וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקום הדמיוני של אברי גלעד, אלו הסיפורים הכי חשובים של היום

27.7.2020 / 8:48

משבר הקורונה? הקריסה הכלכלית? האלימות נגד המפגינים שכמעט נגמרה ברצח? לא ולא. אברי גלעד ממשיך להציג אלטרנטיבה תקשורתית עם התעסקות בצורה ולא בתוכן, עם מעריץ של נתניהו על תקן פרשן לענייני מחאות ונזיפה פופוליסטית במגיש החדשות הנאמן

צילום מסך מתוך חדשות 13

הררי מילים כבר נכתבו על הבלגן בערוץ 13 בשלט. המפלצת הדו-ראשית שנולדה ממיזוג רשת וערוץ 10 מצאה את עצמה בקרב תמידי בין העיקר לטפל, בין הערך העיתונאי לרייטינג, בין הקולגיאליות להישרדות. הצופה התמים לא תמיד יודע אם הוא צופה בתכנית שמופקת על ידי הטאלנטים של רשת או על ידי עיתונאי חדשות 13, אבל יש עדיין מקום קבוע בו שני העולמות נפגשים באופן קבוע - בתכנית הבוקר של הערוץ.

התכנית "רשת על הבוקר" שינתה את שמה ל"העולם הבוקר" לאחר הצטרפותו של אברי גלעד לצוות מגישי התכנית לפני כמעט 15 שנה. מאז הוא הפרצוף המזוהה - לטוב ולרע - עם רצועת הבוקר של הערוץ. למען הסר ספק, מדובר בהחלטה לגיטימית של הערוץ. מעטים הטאלנטים ברמתו של אברי גלעד בישראל. תאהבו אותו או תסלדו ממנו, מדובר בגוש כריזמה מתוחכם שנושם טלוויזיה ורדיו כבר עשרות שנים. גם כשהוא פולט שטויות גזעניות או מהדהד פייק ניוז מובהק (וזה קורה לו יותר מדי פעמים בשנים האחרונות) קל לסלוח לו. מי שהאזינו לו כשהמציא את ההומור הישראלי מחדש ב"מה יש" וב"העולם הערב", או הקליטו תכניות של "להיט בראש" או "עד פופ" בהגשתו, נוטים לזכור לו חסד נעורים. החסד הזה מחזיק אפילו כשהוא מתעקש לתת במה לתמהונים וסהרורים בתכנית שלו.

מנחי תכנית הבוקר בשלל הערוצים נוהגים לטפח מין שגרת סמול טוק שנעה בסקאלה שבין המביכה למקסימה עם מבזקן החדשות. נראה שגלעד פיתח את השגרה הפשוטה הזאת לרמת אמנות, מין פלירט טבעי ואורגני בין המנחה הוותיק והמנוסה לבין המבזקנים הצעירים, שהונחתו לפנות בוקר באולפנים כדי לנסות לקושש ידיעות שיצדיקו את קיומם של המבזקים החצי-שעתיים. משהו השתנה בשגרה הזאת לאחר האיחוד בין אברי גלעד למבזקנים של ערוץ 10, שהגיעו למיזוג עם גאוות יחידה ונטייה משונה למקצוענות ותחרותיות גם בשש בבוקר. כמה מהעיתונאים הטובים ביותר בישראל פגשו אותו שם.

אברי גלעד טלי מץ. רשת 13, צילום מסך
עד סוף הכתבה הזאת הוא יפוצץ בלון. אברי גלעד/צילום מסך, רשת 13

פיצוץ מפורסם בין עולם החדשות המקצועי לעולם הרייטינג התרחש כבר במאי 2019, אז ניצל העיתונאי הוותיק אלי ראכלין את מבזק הבוקר בהגשתו כדי לנזוף באברי גלעד וטלי מץ על הבמה הנרחבת שהם נותנים לדוקטור גיא בכור בתכנית. הם עשו זאת, טען ראכלין, למרות המתקפות של בכור על עיתונאי הערוץ בו הם משדרים והפצה של פייק ניוז. חלק מעיתונאי הערוץ תמכו בראכלין פומבית ושיתפו בעמודי הטוויטר שלהם את סרטון "הנזיפה הפומבית". עם קשר או בלי, ברק רביד ודני רופ ששיתפו את הסרטון, כמו גם ראכלין עצמו, מצאו את עצמם בתחילת החודש עם מכתב פיטורים ביד.

אתמול בבוקר (ראשון) ראכלין עדיין הגיש את מבזק חדשות הבוקר של הערוץ. לא הורגשה שם אווירת סוף קורס. כהרגלו, ראכלין היה מקצועי והתייחס לחדשות הבוקר בכבוד רב, עם עדכונים משלל הגזרות הפוליטיות והביטחוניות, ובנוסף הצליח לחדש לצופים עם ידיעות שהתפרסמו בעולם במהלך הלילה. במהלך המבזק של 6:15 הוא הציג לצופים שני סרטונים פארודיים על דונלד טראמפ שהפכו לוויראליים במהלך הימים האחרונים. גלעד אפילו לא ניסה להסתיר את חוסר שביעות הרצון שלו מהסרטונים על טראמפ. "איפה הסרטונים על המדורדר קוגנטיבית ביידן?", שאל גלעד והוסיף על מי שעשוי להיות נשיא ארה"ב הבא: "הבנאדם ממש בדרך לסיעודי". ראכלין שמר על החיוך והמקצועיות, והבטיח שאם ביידן יהיה הנשיא גם עליו יעשו סרטונים ויראליים. בשלב זה אברי גלעד החליט לתקוף את השליח, והסביר לו שהוא לא מבין איך עובדת התקשורת האמריקנית. היכולת של ראכלין לא להיכנס לעימות עם גלעד, ולספוג את העלבון בשקט, צריכה לזכות אותו בפרס נובל לשלום.

אלא שמעבר לסמול-טוק הלא נעים בין הצדדים, נראה שגלעד נחוש להרוס בשיטתיות את השם הטוב שבנתה חברת החדשות של הערוץ במשך שנים. הוא עושה זאת על ידי זלזול בצופים, העמסת האולפן באורחים פופוליסטים ומתלהמים ובאמצעות דיונים שמתרכזים בטפל במקום בעיקר, בצורה ולא בתוכן. כך למשל הוחלט לפתוח את היום עם דיון על הנושא החם של הימים האחרונים: ההפגנות נגד ראש הממשלה נתניהו. לאולפן הגיע פרשן מומחה לענייני ההפגנות - הביביסט המפורסם נועם פתחי.

עוד בוואלה!

בין ניתוק לזלזול: סיקור ההפגנות בערוצים משרת את השלטון

לכתבה המלאה
ערוץ 10. חדשות 13,
הכי רחוק מאווירת סוף קורס. אלי ראכלין/חדשות 13

עכשיו תראו, נועם פתחי הוא פרסומאי מוכשר שעשה על הדרך קריירה של "אושיית רשת". ככזה, הוא חי מהתייחסויות אליו. באמת שאין שום סיבה לתת לו את מבוקשו, אבל התכנית שאירחה אותו כפרשן לא ראויה להנחות. ה"פרשן" שהזמינה תוקף את הנושא ברשתות החברתיות בצורה אובססיבית, תוך כדי קידום פייק ניוז מובהק ושקרי. כך למשל, רק כמה שעות לפני שהגיע ל"כיסא הפרשן", פתחי פרסם שקר מוחלט בעמוד הפייסבוק הפופולרי שלו. הוא קשר בין ההפגנות לבין העלייה בתחלואת הקורונה, בניגוד מוחלט לנתונים לפיהם לא הייתה הדבקה באף אחת מההפגנות, לפחות נכון לכתיבת שורות אלה. באופן מפתיע ביותר, הפרשן הביע התנגדות להפגנות גם באולפן. אבל מכיוון שזה יותר מביך להיתפס בשקרים בשידור טלוויזיוני מאשר מול המעריצים בפייסבוק, הוא דבק בשורה אחרת מדף המסרים: "איזה מסכנים השכנים של ביבי!". וכמובן אי אפשר בלי קצת מהלהיט שכבר הספיק להתיישן, "ציצים פוגעים בסמלי מדינה".

התכנית שודרה בשידור חי, שעות ספורות אחרי לילה בו בוצע ניסיון רצח במפגין בעוטף עזה. ברמת גן פוזר גז פלפל על מפגינים, ובירושלים - שם התקיימה ההפגנה הגדולה ביותר מאז פרוץ המחאות - הותקף מפגין נוסף באלימות על ידי פעילי ימין. כל זה קרה בזמן שאלפי ישראלים יצאו לגשרים ברחבי הארץ בשבת שרבית כדי להפגין בצורה לא אלימה. גם מחוץ לבית ראש הממשלה בקיסריה התקיימה הפגנה שלווה ושמחה, שאף זכתה לתמיכה מהשכנים. כל האירועים האלה דווחו דקות קודם לכן במבזק החדשות של ראכלין, ועל מה דיברו בתכנית הבוקר של אברי? על התיאוריה של פתחי לפיה אין באמת אנשים רעבים בהפגנות האלה. בכלל, טען המומחה לעינייני מחאות, מדובר באנרכיסטים מפונקים שמקבלים דמי אבטלה מהמדינה. בגלל זה יש להם זמן להאשים את ביבי בהכל.

זכותו של פתחי להגן על ראש הממשלה הנערץ עליו בכל דרך, כולל בעזרת שקרים. התפקיד של האנשים שיושבים מולו אמורים לעמת אותו עם השקרים שלו, ולו היו יושבים מולו עיתונאים רציניים - כנראה שזה בדיוק מה שהיה קורה. אבל פתחי לא הגיע לאולפן לדיון רציני, אלא כהוגה דעות בכיר בעולם הדמיוני ממנו אברי גלעד משדר את התכנית שלו. בעולם של "העולם הבוקר" הסיפור של האלימות נגד המפגינים לא חשוב, כמו גם הסיבה להפגנה. פתחי לא אולץ לעמת את השטויות שלו מול אחד מהמפגינים. בהמשך הוא נשאר באולפן כדי לנזוף בסנ"צ רועי ולדמן, ראש ענף חקירות, שהוא לא דואג לשקט למשפחת נתניהו אחרי אחת עשרה בלילה. תכל'ס, באמת מפגינים טיפשים, כל מה שהם צריכים לעשות זה לעבור עבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים - אז הם כבר יזכו לאהדה ציבורית. אחרי אחת עשרה בלילה הדמוקרטיה נחה.

טלי מץ. אביב חופי
הפוטנציאל שלה מבוזבז על תקן זאת שנקלעה לסיטואציה לצד אברי גלעד. טלי מץ/אביב חופי

טלי מץ שהחליפה את הילה קורח בהגשת התכנית לצד אברי גלעד, אמורה להיות הצלע העיתונאית הרצינית בתכנית. איכשהו גם היא הצליחה להיגרר להזיה שבמסגרתה נועם פתחי הוא מרואיין לגיטימי לדיון כלשהו שקשור בנתניהו, או בכלל. זה מבאס בעיקר כי הפוטנציאל של מץ גדול הרבה יותר מעמדת "העזר כנגדו" של גלעד. ובכל מקרה, גם אם היא "נקלעה לסיטואציה" זה לא מוריד ממנה את האחריות להפיכת התכנית שלה לקרקס פופוליסטי. ולמרות זאת, ברור שמגיעים לה מרואיינים שלא יתייחסו בבוטות לאופן בו היא מתלבשת (לזכותו של פתחי ייאמר שנראה שהוא הבין די מהר שההערה שלו הייתה לא במקום).

"מזל שאני פה", הטיח פתחי בגלעד ומץ אחרי דיון קצר בו נאמרו המילים "ציצים" 11 פעמים בתוך שלוש דקות. לטענתו, התקשורת מתעסקת בטפל ולא בעיקר. במקום להתעסק בזוטות כמו משבר הקורונה שמנציח התנהלות מופקרת של הממשלה בנושא בריאות הציבור, או במשבר הכלכלי שנוצר עקב אותו מחדל, או בהפגנות של אלפי ישראלים שמאסו במצב והחליטו לנצל את זכותם הדמוקרטית למחות נגד השלטון, או באלימות נגד אותם מפגינים, או בראש ממשלה שעומד למשפט על שחיתות. במקום כל אלה התקשורת צריכה להתעסק בעבירות הבנייה של בעלה של ליאת בן ארי, במקרה התובעת במשפט בנימין נתניהו. עיתונאי אמיתי היה זורק את פתחי מכל המדרגות, אבל גלעד ומץ ישבו והקשיבו בריתוק לסיפור, וזה היה שווה את זה רק בשביל הסקופ ההיסטרי שחשף אברי גלעד: גם הוא פעם פיצל דירה. באותו רגע, הוא גם פוצץ בלון.

  • עוד באותו נושא:
  • אברי גלעד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully