וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענף התרבות יגיע למחות מול בלפור: "אין פרנסה כבר חצי שנה, הפתרון של ביבי מגוחך"

עודכן לאחרונה: 11.8.2020 / 16:38

על רקע אכזבה וכעס בעולם התרבות מהצעת נתניהו לקיים אירועי תרבות רק באוויר הפתוח, תתקיים הערב הפגנה גדולה מול מעון נתניהו שתכלול גם הופעה של הפילהרמונית. גיא לואל: "לא מתייחסים אלינו. נתניהו משסה ומגדיר את התיאטרון כ'שמאל רדיקלי'"

בווידאו: הפגנת עולם אנשי התרבות מול ביתו של גנץ/צילום: יותם רונן, עריכה: אסף דרורי

על רקע המשבר בעולם התרבות ואי שביעות רצון מהפתרון החלקי שגיבש ראש הממשלה נתניהו - קיום הופעות תחת כיפת השמיים - תתקיים אחר הצהריים (שלישי) הפגנה גדולה נוספת מול מעון ראש הממשלה בבלפור שבירושלים. בהפגנה צפויים להשתתף אמנים ונציגי מוסדות וגופי תרבות רבים, ובהם פורום מוסדות התרבות, שח"ם - ארגון השחקנים בישראל, ואמ"י - אגודת אמני ישראל, שמוחים על "אוזלת היד המובילה לקריסת מוסדות התרבות, עובדי ואמני תעשיית התרבות בישראל" וקוראים לפתיחה מיידית של עולם התרבות בישראל. במסגרת המחאה, צפויים עובדי המוסדות, יוצרים, שחקנים, נגנים, רקדנים ושאר עובדי התעשייה לעלות לירושלים בשיירת כלי רכב, ושם לקיים מופעים ומיצגי תרבות שונים במחאה על מה שהם מכנים "הריסת ענף התרבות בישראל", בחלוף חמישה חודשים מאז הקפאתו.

"הפתרון שהציע נתניהו של אירועי תרבות בחוץ הוא מגוחך", אמר לוואלה! תרבות השחקן גיא לואל, סגן יו"ר שח"ם. "כשאתה עושה הופעה באוויר הפתוח אתה צריך להתאים אותה לכך. זה אומר שאתה לא יכול להשתמש בהצגות תיאטרון קיימות. כמה מופעים כאלה יצליחו לעשות במהלך התקופה הזאת? לכמה אנשים זה ייתן מענה? זה פתרון מופרך וזה לא יעבוד. הופעה בחוץ בפארק אפשר להרים שלוש פעמים, מעט מאוד אנשים יתפרנסו מזה מתוך ה-250 אלף איש שאינם עובדים".

גיא לואל במחאת העצמאים בכיכר רבין, 11 ביולי 2020. ראובן קסטרו
"פתרון מופרך". גיא לואל בהפגנה קודמת בימי משבר הקורונה/ראובן קסטרו

לואל צפוי לנאום הערב בהפגנה. "בזמן הקצר שבו פתחו את התיאטרון הספקתי לעשות שלוש הצגות", הוא אומר. "הזמינו את הקהל במרווחים של עשר דקות, החל בשעה וחצי לפני ההצגה, נכנסו מארבע דלתות נפרדות, והושיבו את הקהל בקפסולות, עם מסיכות על הפנים ובריחוק. אין יותר בטוח מזה. זה פתרון שמאפשר לפחות להריץ הצגות קיימות ולהעסיק את האנשים שעובדים בתיאטראות. למה לא מוכנים להכניס 250 אנשים לאולם עם אלף מקומות, בזמן שמוכנים להכניס 300 אנשים למטוס? זה כל כך מעוות. יצרו פה מצב שהוא בלתי אפשרי, פשוט מתעללים באוכלוסיות".

"כל הענפים נפתחו, חוץ מענף התרבות. אם חדרי כושר, חדרי ספורט וטיסות יכולים להיפתח - גם תיאטרון יכול להיפתח. בסדר, תגביל את מספר האנשים ואת חוקי הישיבה, אפשר למצוא תנאים לזה. הרי זה לא קהל מופרע. בהופעות רוק אולי יהיה קהל שבא להתקרחן. פה זה קהל אחר של אנשים מבוגרים שישמרו על עצמם, ואף אחד לא ישבור את החוקים. המחשבה שאנשים יתחככו אחד בשני שלא לצורך - היא מעוותת. זה כאילו שנעלמנו מתחת לשטיח ובכלל לא מתייחסים אלינו. התיאטרון מוגדר כ'שמאל רדיקלי' או השד יודע מה, נתניהו עם כל השיסוי והסיסמאות שלו שהוא מאוד אוהב לפזר. הוא נורא אוהב להפריד את העם. שנאה זה כוח אדיר. יש משטרים לאורך כל ההיסטוריה שנבנו על שנאה, וביבי גילה את הפטנט. אז הוא מפזר את השנאה הזאת לכל הכיוונים, וגם בהקשר הזה".

עוד בוואלה!

עברי לידר: "ההישג הגדול - פתיחת ההופעות", אסי לוי: "זה לעג לרש"

לכתבה המלאה
הפגנת עולם התרבות כנגד רה"מ החליפי, בני גנץ. הטללים 9, ראש העין 9 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
הפגנת עולם התרבות מול ביתו של גנץ בראש העין/ראובן קסטרו

אחת מהופעות המחאה יוצאות הדופן והמעניינות תהיה הופעת התזמורת הפילהרמונית הישראלית מול מעון ראש הממשלה. לוואלה! תרבות נודע שבמופע תבצע הפילהרמונית הערב את "השיר על הארץ", שכתב יהושע סובול והלחין יוני רכטר. השיר כולל את השורות: "איפה הארץ ההיא, שקראו לה קטנטונת? (...) אנרכיסטים הולכים בדרכים, לעורם רק כותונת, ובוערת אש בראשם ששורפת הכל?". בנוסף, תבצע את השיר המוכר בשם "תהלוכת אבל" מאת פליקס מנדלסון.

אבי שושני, מזכ"ל התזמורת הפילהרמונית הישראלית, מסר: "הפתרון שהועלה בנוגע להופעות באוויר הפתוח אינו נותן מענה ראוי לתזמורת הפילהרמונית ולגופי תרבות רבים נוספים. במהלך השבועיים בהם ניתן לתזמורת אישור להופיע מול קהל, הקפדנו על כל הנחיות משרד הבריאות באופן מחמיר ביותר, בכדי לשמור על בריאות הקהל המסור של התזמורת ונגניה, ואכן לא נרשמו הדבקות במהלך הקונצרטים. מועדוני הכושר, בתי המלון והמסעדות פתוחים - אין שום הצדקה שלא לפתוח גם את היכלי התרבות, תחת מגבלות כמובן. המדינה הפקירה לחלוטין את מוסדות התרבות בישראל, באופן שלא קיים בשום מדינה אחרת. בגרמניה ושוויץ, למשל, המדינה סיפקה לתזמורות תמיכה של בין 80 ל-100 אחוזים במהלך תקופת הקורונה, בכדי לאפשר למשפחות התלויות בהן להמשיך ולהתקיים. עשרות אלפי עובדי ענף התרבות בישראל לא מתפרנסים כבר כמעט חצי שנה, ואי הוודאות לגבי העתיד הוא קשה מנשוא".

דני וייס, מנכ"ל המדיטק ויו"ר פורום מוסדות תרבות בישראל, מסר: "אנשי התרבות כולם - אמנים, יוצרים, מפיקים ועובדים, שבויים בידי ממשלה שמסרבת לקבל את המלצות אנשי המקצוע שלה עצמה. בכירי משרד הבריאות עימם נפגשנו הבהירו כי אין מניעה מבחינתם לפתיחה הדרגתית של אולמות התרבות כבר במחצית השנייה של חודש אוגוסט. עד כה המלצתם אפילו לא נדונה. אנו קוראים לממשלה ולעומד בראשה להתעלות מעל שיקולים זרים, להקשיב להמלצות אנשי המקצוע, לפתוח בצורה הדרגתית ובטוחה את אולמות התרבות, להשיב לרבבות מובטלים את מקור פרנסתם ולהשיב את עולם התרבות לחיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully