וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמת ענק בהוליווד: האם זה הסוף של הקולנוע כפי שהכרנו אותו?

29.4.2020 / 12:07

האקדמיה הודיעה שתאפשר לסרטים להתמודד על האוסקר גם אם הוקרנו בלעדית בסטרימינג, אולפני יוניברסל הצהירו שגם בתום משבר הקורונה יפיצו סרטים בו זמנית באולמות ובפורמט ביתי, ורשת בתי הקולנוע הגדולה במדינה הכריזה עליהם חרם בשל כך. הסערה שמטלטלת את הוליווד

טוליפ מדיה

איש לא האמין שסרט האנימציה "טרולים סיבוב עולמי" יירשם כציון דרך בתולדות הוליווד ואף יוזכר בנשימה אחת עם "זמר הג'אז", אך כך קורה כעת, בשעה שמשבר הקורונה מחולל טלטלה חסרת תקדים במודל ההוליוודי.

כבר כשהתחיל המשבר, קיבלו אולפני יוניברסל החלטה דרמטית: לשבור את המחיצות המסורתיות בין חלונות ההפצה בקולנוע ובפורמטים הביתיים. בין השאר, הם הוציאו ישירות לשירותי הפרימיום ב-VOD את "טרולים סיבוב עולמי", ההמשכון של להיט האנימציה. ההחלטה הזו התגלתה כנכונה כלכלית: סרט ההמשך התעלה על כל הציפיות, ובשלושה שבועות הניב אותם רווחים שהסרט המקורי הניב בחמישה חודשים. אחת הסיבות לכך היא בארצות הברית, בניגוד לישראל, יש הפרדה בין בעלי בתי הקולנוע למפיצים, שנדרשים לחלוק שווה בשווה את הרווחים שלהם באולמות, אבל מקבלים 80 אחוז מאלה בפורמט הביתי.

נוסף לכך, יוניברסל הוציאו ל-VOD סרטים שבילו זמן קצר בבתי הקולנוע לפני סגירתם בשל משבר הקורונה. מדובר ב"בלתי נראה", "משחקי ציד", "אמה" ו"Never Rarely Sometimes Always". כל אלה הגיעו למסך הקטן הרבה יותר מהר ממה שהיו אמורים, והכניסו ביחד סכום של כשישים מיליון דולר.

טרולים מסביב לעולם. טוליפ מדיה,
שאלה של מאה מיליון דולר. מתוך "טרולים סיבוב עולמי"/טוליפ מדיה

לאור כל זה, באולפני יוניברסל קיבלו החלטה דרמטית: גם אחרי שמשבר הקורונה יעבור (אם יעבור), הם יוציאו סרטים בו זמנית לקולנוע ולשירותי ה-VOD, וימחקו את הגבולות המסורתיים והקדושים בין חלונות ההפצה. כך לפחות לפי דבריו של ג'ף של, העומד בראש האולפנים, בריאיון לוול סטריט ג'ורנל. יש להדגיש: זה לא אומר בהכרח שכל סרט יופץ בצורה הזו, אבל כנראה שלא מעט תוצרים יהיו זמינים בו זמנית באולמות ובמסך הקטן.

סנונית ראשונה לכך תהיה "המלך של סטטן איילנד", קומדיה של ג'אד אפאטו בכיכובו של פיט דיוידזון, שתצא ישירות ל-VOD ביוני הקרוב. כל זה, כמובן, רלוונטי בינתיים רק לארצות הברית ולא בישראל, בה למשל "טרולים סיבוב עולמי" עדיין לא זמין.

כמובן שהמהלך הזה מטלטל את אמות הסיפים בהוליווד. רשתות הקולנוע שמרו בקנאות על מודל ההפצה, מתוך מחשבה שאם סרטים יהיו זמינים בפורמט ביתי - איש לא יטרח לצאת מהבית כדי לראותם. AMC, הרשת הגדולה באמריקה, מיהרה להודיע כי אף תוצר של יוניברסל לא יוקרן באלף ומשהו בתי הקולנוע שלה, לא בארצות הברית ולא בשאר העולם (יש לה גם בתי קולנוע במזרח התיכון, אם כי לא בישראל).

עוד בוואלה!

מאה סרטים לראות בנטפליקס

לכתבה המלאה
המלך של סטטן איילנד. טוליפ מדיה,
ידלג על האולמות. מתוך "המלך של סטטן איילנד"/טוליפ מדיה

מי ינצח בקרב הורדות הידיים הזה? מה שבטוח, AMC נמצאת בעמדת נחיתות, שכן לפי הפרסומים בתקשורת האמריקאית, היא נמצאת על סף פשיטת רגל בשל משבר הקורונה. האקדמיה לקולנוע, בינתיים, משנה אף היא כללי את המשחק. בשנים האחרונות היא מנעה מסרטים שהוקרנו בלעדית בסטרימינג להתמודד על פרס האוסקר היוקרתי, מה שאילץ את נטפליקס לשחרר לאולמות, לעתים באולפן סמלי, תוצרים כמו "האירי".

כעת, לאור משבר הקורונה, הודיעה האקדמיה כי כל עוד שהאולמות סגורים, סרטים יהיו רשאים להתמודד על הפסלון גם אם לא ראו אור מקרנה. עם זאת, בניגוד למהלך של יוניברסל, כאן מדובר בהחלטה שתקפה רק עד הודעה חדשה - והשאלה הגדולה היא מתי בתי הקולנוע בארצות הברית ייפתחו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully