וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זאב אנגלמאיר לאחר שעוכב לחקירה בתחפושת של שושקה: "מדינה צריכה להגן על אזרחיה ולא על השליט"

6.9.2020 / 1:29

"זו פגיעה חמורה בחופש הביטוי והמחאה", אומר לוואלה! תרבות זאב אנגלמאיר על עיכובו לחקירה בטענה שתחפושת שושקה בהפגנה עלולה להוות הטרדה מינית. "מגוחך לטעון שזו הטרדה. שוטרים תפסו אותי בגרון. בחקירה התייחסו אליי כפושע. מדינה צריכה להגן על אזרחיה ולא על השליט"

בווידאו: האמן זאב אנגלמאיר (שושקה) נעצר בהפגנה בירושלים/עריכה: שאול אדם

"זאת פגיעה חמורה בחופש הביטוי ובחופש המחאה", אומר לוואלה! תרבות האמן, המאייר והאקטיביסט זאב אנגלמאיר, לאחר שאמש (שבת) נעצר בכניסה למתחם ההפגנה בירושלים בעודו מחופש לדמות הקומיקס הידועה שלו שושקה, ושוחרר לאחר כמה שעות. המשטרה מסרה כי הוא עוכב לחקירה משום שלבש תחפושת של אישה עירומה, "ובאופן שעלול להוות הטרדה מינית כלפי הציבור". האמן הידוע אנגלמאיר מופיע בתחפושת הדמות שושקה, הכוללת חליפת אישה עירומה, במשך שנים ברחובות, באירועים שונים וגם בהפגנות רבות.

"הגעתי להפגין, לממש את זכותי החוקית למחאה, להפגנה. אני מפגינה כל שבוע מתחילת המחאות מזה ארבע שנים, אני אקטיביסטית כך שזה לא משהו יוצא דופן", אומר אנגלמאיר לוואלה! תרבות. "מה שהיה יוצא דופן היום זה שעוד לפני שנכנסתי למתחם קפצו עליי שוטרים. הוקפתי אנשים, היתה לי סחרחורת, ובאיזשהו שלב מצאתי את עצמי יושבת על מדרכה שם. ואז שוטרים באו וסחבו אותי איתם ולקחו אותי לניידת. במהלך המצב שסחבו אותי שוטר תפס אותי בגרון, השתנקתי והשתעלתי".

מעצרו של זאב אנגלמאיר במהלך הפגנת הדגלים השחורים בירושלים 5 ביולי 2020. -, אתר רשמי
"פגיעה חמורה בחופש הביטוי וחופש המחאה". זאב אנגלמאיר בדמות שושקה בעת מעצרו אמש/אתר רשמי, -

מה עבר עליך בחקירה?

"התייחסו אליי כמו אל פושע, העבירו אותי מסכת של חקירות ובדיקות וזה טעות לעשות את זה. אני בסך הכל באתי במדינה דמוקרטית להילחם נגד שחיתות, וזה משהו שמדינה צריכה לכבד. מדינה צריכה להגן על אזרחיה ולא על השליט. נתקלתי בחקירה בחוסר הבנה לא קטן לגבי מה זה המחאה הזו. שאלו אותי שאלות מה זה, האם המחאה חוקית, שאלות שלא הייתי מצפה משוטרים בירושלים לשאול. ניסו להחתים אותי על הסכמה שלא אגיע לירושלים ולא הסכמתי לחתום על זה. אני רואה את עצמי כאדם חופשי ולא מוכנה לזה. יצאתי מחקירה וכנראה אזומן עוד פעם".

"מנסים לצייר את המפגינים כאלימים, בזמן שזה ממש לא ככה, במהלך הערב לא היתה הרמת יד, הכל מצולם ומתועד ואפשר לראות", מוסיף אמנגלמאיר. "מה שקרה לי הוא פגיעה חמורה בחופש הביטוי ובחופש המחאה. באתי עם שלט שמדבר על שחיתות ועל ביבי, שלט הומוריסטי ומצחיק. כנראה למישהו זה גירד איזה משהו, כי אין שום סיבה שאני איעצר על דבר כזה. כל המפגינים שהיו שם ועברו שם תמכו בי וניסו להניא את המשטרה. כשעצרו אותי באיזשהו שלב המפגינים ניסו לעצור את הניידת".

עוד בוואלה!

"הם יעשו אותך נתין": ההפגנות בבלפור מחזירות סוף סוף גם את שירי המחאה

לכתבה המלאה
זאב אנגלמאיר. הדס פרוש פלאש 90, פלאש 90
"ניסו להחתים אותי על הסכמה שלא אגיע לירושלים ולא הסכמתי לחתום על זה". זאב אנגלמאיר בדמות שושקה בהפגנה אמש/פלאש 90, הדס פרוש פלאש 90

באופן תמוה, המשטרה טענה כי עוכבת לחקירה משום שלבשת תחפושת של אישה עירומה "באופן שעלול להוות הטרדה מינית כלפי הציבור".

"זה מגוחך. גם אמרתי את זה בחקירה - תסתכלו על זה, זה בד. לדבר על זה במונחים של הטרדה מינית זה מגוחך. בכלל, יש יותר מדי שימוש פוליטי וזול במונח הטרדה מינית. אשתו של ראש הממשלה אמרה לא מזמן שהיא מוטרדת מינית על דברים שהם לא הטרדה מינית. הטרדה מינית זו האשמה חמורה שאתה לא אמור להשתמש בה על כל מיני מקרים שהם לא הדבר עצמו".

טרם התקבלה תגובת המשטרה לטענת אנגלמאיר כי שוטר תפס אותו בגרון. אתמול מסרה המשטרה כי "כוחות משטרת ישראל עיכבו לחקירה אדם שהגיע למתחם המחאה כשהוא לבוש בדמות אישה עירומה, ובאופן שעלול להוות הטרדה מינית כלפי הציבור".

הפגנת הדגלים השחורים, מול מעון רה"מ, ירושלים 29 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
מתוך הפגנת הדגלים השחורים אמש בירושלים/ראובן קסטרו

מעצרו של אנגלמאיר, בטענה שהתחפושת של הדמות שלו עלולה להוות הטרדה מינית, הוביל לתגובות כועסות רבות ברשתות החברתיות. העיתונאית קרן נויבך, מגישת "סדר יום" בכאן ב' של תאגיד, שיתפה את הודעת המשטרה על אנגלמאיר וכתבה: "זה באמת אחד הטקסטים הכי מצחיקים שיצא לי לקרוא מזה זמן. משטרת ישראל, תכירי, שושקה. ועכשיו ברצינות: בזמן שגברים ונשים מוטרדים ומותקפים בחיים האמיתיים, משטרת ישראל שוב משחיתה את זמנה ואת כספנו על הבלים. טירוף הדעת". המגיש רפי רשף כתב: "הכי נורא במעצר אנגלמאיר שושקה זה הזילות של המונח הטרדה מינית".

המחזאי והתסריטאי שמואל הספרי כתב: "לפי הויקיפדיה, בטורקיה מכנים שוטרים אלימים המתעללים באזרחים - `Ayna`, כלומר 'נטולי מראות' - שוטרים חסרי כבוד שמרוב אשמה מתביישים להביט במראה. לעצור את שושקה? אתם דבילים, אוחנות?". והסופרת פניה עוז-זלצברגר, בתו של עמוס עוז, כתבה: "שושקה/אנגלמאיר, דמות אייקונית לחלק מהישראלים, נעצרה כי היתה לבושה כאישה עירומה ובחשד להטרדה מינית. ישראל לא הפכה לסדום ועמור אלא למגדל בבל. אנשים פה מדברים בשפות שונות לחלוטין, ואין מתרגמים".

אנשי מחאת "הדגלים השחורים" העבירו אמש ביקורת חריפה לאחר עיכובו של אנגלמאיר, ומסרו בטרם שיחרורו: "משטרת ישראל אינה משטרת הצניעות של משמרות המהפכה באיראן. אנו קוראים לשחרורו המיידי של האמן והיוצר זאב אנגלמאיר מידי משטרת נתניהו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully