וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תביעה נגד סטטיק וג'ורדי: הוסיפו אותי כאחד מיוצרי השיר "בננות"

4.8.2020 / 19:25

מוזיקאי ממוצא אפריקאי תובע את סטטיק וג'ורדי בטענה להפרת זכויות בשיר "בננות" - כך נודע לוואלה! תרבות. לטענתו, לאחר שיצר לחלק מהשיר לחן ומילים בשפה אפריקאית ושר בו, הופתע שהם לא הוסיפו את שמו כאחד היוצרים, מה שמהווה לטענתו הפרת הסכם

סטטיק ובן אל באולפן וואלה! NEWS, דצמבר 2019/במאי: דובי קליין, צילום סטילס: ראובן קסטרו, סאונד: אילן לוי, ע' סאונד: חיים מרקו, צלמים: מתן גולדשטיין, אייל קליין, בני בן דוד, תאורה: יוסי אדיזס - לייטויזן, הפקה: חגית ברק ושי ורקר, עיצוב אולפן: אביחי ברוך, עורכת וידאו: נועה לוי, מפיקה ראשית: רחלי ורדי

הזמר והיוצר לירז רוסו, המוכר כסטטיק, והמפיק המוזיקלי והיוצר ירדן פלג, המוכר כג'ורדי, נתבעים על ידי הזמר והיוצר יוצא אפריקה אספו אדג'יי סרפונג בטענה כי הפרו את זכויות היוצרים, הזכויות המוסריות וזכויות המבצעים שלו בלהיט "בננות" של סטטיק ובן אל, כך נודע לוואלה! תרבות.

סרפונג, הפועל תחת שם הבמה מקס, הוא מוזיקאי, זמר, יוצר וחבר להקת אפריקנה, שעלה מרפובליקת גאנה שבמערב אפריקה לישראל, התגייר, התחתן והקים משפחה. מקס הגיש באמצעות עו"ד יוחאי חי, תביעה בפני ערכאת הבוררות של אקו"ם כנגד סטטיק וג'ורדי הנוגע ללהיט "בננות", שיצא ביוני 2019 והושפע ממוזיקה אפריקאית. מקס טוען כי יצר חלק מהשיר הכולל לחן ומילים בשפה אפריקאית. לטענתו, הופתע לגלות שסטטיק וג'ורדי רשמו על שמם 100 אחוז של זכויות היצירה, תוך התעלמות מחלקו של מקס ביצירת השיר, ללא ידיעתו וללא אישורו, מה שמהווה לטענתו הפרת הסכם.

מקס טוען בכתב התביעה כי סטטיק וג'ורדי "התעלמו מהסכם בעל פה טרם הקלטת היצירה לפיו התובע ישיר מנגינה ומילים בשפת אימו אותן יחבר במיוחד לצורך שילובן ביצירה 'בננות', ואלו יהיו חלק בלתי נפרד מהיצירה ויזכו אותו בזכויות יוצרים כיוצר משותף של המילים והלחן ביצירה 'בננות'".

סטטיק, ג'ורדי. ניר פקין
עוד יוצר ל"בננות"? סטטיק וג'ורדי/ניר פקין

טענה נוספת של מקס כלפי סטטיק ובמקרה הזה גם נגד בן אל נוגעת לקליפ של "בננות". מקס לא צולם לקליפ, ובחלק שבו נשמע קולו מההקלטה המקורית נראים זמר וזמרת עושים ליפסינג, וזאת לטענתו ללא ידיעתו וללא הסכמתו. מקס רואה בכך "פגיעה חמורה ובלתי הפיכה בכבודו האישי והמקצועי", וטוען שיש פה פגיעה בזכויות המבצעים שלו ובזכויות המוסריות שלו.

מקס דורש להרשם באקו"ם כבעלים משותפים בזכויות היוצרים במילים ובלחן של השיר, להיות זכאי לתמלוגים על השימוש בשיר, ולהסיר מיידית את הקליפ של "בננות" מכל פרסום.

עמית הורוביץ, עורך הדין של סטטיק ובן אל, מסר בתגובה: "בכדי ללמד על התביעה ומטרתה האמיתית די אם נציין שהתביעה הוגשה לפני שנה, ובן אל כלל לא נתבע בה, ללמדך שמטרת התביעה המופרכת כמו גם הידיעה היום, שנה לאחר הגשת התביעה ושרבוב שמו של בן אל הוא לא יותר מניסיון להתפרסם ולבנות קריירה על גבם של סטטיק וג'ורדי יוצרי השיר. את כל מה שצריך להוכיח, נוכיח בבוררות עצמה. מאחלים למר סרפונג הרבה בריאות בימים אלו".

עוד בוואלה!

"דרייב אין? מה, אני אצחיק פגוש? איך אני אופיע מול מכוניות?"

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully