וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל הבימה זעק בכנסת: "סגירת התרבות היא החלטה פוליטית. שלחתם אמנים לביבים"

3.8.2020 / 12:33

בדיון בוועדת הקורונה אמרה יו"ר הוועדה שאשא-ביטון למשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' גרוטו: "בלתי נתפס שהכול נפתח ורק התרבות נשארה מאחור". גרוטו השיב: "צריך לשמור על איזון". ציפי פינס: "נפנה לבג"ץ כדי להבין למה הופלינו". נעם סמל: "זה פוליטי או שזה בריאותי?!"

בווידאו: מנכ"ל הבימה ומנכ"לית בית ליסין בדיון בוועדת הקורונה/צילום: ערוץ הכנסת

לאחר הדיון האמוציונלי בשבוע שעבר בוועדת הקורונה בנושא המשבר של עולם התרבות והאמנות בישראל, היום (שני) התקיים דיון נוסף בוועדה. יו"ר הוועדה יפעת שאשא ביטון אמרה כי היא מבחינה שהציבור בישראל נענה להנחיות ממשרד הבריאות. "הציבור איתנו, ועכשיו אנחנו צריכים להיות איתו. בעיני התרבות היא אחד הדברים היותר משמעותיים שאנחנו צריכים להחזיר לעם שלנו. ואם ברחוב מקיימים הנחיות אז בטח ובטח באירועי תרבות, ששם הכול מוסדר, יודעים מי קנה כרטיסים, איפה הם יושבים, חלוקה לקפסולות וכו'. רק צריכים לבחור באיזה מתווה אנחנו רוצים להשתמש".

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו אמר: "אנחנו מעוניינים לפתוח את אירועי התרבות ברגע שזה יתאפשר מבחינת היקפי התחלואה. מצב התחלואה עדיין גבוה, וסימן החולים הקשים עדיין בעליה. אבל בסך הכול המגמה הכללית כרגע היא של התייצבות. יחד עם זאת גם כשנראה ירידה נצטרך לפעול בזהירות שלא תהיה עליה בתחלואה. כנראה נקבע איזה רף עליון, נתחשב בגודל. נבחין בין מקום פתוח לסגור. יש מחר דיון בנושא ספציפי בעניין תרבות. אנחנו צריכים להגיש לכנסת תקנות חדשות, עד 9 באוגוסט נעשה את זה. עד 9 באוגוסט אנחנו מבטיחים גמישות מקסימלית, של אישור מתווים על פי המצב הקיים, למשל אישור הדרייב אין. אני מתכוון לאשר הרבה מתווים כאלה, תוך יצירת הפרדות וקפסולות".

יו"ר ועדת הקורונה, יפעת שאשא-ביטון
במהלך דיון בנושא מצב התרבות ואמנות. כנסת, ירושלים 27 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"חשוב לדעת יעד של זמן". שאשא ביטון/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

יו"ר הועדה יפעת שאשא ביטון פנתה לגרוטו ואמרה לו: "לנו חשוב לדעת יעד של זמן, באיזה שלב של התהליך תגידו שאפשר לפתוח. בלתי נתפס שהכול נפתח ורק התרבות נשארה מאחור. אני לא מצליחה להבין למה עולם התרבות לא על סדר היום". גרוטו השיב: "צריך לשמור על איזון", שאשא-ביטון ענתה לו בכעס: "אבל זה לא מאוזן. מריח לא טוב שהדבר היחידי שאנחנו לא מצליחים לשחרר ולפרום מהבלגן זה את עולם התרבות. אנחנו מבקשים תאריך יעד מוגדר".

מנכ"לית תיאטרון בית ליסין, ציפי פינס, הביעה הסכמה עם דברי יו"ר הוועדה: "יפעת, אני שומעת גישה אחרת שלך אבל לא שומעת גישה אחרת ממשרד הבריאות. ניאלץ לגשת לבג"ץ ולבדוק למה מפלים את עולם התרבות. יכול להיות שבשלב הבא נצטרך להוציא מכתבי שימוע לכל עובדי התרבות. אולי זה יזיז את הממשלה. אף אחד לא נדבק מעולם באולם תרבות. למטוסים יש תאריך יעד - תקבעו גם לנו תאריך יעד".

עוד בוואלה!

כתם משטרתי: קל לדמיין את "מנאייכ" הופכת לסדרה בין-לאומית

לכתבה המלאה
נעם סמל, לשעבר מנכ"ל הקאמרי, מקבל פרס מיוחד מטעם אמ"י על מפעל חיים בתיאטרון. ראובן קסטרו
יותר בטוח אצלנו. נעם סמל/ראובן קסטרו

נעם סמל, מנכ"ל הבימה, הוסיף: "אני שומע את פרופ' גרוטו ואומר: 'טול קורה מבין עיניך'. תגיד גלוי אם אתה מקבל הוראה מראש הממשלה ושר הבריאות לסגור אותנו. אתם שומעים שפרופ' גמזו ואחרים אומרים שאצלנו באולמות יותר בטוח ממסעדות. אם יש בעיה במיזוג האוויר של האולמות - יש פילטרים ואמצעים אחרים. אתם פוגעים ברוח של הציבור. פגשתי בשבת בלילה שחקן ואמן גדול סוחב איתו רמקול וגיטרה, והוא אומר סחבתי לחצר ברמת השרון כי אין לי ממה לאכול אז אני מופיע בחצרות של בתים, בלי סאונד ובלי תאורה. אתם שולחים את האמנים שלנו לחצרות הבתים, לביבים. מה עושה אדם בקרית גת בערב? אין לו כלום. אם זאת החלטה פוליטית - תגידו שזאת החלטה פוליטית".

סמל הוסיף: "בפגישה שהייתה על המתווה לפיצוי בגין אבדן הכנסה עצמית, הצגתי בפני שר האוצר ושר התרבות מסמך על הבימה ב-1937, שנסעה להופיע עם ההצגה 'הדיבוק' לתוך ברלין הנצורה, כשהיא מקבלת אישור משר התעמולה הנאצי הנורא גבלס. בדרך לברלין שר ההגנה גרינג עצר אותם. הם רצו להופיע, הקהל היהודי בברלין רצה שהם יופיעו". יו"ר הועדה שאשא ביטון התפרצה לדבריו ואמרה: "בואו נוותר על האנגלוגיות האלה". סמל המשיך: "אני מבקש מכם לפנות לראש הממשלה ולקיים דיון ולהחליט החלטה אחת - זה פוליטי או שזה בריאותי?".

ציפי פינס ועדת הקורונה. ערוץ הכנסת, צילום מסך
אפליה. ציפי פינס/צילום מסך, ערוץ הכנסת

"הולכים להילחם"

נציג שר התרבות, גיא גוטמן, אמר בדיון: "מאז הישיבה האחרונה משרד התרבות קיים שלושה מפגשים עם משרד הבריאות, אנחנו קוראים לו לפתוח את עולם התרבות. ניתן לאשר מתווים להופעות בקפסולות, מתווים להופעות באולמות גדולים, הכל מונח על השולחן. אנחנו הולכים להילחם על אישור המתווים".

חברי הכנסת מהאופוזיציה העבירו ביקורות נוקבות כלפי נציג משרד התרבות גוטמן, וטענו כי שר התרבות טרופר אינו נוקט בעוצמה, בנחישות ובתקיפות הראויים במאבק מול משרד הבריאות וראש הממשלה על פתיחת עולם התרבות. "קחו את כפפות האגרוף", אמרה לו ח"כ אורלי פרומן (יש עתיד-תל"ם), לשעבר מנכ"לית משרד התרבות.

"תירוץ כואב מאוד"

צביקה גוטליב, מנכ"ל איגוד מפיקי הקולנוע והטלוויזיה, אמר: "אלפי אנשי הקולנוע יכולים לצלם ולעבוד אבל הם עדיין תקועים. בטלוויזיה מצלמים סדרות ותכניות כי הגענו להסדרים. נשמח לעזרתכם להחזיר את התעשייה לפעולה, כי אי אפשר לצלם קולנוע בישראל בשנת 2020 וכנראה גם ב-2021, המצב שלנו שונה מההצגות כי אין לנו קהל".

יפעת שאשא ביטון אמרה בסיום הדיון: "כל מה ששמענו על שולחן הוועדה היום מצד הממשלה הוא תירוץ. להגיד 'אנחנו לא יכולים עד ה-8 באוגוסט' זה תירוץ. ולהגיד ש'אנחנו מחכים לראות את מצב התחלואה' זה תירוץ, ואפילו תירוץ כואב מאוד, כי לפי מצב התחלואה אפשר היה לפתוח אתכם עוד הרבה הרבה קודם. אנחנו רוצים תאריך לפתיחה. אנחנו רוצים שהמתווים יכללו גם אולמות וגם מתחמים חיצוניים. ואנחנו רוצים מתווה ריאלי, ברוח מה שפרופ' גרוטו אמר, לא לתת פיקס פרייס של איזשהו מספר אלא לעשות את זה באופן יחסי לפי גודל האולמות והמתחמים. כדי שאנשים לא רק יפתחו את עולם התרבות והאמנות אלא גם יוכלו להתפרנס ממנו בכבוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully