וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כתם משטרתי: קל לדמיין את "מנאייכ" הופכת לסדרה בין-לאומית

3.8.2020 / 8:28

הסדרה החדשה של כאן 11 אפקטיבית, גם אם לא עמוקה מדי. תוך כדי העניינים היא מנסה לדון בשאלות של חוק ומוסר, מחויבות לערכים כנגד נאמנות, גיבוי ושתיקה כשהלכלוך נמצא קרוב לבית. מעל הכול, "מנאייכ" סוחפת, משוחקת וכתובה היטב ורגישה לדמויות שלה, ומאוד מאוד מהנה

טריילר לסדרה "מנאייכ" של כאן 11/כאן 11

זה לא זמן טוב ליחסי הציבור של המשטרה. מימין תוקפים את החוקרים ואת המפכ"ל לשעבר, משמאל מאשימים באלימות, וגם בזירה הטלוויזיונית הכול מתרסק. בארצות הברית סדרות משטרה עושות חשבון נפש כתוצאה של המחאה הנרחבת מאז הריגתו של ג'ורג' פלויד. ובארץ? עדיין קשה לשכוח את הביזיון של "מחוז ירושלים".

בתאגיד השידור, על כל פנים, מערכת אכיפת החוק היא עדיין סחורה חמה. אחרי "פמת"א" הממכרת אך מופרכת (משפטית יותר אמנם, אך משטרתית באופייה), ו"תיק נעדר" העדינה והחכמה, מצטרפת למדף של כאן 11 "מנאייכ" - סדרת מתח פלילי חדשה. רגע אחרי "טהרן", היא מביאה אקשן קצת יותר קרוב לבית, בסדרה יותר טובה ומשכנעת.

גם "מנאייכ" לא תסייע ליחסי הציבור של המשטרה - ממש לא בגלל איכותה, אלא בגלל הסיפור שהיא מגוללת. במרכזו ניצב איזי בכר (שלום אסייג בתפקיד דרמטי נפלא), חוקר מח"ש נחוש לקראת פרישה. לא רק הקריירה שלו עומדת להיגמר, אלא שגם הסביבה הקרובה שלו מתפרקת. יחסיו עם בת זוגו (אורנה פיטוסי, מהשחקניות הכריזמטית בישראל), שופטת בבית הדין המשמעתי של המשטרה, מעורערים. במקביל, למפקד מחוז מרכז, חברו הטוב דודו עיני (ששי סמוכה), השר לביטחון פנים הראה את הדרך החוצה במקביל לסימונו של קצין יהיר ושנוא (רמי הויברגר) כמפכ"ל הבא.


מחפשים המלצות או רוצים להמליץ על סדרות חדשות? רוצים סתם לדבר על טלוויזיה? הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק, שידור חופר

מנאייכ, פרק 1, מיה דגן. כאן 11, צילום מסך
בראש הפירמידה. מיה דגן, "מנאייכ"/צילום מסך, כאן 11

אם לא די בכך, חקירה חדשה המתגלגלת לפתחו מעלה את החשד שהחבר הכי טוב שלו, ברק הראל, מפקד תחנת ראשון לציון (עמוס תמם), מפעיל ארגון פשע בתוך המשטרה, מעורב בפעילות פלילית חמורה ומשתמש בשוטרים שתחת פיקודו כדי לקדם מטרות של חברי ארגון הפשע של האחים שמעיה (את הבכיר בארגון מגלם קובי שמעוני, הוא סאבלימינל, בהופעת אורח). בתחילה איזי מסרב להאמין בהאשמות ומעדיף להעביר את החקירה הלאה. סגנית ראש מח"ש, רונית מינצר (מיה דגן, עוד קומיקאית בתפקיד רציני), משכנעת אותו להצטרף לתיק, ובמקביל חושדת שהוא משבש חקירה.

בשולי העלילה (על פי שלושת הפרקים הראשונים שנשלחו לעיתונאים, מתוך עשרה בסך הכול), מופיעות גם דמויות נוספות, שהתפקיד שלהן עשוי לגדול: טל בן הרוש (לירז חממי), שוטרת ביאחב"ל שמצטרפת לחקירה, במקביל לפרידה כואבת מהמפקד שלה; עולה חדשה שאיזי מסייע לה בהליך נגד שוטר שהיכה את בנה; ועוד שלל שוטרים ועבריינים, שהגבולות ביניהם הולכים ומיטשטשים.

"מנאייכ" סוחפת, כתובה היטב ורגישה לדמויות שלה, ומאוד מאוד מהנה. יחד עם זאת, מה שעל פני השטח - ההתרחשות עצמה - נדמה כמעניין יותר מאשר מה שמתחתיו. זו לא סדרה בלשית, ואין בבסיסה תעלומה: החשד מופיע כבר בפרק הראשון - ורק מתבסס. מרגע שנרמזו לנו החשדות נגד ברק הראל, יש כרוניקה והתפתחות של הסיפור - אך אין באמת ספק בנוגע לאשמתו, מה גם שהמצלמה מראה לנו איך הוא מגיב להתפתחויות. נראה שהסדרה רק מחכה לאקדח המעשן שיופיע, לעימות בין השניים, ולהצטלבות הדרמטית.

עוד בוואלה!

90 מילים טובות על "טהרן", ועוד אלף מילים רעות על הפרק האחרון לעונה

לכתבה המלאה
מנאייכ, פרק 1, שלום אסייג, עמוס תמם. כאן 11, צילום מסך
מחכים לפיצוץ. שלום אסייג ועמוס תמם, "מנאייכ"/צילום מסך, כאן 11

אם כן, זו סדרה אפקטיבית, גם אם לא עמוקה מדי. תוך כדי העניינים היא מנסה לדון - לא באופן מקורי במיוחד - בשאלות של חוק ומוסר, מחויבות לערכים כנגד נאמנות, גיבוי ושתיקה כשהלכלוך נמצא קרוב לבית. במובן הזה השורשים שלה הם לאו דווקא ישראלים והיא לא מתיימרת לספר סיפור גדול יותר על החברה שבה אנחנו חיים. למעשה, נדמה שהיא הייתה יכולה להיות מופקת עם עלילה דומה בכל מקום אחר בעולם. זה כמובן לא לגנותה: "מנאייכ" נולדה בעידן התוכן הבין-לאומי, וקל לדמיין אותה מוצעת בנטפליקס לצופים נלהבים ממדינות אחרות.

נקודת העוצמה העיקרית של הסדרה שייכת למשחק נפלא של צוות השחקנים, שאיש מהם אינו מאכזב. בראש הפירמידה נמצאים שני הקומיקאים שמובילים את הקאסט. אסייג מתגלה כהפתעה של ממש, ומשתמש בכל הנוכחות שלו כדי לכבוש את המסך כחוקר המסתבך בתוך עצמו, קרוע בין חבריו וחובתו. לדגן יש לא מעט ניסיון דרמטי, אבל בעוד היא מזוהה עם תפקידים קומיים - כאן היא לא מעלה חיוך על פניה אפילו פעם אחת. חוקרת קשוחה ולא נחמדה בין מפקדים גברים, היא נאלצת לעמוד על שלה ולהעמיד במקום את מי שצריך, גם אם היא מתקשה להקשיב לאחרים. חבריהם לקאסט, מקטן ועד גדול, ראויים כולם למחמאות.

"מנאייכ" עלתה, כאמור, רגע אחרי שירדה "טהרן", וממשיכה את הבאזז שלה. זה מלמד עד כמה יש ביקוש לדרמה ישראלית מהנה בעידן שבו הריאליטי והחדשות ממלאים את לוח השידורים. במובן הזה, "מנאייכ" אולי גם תצליח בכל זאת להוציא את הצדק לאור.

מנאייכ, פרק 1, שלום אסייג. כאן 11, צילום מסך
מצוין בתפקיד דרמטי. שלום אסייג, "מנאייכ"/צילום מסך, כאן 11

הפרק השני של "מנאייכ" ישודר הערב (שני) בכאן 11 ובערוץ היוטיוב של כאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully