וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיטורי ליאור שליין הם לא אסון לדמוקרטיה, אלא רק אובדן של הבושה

26.8.2020 / 7:38

לפי ההיסטריה ברשתות החברתיות, ניתן להבין שביטולה של "גב האומה" היא הכרזה על מותה של הסאטירה העברית. עיתונאים חובבי קונספירציות כבר החלו לחבר את הנקודות שמקשרות את בלפור לביטול התוכנית, כאשר האמת פשוטה בהרבה: המנהלים של ערוץ 13 פשוט לא מבינים בטלוויזיה

ליאור שליין מארח את אהוד ברק בהיכל התרבות/צילום: עמית סלונים

אין יותר סאטירה בישראל. ככה קראתי אתמול בפיד השמאלנים בטוויטר וגם בהספדים מרגשים בשלל כלי התקשורת הכתובה, לצד פוסטים היסטריים על הפיכתו של ערוץ 13 לגרסה הטלוויזיונית של "ישראל היום". הספידו אותה, את הסאטירה העברית המתחדשת, זאת שבעטה בבטן הציונית בחוזקה כזאת שראשי ממשלות קיבלו מחלת ים על הכסא המתנדנד שלהם מעוצמת המכה. ועכשיו, זהו, אין, "גב האומה" לא חוזרת למסך. נפלה עטרת ראשנו. בלי ליאור שליין וחבריו המשעשעים אין יותר סאטירה בישראל. חוץ מ"היהודים באים", כמובן, שעושה סאטירה מהסוג שמוציא אנשים להפגנות.

אה כן, ו"ארץ נהדרת" או בגרסתה הרזה "עוד כותרות". אבל זהו, חוץ משתיהן אין סאטירה בישראל. טוב נו, לא נהיה נודניקים אבל חייבים לציין שגם "זהו זה" נותנים עבודה בתקופת הקורונה. ראיתם את המערכון עם האצבע המשולשת? מושלם, עדיין יש להם את זה לחטיארים האלה. אבל זהו, אל תהיה כזה כי חוץ מזה וזהו זה ולא אחרת, אין סאטירה בישראל!

רגע, מה לגבי "בובה של לילה", חלפה שם סאטירה פעם, לא? ומה עם "עד כאן"? עדיין באוויר? הדיבור הוא ש"שב"ס" האנדרייטד של כאן 11 חוזרת לאוויר בקרוב לתת בראש, ובינתיים גם לוחשים לי בכבדות באוזניה שבהתנחלויות ובדירה אחת ברעננה עדיין נקרעים מצחוק מהסאטירה הימנית של "לאטמה". אבל זהו, חוץ מכל אלה - אין סאטירה בישראל. זהו, רק ליאור שליין יודע לעשות סאטירה והוא יכול לעשות את זה רק בערוץ 13 ולא בשום מדיה אחרת.

גב האומה, ליאור שליין. רשת 13, צילום מסך
ושיהיה לו בהצלחה, לא שהוא צריך את זה/צילום מסך, רשת 13

אז קודם כל, אפשר להירגע. נתחיל מזה שממש אין מה לדאוג לליאור שליין, אם ההיסטוריה לימדה אותנו משהו, כל הסיפור הזה רק יהפוך אותו לחזק יותר בתחום (וזה לפני שמתחילים לעשות את החישובים על שווי החוזה שלו לאור תביעת ה-45 מיליון שקל שהוא הגיש נגד רשת). מה שנקרא: ושיהיה לו בהצלחה, לא שהוא צריך את זה. מאז שלקח את רעמת השיער שלו מהפינה הקטנה בתוכנית של יאיר לפיד, השניים עברו דרך ארוכה והתפתחו לכיוונים שונים, כאשר להבדיל מלפיד - שליין נשאר בתחום בו הוא מבין וטוב בו.

"מצב האומה" (שהפכה בהמשך ל"גב האומה") הייתה סוג של נס גלוי. יותר מדי אנשים מוכשרים שיושבים בפאנל אחד ומצליחים לשחוט פרות קדושות ולחרפן את השלטון בצורה עקבית וכמעט חסרת תקדים, כל זאת בלי חיקויים אינפנטיליים או מערכונים על בסיס פאנצ'ים חוזרים. יום אחד נדבר על הפאנל המקורי של "מצב האומה" שכלל לצד שליין את אורנה בנאי, גורי אלפי ועינב גלילי כמו שמדברים היום על הבולס של הניינטיז. אני מקווה שברור מי המייקל ג'ורדן באנלוגיה הזאת.

וזה לא שהרמה של התוכנית השתנתה יותר מדי. גם אחרי עשור באוויר התוכנית המשיכה להמציא את עצמה מחדש בתוך הפורמט המצומצם שלה, כאשר צוות הכותבים המשובח עבר רענונים, כמו גם האורחים מימין ומשמאל. ובכל זאת, הרייטינג הלך וקמל. ערוץ טלוויזיה רציני לא היה בוחן את ההצלחה של נכס אסטרטגי כמו "גב האומה" בכלים כמו רייטינג, הבעיה היא שערוץ 13, בטח בגרסתו הנוכחית, אינו ערוץ טלוויזיה רציני. זה מזמן לא סיפור של רייטינג. הנוכחות של שליין בסדר היום הציבורי לא נפל מזה של שרים בממשלה. זה לא תמיד קרה בזמן אמת, לפעמים המונולוגים הג'ון אוליבריים שלו הפכו לוויראליים דווקא אחרי שעלו לרשת בפייסבוק או ביוטיוב. בסופו של דבר, רייטינג שמייטינג, לפי כמות התלונות של חברי כנסת על שליין, זו הייתה התוכנית הכי מצליחה בטלוויזיה.

עוד בוואלה!

בכיר ברשת: "מודאג שהערוץ הופך להיות 'ישראל היום' ומשרת את השלטון"

לכתבה המלאה
דרעי במצב האומה. מצב האומה,
אריה דרעי מתארח ב"מצב האומה" אצל ג'ורדן, פיפן וקוקוץ'/מצב האומה

באופן אירוני, ליאור שליין שהציג תמיד לצד דעות ליברליות גם תפיסת עולם כלכלית מאוד קפיטליסטית, זוכה לגלות את הצד הקר של השוק החופשי. הסחורה של שליין לא מביאה קליינטים? נחתוך אותה ונשים במקום עוד פרק מהונדס של "הישרדות VIP" (לא, ברצינות עכשיו, העונה הזאת תסתיים מתישהו?). האם הופעלו על רשת 13 לחצים להוריד את התוכנית? ברור שכן, אבל זה לא אומר כלום. אנשי תקשורת שמחזיקים בזמן מסך יקר כל כך עומדים בלחצים כאלה מדי יום. האם ההחלטה לחתוך את התוכנית נעשתה ממניעים טהורים? כנראה שלא, אבל לעולם לא נדע באמת. האם ביטול של תוכנית שהביאה באופן עקבי אחוזי רייטינג חד ספרתיים הוא בלתי מתקבל על הדעת? חד משמעית לא.

ברשת 13 מנסים לפנות לקהל ימני יותר - כפי שהם עושים בתוכנית הבוקר של אברי גלעד, בתוכנית של שרון גל במהלך רצף שידורי האקטואליה וכמובן בפינות ההזויות של אבישי בן חיים במהלך המהדורה המרכזית. זו זכותם אגב, בין אם ההחלטה עסקית או מבוססת אג'נדה, אלא שלא נראה שהשינוי הזה גורם להם להיות תחרותיים יותר עם ערוץ 12 ("ערוץ אל ג'זירה", לפי ראש ממשלתנו חובב התקשורת החופשית), אלא בעיקר גורם לאנשי הערוץ הוותיקים להתחרות בהתקרנפות בלתי נסבלת דווקא עם ערוץ 20 נטול הצופים.

האם ברשת חשבו שלהוריד תוכנית סאטירה שבאופן טבעי חבטה בשלטון ובעומד בראשו תזכה אותם בנקודות זכות במסדרונות החשובים בירושלים? כבוגר תיק 4000 זה יהיה תמים מצדי לבטל את הרעיון הזה על הסף. אלא שנראה שבמקרה הזה הסיפור הרבה פחות מושחת והרבה יותר מטומטם: ברשת 13 חשבו בטעות שיש להם מוצרי תוכן טובים יותר לשדר מאשר "גב האומה".

לפתע האפשרות הקונספירטיבית סטייל "בית הקלפים" בו ראש ממשלה מעביר הוראות למיליארדר אחד דרך מיליארדר אחר שהוא לא אוהב איזה מגיש טלוויזיה והמיליארדר קונה את הערוץ רק כדי לפטר אותו נשמעת עדיפה על האפשרות הסבירה בהרבה: ברשת 13 האמינו שהצופים יתגמלו אותם על ההחלטה להיפרד משליין. והאמת הפשוטה היא שצופי הטלוויזיה יודעים מתי מתייחסים אליהם כמו אל מטומטמים, וזה בדיוק הרגע שהם נזכרים להעביר ערוץ.

הסאטירה של שליין שינתה את האופי שלה בשנים האחרונות, אך תמיד הייתה נאמנה לצופה, גם כששליין החל לראיין פוליטיקאים על בסיס קבוע. בשנת 2016 נבחר שליין לאחד מאנשי התקשורת המשפיעים בישראל במגזין "ליברל". אילן קפרוב נימק אז את הבחירה בכך ש"גם אם ההיגיון ששליין מציג בפנינו מדי שבוע נדון להפסיד בסופו של דבר, הוא לפחות מחזיק אותנו במציאות הוודאית, לפחות מזכיר לנו שעדיין לא איבדנו סופית את הבושה". אז זהו, שההחלטה להיפרד מ"גב האומה" אינה סימן לקץ הדמוקרטיה או למותה של הסאטירה, אבל היא כן מוכיחה שמישהו בערוץ 13 איבד סופית את הבושה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully