וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמה באוסקר הצרפתי: פולנסקי זכה בפרס הבימוי לקול קריאות "הוא אנס"

29.2.2020 / 8:08

המחאות לא עזרו: "קצין ומרגל" זכה בשלושה פרסי האוסקר הצרפתי, כולל בפרס הבימוי לרומן פולנסקי. הכוכבת אדל האנל עזבה את האולם במחאה, מנחת הטקס לא חזרה לבמה ומפגינות התעמתו עם כוחות המשטרה. בצד זאת, "עלובי החיים" זכה בפרס הסרט

טריילר הסרט "קצין ומרגל"/פסטיבל ונציה

טקס הסזאר, האוסקר הצרפתי, נערך הלילה והתגלה כצפוי כפארסה עצובה ודוחה. האירוע התקיים בצל המחאות על המועמדויות הרבות להן זכה "קצין ומרגל", סרטו של רומן פולנסקי, שהורשע בעבירת מין והתפרסמו נגדו עדויות על תקיפות מיניות נוספות. מפגינות מחוץ לאולם התעמתו עם כוחות משטרה וקראו קריאות כגון "זה הפרס לאנס הטוב ביותר"', "תעשיית הקולנוע משתפת פעולה עם תרבות האונס", "הסזאר של הבושה" ו"Violanski" (משחק מילים בין השם פולנסקי למילה Viol, אונס בצרפתית).

באופן חריג, גם שר התרבות הצרפתי, פרנק ריסטה, התערב בנושא והכריז לפני הטקס כי "פרס לפולנסקי יעביר מסר שלילי". ובכן, מסר כזה אכן עבר. אלפי החברים באקדמיה הצרפתית, כשני שליש מהם גברים, בחרו לכבד את "קצין ומרגל" בשלושה פרסים - התלבושות הטובות ביותר, התסריט המעובד הטוב ביותר והבמאי הטוב ביותר.

אדל האנל עוזבת את האולם

כן כן, בזמן שבארצות הברית שולחים את הארי וויינשטיין לכלא, בצרפת בוחרים להעניק את הפסלון הנוצץ ביותר לאדם שרק השנה התפרסמה נגדו עדות נוספת ומטלטלת במיוחד על אונס ברוטלי שביצע לכאורה בצעירה חסרת ישע. התגובות לכך לא איחרו: אדל האנל, כוכבת "דיוקן של נערה עולה באש" שהתחרה ב"קצין ומרגל", ומי שחשפה לפני כמה חודשים כי הותקפה מינית בידי במאי אחר, כריסטוף רוג'יה, עזבה את האולם במחאה. יחד עמה יצאה גם במאית הסרט, סלין סיאמה.

והן לא לבד: מנחת הטקס, פלורנס פורסטי, לא חזרה לבמה לאחר חלוקת הפרס בקטגורית הבמאי ופרסמה בחשבון האינסטגרם שלה הודעה קצרה - "אני נגעלת". נוסף לכך, ההפגנות מחוץ לאולם המשיכו גם בתום הטקס. כדי להימנע מכל זה, פולנסקי עצמו לא נכח באירוע וכך גם איש מצוות הסרט, כך שלא היה מי שיאסוף בשמם את שלושת הפסלונים.

כיאה לתרבות הקולנועית הפטריארכלית והמיזוגנית הזו, "דיוקן של נערה עולה באש", בו אין כמעט דמויות גבריות, הסתפק בפרס אחד - הצילום. "עלובי החיים" המופתי, שזוכה כעת להצלחה מסחרית בישראל, קטף כראוי את הפרס לסרט הטוב ביותר, וחבל שזכייתו הכה ראויה נותרת בצל השערורייה.

עוד בוואלה!

קצין וקריפ: למה נתנו ל"קצין ומרגל" אפס כוכבים

לכתבה המלאה
הפגנות באוסקר הצרפתי. GettyImages
ההפגנות אמש/GettyImages

פרסים בולטים אחרים: אנייס דמוסטייה זכתה בפרס השחקנית על "אליס וראש העיר" שהוקרן אצלנו בפסטיבל חיפה, ורושדי זם בפרס השחקן על "רחמים", שיעלה כאן באפריל. סרט האנימציה "היד האבודה", שהיה מועמד לאוסקר, זכה כצפוי בקטגוריית האנימציה וגם בקטגוריית המוזיקה. ויש גם הקשר ישראלי :"M", שהוקרן בפסטיבל ירושלים האחרון ועוסק בפדופיליה בחברה החרדית של בני ברק, קטף את פרס הדוקו.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully