וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד שנהיה קצת יותר חכמים בנוגע לקורונה, אולי עדיף לשלוח את ערד ניר לבידוד

8.3.2020 / 8:01

בצל בהלת הקורונה בישראל, פקידי משרד הבריאות האפורים הפכו לכוכבי טלוויזיה. אלא שבעוד המומחים למגפות מסבירים את הצעדים הדרסטיים בהם נוקטת המדינה מנקודת מבט רפואית וכלכלית, מולם מתייצב ערד ניר שהתאהב בדמות האופוזיציונר. התוצאה מביכה כמעט כמו שהיא מסוכנת

משרד הבריאות

(בסרטון: משה בר סימן טוב קורא לציבור לא לחשוש לצאת להצביע)

מעטים מחוץ למערכת הבריאות זוכרים את הסערה הקטנה שהתעוררה בעקבות מינויו של משה בר סימן טוב לתפקיד מנכ"ל משרד הבריאות. ארגוני הרופאים בישראל זעמו ב-2015 על ההחלטה של השר ליצמן למנות לראשונה לתפקיד המקצועי הבכיר ביותר במשרד הבריאות אדם ללא הכשרה רפואית. ואולי יותר מזה, הרופאים עוד זכרו לבר סימן טוב את ימיו ככלכלן בכיר באגף התקציבים של משרד האוצר, שם ישב בצד השני של השולחן במו"מ מול הרופאים במהלך השביתה הגדולה במערכת הבריאות של 2011. כיום, כשהוא סוגר חמש שנים בתפקיד בצל התפרצות וירוס הקורונה (ותודה לשיתוק במערכת הפוליטית שנתן לו עוד שנה בתפקיד), ניתן לומר בדיעבד שהבחירה בכלכלן לתפקיד הייתה הצעד הנכון ביותר.

בצל בהלת הקורונה שאוחזת בעם ישראל, בר סימן טוב הפך לכוכב טלוויזיה מפתיע, בעיקר לאור העובדה שהוא נראה כמו הפקיד שיעזור לכם לקחת משכנתא בבנק הקרוב לביתכם. מין נחמן שי של התקופה. הוא עובר ממהדורה למהדורה, מסביר בבהירות ובנועם את ההנחיות של משרד הבריאות ללא שום ניסיון להנחיל בהלה או פאניקה בלב הציבור, ואפילו להפך. הוא עונה על השאלות הבוערות, מסביר את הרציונל מאחורי ההנחיות שנשמעות חריגות וקיצוניות בתחילה לאזרח הפשוט, ומצד שני מבהיר לציבור שאין צורך לאגור מזון או להסתובב עם מסכות. ככה פשוט. בנוסף, דווקא בזכות הניסיון הרב שלו במשרד האוצר, הוא יכול להסביר את היתרונות והחסרונות של הגישה שננקטת על ידי משרד הבריאות אל מול הפגיעה הבלתי נמנעת בכלכלה, לרבות ענף התיירות ועסקים קטנים.

ערד ניר ומשה בר סימן טוב. חדשות 12, צילום מסך
ביקורת עיתונאית או התאהבות בדמות מופרכת? משה בר סימן טוב וערד ניר באולפן חדשות 12/צילום מסך, חדשות 12

הצורך לבקר את החלטות משרד הבריאות טבעיות לגמרי. בכל זאת משרד ממשלתי שמנוהל כבר שנה על ידי אנשים שלא נבחרו על ידי הציבור בשלוש מערכות בחירות שונות. ובכלל, עשרות האלפים שנשלחו לבידוד, השווקים שנמצאים בסחרור ולוח הטיסות הביזארי של הימים האחרונים בנתב"ג שנצבע ביותר ויותר שורות אדומות של טיסות מבוטלות, מעלים הרבה שאלות בקרב הציבור שתוהה האם ההנחיות אכן מוצדקות - וזו לגמרי תפקידה של התקשורת לעמת את אנשי המשרד עם השאלות האלה. אלא שאיכשהו, כל פעם "המומחה לענייני אתם סתם מגזימים עם הקורונה שלכם זה סך הכל שפעת עם יחסי ציבור" הוא אופוזיציונר חסר עכבות שרק מגיע לתקוף את המערכת בשביל קצת יחסי ציבור במקרה הטוב, או במקרה הרע והשכיח יותר, מדובר בערד ניר.

ראשית ראוי לציין שערד ניר הוא מטובי עיתונאי החוץ בישראל אי פעם. הידע שלו ביחסים בינלאומיים, כמו הבקיאות הבלתי מתפשרת שלו בתקשורת העולמית, ראויים לציון. לו הייתי רוצה להבין יותר במאזן הכוחות הפוליטי בטורקיה, בעליית האנטישמיות בסקנדינביה או בסיכויים של ברני סנדרס להתמודד בבחירות בארה"ב מול טראמפ - ערד ניר הוא בין האנשים הראשונים שהייתי רוצה להתייעץ איתם. מצד שני, אין לי שום עניין מיוחד בדעתו האישית בנוגע לווירוס הקורונה. לא משהו אישי נגדו, אבל בדיוק כפי שאני לא מעוניין בדעתו הפוליטית של רופא המשפחה שלי - כך גם אין לי צורך בדעתו הרפואית של ערד ניר.

עוד בוואלה!

"האח הגדול": דווקא כשכולם שכחו מהדעות הפוליטיות של ניר, הוא חוזר להיות האיש השנוא בבית

לכתבה המלאה
ארד ניר, רינה מצליח והמשנה למנכ"ל שיבא. חדשות 12, צילום מסך
מה עם חקירת השב"כ נגד מכבי ת"א? ערד ניר מדבר עם פרופסור גרוטו על מה שחשוב באמת/צילום מסך, חדשות 12

זכותו של ערד ניר, כמו כל אחד, לטעון מה שהוא רוצה על נגיף הקורונה. בעידן הפוסט-אמת זה מרגיש כמעט טבעי שיישב בכל פאנל טלוויזיוני מתנגד חיסונים, איש שמאמין שהעולם שטוח ואנשים שעדיין מאמינים שירדנה ארזי זמרת טובה יותר מעופרה חזה. אלא שממהדורת החדשות המובילה של ישראל, ובטח מאחד מבכירי העיתונאים בדסק שלה, הייתה בכל זאת ציפייה למינימום של אחריות. הטענה שניר מעלה כבר זמן רב על כך שמערכת הבריאות מגזימה בצעדי הבידוד שהיא מטילה על אזרחים שחוזרים ממדינות מסוימות מאירופה היא לגיטימית וראויה לדיון. הבעיה מתחילה כשניר מחליט לקחת צעד קדימה, ולהפוך את עצמו למיני-אייטם בעצמו כשהוא זועק ש"הוא לא מפחד מהקורונה", ומבחינתו הוא עכשיו היה עולה על מטוס לסין כדי לסקר את הווירוס מקרוב אבל הוא לא מצליח לקבל ויזה. בדיוק כמו התהליך שעבר על אבישי בן חיים שהפך את עצמו לכוכב הסרט בו הוא חי: "ישראל הראשונה נגד ישראל השנייה" - כך ערד ניר התאהב בדמות המשלהבת שזועקת שהמלך עירום - בין אם הוא לבוש ובין אם לא. לעתים זה נראה שהוא פשוט נהנה מההמולה שהוא מעורר באולפן, ובכלל לא בטוח כמה הוא מאמין לחלק מהשטויות שיוצאות לו מהפה.

ניר נשלח פעם אחר פעם לדיוני ראש בראש עם פקידים ממשלתיים שקצת פחות מנוסים ממנו בדיוני אולפן לעומתיים, וכך "דעת המומחה" שלו, שלמעשה עומדת בניגוד מוחלט לכל דעות המומחים האמיתיים בנושא, נשמעת לכל הפחות נכונה לא פחות מהדעה שמנגד. ערד ניר מנסה לטעון שמשרד הבריאות פועל על אוטומט בלי מחשבה אמיתית על בריאות הציבור ופקידי המשרד עובדים בשיטת כסת"ח. פעם אחר פעם עומדים מולו אנשי מערכת הבריאות ומסבירים לו למה הוא טועה, ובמקום לעמוד מול הטיעונים שלהם - הוא מנסה להגחיך אותם בצעדים פופוליסטיים שפשוט לא מתאימים לעיתונאי ברמתו. בימים אלה, כאשר המטרה החשובה ביותר של משרד הבריאות היא להבטיח נכונות של הציבור להיענות להנחיות - מדובר בצעד מסוכן, לא פחות, של הגוף שנותן לו במה.

ערד ניר והמשנה למנכ"ל שיבא. חדשות 12, צילום מסך
אבל מה עם הסיגריות, יא פרופסור?! המשנה למנכ"ל שיבא וערד ניר/צילום מסך, חדשות 12

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור איתמר גרוטו הוא רופא בעל תואר שלישי בניהול מערכות בריאות. גרוטו הוא מומחה עולמי לבריאות הציבור ובריאות הסביבה, הוא חבר בוועד המנהל של ארגון הבריאות העולמי וחלק מתחומי ההתמחות והמחקר שלו הם מחלות זיהומיות והתמודדות עם מגפות. ללא ספק, מדובר באחד המרואיינים שהכי מעניין לשמוע את דעותיו המקצועיות בעניין התפשטות הקורונה. גרוטו עלה לשידור בחדשות 12 מתוך ביתו, שם שהה בבידוד, אך במקום להתמודד עם שאלות רציניות, נאלץ להתמודד עם מה שהרגיש כמו התקף טורט מוזר של ערד ניר בנוגע לקבוצת הכדורסל של מכבי תל אביב. בין השאר, שאל ניר ברצינות מדוע לא נפתחה חקירת שב"כ נגד הקבוצה. תשובותיו של גרוטו היו מנומקות גם בנושא הזה, אך ניר סירב לקבל את התשובה והפך את כל הוויכוח, שממילא נערך באמצעים טכניים מפוקפקים, לבזבוז זמן של ממש.

אלא שהדיון הזה עוד היה לגיטימי לעומת השיחה הפשוט מבישה של ניר עם המשנה למנכ"ל שיבא פרופסור ארנון אפק, מי ששימש בעברו כמנכ"ל משרד הבריאות, שנפתחה בשאלה המדהימה: "רציתי לשאול את פרופסור אפק מה תחום ההתמחות שלו, מאיזו דיסציפלינה בעולם הרפואה הוא מגיע". לא ברור מה ניסה להוכיח בשאלה הזאת ערד ניר (דוקטור לרפואה וטרינרית, אגב) אבל המשך השיחה בינו לבין הפרופסור (מומחה במנהל רפואי ובריאות הציבור ולשעבר ראש האגף לשעת חירום במשרד הבריאות, אגב) היה מביך לא פחות, כאשר ניר ניסה "להקשות" עליו כששאל אותו מדוע משרד הבריאות מבודד אנשים שחזרו ממדינות מסוימות באירופה ומצד שני לא אוסר בחוק על מכירת סיגריות. פרופסור אפק לא ידע איפה לקבור את עצמו מרוב מבוכה.

לעומת שני המומחים הנ"ל, פרופסור גבי ברבש, לשעבר מנהל ביה"ח איכילוב שגם תפקד כמנכ"ל משרד הבריאות בעברו, הצליח למחוק את הזחיחות מפניו של ערד ניר. בעוד עורך חדשות החוץ המנוסה ניסה לתקוף את הפרופסור על חוסר הבקיאות שלו בענייני זכויות האדם של סין, ברבש לא נבהל מההתקפות, העמיד את ניר על טעותו גם בענייני מחלות זיהומיות וגם בנוגע לרמת ההיגיינה בסין. למעשה, ברבש היה הדובר המוצלח ביותר של משרד הבריאות בימים האחרונים, למרות שהוא בכלל אינו נושא בתפקיד רשמי במשרד.

משה בר סימן טוב, כאמור, אינו מומחה לרפואה ולעומת ערד ניר הוא גם לא מתיימר להיות כזה - אבל ההנחיות שהוא מספק מבוססות על דעת מומחי בריאות, חברה וכלכלה שמנתחים את המצב הקיים בישראל מסביב לשעון. היה מדהים לראות את בר סימן טוב עובר ריאיון שלם עם אופירה אסייג ואייל ברקוביץ' בלי להתפקע מצחוק, או בכלל לשנות הבעת פנים אחת לאורך כל הסשן שכלל רצף של שאלות עממיות - אך חשובות - שנשאלו על ידי הצמד שכבר הפך מזמן להרבה מעבר לדאחקה. מאידך, אותו בר סימן טוב איבד את קור הרוח שלו באולפן חדשות 12 ואיים בפני קרן מרציאנו שיעזוב את האולפן לאחר שערד ניר פשוט לא הפסיק להטריד אותו עם עקיצות ציניות מעיקות. נראה שאין אדם סביר שראה את השידור ולא חשב בלבו: אחד מהשניים אכן צריך לעזוב את האולפן - וזה לא משה בר סימן טוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully