וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבימה חייב למחזאים מחו"ל מאות אלפים: "כמעט נגרמה תקרית דיפלומטית"

5.1.2020 / 20:35

לפי הערכות, הבימה חייב מאות אלפי שקלים למחזאים בינלאומיים. בעקבות אחד החובות למחזאי קרואטי, כמעט נגרמה תקרית דיפלומטית בין ישראל לקרואטיה. גורמים בתעשייה: "אי תשלום ליוצרים מחו"ל מצד הבימה גורם נזק למדינת ישראל"

טריילר להצגה "פילומנה" בהבימה/סטילס: ז'ראר אלון, וידאו: באדיבות הבימה

(בסרטון מעל: הפרומו להצגה "פילומנה" בהבימה, שכתב המחזאי האיטלקי אדוארדו דה פיליפו)

פרסום ראשון: תיאטרון הבימה, הנמצא בהקפאת הליכים, חייב לפי הערכות מאות אלפי שקלים למחזאים בינלאומיים. חובות מוערכים אלו נוספים לשורת חובות כבדים אחרים של התיאטרון הלאומי, ובהם מיליוני שקלים במצטבר ליוצרי תיאטרון ישראליים רבים, כפי שנחשף בחודש שעבר בוואלה! תרבות. החובות הגדולים ביותר הידועים לנו בגיזרה בינלאומית זו הם ליורשי המחזאי האיטלקי אדוארדו דה פיליפו עבור ההצגה "פילומנה", להם חייבים על פי הערכה לפחות 50 אלף דולר. גורם יודע דבר טוען כי נציג היורשים ביקש את עזרת משרד החוץ וחש עוגמת נפש מכך שלא קיבל ממנו סיוע.

חוב גדול נוסף כמעט וגרם לתקרית דיפלומטית בין ישראל לקרואטיה. התיאטרון חייב לכאורה עשרות אלפי דולרים למחזאי הקרואטי מירו גבראן, שכתב את המחזה "בעלה של אשתי". "נהיה מזה סבוטאז' וסיפור דרמטי", אומר גורם בהבימה, "לפני כמה חודשים הגיעה שגרירת קרואטיה לפגישה עם מנכ"לית הבימה לשעבר, אודליה פרידמן, להתלונן שהתיאטרון לא שילם לגבראן עבור ההצגה. השגרירה ביקשה בשם היחסים הבינלאומיים בין קרואטיה לישראל לטפל בבעיה שלו". המחזה שכתב גבראן עלה בהבימה לפני קרוב לשלוש שנים בתרגומו של ירון פריד, בבימויו של רועי שגב ובכיכובם של שיפי אלוני, עמי סמולרצ'יק ופיני קלדרון. "הנושא לא טופל כראוי, זה סיפור קשה", מוסיף הגורם בהבימה, "היוצר הקרואטי לא קיבל עדיין שקל על עבודתו וההצגה עדיין רצה בהבימה. יש פה בעיה. אי אפשר לא לשלם חובות. אי תשלום ליוצרים מחו"ל זה נזק למדינה".

הבימה. ראובן קסטרו
"החובות ליוצרים הבינלאומיים גורמים נזק לישראל". התיאטרון הלאומי הבימה/ראובן קסטרו

חובות הבימה המוערכים למחזאים בינלאומיים:

ההצגה "פילומנה" - הערכת חוב ליורשי המחזאי האיטלקי אדוארדו דה פיליפו - לפחות 50 אלף דולר

ההצגה "בעלה של אשתי" - הערכת חוב למחזאי הקרואטי מירו גבראן - עשרות אלפי דולרים

ההצגה "הזוג המוזר" - הערכת חוב ליורשי המחזאי האמריקאי ניל סיימון - 12 אלף דולר

ההצגה "שיקספיר מאוהב" - הערכת חוב למחזאי הבריטי לי הול - 9,000 דולר

ההצגה "פאניקה" - הערכת חוב למחזאי האנגלי רובין האודן - 8,000 דולר

ההצגה "עקומים" - הערכת חוב למחזאי האמריקני מרטין שרמן - אלפי דולרים

ההצגה "מי מפחד מוירג'יניה וולף" - הערכת חוב ליורשי המחזאי האמריקני אדוארד אלבי - אלפי דולרים

עוד בוואלה!

בצל המשבר: מנכ"ל הקאמרי לשעבר נעם סמל קיבל פנייה לנהל את הבימה

לכתבה המלאה
ראיון עם שיפי אלוני, מתוך ההצגה "בעלה של אשתי". ז'ראר אלון,
שגרירת קרואטיה קיימה פגישה עם מנכ"לית הבימה המודחת, אודליה פרידמן, תוך חשש לתקרית דיפלומטית. ההצגה "בעלה של אשתי"/ז'ראר אלון

"ברגע שהבימה לא משלמת ליוצרים בינלאומיים יש כאן לא רק עבירה לכאורה על חוק זכויות יוצרים, אלא גם הוצאת שם רע לישראל", אומר גורם יודע דבר בעולם התיאטרון לוואלה! תרבות. "בגלל שהבימה עשו אמנות מלא-לשלם עבור זכויות, נפגעו כל התיאטראות בארץ, גם אלו שמתנהגים ביושר. תיאטראות אחרים סובלים מהתנהלות הבימה בגלל שנוצר רושם לחלק מהיוצרים הבינלאומיים ולסוכניהם שמוסר התשלומים הירוד אופייני לכל ישראל. הדבר מוביל לייאוש גדול אצל נציגי היוצרים בחו"ל".

בנובמבר הכריז ארגון השחקנים שח"ם על סכסוך עבודה מול הבימה בעקבות עיכוב בתשלומי משכורות, דמי חבר לשחקנים ותמלוגים למחזאי "סימני דרך". בהמשך אותו חודש קבע נשיא בית המשפט המחוזי איתן אורנשטיין, כי לתיאטרון חובות של עשרות מיליוני שקלים, השעה את סמכויות המנכ"לית אודליה פרידמן והדירקטוריון ומינה שני נאמנים זמניים לטיפול במשבר. בחודש שעבר, כפי שפורסם לראשונה בוואלה! תרבות, מונה כמנכ"ל מטעם הנאמנים ובית המשפט המחוזי נעם סמל, לשעבר מנכ"ל הקאמרי.

החובות המוערכים ליוצרים הבינלאומיים המתפרסמים כאן לראשונה נוספים לחובות עצומים של התיאטרון, ובהם - כפי שנחשף בחודש שעבר בוואלה! תרבות - טענות לחובות של מיליוני שקלים במצטבר לארבעים יוצרי תיאטרון ישראליים, ובהם מחזאים, במאים, מתרגמים, מעצבי תפאורה, תאורה ותלבושות. הטענה לחוב הגדול ביותר ליוצרים שהגיעה לידי וואלה! תרבות נוגעת למחזמר המצליח "סימני דרך" על חייה של נעמי שמר המשובץ בשיריה. על פי הטענה, הבימה חייבת ליורשי שמר וליוצרי המחזמר אורן יעקובי וגיורא יהלום כ-900 אלף שקלים. "סכומי החובות מעידים על זה שהיתה פה שיטה לאורך זמן", אמר לוואלה! תרבות הזמר והמוזיקאי אריאל הורוביץ, בנה של נעמי שמר ואחד מיורשיה. "חייבים לשים לזה סוף, גם מבחינת המדינה, במידה שלא תקצבו את הבימה כמו שצריך, וגם מבחינת ההנהלה שזלזלה ביוצרים".

עוד חשפנו טענות לחובות של מעל ל-300 אלף שקלים לרמי ורד, כ-200 אלף לנתן דטנר, 200 אלף לדניאל לפין, אותו סכום גם למוטי לרנר, 175 אלף לאילן רונן, 150 אלף לרוני פינקוביץ', יותר מ-100 אלף לחנן שניר, יותר מ-100 אלף לשחר פנקס, 100 אלף לינץ לוי ועוד.

ניל סיימון. GettyImages
המחזאי היהודי האמריקאי המנוח ניל סיימון. הבימה חייבת כ-12 אלף דולר ליורשיו עבור זכויות ההצגה "הזוג המוזר", ע"פ ההערכה/GettyImages

מנכ"לית הבימה המודחת, אודליה פרידמן, לא הגיבה גם הפעם לפניית וואלה! תרבות.

מהבימה נמסר בתגובה לוואלה! תרבות: "החל מ-25 בנובמבר 2019, המועד בו החליט נשיא בית המשפט המחוזי איתן אורנשטיין על תיאטרון הבימה בהקפאת הליכים, מנהלים הנאמנים ונעם סמל את התיאטרון. מאותו מועד ואילך מקבלים כל בעלי הזכויות את התמלוגים המגיעים להם הן בארץ והן בחו"ל".

יצויין כי חובות על תמלוגים ליוצרים בחו"ל, שמחזותיהם הוצגו בהבימה, הופיעו כבר לפני שנים בתיאטרון. עוד בשנת 2012 פנה משרד החוץ למשרד התרבות בבקשה לטפל באי-העברת תשלומי תמלוגים על ידי הבימה ליוצרים מלונדון ומניו יורק. בפניותיו הוא דרש ממשרד התרבות להתערב על מנת למנוע "נזק תדמיתי נוראי... בטרם תיגרם לנו כאן (בניו יורק) מבוכה גדולה", וכן בשביל "למנוע מבוכה והכפשה של ישראל", כך ציין מבקר המדינה בדו"ח שלו על התיאטרון הלאומי, שבדיקתו הסתיימה באוגוסט 2015. למרות התערבות משרדי החוץ והתרבות ועל אף הפגיעה התדמיתית בישראל, עד לזמן זה עוד נותרו חובות שלא נפרעו, כתב המבקר. בדו"ח נטען עוד כי בבדיקה אקראית שלמבקר המדינה של כמה חשבונות ספקים מחו"ל בלבד, אותרו חובות ישנים בהיקף של יותר מ-750 אלף שקלים.

בספטמבר 2016 פורסם בהארץ כי "קרטיס בראון", אחת מסוכנויות הייצוג המרכזיות בבריטניה, שמחזיקה בין השאר בזכויות על מחזות סמואל בקט וכתבי ג'רלד דארל, מחרימה את תיאטרוני ישראל משום שהבימה ותיאטרון מראה לטענתה לא שילמו לה תמלוגים במשך שלוש שנים עד אותה עת עבור המחזה האירי "משהו טוב" מאת איליין מרפי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully