וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אלבניה הגדולה": המפה של דואה ליפה שהטריפה את הבלקן

22.7.2020 / 9:08

מוצאה של הכוכבת הבריטית הוא מקוסובו, וכשהיא פרסמה מפה הכוללת את שטחה בשטח אלבניה התעוררה סערה של ממש ברשת. היא כונתה "פשיסטית" על ידי תומכי סרביה וההאשטג #לבטלאתדואהליפה החל לתפוס תאוצה. אחר כך הבהירה: "אני רק רוצה שהמדינה שלי תופיע על המפה"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

הזמרת הבריטית דואה ליפה עוררה סערה של ממש בגלל מפה שנויה במחלוקת ובעלת קונוטציות לאומניות שפרסמה בטוויטר.

ליפה, שמוצא משפחתה מקוסובו, צייצה מפה הכוללת את שטחה של קוסובו - שאינה מדינה עצמאית באופן רשמי - וכן את אלבניה וחלקים ממדינות אחרות בבלקן שבהם חיים בעיקר אלבנים אתניים, תחת מילה שמשמעותה "ילידים למקום".

המפה, המשמשת את הגורמים האלבניים הלאומניים החולמים על "אלבניה הגדולה", פורסמה על ידי לופה בהמשך לעצומה הקוראת לאפל לכלול את קוסובו כמדינה עצמאית במפות שלה.

חלק מהגולשים כינו את ליפה "פשיסטית" והחלו להשתמש בהאשטג #לבטלאתדואהליפה. משתמש אחד צייץ כי דואה ליפה "הפכה להיות האמנית הראשונה והיחידה שתומכת בגלוי בתנועה פשיסטית בזמן שהיא משמשת שגרירה של יוניצ"ף. אחרים ציינו כי אותה "אלבניה הגדולה" לא הייתה קיימת אלא רק בתור מדינת בובות של איטליה הפשיסטית בהנהגת בניטו מוסוליני.

מן הצד השני, מי שתמכה בליפה היא זמרת בריטית אחרת, ריטה אורה, שנולדה בקוסובו בשנת 1990 - שמונה שנים לפני המלחמה עם יוגוסלביה שהסתיימה בניצחון של קוסובו בזכות סיוע של נאט"ו.

"לכולנו מגיע להיות גאים במוצא שלנו ומאין שבאנו", היא הדגישה בהצהרה מאוחרת יותר. "אני בסך הכול רוצה שהמדינה שלי תופיע על המפה ושאוכל לדבר בגאווה ובשמחה על השורשים האלבניים שלי".

עוד בוואלה!

כוכבת הפופ החמה של הרגע התפרקה בבכי מול כולם, והיתה לה סיבה טובה

לכתבה המלאה

הלאומנים הסרבים רואים בקוסובו את ערש המולדת שלהם ומסרבים להכיר בעצמאותה. הם מנסים לטעון שהאלבנים באזור אינם ילידי המקום, אלא היגרו אל הבלקנים.

אותה מפה שצייצה הזמרת הבריטית גרמה לאלימות קשה על מגרש הכדורגל ב-2014, כשמל"ט עם מפת אלבניה הגדולה הצית מהומות בין נבחרות אלבניה וסרביה ואוהדיהן.

בשבוע שעבר נפגשו מנהיגי סרביה וקוסובו לשיחות שלום לראשונה זה כמה שנים של קיפאון במשא ומתן, אך מעט מאוד התקדמות נרשמה בשיחות שבחסות האיחוד האירופי. האיחוד מקנה את צירופן של שתי המדינות לגוש בנורמליזציה ביניהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully