלי ההחלטות".

נתן דטנר. איתן טל,
טענה לחוב של כ-200 אלף מצד הבימה. נתן דטנר/איתן טל

הבמאי אילן רונן, מי שהיה מנהלו האמנותי של תיאטרון הבימה, מסר: "הבימה הענישה אותנו, היוצרים, שלוש פעמים. עונש 2013 - תספורת. במסגרת תכנית ההבראה שנכתבה להבימה מטעם הממשלה כל היוצרים שעובדים בהבימה נדרשו לתספורת של 30% מהחובות ונחתמו חוזים חדשים עם הבטחה שמעכשיו נקבל את שכרנו. העונש מאז ועד היום - התעמרות ביוצרי הבימה. את החוזים החדשים קיים רק צד אחד של המשוואה - היוצרים. היוצרים קיימו את הבטחתם עד הפסיק האחרון והעלו לבמה יצירות רבות שמימנו את התאטרון. מצד הבימה הייתה הפרת חוזים סדרתית, צ'קים דחויים, הבטחות שגרמו ליוצרים לצבור עוד חובות. הפכו את ההתעמרות ביוצרים לשיטה. עונש 2019 - התעלמות מוחלטת. מרגע כניסת הנאמנים להבימה יש התעלמות מוחלטת מהיוצרים. השחקנים והעובדים מקבלים את שכרם ואנחנו עומדים יחד עם שאר הספקים בסוף התור של החובות. אפס החזר חובות ליוצרי הבימה. אנחנו לא ניתן למצב הזה להימשך. אם הבימה תמשיך להתעלם מקיומנו - אנחנו נפסיק את קיומה".

נאמנית הבימה, דורית לוי טילור, אמרה לוואלה! תרבות: "איננו מגיבים לתקשורת". אודליה פרידמן, המנכ"לית המודחת של הבימה, סרבה להגיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully