וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאת ענק של כל מוסדות התרבות: "שכחו אותנו. כולם קיבלו פתרונות מלבדנו"

12.5.2020 / 12:56

אלפי עובדים מובטלים, משלל מוסדות התרבות והאמנות בישראל, התכנסו היום במקביל בעשרות מוקדים ברחבי הארץ כדי למחות על היעדר מתווה ברור לחזרתם לעבודה. ליא קניג לוואלה! תרבות: "זה סקנדל. אלפים נותרו בלי פרנסה". הבמאי משה קפטן: "לא אמרו לנו אם המדינה תפצה אותנו"

מחאת עולם התרבות -הסינפונייטה הישראלית באר שבע במשכן לאמנויות הבמה באר שבע/ללא

(בסרטון: מחאת התרבות, הסינפונייטה הישראלית באר שבע במשכן לאמנויות הבמה באר שבע)

אלפי עובדים מובטלים משלל מוסדות התרבות והאמנות בישראל התכנסו היום (שלישי) במקביל בעשרות מוקדים ברחבי הארץ כדי למחות על "אוזלת היד של המדינה" שתוביל, לטענתם, לקריסת מוסדות התרבות. את אירוע המחאה הענק יזם פורום מוסדות התרבות והאמנות בישראל, המייצג מאות מוסדות וארגונים מכל תחומי התרבות מכל רחבי הארץ וכוללים תיאטרון, מחול, מוזיקה, מוזיאונים, בתי ספר למשחק, פסטיבלים, מוסדות קולנוע ועוד. בין השאר התקיימו אירועי מחאה מחוץ לתיאטרון הבימה, הקאמרי, גשר, מוזיאון מגדל דוד, הבלט הישראלי, מוזיאון חיפה, צוותא, מדעטק חיפה, תיאטרון באר שבע, ועוד.

עשרות משחקני ועובדי הבימה - בהם טוביה צפיר, ניצה שאול, משה קפטן, ליא קניג ויעקב כהן - עמדו מחוץ לתיאטרון במחאה על כך שטרם הוסכם על מתווה ברור ומסודר לפתיחה מחודשת של אולמי התרבות תוך תיאום עם המוסדות. משה קפטן, מנהלו האמנותי של תיאטרון הבימה, אמר לוואלה! תרבות כי הכרזתה של השרה מירי רגב לפיה התיאטראות יחזרו ב-14 ביוני מרגישה לו "כמו ניסיון מריחה ביום שמקיימים מחאה". לדבריו, "מישהו מתעורר בבוקר ומחליט שמחזירים את הפעילות של התאטרון, אבל מפרסם את זה ללא פרטים מדויקים. זה לא מתווה ברור, זה מתווה מחורר. מה זה לחזור עם חצי כמות הצופים? המדינה תפצה אותנו או לא? היא תסייע לתיאטרון שנמצא במצוקה? התיאטרון, כמו ענף התעופה, הוא הראשון שהפסיק והאחרון שיחזור. ההכרזה של רגב מרגישה כמו ניסיון לסמן וי ביום שהאמנים מצהירים שהם יוצאים למחאה".

השחקנית ליא קניג מסרה לוואלה! תרבות: "היו צריכים לעשות את המחאה הזאת כבר לפני חודש. לא דיברו עלינו. לא על האומנות, לא על התרבות, לא על השחקנים. שכחו אותנו, בכל שנות חיי לא ראיתי כזה משבר. זה סקנדל. הרבה אנשים נשארים בלי פרנסה, נתנו פתרונות לכולם אבל על השחקנים לא חשבו. את המילה שחקן לא אמרו". השחקנית סנדרה שדה הוסיפה: "אני מנסה לדמיין מתי זה יעבור. אני מחכה שיקרה נס והקהל לא יפחד לבוא לתיאטרון. אני שמחה שחוזרים לשגרה, אני מקווה שנוכל לחיות עם הקורונה בלי שעולם התאטרון יפגע בנו והקהל יבגוד בנו".

אירוע מחאה של מוסדות התרבות בישראל בעקבות משבר הקורונה, כיכר הבימה. ראובן קסטרו
"היה צריך למחות כבר לפני חודש". המחאה מחוץ להבימה/ראובן קסטרו

המחאה התארגנה במטרה להעלות לסדר היום הציבורי את "גרירת הרגליים של משרד התרבות בכל הנוגע לגיבוש מתווה תפעולי וכלכלי שימנע פשיטת רגל של מוסדות התרבות אשר סגורים כבר שלושה חודשים, עם הפסד הכנסות של 400 מיליון שקלים, נכון להיום", לשון הודעת פורום מוסדות התרבות. דני וייס, מנכ"ל המדעטק ויו"ר פורום מוסדות תרבות בישראל, מסר: "אחרי 3 חודשים ללא הכנסות. מצפים ממוסדות התרבות לקפוץ ראש לבריכה ריקה. אין עדיין שום מסלול המסביר איך ימנעו המוסדות מקריסה כלכלית בחודשים הארוכים שבהם יעבדו המוסדות בהפסד וינסו להחזיר לעבודה שחקנים, נגנים, תאורנים, עובדי במה, מדריכים וסדרנים. עד כה ניתנו המון הצהרות ואפס מעשים".

לנה קריינדלין, מנכ"לית תיאטרון גשר, שלקחה חלק במחאה ביחד עם עשרות שחקנים ואנשי צוות של התיאטרון, מסרה: "תיאטרון גשר יחזור לשגרה בשמחה וכן יחזיר את כל עובדיו על פי מתווה של פורום מוסדות התרבות. בתיאטרון גשר הוקפאה הפעילות ב-15.3, כבר קרוב לחודשיים. מאז, 120 עובדי התיאטרון - שחקנים, במאים, מפיקים, עובדי הפקה ואנשי מינהלה - יצאו לחל"ת. במשך תקופה זו בוטלו עשרות הצגות. מדובר בהפסד כספי משמעותי וישיר לתיאטרון המעמיד סכנה בפני המשך פעילותו. עד שהממשלה לא תסבסד את החזרה לפעילות ותציג מתווה כלכלי ברור לא נוכל לחזור לפעילות מלאה".

מנכ"ל תיאטרון באר שבע, שמוליק יפרח, אמר במהלך מחאת עובדי ושחקני תיאטרון באר שבע: "המחאה היא ביטוי לתסכול והזעם של עולם התרבות - מאילת ועד קרית שמונה. עובדים, שחקנים, יוצרים ומשפחות שלמות מתרסקות יום יום לנגד עינינו בלי שבב של תקווה. הקורונה עלולה להחזיר את באר שבע והנגב שנים אחורה ולקטוע בהינף יד את כל העשייה התרבותית הענפה שנעשתה בעשור האחרון". בין השחקנים שהשתתפו במחאה: מולי שולמן, אמיר קריאף, טלי שרון, אורן כהן, עלא דקה.

עוד בוואלה!

אולמות המופעים ייפתחו מ-14 ביוני - עם שני כיסאות בין אדם לאדם

לכתבה המלאה

גם בתיאטרון בית ליסין השתתפו במחאה ויצרו מיצג משולב. שחקני התיאטרון, יוצריו ועובדיו עמדו הן על הבמה הגדולה באולם החדש והן ברחבי פסז' הוד. ביניהם היו גם יונה אליאן, ששון גבאי, מגי אזרזר, תיקי דיין, רבקה מיכאלי, יניב ביטון, רון שחר ואחרים.

מנהלת התיאטרון ציפי פינס הכריזה: "להיות או לחדול! לא נוכל לחזור בלי מתווה כלכלי שיבטיח את קיום התיאטרון, על שחקניו, יוצריו ועובדיו. ממשלה שמפקירה את אמניה היא ממשלה שמפקירה את מצפונה".

מחאת האמנים (צילום סטילס: ראובן קסטרו)

מחאת האמנים ועובדי התרבות
אירוע מחאה של מוסדות התרבות בישראל בעקבות משבר הקורונה, כיכר הבימה. ראובן קסטרו
המחאה מחוץ להבימה/ראובן קסטרו
מחאה בבית לסין. כפיר בולוטין,
המחאה בבית ליסין/כפיר בולוטין
אירוע מחאה של מוסדות התרבות בישראל בעקבות משבר הקורונה, כיכר הבימה. ראובן קסטרו
יעקב כהן באירוע המחאה מחוץ להבימה/ראובן קסטרו
תיאטרון באר שבע מחאת מוסדות התרבות. יח"צ,
המחאה בבאר שבע/יח"צ
ליה קניג אירוע מחאה של מוסדות התרבות בישראל בעקבות משבר הקורונה, כיכר הבימה. ראובן קסטרו
ליא קניג באירוע המחאה מחוץ להבימה/ראובן קסטרו
אירוע מחאה של מוסדות התרבות בישראל בעקבות משבר הקורונה, כיכר הבימה. ראובן קסטרו
מנהל הבימה נעם סמל מחוץ לאירוע המחאה מחוץ להבימה/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully