וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנה תזכורת נוספת איך היוטיוב יכול לרסק לנו את הדמוקרטיה

24.2.2020 / 0:00

"מאה מיליון צפיות" (yes דוקו) היא תזכורת מעיקה לכוח הבלתי נתפש שמרוכז בידי ענקיות האינטרנט, וכיצד הכוח הזה יכול לתווך לנו את המציאות, לקנות ולמכור, ואפילו לקדם - באמצעותנו וגם על גבנו - אינטרסים כלכליים ופוליטיים שיכולים לסכן את הדמוקרטיה

מאה מיליון צפיות איתמר רוז. באדיבות yes דוקו, צילום מסך
סכנה לדמוקרטיה. מאה מיליון צפיות/צילום מסך, באדיבות yes דוקו

בטח בימים של קורונה, נדמה שאין דבר מאוס יותר מהמושג "ויראליות", המיוחס לסרטונים, פוסטים ותמונות שמתפשטים כאש בשדה קוצים ברשתות החברתיות ונעלמים כלעומת שבאו. הדבר העגום אינו התוכן - אלא ההתלהבות מהצלחתו כאיזו סגולה למשמעות שהיא מעבר לדבר עצמו. נכון: זה מרמור משנת 2013, אולי אפילו קודם. אז מה? זה לא שהעיסוק בוויראלי הולך להיעלם. אנשים הולכים ובאים, אבל החתולים נשארים איתנו.

מוקד מרכזי של הקרקס הוויראלי הוא יוטיוב כמובן, אתר שמעסיק מאוד את כולנו, ובפרט את איתמר רוז, יוצר סרטונים סאטירים, פרובוקטיביים יותר ופחות, שרוצה שיותר קהל ייחשף להם. התוצאה היא "מאה מיליון צפיות" - סדרה תיעודית בשלושה חלקים (yes דוקו), מסע היתולי בינלאומי של רוז בשדות היוטיוב, כביכול פלטפורמה אנרכיסטית כמעט של חופש הביטוי, הייד פארק פוסטמודרני וגן עדן ליוצרי תוכן - אך רק לכאורה.

מאה מיליון צפיות איתמר רוז. אוהד רומנו,
הייד פארק. רוז/אוהד רומנו

הסדרה של רוז מתנהלת כמו הסרטונים הסאטירים שלו: מתחילה בבדיחות כשלאט לאט נחשפת האמת המבהילה. בהתחלה הוא מנסה להבין את סוד הקסם של סרטונים פופולריים במיוחד, נפגש עם האיש מאחורי "דאבל ריינבואו" ועם המשפחה של הילד המפורסם שתועד אחרי טיפול שיניים, ומנסה לחקות - ברשלנות אירונית מכוונת - יוטיוברים אחרים בסרטונים משלו. דווקא אישה שמלטפת סוס זוכה למיליוני צפיות? הוא יצלם את אשתו מלטפת עז, ויגלה לתדהמתו שאלף סרטונים פוליטיים לא זוכים לאותה הצלחה. בדרך יש גם תינוק עם שפם היטלר, כי איך אפשר שלא.

אבל לאט לאט הטון משתנה כשרוז מברר את הצדדים הנעימים פחות של האתר והאלגוריתם הידוע לשמצה שלו: הצורך לצלם עוד ועוד סרטונים כדי להמשיך להיות קיים, הצנזורה על סרטונים בנושאים "רגישים" כמו פוליטיקה וזהות מינית וכיצד הכסף של המפרסמים משפיע באופן מכריע על כל זה. חשוב לא פחות, רוז ניגש אל המנגנון שמאחורי כוכבי הרשת החדשים, אותם "הניוטיוברים" שגדלו לתוך יוטיוב, שמפיצים תוכן שיווקי תחת מסווה של אותנטיות לכאורה - ויש לזה קונים. באור הזה, אתר הסרטונים הוא מקום הרבה פחות תמים ממה שנראה לעין.

הסדרה של רוז מצחיקה בדרכה, אבל בעיקר מתסכלת. גם בלי להמציא את הגלגל - הרי ביקורת על הרשתות החברתיות היא נושא מדובר בימי בחירות אמריקניות - "מאה מיליון צפיות" היא תזכורת מעיקה לכוח הבלתי נתפש שמרוכז בידי ענקיות האינטרנט, וכיצד הכוח הזה יכול לתווך לנו את המציאות, להשתיק ולרומם קולות, לקנות ולמכור, ואפילו לקדם - באמצעותנו וגם על גבנו - אינטרסים כלכליים ופוליטיים שיכולים לסכן את הדמוקרטיה ממש. אם תצפו בה, בפעם הבאה שמישהו מוכר לכם משהו "ויראלי", אולי תעדיפו שלא להידבק הפעם.

  • עוד באותו נושא:
  • yes דוקו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully