וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהדורות יקרות, תהפכו אותנו לחכמים יותר לא רק כשאיראני מחוסל אלא כשת"א מוצפת

5.1.2020 / 9:36

משמעויות משבר האקלים נרחבות יותר מכל חיסול צבאי באיראן, איחוד מפלגות בבחירות או חידוד משפטי סביב תיקי נתניהו. על כל אחד מאירועים אלו תקבלו הצפה של תוכן. כשזה נוגע לאירועי מזג אוויר קיצוני, המשדרים המרכזיים לא יעשו אותנו חכמים יותר. רק בצורת טלוויזיונית

צילום: דנה ירקצי
חדשות 12, אסון המעלית בתל אביב. צילום מסך
בצורת טלוויזיונית. חדשות 12, דיווח מאסון המעלית/צילום מסך

תתארו לכם שמתקיים פריימריז באחת המפלגות בארצות הברית. מהדורות החדשות ומשדרי האקטואליה ידאגו לתת לכם פרשנויות והסברים מסביב לשעון, כתבים יציגו בסדרת כתבות מושקעת מסעות אל ליבה של אמריקה, עורכי חדשות חוץ ואקדמאים ידברו על מדינות כחולות ואדומות, יקנחו באנקדוטות ממערכות בחירות קודמות ויסבירו כיצד ישראל עשויה להיות מושפעת. עד ליום הבוחר הצופים כבר יהיו מומחים בעצמם.

תתארו לכם שמחסלים דמות בכירה במשטר האיראני. במהדורות החדשות ומשדרי האקטואליה ידאגו לתת לכם פרשנויות והסברים מסביב לשעון, כתבים מדיניים וצבאיים יביאו כל ציוץ של כל גורם כדי לתאר את האירוע, עורכי חדשות חוץ ואקדמאים יבארו בדיוק מה זה אומר מבחינת ההיגיון של המשטר האיראני, מה זה אומר על הגיאו-פוליטיקה האזורית, מדוע יעבור מסע ההלוויה דווקא בערים האלה וכיצד ישראל עשויה להיות מושפעת. עד שהוא ייקבר הצופים כבר יהיו מומחים בעצמם.

עכשיו תתארו לכם שישראל מוצפת, אבל באופן באמת חריג. שכמות בלתי סבירה של מי גשמים ירדה בתוך זמן קצרצר. שהבירה הכלכלית של המדינה נראית כמו בעולם השלישי. ששני בני אדם מתו באופן שלא ניתן לתאר אלא במילה מחריד. שזה קורה אחרי שתחילת החורף הייתה שחונה באופן חריג. כשזה מגיע לאירועים מהסוג הזה, לפתע, קשה הרבה יותר לעשות את זה נכון.

מה יעשו במהדורות במצב כזה? ידווחו מהשטח - כן, בלי הפסקה. יביאו תיעוד - כן, רחובות מוצפים עולים על גדותיהם. יספרו מילימטרים - בוודאי, אולי בעיקר. דקות ארוכות יילכו לטובת התיעוד. אבל מה עם פרשנות? מה עם הסברים? מרואיינים? מה עם לספק לצופים מידע בהיר, נהיר ופשוט על מורכבות נושא שיש לו השלכה עצומה על חייהם? להוציא רגעים קצרים פה ושם שניתנו לחזאים, כל מה שמעבר לספירת משקעים, שאינה אומרת דבר לאיש, לא נמסר.

חדשות השבת, אסון המעלית בתל אביב, כאן 11. צילום מסך
דיווח על אסון המעלית בתל אביב, "חדשות השבת", כאן 11/צילום מסך

ברקע יש בעיה גדולה יותר: במהדורות החדשות לא מדברים על שינויי האקלים ומה שגורם למזג אוויר קיצוני. זה כנראה לא מספיק חשוב בעיניהן. לאולפנים לא הוזמנו מומחים ואקדמאים, ותמונות ההצפות מגוש דן הוצגו כמעט כאתנחתא קומית, פולקלור. לא כתיעוד מאזור אסון. לתקשורת בישראל ובעולם יש תפקיד משמעותי בכך שהמשמעויות של משבר האקלים מודחקות לשולי השיח, בעוד בני אדם מאבדים את חייהם ואת כל עולמם בעקבות אירועי מזג אוויר קיצוניים.

במהדורות גם לא דיברו גם על היבטים רלוונטיים אחרים של האירוע, שהרי מומחים לתכנון עירוני, קל וחומר בכירי עיריית תל אביב, לא הוזמנו אף הם לתת תשובות. הזנחה מתמשכת של שכונות ואזורים עניים יותר כלל לא הוזכרה, אבל אולי לזה כבר התרגלנו. כך, הדיווח על הקטסטרופה שהתחוללה בגוש דן אתמול הסתכם בעיסוק שולי בשאלה כמה מהר הגיבו שירותי החירום, ולא בשאלה מה עוד צפוי לנו בהמשך אם לא נתעשת, כמדינה וכבנים ובנות למין האנושי.

סופו של הסיפור פשוט: המשמעויות של משבר האקלים נרחבות יותר מכל חיסול צבאי באיראן, איחוד מפלגות בבחירות הקרובות, חידוד משפטי סביב תיקי ראש הממשלה, או התבטאות אמריקנית כזאת או אחרת. על כל אחד מהאירועים הללו תקבלו מבול של רעש תקשורתי והצפה של תוכן שמטביעה כל נושא אחר על סדר היום. כשזה נוגע למשבר האקלים או לאירועי מזג אוויר קיצוני, המשדרים המרכזיים לא יעשו אותנו חכמים יותר. צפויה רק בצורת טלוויזיונית, שהיא גם בצורת ערכית, של מידע רלוונטי.

מהדורות סוף השבוע, חדשות 12 וכאן 11

  • עוד באותו נושא:
  • קשת
  • כאן 11

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully