וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערה בחדשות 13: ביקורת על נתניהו הושמטה מכתבה של צופית גרנט - ועוררה את זעמה

31.8.2020 / 9:00

לוואלה! תרבות נודע כי המגישה נדהמה לגלות כי כתבה שהכינה למהדורת השבת על משבר העצמאים נותרה כמעט ללא ביקורת על רה"מ. "צופית חשה ששידרו כתבה מסורסת", אמרו גורמים שנחשפו לחומרים טרם העריכה. גרנט סירבה להגיע לאולפן כדי לדבר על הכתבה. חדשות 13: "רכילות זדונית"

העיתונאי אבי עמית נפרד מערוץ 13: "היה מי שחשב שם למעלה שאין מקום על המסך בחדשות 13 לסוג התחקירים שלי שעסקו בחיים האמיתיים אבל מפריעים לבעלי הממון והשררה"/רשת 13
"צופית ישבה באשדוד עם חבורה שאין ביביסטית ממנה, והם קרעו לנתניהו את הצורה. הם אמרו דברים קשים בסגנון של 'בחיים לא אבחר בו יותר'. בכתבה הערוכה לא נשארה מילה על ביבי"

שוב סערה בחדשות 13 סביב טענות לצנזורה על רקע פוליטי: גורמים ברשת 13 ששוחחו עם וואלה! תרבות מספרים על תקרית בין המגישה הבכירה צופית גרנט לבין גורמים ברשת 13 בנוגע לכתבה על עצמאים שנפגעו מהקורונה ששודרה במהדורת השבת של הערוץ. לדברי אותם גורמים, גרנט זעמה על עורכי המהדורה שהשאירו על רצפת חדר העריכה מרכיבים ביקורתיים על ראש הממשלה בנימין נתניהו. השיא נרשם כשגרנט סירבה להשתתף בשיחה באולפן בסיום שידור הכתבה ואף הודיעה לעורכים כי לא תסכים לצלם כתבות נוספות בנושא המחאה עבור מהדורת חדשות השבת של הערוץ.

בכתבה, ששודרה במהדורת השבת של חדשות 13 בהגשת הילה קורח ב-1 באוגוסט, יצאה גרנט לסדרת שיחות עם כמה עצמאים שנפגעו כלכלית במשבר הקורונה. לאורך כ-11 דקות הכתבה כמעט שאין שום התייחסות מפורשת לנתניהו כמי שנושא באחריות לקשיים של אותם עצמאים. שמו של ראש הממשלה הוזכר בכתבה ששודרה פעם אחת בלבד, וגם זה בהקשר רחב למדי כשבשיחה בין יושבי "פרלמנט" באשדוד שואל אחד: "נפגעת מהמצב כמוני? אז למה צריך להיות פה עניין של ימין ושמאל?", ואדם אחר עונה לו: "היום לא מעניין אותי לא ביבי, לא מעניין אותי מי שם. הבטיחו לנו ככה הבטחות. פעימה ראשונה, פעימה שנייה, פעימה שלישית, פעימה חמישית. שקל אחד עדיין לא קיבלתי מהמדינה".

"היא ישבה באשדוד עם חבורה שאין ביביסטית ממנה, והם קרעו לנתניהו את הצורה", אמר לוואלה! תרבות גורם בחדשות 13 שנחשף לחומר הגלם השלם של הכתבה טרם עריכתה. "הם אמרו דברים קשים בסגנון של 'ביבי היה כל החיים שלי, אבל אני בחיים לא אבחר בו יותר'. זה נכנס לחדר העריכה, שלחו לצופית את החומרים, והיא ביקשה אילו חומרים להשאיר. ואז היא צפתה בכתבה הערוכה שבה לא אמרו מילה על ביבי".

צופית גרנט קשר השתיקה. אבי כהן
"הכתבה סורסה". צופית גרנט/אבי כהן
"בעריכה הורדו אמירות קשות, למשל שאדם עם שלושה כתבי אישום לא יכול להיות ראש ממשלה. תומכי נתניהו מתחו ביקורת חריפה על אופן ניהול הדברים מצד ראש הממשלה - אבל לא נשאר מזה כלום"

לדברי אותו גורם, בעריכה הורדו התבטאויות קשות נוספות, "כמו למשל אמירה שלפיה אדם עם שלושה כתבי אישום לא יכול להיות ראש ממשלה, בזמן שחבר כנסת שיש נגדו חשד או כתב אישום לא יכול לשמש כשר. היו שם תומכי נתניהו שמתחו ביקורת חריפה על אופן ניהול הדברים מצד ראש הממשלה - אבל לא נשאר מזה כלום".

בנוגע לקטע נוסף בכתבה, שבו רואים את גרנט בהפגנת מחאה נגד נתניהו מול מעונו הרשמי בבלפור בירושלים, מספרים גורמים בערוץ כי "בגרסת העריכה הראשונה של הכתבה השלט היחידי שראו מההפגנה היה 'ביבי לעולם לא תצעד לבד'". לדבריו, צופית זעמה על כך, דרשה להראות שלטים אחרים, ורק לאחר הלחץ שהפעילה נוספו שניות ספורות עם סיסמאות נגד ביבי מההפגנות.

"החומרים שצופית הביאה לחדר העריכה היו מטורפים", מודים גורמים ברשת ובחדשות 13, "צופית הביאה חומר גלם מדמם, ומתוך זה נשארו אנשים שבוכים שאין להם כסף בלי להאשים את בלפור. התכליתיות ירדה. צופית הייתה על סף בכי, הרגישה שסירסו אותה. היא הייתה אמורה לבוא לאולפן לדבר על הכתבה והיא לא הסכימה. היא הבהירה להם שהיא לא מכינה להם יותר כתבות על המחאה".

עוד בוואלה!

בכיר ברשת: "מודאג שהערוץ הופך להיות 'ישראל היום' ומשרת את השלטון"

לכתבה המלאה
מפגינים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, בלפור, ירושלים, 29 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
הפגנה נגד ראש הממשלה נתניהו/ראובן קסטרו
"צופית הייתה על סף בכי, הרגישה שסירסו אותה. היא הייתה אמורה לבוא לאולפן לדבר על הכתבה והיא לא הסכימה. היא הבהירה להם שהיא לא מכינה להם יותר כתבות על המחאה"

גורם בכיר נוסף בחדשות 13, שאישר בשיחה עם וואלה! תרבות את הדברים, הוסיף: "זו לא הפעם הראשונה שבה עולות טענות לצנזורה של ביקורת כלפי נתניהו ב'רשת', אבל זה מקרה מוזר במיוחד, כי המחאה של העצמאים דווקא מסוקרת בהרחבה בחדשות 13 - והיא מחאה מאוד פוליטית. תמיד העצמאים מאשימים את הממשלה ואת נתניהו באחריות למצב. אפילו באותה מהדורה מדוברת היה שידור ניכר מהפגנות העצמאים ברחבי הארץ".

יומיים לפני שידור הכתבה של גרנט במהדורת השבת של רשת, היא הוזמנה לתכנית "לפני החדשות" בערוץ במטרה לקדם את הכתבה, ושם השמיעה ביקורת על העידון שנעשה בעריכה לחומרים שהביאה. "הכתבה מאוד מעודנת באופן יחסי למה שקרה", אמרה גרנט, "היא היתה הרבה יותר נוקבת, היא היתה הרבה יותר סוערת". לאחר מכן, הוזמנה גרנט פעם נוספת להתארח במהדורה לאחר שידור הכתבה, וסירבה לכך. גורמים ברשת טוענים שהסיבה לסירוב הוא חוסר שביעות רצונה מהתוצאה הערוכה.

צופית גרנט מראיינת את מעצב הסאונד אייל אלטרץ לכתבה שהכינה למהדורת השבת של רשת 13 על קשיי העצמאיים בימי משבר הקורונה. רשת 13, צילום מסך
צופית גרנט מראיינת את מעצב הסאונד אייל אלטרץ לכתבה שהכינה למהדורת השבת של רשת 13 על קשיי העצמאיים בימי משבר הקורונה/צילום מסך, רשת 13

לצד הטענות הקשות המועלות בכתבה, יש להדגיש: לעורכי חדשות בכלל ולעורכי מהדורות בפרט נתונה הזכות לקצץ את חומרי הגלם ולהתאימם למסגרת הזמן שאותה כתבה אמורה להיות משודרת. ואולם, זו לא הפעם הראשונה בתקופה האחרונה שבה עולות טענות לכך שבחדשות 13 מופעלת גישה עריכתית-מקצועית אוהדת ביחס לראש הממשלה נתניהו. כך, למשל, לאחר שבאמצע יולי פוטר ניר בכר מתפקידו כעורך מהדורת השבת של חדשות 13 במסגרת תכנית הקיצוצים בחברה, הוא תקף בפוסט בפייסבוק את מנכ"ל החברה ישראל טוויטו במילים חריפות וחסרות תקדים. הוא טען בין השאר כי בחדשות 13 "רוח המפקד - היא רוח בלפור, גם אם הדברים לא נאמרים במפורש" וכי "הערוץ הבלתי תלוי שנתן בעבר בראש עם תחקירים ועיתונות לוחמת - הוא כעת חתלתול מבוית". מחדשות 13 נמסר אז בתגובה: "צר לנו על הבחירה של ניר בכר לסיים ההתקשרות בנינו בטונים כאלו, ומאחלים לו הצלחה רבה בהמשך הדרך".

צופית גרנט מסרה בתגובה לוואלה! תרבות: "הבנתי שאמרו לך שלא אהבתי את הכתבה, ולכן לא הגעתי לתוכנית של הילה קורח בשבת. זה לא מדויק כי למעשה התראיינתי כבר ביום חמישי ובשבת לא הספקתי להגיע לא לאולפן ולא להפגנה".

מחדשות 13 נמסר: "לצד העובדה שהכתבה מדברת בעד עצמה, נציין כי צופית לקחה חלק בכל שלבי התחקיר, הצילום והעריכה, והייתה בצומת קבלת ההחלטות עם עורך המהדורה עד לכתבה הסופית ואחרי והביעה את שביעות רצונה המלאה. לגבי הטענה כי לא הגיעה לסיט-אפ, מדובר בשקר מוחלט שכן סוכם מבעוד מועד שצופית תהיה בהפגנות העצמאים בגן צ'רלס קלור. במהלך השידור, עודכנו על ידה כי היא שומרת שבת ולכן לא הספיקה להגיע למקום. כל ניסיון לרמז על הטייה פוליטית כזו או אחרת הוא מופרך. וצר לנו כי וואלה בוחרים לפרסם רכילות זדונית ולא עובדות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully