וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבימה: חובות עצומים של 100 מיליון ש"ח וטענות ל"מרמה, הונאה וזיוף"

4.2.2020 / 16:38

חובות הבימה לנושים עומדים על 100 מיליון שקלים, שחלקם יוחזר במהלך עשר שנים. לוואלה! תרבות נודע כי 28 מהיוצרים מאשימים את מנהלי הבימה ב"מרמה, הונאה וזיוף" ומאיימים לתבוע אותם אישית יחד עם משרד התרבות "שידע והתעלם"

ליא קניג ב"שבתרבות" בגבעתיים

100 מיליון שקלים - זה סך החובות הלא סופי של הבימה על פי מאות תביעות חוב שהוגשו עד כה מצד נושים (ובהם יוצרים, שחקנים, עובדים, ספקים ורשויות) לנאמני התיאטרון. כך צויין בדו"ח השני שהגישו הבוקר הנאמנים לבית המשפט המחוזי בתל אביב, כחודשיים לאחר שמונו על ידי בית המשפט במטרה לעצור את הידרדרותו הכלכלית של התיאטרון הלאומי ולגבש לו תוכנית הבראה. הנאמנים ציינו בדו"ח כי החזר חלקי חובות התיאטרון צפוי להתפרס על פני עשר השנים הבאות. עם זאת ציינו כי "אין בכוחו של התיאטרון לשרת חובות בסדר גודל כזה, בטווח הנראה לעין, ממקורותיו. שכן ללא קבלת כספי התמיכה מן המדינה, התיאטרון הלאומי אינו מסוגל להתקיים".

כחודשיים לאחר שמונו על ידי בית המשפט המחוזי בתל-אביב במטרה לעצור את הידרדרותו הכלכלית של התיאטרון הלאומי ולגבש לו תוכנית הבראה, הגישו הבוקר נאמני 'הבימה', עו"ד דורית לוי-טילר ורו"ח חן ברדיצ'ב, תוכנית "שתבטיח את פעילותו של התיאטרון הלאומי במאה השנים הבאות". במסגרת התוכנית שהוגשה לאישור בית המשפט, מדגישים הנאמנים כי הוגשו להם מאות תביעות חוב בסך כ-100 מיליון שקלים וכי החזר חלקי חובות התיאטרון צפוי להתפרש על פני העשר הקרוב.

בדו"ח שהוגש על ידי נאמני הבימה הבוקר, הכולל תוכנית הבראה, צוינו כמה צעדים שהם מתכוונים לנקוט "במטרה לאפשר את הפעלתו של התיאטרון הלאומי למאה השנים הבאות" ובהם איחוד תפקידים, צמצום הוצאות, שיווק אגרסיבי וחיסכון בעלויות נותני שירות. הנאמנים חשפו כי הם פועלים לצורך השגת הסכם חסות משמעותי.

הבימה. ראובן קסטרו
טענות ל"מרמה, הונאה וזיוף" מצד ההנהלה. תיאטרון הבימה/ראובן קסטרו

לוואלה! תרבות נודע בין תביעות אלה כלולות תביעותיהם של 28 יוצרים, ובהם במאים, מחזאים, מתורגמנים, מעצבי תאורה ותלבושות, שדורשים סך של שני מיליון ו-100 אלף שקלים בקירוב. תביעות החוב האלה, שהוגשו שלשום באמצעות עו"ד דרור דוד נחום, נעשו בשם היוצרים נתן דטנר, רמי ורד, אמנון לוי, אילן רונן, רוני פינקוביץ', זיו וולושין, אמיר קסטרו, יהודית אהרון, חגית רכבי ניקוליבסקי, סבטלנה ברגר, מוטי לרנר, זיו מנור, אלון ג'ראר, שני טור, חן דנון זקס והגר דנון זהבי, רבקה משולח, תום וויליניץ, ירון פריד, אבי יונה בואנו, אוהד חיטמן, דפנה אנגל, דפנה זילברג, זיו נבו, רוני סיני, עוזי וייל, רועי שגב, רפאל ניב והסוכנת זוהר יעקובסון.

היוצרים מציינים בפנייתם לנאמני הבימה שכל סכום שלא ישולם להם על ידי התיאטרון יתבע ממדינת ישראל, ממשרד התרבות שלטענתם "ידע והתעלם", וכן יתבעו באופן אישי את מנהלי התיאטרון, חברי ההנהלה שכיהנו בתקופה הרלוונטית וגורמים נוספים בתיאטרון.

בתביעתם טוענים 28 היוצרים כי "עולה תמונה עגומה ביותר של דפוס התנהלות בגרסתו הפלילית, הקיצונית והשיטתית" מצד הבימה, התנהלות שכללה לטענתם בין השאר חתימה על הסכמים בידיעה שאין לתיאטרון יכולת לקיימם והזמנת עוד ועוד עבודות וזכויות מיוצרים בידיעה שאין לתיאטרון יכולת לקיימם או שאין ולא תהיה בידו לשלם עבורם. הם מתארים פיזור המחאות ללא כיסוי בידיעה כי אין בידי התיאטרון לפרוע אותם, מספרים על עריכת פגישות "הרגעה" עם יוצרים שבמהלכן ניתן להם מידע כוזב והבטחות שווא לפרוע את כל החובות בתשלומים.

עוד טוענים היוצרים לניצול מצוקתם כדי לכפות שינוי לרעה של תנאי ההסכמים עמם או הפחתה כפויה של התמורות כתנאי לביצוע תשלום כלשהו, וכל עוד לא נכנעים יוצרים כאלה, הם אינם מקבלים תמורה כלל. כמו כן הם מתארים הצגת דיווחים כוזבים על גובה הכנסות מהצגות ליוצרים שמתקיימים מתמלוגים, מספרים על ניפוח או "הלבשת" הוצאות שלא היו או "חיוב" הוצאות פיקטיביות בדיווח ליוצרים שמתקיימים מתמלוגים מהכנסות הצגותיהם. בנוסף הם טוענים להסתרה של לוחות ההצגות האמיתיים מהיוצרים המתקיימים מתמלוגים, הבטחות שווא למסור דיווחים ולבצע תשלומים, ומעילה בכספים שגבה התיאטרון עבור יוצרים מצדדים שלישיים לטובת יוצרים. וכל זאת, לטענת היוצרים, באופן העולה לכדי מרמה, הונאה, זיוף ורישום כוזב במסמכי תאגיד.

עוד בוואלה!

הבימה חייב למחזאים מחו"ל מאות אלפים: "כמעט נגרמה תקרית דיפלומטית"

לכתבה המלאה
הבימה. ראובן קסטרו
חובות של כמאה מיליון שקלים לספקים. תיאטרון הבימה/ראובן קסטרו

החובות ל-28 היוצרים האלה הם רק חלק קטן מתוך מאות דרישות חוב שהוגשו לנאמני הבימה. אחד החובות הגדולים ביותר הוא ליורשי נעמי שמר וליוצרים אורן יעקובי וגיורא יהלום, להם חייבת הבימה לטענתם כ-800 אלף שקלים ביחד, כפי שפורסם לראשונה בוואלה! תרבות. זאת עבור יצירת המחזה המוזיקלי המצליח "סימני דרך" העוסק בחייה של נעמי שמר ומשובץ בשיריה. "סכומי החובות מעידים על זה שהיתה פה שיטה לאורך זמן", אומר לפני כחודשיים לוואלה! תרבות הזמר והמוזיקאי אריאל הורוביץ, בנה של נעמי שמר ואחד מיורשיה. "אני חושב שמה שעומד מאחורי השיטה זה ההרגשה שהאמנים הם קורבן קל. זה לא אנשי כספים אלא אנשים שרוצים להתבטא, ולכן יכול להיות שזה יותר חשוב להם מהתשלום עצמו. הנחות העבודה האלה איפשרו לשיטה הזאת לרוץ כל כך הרבה זמן ולהבימה לצבור כאלה חובות. חייבים לשים לזה סוף, גם מבחינת המדינה, במידה שלא תקצבו את הבימה כמו שצריך, וגם מבחינת ההנהלה שזלזלה ביוצרים".

בנוסף, כפי שפורסם לראשונה בוואלה! תרבות לפני שלושה חודשים, מפורום יוצרי הבימה נטען כי התיאטרון חייב לכאורה מעל 300 אלף לרמי ורד, כ-200 אלף לדניאל לפין, כ-200 אלף למוטי לרנר, כ-150 אלף לנתן דטנר, כ-175 אלף לאילן רונן, כ-150 אלף לרוני פינקוביץ', יותר מ-100 אלף לחנן שניר, יותר מ-100 אלף לשחר פנקס, 100 אלף לינץ לוי ועוד.

עוד פורסם לראשונה בוואלה! תרבות בחודש ינואר על הערכות לחובות של מאות אלפי שקלים לפחות למחזאים בינלאומיים מצד הבימה. בעקבות אחד החובות למחזאי הקרואטי מירו גבראן שכתב את המחזה "בעלה של אשתי" כמעט נגרמה תקרית דיפלומטית בין ישראל לקרואטיה, ונטען כי לפני כמה חודשים כי שגרירת קרואטיה הגיעה לפגישה עם מנכ"לית הבימה המודחת, אודליה פרידמן, להתלונן שלא משלמים לגבראן על הצגה. גורמים בתעשייה אמרו לנו בחודש שעבר: "אי תשלום ליוצרים מחו"ל מצד הבימה גורם לנזק למדינת ישראל".

למרות הקשיים העצומים, בדו"ח שהוגש הבוקר מפגינים הנאמנים אופטימיות מסוימת ומציינים כי הם "מקווים ומניחים ששנת 2020 היא שנה של תפנית לאחר שנים רבות של מצוקה ומשבר. השקעת הצעדים המתוכננים, אשר מרביתם כבר מוטמעים, החזרת האמון אצל העובדים, הספקים והיוצרים - יאפשרו לסיים את השנה בעודף תזרימי צנוע, ויוכיחו כי ל'הבימה' יש את היכולת והזכות הכלכלית, להמשיך ולהתקיים למאה השנים הבאות, לפחות".

ממשרד התרבות והספורט נמסר בתגובה: "תיאטרון הבימה מצוי בעיצומם של הליכי הבראה המתנהלים כעת בבית המשפט. לצערנו הנהלת תאטרון הבימה הציגה בפני המשרד ובפני המדינה תמונה תקציבית מטעה, ורק לאחר שמונתה חשבת מלווה, נחשפה התמונה התקציבית המלאה, שלא הייתה ידועה כלל למשרד ולמדינה. כמו כן, נבקש לציין כי למדינה אין התקשרות מול עובדי התאטרון, ולכן כל טענה בעניינם - יש להפנות להנהלת התאטרון. מעבר לכך, המדינה תגיב ככל שתידרש, על פי הכללים, ובהתאם להנחיות בית המשפט".

מהבימה נמסר בתגובה: "חובות העבר אינם מטופלים על ידי ההנהלה הנוכחית, שמונתה לנהל את התיאטרון הלאומי הבימה על ידי בית המשפט המחוזי של תל אביב החל מדצמבר 2019".

אודליה פרידמן, מנכ"לית הבימה המודחת, שוב לא הגיבה.

  • עוד באותו נושא:
  • הבימה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully